Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 23:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Foobar og windows xp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
laine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 December 2015 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen

Nu er det min tur til at prøve afspille fra min gamle xp maskine.

Har har hørt at jeg skal bruge foobar og det virker også fint.

Mit problem er at jeg ikke kan få signalet udenom windows mixer og direkte i dac

Jeg er også stødt på ordene wasapi og asio men aner ikke hvad det er.

Håber i kan hjælpe, og vi er absolut ikke på superbruger niveau 😏

Og go tidlig jul
Til top Vis laine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af laine

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 December 2015 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Hej laine

Har du plads til et lydkort i din XP, et et digitalt lydkort en god løsning.
Du henter det S/Pdif  audio signal - Optisk eller Coaxialt direkte fra lydkort.

EMU 0404 PCI Express, købte jeg hos - www.thomann.de
Pris. Med forsendelse 947.49 DKK.

Findes det evt. ikke mere så se efter alternativer.  

laine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2005
Sendt: 11 December 2015 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Det er en meget lille bærbar

Er det eneste måde at slippe udenom windows mixer ?

Takker
Til top Vis laine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af laine

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 11 December 2015 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Du kan benytte et usb lydkort. Der findes enormt mange til priser fra 60 kr og opad.
Hvad du skal vælge kan jeg ikke hjælpe med, da jeg ikke selv benytter eller har benyttet et :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Sendt: 11 December 2015 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Mener kun vasapi, virker til windows vista eller nyere. På XP benytter man Kernel streaming eller asio, afhængig af metoden man overfører data fra pc til dac. Benytter du coax eller optisk kabel mellem pc og dac, vil du typisk kun kunne bruge kernel streaming, med mindre computeren har et dedikeret lydkort (se overståede post) der understøtter asio..
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 December 2015 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Alle lydkort kan bruges med den generiske asio4all driver (denne driver kan også være bedre end en specifik asio driver til et asio lydkort).

følg linket og scroll ned til "Bit perfect playback in foobar with ASIO4ALL"

http://headphoneaddict.com/howto-run-bit-perfect-foobar-tuto rial/

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 December 2015 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen - det er desværre ikke alle programmer og DAC's som kører fejlfrit med ASIO4ALL eller tilsvarende. Det sikreste at købe en USB DAC med tilhørende ASIO driver. For så får men en brat opvågning, befriet for Windows lydforringende manipulation af lyden. Med den rette USB DAC med tilhørende ASIO driver er det som at få et anlæg til den tredobbelte pris. Jeg var glad for min 24bit/196kHz DAC indtil jeg fik et hint om programmet Fidelify til afspilning af mine Spotify playlister. Fidelify åbnede for brug af ASIO til min DAC. Og sikken forskel ......
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2015 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er primært ifb optagelse, skal jeg gerne indrømme. Køber man billige USB lydkort med asiodriver, bør man prøve asio4all driveren, da den kan være bedre end den medfølgende.

Jeg har også brugt Asio4all driveren til hifi uden problemer både til almindeligt analog input og til digital input (ikke DAC men digital texas instruments forstærker). Det er dog kun ganske få produkter jeg har prøvet dette på.

Man kan jo også spare sig besværet med det noget gammeldags asio halløj og få installeret Win10 (alt over win7 kan bruges) - det er window xp og tidligere der er de store syndere.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2015 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte lige at det bedre og mere moderne alternativ er WASAPI i exclusive mode (KODI, JRIVER mv bruger det som standard og det findes også til Foobar)

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Sendt: 11 December 2015 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Man kan jo også spare sig besværet med det noget gammeldags asio halløj og få installeret Win10 (alt over win7 kan bruges) - det er window xp og
tidligere der er de store syndere.

Er windows 10 overlegen i forhold til 7eren ? Altså i forhold til latency og støj ved afspilning af musik?
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 11 December 2015 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen - supplement til mit seneste indlæg og din kommentar: "Man kan jo også spare sig besværet med det noget gammeldags asio halløj og få installeret Win10 (alt over win7 kan bruges) - det er window xp og tidligere der er de store syndere.

Det "gamle ASIO halløj" udkonkurrerer Windows 7, 8 og 10 drivere i alle deres afskygninger og udgaver. Uanset den indstillede digitale opløsning. Derudover er der ligeledes entydigt klar forskel på WASAPI og ASIO brugt med samme program og musikfil til fordel for brugen af ASIO driver, når man skruer ørerne rigtigt på

Og er du det mindste i tvivl, har du hermed en åben invitation ......
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 December 2015 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Mine ører foretrak Kernel Streaming, dengang jeg legede med det.
Men prøv dig frem.

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 12 December 2015 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Jo, jeg glemte at sige, at man naturligvis skal have et DAC-interface som understøtter anvendelse af Steinbergs ASIO drivere! Samtidig må man ikke have berøringsangst med udstyr med tilknytning til PC verdenen eller fabrikanter af soft-og hardware til den professionelle del af musikindustrien. Branchen der producerer såvel software som elektronikken bag musikken du afspiller på dit HighEnd musikanlæg.

Argumentet for ASIO er "low latency", som er af uendelig stor betydning under optagelsen, men det forhindrer ikke at metoden giver en stærkt forbedret "Bit Perfect" afspilning via egnede USB DAC's med ASIO understøttelse.

ASIO4ALL driveren tænkt til "alle" er i praksis ASIO4SOME. I mange kombinationer af programmer og elektronik efterlader den afspilningen med digital støj, som får brugerne til at se Windows baserede løsningen som den eneste rigtige. Den lyder bare slet ikke så godt, som "den ægte ASIO vare", opdagede jeg ved en tilfældighed.

Jeg bruger ASUS Essence ONE og TASCAM UH-7000 og jeg har intens lyttet til genboens TEAC UD-501. Fælles for dem alle er TI BB PCM 1795 DAC og jeg har desuden haft muligheden for at sammenligne dem under Windows 7,8,10 med og uden ASIO. Min vurdering er at man "skal have meget dårlige batterier i høreapparaterne" for at overhøre forskellen. Windows drivere kontra ASIO.

Og så vil jeg koge mere suppe på det ben

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 December 2015 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj! Jeg bruger Win8 gennem en Audioquest Dragonfly og afspiller Tidal på den måde. Er det muligt at benytte Asio til at afspille Tidal? Jeg ved
ikke helt om jeg forstår det rigtigt.

Venlig hilsen
Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 12 December 2015 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Det af mig skrevne handler ene og alene om afspilning via USB fra PC.

Betingelserne er følgende:

1. Du skal anvende en DAC som understøtter brug af ASIO driver. Den til enheden medfølgende. Af leverandøren tilegnede.

2. Dit program skal kunne indstilles til brugen af omtalte ASIO driver. Det er ikke alle som kan det. Jeg har ingen oversigt og ved heller ikke om det findes. Det er firmaet Steinberg, som har fingrene i forehavendet og måske derfor er det primært udstyr med tilknytning til den professionelle del af musikelektronikken som anvender de omtalte drivere. Jvnf. mit tidligere indlæg. Jeg gætter på at man skal betale royalty for anvendelsen.

Ved et tilfælde blev jeg opmærksom på muligheden for at anvende ASIO til min ASUS DAC. Det havde jeg for så vidt allerede set ved købet, men tænkte "at det nok bare var sådan noget professionelt pjat som HiFi dedikerede nørder kunne tillade sig at ignorere". Jeg havde netop skiftet til Windows 8.1 og var overbevist om at "nu kunne det ikke blive bedre". 24/196. Flot lyd! Det KUNNE ikke blive bedre. Punktum. Det var jeg sikker på. Tilfældet var, at jeg så et link på et andet forum til programmet "Fidelify", som udmærkede sig ved at bruge ASIO drivere til ASUS DAC'en, samtidig med at det kan afspille mine SPOTIFY PREMIUM playlister. Som tænkt så gjort. Download. Installation.

"Hva' fa....? "Hvad sker der lige her", var min øjeblikkelige reaktion? De samme numre afspillet med Windows i SPOTIFY og efterfølgende i FIDELIFY og ASIO. En dynamikforskel, dybdeperspektiv med klippefast og nedad udvidet basområde og luftig diskant som kom musikken fra en masterrecording eller hvad kunne forsøge at finde som årsag til en troværdig forklaring. Men det var de samme filer på samme computer via to forskellige programmer og derved to forskellige veje til den samme DAC.

Og ved kig på DAC'en opdagede jeg at indikatorlampen "Bit Perfect" lyste for første gang. Noget var der sket, som kunne forklare den markante forskel. Og en ting er sikkert. Jeg anvender ikke fremover andre DAC's end de der bruger ASIO.

Og - nej jeg har ingen aktier i dette. Jeg har blot oplevet noget jeg fremover ikke vil undvære.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 December 2015 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj.

Jeg har samme oplevelse med EMU 0404 PCI Express lydkortet, som også benytter
ASIO's filer. Her kan vælges mellem S/Pdif Coaxial eller Optisk Out/ IN. Jeg benytter
den Coaxial udgang, og behøver ingen DAC.

Billeder over 10 sider Tryk her.

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 12 December 2015 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
Jeg har samme oplevelse med EMU 0404 PCI Express lydkortet, som også benytter ASIO's filer. Her kan vælges mellem S/Pdif Coaxial eller Optisk Out/ IN. Jeg benytter den Coaxial udgang, og behøver ingen DAC.

Dejligt at høre fra en med samme oplevelse.
DAC'en du bruger sidder på lydkortet. Det er den der drager nytte af ASIO driverne og giver musikoplevelsen.   

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Sendt: 12 December 2015 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Hej Kaj.

Jeg har samme oplevelse med EMU 0404 PCI Express lydkortet, som også benytter ASIO's filer. Her kan vælges mellem S/Pdif Coaxial eller Optisk
Out/ IN. Jeg benytter den Coaxial udgang, og behøver ingen DAC.

Billeder over 10 sider [COLOR=#0000ff">Tryk her[/COLOR">.

Hvis du bruger Coaxial out behøver du da en DAC.
Hvad kører du Coax out fra lydkortet til ?
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 13 December 2015 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

@Laine med flere

Lydkortet E-MU 0404 PCIe Peter Pan henviser til anvender en AK4396 DAC, som konverterer det digitale musiksignal til analogt signal og sender det ud på analoge - skal vi kalde dem - "coaxiale udgange".

Chipsættet behandler samtidig det digitale signal og sender det digitalt ud til såvel optiske- som coaxiale digitale udgange. Signalerne herfra behøver efterfølgende en tilsluttet DAC for at blive analogt. Anvender man denne fremgangsmåde er "bit perfect" røget sig en tur.

Vælger man det interne lydkort som løsning til XP maskinen skal man være opmærksom på kortets interface til computerens bundkort. PCI eller PCIe. En god løsning i tilfælde af PCI tilslutning er Asus Xonar Essence ST

Begge kort bruger ASIO drivere og er i deres funktion og tilslutninger egnet til at løs opgaven. Man skal bare være opmærksom på at digitalsignalet fra begge kort ikke kan videresendes til efterfølgende DAC i "bit perfect" kvalitet. ASIO driveren er relateret til kortenes interne Digital til Analog DAC konvertering.

Jeg har ASUS XONAR D2 lydkort i min stationære computer så det beskrevne er afprøvet.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 December 2015 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Tak for din gennemgang Kaj

Hej olepro

Læs mere Tryk her.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne