Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 22:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Forskel mellem Digital-kabel og alm. RCA? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bech
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Er der nogen, der kan forklare mig, hvor den konkrete forskel er mellem et såkaldt digitalkabel og et almindeligt RCA-kabel.

Jeg ved godt et digitalkabel skulle være 75 ohm og et almindeligt RCA omkring 50 ohm, men hvad dækker disse tal? Jeg har lige målt modstanden på et lånt digitalkabel og der var minimal forskel mellem det og de 5 almindelige signalkabler, jeg hev op ad skuffen.

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Februar 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Har til tider også undret mig. Har prøvet "analog" kabler på digitaludgang. Og omvendt.

Og har tit ikke kunne høre forskel. Men jeg er måske ved at blive tonedøv?

(det er måske bare en undskyldning for at sælge dyre kabler?) Hvad ved jeg?????

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Februar 2007 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Rent teknisk er det eneste krav blot at en coaxial SP/DIF forbindelse skal have en karakteristisk impedans på 75 ohm. Det er fordi at hele transmissionen baserer sig på det, og udgangsimpedansen fra kilden, og indgangsimpedansen i modtagerenden er også 75ohm.
Hvis kablet så ikke er det kan der opstår ringninger, som er støj (hvilket i sin værste udformning kan gøre et 0 til et 1) og hvis impedans-mistilpasningen er så grel at der opstår filtervirkning, kan dette selvfølgelig også give jitter. (Det sidste er dog urealitstisk).

På en analog RCA forbindelse kender jeg ikke til andre tekniske krav, end DIN normens om at modtagerenden maks må belaste med ...er det 4.7kohm ??? (nu kom jeg lige i tvivl). I hvert fald er der ingen der siger noget om udgangsimpedansen (blot kilden kan levere strøm nok til indgangsimpedansen i modtageren) eller kablet karakteristiske impedans. Det er i virkeligheden en stor fejl, for med korrekt impedanstilspasning i hele transmissionen vil de forskelle vi ofte mener at kunne høre på signalkabler, forsvinde som dug for solen, da transmissionen så sker uden tab = perfekt overførsel.

I den professionelle verden har man altid gjort det 'rigtigt', nemlig med 600ohm udgangsimpedans og indgangsimpedans og balanceret kabelføring. Nu skal det nævnes at med laaaange kabler og de rigtigt mange apparater i studierne ville de selvfølgelig blive straffet hårdere ved ikke at gøre det rigtigt, i forhold til os der sidder med vores tre-fire apparater der står lige oven på / ved siden af hinanden.

Men hvorfor tager hifi-verdenen ikke ved lære af at gøre tingene rigtigt? Tja måske er det netop en undskylning for at kunne sælge dyre kabler.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 10 Februar 2007 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Et af de største problemer ved ubalanceret "hifi" kabling, er også at apparaternes stel planer i mange tilfælde kobles sammen : http://www.resolutionmag.com/pdfs/DRAGONS/grounding.pdf

Det giver grobund for de mange strøm tweaks, som jo blot er symptombehandling.

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes