Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Kan man det? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 18 September 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har fornyligt købt mig en dac (proceed pdp-2), jeg havde iforvejen en laserdisc afspiller (pioneer cld-2850) som jeg havde regnet med at bruge som drev.

MEN, da dac var kommet med posten. Fandt jeg ud af, at den ikke havde et så stort udvalg af indgange (stiktyper) + at min pioneer ikke havde så mange forskellige udgange som jeg mente. Så den har ikke været i brug indtil videre.

Min laserdisc-afspiller er dog blevet modificeret med en ac-3 udgang, kan jeg bruge den? Og så bare pille den lille boks hvor der står ac3 konverter fra? Eller er udgangen bare et analog signal, der så bliver konverteret digital af den lille boks?

Måske et dumt spørgmål, vil nogen mene. Men jeg ved ikke hvilken ændring der blev foretaget når man moddede laserdisc afspillere med en ac-3 udgang...og så har jeg ikke lyst til at brænde noget af, det er mange penge ud i luften når man er på su. Og jeg vil heller ikke bruge mange penge på et andet drev, hvis jeg kunne bruge min laserdisc.

Det blev en lang smøre, men jeg håber I kan hjælpe.

Mvh Michael

Til top Vis micjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjen

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Ingen der kan komme med et definitivt svar?

Jeg har selv afskrevet den, men inden jeg opretter en tråd omkring billige dreve og bruger penge. Vil jeg gerne høre fra et af de kloge hoveder.

Det er jo 1. gang jeg har todelt cd-afspiller, så jeg er ikke helt på fast grund.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 September 2004 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

som jeg forstår det så er det et ganske alm digitalt signal der kommer ud af din Laserdisk. Jeg tror ikke du vil ødelægge så meget ved at prøve, min DAC siger underlige lyde når den får et digitalt surround signal som den jo sjovt nok ikke forstår.

Uden at være 100% sikker, så tror jeg ikke der sker noget ved at prøve sig frem. Virker det, jamen så er det jo fedt. og virker det ikke, så find et billigt drev. En sony ES model, er jeg blevet anbefalet som drev så mon ikke det også gælder dig..

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Havde for et par dage siden bestemt mig for at prøve, men tabte modet..da jeg var lidt usikker på det med hvad den "mod" gik ud på. Laserdisc er før min tid og har den kun pga. star wars, så jeg var ikke med da ac-3 (DD) kom frem.

Men kommer der ingen bud, der siger jeg ikke skal, prøver jeg....(trommehvirvel) og tænd for den

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 September 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Halløj!

Hvad er problemet?
Har laserdisk afspilleren ikke en digital udgang?
Har Proceed'en ikke en digital indgang?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

laserdisc har fra fabrikken kun en optisk digital udgang. Dac tager kun kabler der ender i rca stik.

Men den har fået lavet en ac-3 udgang. Efter den er der en boks der spændes på, hvor der står ac-3 konverter. Jeg var derfor i tvivl om selve udgangen, bare var analog og den boks konverterede det til digital. Og om det kunne ødelægge noget ved at sætte det sammen.

Men jeg går ind sætter den til snart, da der ikke har været andre bud end witzels.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 September 2004 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

>>micjen
Hvis din laserdisc kun har optisk udgang kan du evt. lodde et coaxkabel direkte på printet i den, for signalet der bliver ført hen til den optiske sender, er et alm. S/PDIF signal!

Ang. AC3/DD osv. så kan du kun sende det igennem DAC'en hvis den indeholder en decoder? hvilket den sandsynligvis ikke gør... (hurtig tjek: hvor mange analoge udgange har den?  2 = Stereo / 5+ = AC3/DD osv.)
Men somregel understøtter de kun stereo, og S/PDIF er i sig selv også kun et stereo signal! Så du skal sætte den digitale udgang i din laserdisc, til Stream PCM / Stereo... og så self. nøjes med stereo eller Pro-Logic...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2004 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Hvis din laserdisc kun har optisk udgang kan du evt. lodde et coaxkabel direkte på printet i den, for signalet der bliver ført hen til den optiske sender, er et alm. S/PDIF signal!

Jeg troede faktisk det var noget som det der var gjort ved, en ac-3 udgang. (da det måtte jo være en digital udgang)
En af grundene til jeg kom i tvivl var den boks bagefter, troede den konverterede signalet. Samt der er en mærkat hvor står: den indeholder statisk elektricitet.

Jeg forsøgte også kun stereo..jeg gider ikke det andet hurlum-hej.  Men jeg fik prøvet det og det eneste der skete var min laserdisc låste og opførte sig mærkeligt.

Jeg må finde mig et drev...men tak fordi I kiggede ind.

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 September 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hvis man havde lavet/defineret/standardtiseret AC3 lyd systemet inden Laserdisc ville man have kunnet bruge digital udgangen. AC3 er jo ikke alm. digital (der menes PCM) ud, men derimod et komprimeret digitalt format.

Men derfor kan den optiske udgang du har nok stadig bruges. Den bedste måde vil være som nævnt være at lodde et coax stik på direkte før det optiske stik. Dog mener jeg at man skal have lavet et "dæmpe led" en spændingsdeler med en passende impedance, da spdif udgange er 0.5v og der bruges 5v (ttl) til at fodre de optiske udgange. Dette kan i sin simpleste form gøres med en 100nF kondensator og en 330ohms og en 100ohms modstand. En buffer ville dog være en god ide.

Du kan læde mere om det har: http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

alternativ fåes der sikkert nogle optiske->coax konvertere, men det er nok en ringere løsning da der konveretes frem og tilbage.

Gidder du upload et pic af boxen og dine udgange.

Hvis du har et elektronik værksted og en lærer til rådighed burde det ikke være særlig svært at få lavet.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 September 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

omegasteffy skrev:

Hvis man havde lavet/defineret/standardtiseret AC3 lyd systemet inden Laserdisc ville man have kunnet bruge digital udgangen. AC3 er jo ikke alm. digital (der menes PCM) ud, men derimod et komprimeret digitalt format.

Men derfor kan den optiske udgang du har nok stadig bruges. Den bedste måde vil være som nævnt være at lodde et coax stik på direkte før det optiske stik. Dog mener jeg at man skal have lavet et "dæmpe led" en spændingsdeler med en passende impedance, da spdif udgange er 0.5v og der bruges 5v (ttl) til at fodre de optiske udgange. Dette kan i sin simpleste form gøres med en 100nF kondensator og en 330ohms og en 100ohms modstand. En buffer ville dog være en god ide.
Det rigtig! men som det også er vist i http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html (Simple S/PDIF output without galvanic isolation) guiden, så kan man sætte 5 inverter kredse på, inden impedans reguleringen, da man skal være sikker på at udgangen kan trække den større strøm der løber i kredsløbet, når der er indsat 2 x 75ohms termineringer!

Du kan læde mere om det har: http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

alternativ fåes der sikkert nogle optiske->coax konvertere, men det er nok en ringere løsning da der konveretes frem og tilbage.

Gidder du upload et pic af boxen og dine udgange.

Hvis du har et elektronik værksted og en lærer til rådighed burde det ikke være særlig svært at få lavet.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2004 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Jeg må desværre sige at min pioneer er død...det var desværre ikke en midlertidig frysning, den er gået i grøntsags-mode. Jeg håber den kan laves billigt.

Det værste var dog en af min fars cd'er (fået for nyligt i gave) er deri.

Jeg håber ikke min dac har taget skade....

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 20 September 2004 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Igen, gidder du tage et billed af boxen og udgangene? Jeg synes det lyder meget mærkeligt at den skulle fryse pga. tilslutning af udgangenene.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2004 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke noget digitalkamera og min søsters er istykker...beklager

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 20 September 2004 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Hej,

Du kan IKKE bruge din AC-3 udgang..!! da det er et RF signal der kommer ud derfra, da man ville have AC-3 fra laser-disc i sin tid, var der ikke mere plads på pladerne, så den sidate kanal blev lagt ned som et RF "radio-frekvans" spor, og din lille boks på ledningen, laver den om til noget din dekoder kan genkende.

Du skal bruge din digitale udgang fra Pioneer afspiller.

Hilsen

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 20 September 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Jeg vil IKKE råde dig til at bruge AC3-udgangen på din laserdisk, det er et RF-signal og IKKE et digital-signal!
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes