Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 14:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Dvd eller cd afspiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lars c
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Februar 2016 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

hej alle
jeg har gået og tænkt på noget jeg har haft mit musik på hdd rippet i flac men jeg synes lydkvaliteten har været meget svingende og når jeg har
smidt en cd på synes jeg lyden er noget bedre så jeg har skrottet musik på hdd

nå men min kæde er pt sony dvd som går vil et l.a.t coax til min metrum octave mk2 nos dac og vider til min nad c316bbe og vider til mine mark
audio alpair 10m i voigt pipeline horn

det jeg så vil høre jer erfarne menesker om er hvad er bedst brug dvd eller finde en rigtig cd spille med coax fx en sony es ? ps er studernde så har
ikke mega mange midler og gøre godt med hvad mener i mvh lars
Til top Vis lars c's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars c

GreatGazoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2016
Lokalitet: København
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Selve aflæsningen af CDen, hvilket er det primære for dig eftersom du anvender en ekstern DAC, er mere eller mindre identisk i både CD/DVD
afspillere og et computerdrev.
Konstruktionen som helhed har da betydning, men jeg tvivler personligt på at man kan høre forskel på et billigt computerdrev og en dyr CD afspiller,
hvis begge signaler sendes til den samme eksterne DAC.

Hvis det du leder efter er en ny afspiller som skal sende et digitalt signal til din eksisterende DAC, så tror jeg du spilder dine penge. Især nu du
nævner at du er studerende.

Det undrer mig lidt at du siger dine lossless filer lød dårligere end CD, var din computer ikke tilsluttet din DAC? Hvilken software afspiller brugte du?
Det kan også have været fordi du ved computeren brugte USB indgangen på din DAC. Hvis din PC ikke har digitale udgange kan man installere et
udvidelsesmodul i mange motherboards (~100,-) så du kan bruge Toslink i stedet for USB (nu SPDIF er optaget af din afspiller).
Til top Vis GreatGazoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GreatGazoo

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig er der forskel på aftastningen af en cd, og den lydkvalitet det munder ud i.

Generelt kan DVD-drev ikke anbefales til brug i lydanlæg.

Det du har brug for er en afspiller med et rigtig godt værk i.

Jeg kan anbefale dig at prøve at få fat i en Rega-cdafspiller.
De har ret gode drev, og aftastningen foregår yderst tilfredsstillende.

Om du kan høre forskel afhænger af dine ører, samt dit anlægs kvalitet.

Hos mig er der ret stor forskel på hvad jeg bruger som drev, og det med forskellige cd-afspillere.
Min marantz bruger jeg som reservedrev, og den kan ikke præstere det samme lydbillede som min Rega Saturn, selv om jeg benytter samme Digitalconverter (Audio Note)
Sådan er det bare.

De billigere Rega cd-afspillere får ofte til en ret billig penge på Den Blå Avis.
Prøv det, inden du kaster dig ud i et køb.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

GreatGazoo......
Kig lige på billederne, og jeg kan garantere dig for.......
Det lyder vidt forskelligt igennem samme dac

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=99413&K W=s%2Fpdif

miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
GreatGazoo......Kig lige på billederne, og jeg kan garantere dig for.......Det lyder vidt forskelligt igennem samme
dac
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=99413&K W=s%2Fpdif

Du glemmer vist lige acceptgrænserne for korrekt aflæsning af signalet, de er rimeligt store. De oscilloskop billeder har
nødvendigvis ikke noget at gøre med det endelige resultat.

Det er lækkert med et dyrt drev, men om det lyder meget bedre kan diskuteres.

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Ja der er meget stor forskel på kilder, men alting er relativt, det kommer an på, om resten af kæden kan afsløre det eller om det slører det.

lars c
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2016 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

hej alle
ok kan høre at der menes at en cd spiller gøre det bedre ind en bilig dvd hmm det jeg vil undgå er og købe en lækker sony es spiller og så om
ganske kort tid stå med afbrændt laser

raga dem vil jeg kikke efter andre godt og til og betale ? mvh lars

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Har denne Sony CD afspiller. Aldrig mer' fedtede CD'ere

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Ifølge Boydk kunne en Pioneer DV-585 måske være en billig men god løsning?

Jens EK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2012
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Jeg benyttet en pioneer dvd afspiller og så min dac i perreaux'en.
Jeg er godt tilfreds og så har afspilleren overlevet i 12 år iden
problemer og det selv om den er blevet betjent af børn og ikke
passet særligt på. Jeg er enig i at Rega cd afspillere er af høj
kvalitet. Men vil man have en multimaskine så vil jeg vælge en
pioneer.
Til top Vis Jens EK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens EK

lars c
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2016 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

tak skæbne en cd spille hehe oki hmm pioneer jeg lure lidt

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Supercharger skrev:
Har denne Sony CD afspiller. Aldrig mer' fedtede CD'ere

Det stunt prøvede jeg også en gang. Men det bliver noget rod, når man skal have 7-8 af dem stående for at dække samlingen
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Jeg kører med en Pioneer blu-ray ind i en Metrum Octave 2 og det kører fortrineligt.

Jeg har prøvet at koble flere af mine venners cd afspillere til Metrumen og vi vil ikke påstå vi kan høre forskel.

Men lån dig frem til et par cd afspillere hvis du kan og prøv om du mener der er forskel.

lars c
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2016 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
Jeg kører med en Pioneer blu-ray ind i en Metrum Octave 2 og det kører fortrineligt.Jeg har prøvet at koble flere af mine venners
cd afspillere til Metrumen og vi vil ikke påstå vi kan høre forskel.Men lån dig frem til et par cd afspillere hvis du kan og prøv om du mener der er
forskel.

oki samme dac fedt :-) ok jeg må se om je kan finde e par maskiner og lytte til :-) mvh lars

Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Februar 2016 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Hej Lars C.

Der er kæmpe forskel i lyden fra drev, selvom der i teorien måske ikke burde være,
når man hiver signalet ud digitalt.
Jeg har en Pioneer PD-S707, og den lyder forfærdelig kedelig i forhold til min
Lyngdorf CD-1.
Du må simpelthen prøve nogle forskellige drev. Nogle DVD-drev skulle ifølge indlæg
her på Hifi4all være rigtig gode, selvom de kan købes brugt særdeles billigt.

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan

lars c
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2016 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

hej vinylfan
oki ja så må jeg se om jeg kan finde et par maskiner og låne mvh lars

ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Der er en del sager i ikke har været inde på, i denne diskution.

En CD afspiller aflæser ikke en audio cd på samme måde som en PC aflæser en data CD. Jeg vil gerne prøve at forklare dette, der er foredele og ulemper ved begge metoder. På en data skive til en pc, har man programmer, dvs disse SKAL aflæses 100% korrekt hvergang og altid ellers kan man jo ikke installere programmet. dvs dette stiller højere krav til renheden, mindre ridse tolerant.

En audio cd indeholder ukomprimerede lyd data, der er godt nok en checksum, dvs aflæseren ved godt hvis denne ikke passer, men der er indbygget en type data udglatnings filter, der gør at man kan afspille en audio cd med vildt mange ridser, uden at det giver markant hørbar påvirkning af lyden, selv om lidt bits aflæses forkert, dette kaldes også for digital korrektion. Jo renere jeres cd skiver er, og jo bedre drev man har, jo mere tæt på de perfekte digitale tal kommer man og jo mindre skal den digitale korrektion arbejde med at udglatte fejl læste tal.

Når man har forstået dette, giver det nu meget mere mening med store tunge stabile CD afspillere, der er mekanisk forsejlede sådan at lydbølger ikke går ind og ryster skiven og giver fejl læsninger. Når en Audio CD aflæses i en PC, dvs dens data bliver rippet, så gøres det på helt samme måde som en CD afspiller, det er nemlig fastsat hvordan man laver digital korrektion, og checksums håndtering. Har nogen prøvet at rippe en sprit ny CD til wav filer, og gemt filerne i flere år, mens CD'en er blevet flittigt brugt, rip dem igen, og kør fil sammenligning, så vil i se at alle ridserne nu bliver til små micro afvigelser i de læste tal i filen, afrundinger af store hørbare fejl :-)

----------

Angående at kikke på SPDIF signaler med et scop så siger det ganske enkelt intet som helst brugbart om lydkvaliteten der kommer ud af det, det eneste i kan få ud af dette : Har signalet korrekt strømstyrke og spændings niveau til at drive modtager siden. Er signalet med korrekt slewrate, for hurtigt eller for langsomt er lige forkert. Er signalet korrekt termineret i begge ender. Er der brugt korrekt impedans kabel. Det handler om Signal Integitet, inden for den digitale verden kan det koges ned til : kommer alle 1 og 0 taller frem til modtager siden, med god og stabil margin, så kommer data frem og du kan derfor ikke høre nogen som helst lydændring, Der er (normalt) ikke digital efter korrektur på data via SPDIF, dvs kommer data ikke korrekt frem, vil det give meget tydelige klik eller udfald i kortere eller længere tid. høre du intet af dette, er alt helt perfekt, du ved så bare ikke hvilken signal til fejl margin du har før noget bliver læst som fejl, og de fleste er også lykkelige ligeglade :-)
Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2016 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Thomas....
Der hersker vist ingen tvivl om, at du er teoretiker. Og i nogle af punkterne taler du simpelthen mod bedre vidende, simpelthen fordi du ikke har hørt det. De scope-billeder viser med al tydelighed, hvor meget unøjagtighed/jitter (læs: langt fra det perfekte s/pdif) de forskellige afspillere smider ud på deres bøsninger.
Det viste signal fra en billig Pioneer DVD-spille er fuldstændig square, 1 volt pp.
Der skyldes, at det (flere gange) læste signal smides i en "FIFO" (buffer, First In First Out). Det er hermed nøjagtigheden på den clock, der "cloker" FIFO´en, der er afgørende for, hvor meget jitter der er på s/pdif signalet, og gangkonstans på drevet er dermed totalt elimineret.
Du er nødt til at prøve det selv, før du udtaler dig så skråsikkert om, hvad der kan høres og ikke høres.

ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Marts 2016 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Nu handler emnet ikke om hvem eller hvad jeg er, du er meget velkommen til at skrive til mig privat hvis du ønsker at se CV, men jeg kan meget kort opsummere at jeg har 30 års erfaring praktisk som teoretisk inden for analog og digital elektronik udvikling, også inden for hiend hifi,
signal integitet fra 0 - 1GHz er et af mine spidskompetance områder. sider du spørger ind til Jitter, vil jeg meget gerne uddybe : Jitter på digitale signaler er helt normalt og helt ok, så længe man ikke kommer for tæt på grændserne for misforståede hi-lo signaler, Jitter på enkelte bits vil derfor på ingen måde give jitter på audio signalet. jeg ville have taget et R&S RTO scob eller lign, og sat det op til at vise eyepatteren, samt fremvise specifikationerne for korrekt accepteret signal for modtagerens trigger punkter, scopet kan endda vise både målt signal samt margin og direkte tælle rigtige vs forkerte og margin. Hvis man ikke ved hvad margin er, hvordan kan man så diskutere om man syntes at noget målt litter er for lidt eller for meget ?
Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2016 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Lad os bare stoppe diskussionen her. Kender udmærket dit CV, hjemmeside m.m..
Forskellen på vores holdninger er vel mere eller mindre, at mine ører fortæller mig, at lyden
fra forskellige drev igennem samme dac ER forskellig, endda temmelig hørbart. Det påstår
du så ikke er tilfældet. Jeg læser dit udsagn som at: Er det et digitalsignal uden fejl, kan det
simpelthen ikke lyde forskelligt (ret mig, hvis det er forkert). Hvis ikke, er det så her, vi ikke
bliver enige, så formålsløst at fortsætte.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes