Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 04:27   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sacd til dac? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hensedrengen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 22 August 2015 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Sov jeg i timen..?
Sad og læste den anden dag, at når jeg kører digitalt (coax eller toslink) ud af min SACD afspiller, så 'downscales' signalet for at det ikke skal kunne kopieres...
Ok, fint, men skal jeg så køre mit SACD format ud via phono kabler..? -og kommer det hele så med her..?

Dac'en i min SACD afspiller er bedre end dac'en i min forstærker, men hvad er den værd, hvis signalet bliver 'downscalet' via de digitale output..?

Jeg er ude efter den bedste lyd, men farer lidt vild her...

Kan nogen forklare det simpelt..?
Til top Vis hensedrengen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hensedrengen
 
Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 22 August 2015 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

SACD signaler må ikke transmitteres via digitale udgange så vidt jeg ved.
Det er en kopibeskyttelse Sony og Philips lavede i sin tid på formatet.

Du er nødt til at køre analogt ud af din SACD afspiller for at få udbyttet af dette format.
Jeg får f.eks. slet ikke noget signal ud på den coaxiale udgang på min Sony SACD afspiller når der sidder en SACD skive i og dette
lag vælges.

Hvis DAC'en i din SACD afspiller er bedre end den i din forstæker skal du netop benytte analog ud.
Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.
 
hensedrengen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 22 August 2015 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret. Kort og præcist. Er det mon Sony der sidder og bestemmer sådan noget. Det er vel fordi det ikke må kunne kopieres..?
Så løsningen må være et sæt gode phono kabler og så koble til den analoge indgang og bruge denne når der høres SACD og den digitale når der høres
alm. cd. Korrekt?
Til top Vis hensedrengen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hensedrengen
 
Caspersteen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 139
Sendt: 22 August 2015 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Såfremt din DAC, der sidder i din afspiller, er bedre en den du sætter til via den digitale udgang, bør du i alle tilfælde bruge den - også når du afspiller
almindelige CD'er.
Til top Vis Caspersteen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Caspersteen
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 750
Sendt: 22 August 2015 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

SACD signalet går da fint ud af min Pioneer afspillers HDMI udgang. Jeg tror ikke at det er ned skaleret, men det er da muligt.


__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 750
Sendt: 22 August 2015 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker lige på at der er en teknisk forskel på det digitale CD signal og SACD signalet udover den højere samplingsfrekvens. CD signalet sender en byte for højre kanal, derefter en byte for venstre kanal skiftevis og godt pakket ind i kontroldata.
SACD signalet bruger ikke bytes med nul som udgangspunkt som sådan men tillægger eller fratrækker signal ud fra den aktuelle værdi.

Ved CD kunne det være (Ultra populært forklaret én kanal nul kontrol bit)   15, 10, 12
I SACD vil de samme værdier være 15, -5, +2

Det er muligt at DAC's mv ikke forstår de additive/subtraktive transmission SACD signallet har. (?)

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 750
Sendt: 22 August 2015 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Ja man kan jo ikke redigere sine indlæg:

A stereo SACD recording has an uncompressed rate of 5.6 Mbit/s, four times the rate for Red Book CD stereo audio.[17] Other technical parameters are as follows:


                       CD layer (optional)   SACD layer

Disc capacity        &nbs p;         &nbs p;  700 MB         &nbs p;         &nbs p; 4.7 GB
Audio encoding        &nbs p;        16 bit PCM         &nb sp;   1 bit DSD
Sampling frequency        &nb sp;  44.1 kHz         &nb sp;     2.8224 MHz
Audio channels        &nbs p;      2 (Stereo)        &nbs p;      up to 6 (Discrete surround)
Playback time if stereo    80 minutes          ;      256 minutes

https://en.wikipedia.org/wiki/Super_Audio_CD

Det var DSD teknikken jeg prøvede at forklare i mit andet indlæg.

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 22 August 2015 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at have læst at SACD godt kan transmitteres digitalt via HDMI, men ikke coax og optisk. Hvorfor man godt kan med HDMI ved jeg så ikke
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
hensedrengen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 23 August 2015 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Ok, så afspilning af SACD via digitalt output coax/toslink er et no go.. - da signalet fra afspilleren så downscaler til PCM 44.1kHz/16 bits.
På min afspiller kan jeg vælge om signalet skal gennem DAC'en eller sendes videre digitalt. Det skal jeg så fravælge når jeg vil høre SACD.
Når jeg hører alm. cd skal jeg slå det til for at udnytte den (bedre) DAC i afspilleren end den der sidder i forstærkeren.
Er det korrekt forstået...?



Min DAC i afspilleren er en:
High-Grade Wolfson® 192 kHz/24-Bit D/A Converter (WM8742) with DSD Bit-Stream Support for Super Audio CD Applications
-og det skal jeg trække ud via phonokabler.. Fint -det gør jeg, men kan ikke lade være med at tænke:
Hvad skal jeg med digitale udgange på en SACD afspiller ..?

Til top Vis hensedrengen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hensedrengen
 
Caspersteen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 139
Sendt: 23 August 2015 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

hensedrengen skrev:
Ok, så afspilning af SACD via digitalt output coax/toslink er et no go.. - da signalet fra afspilleren så downscaler til PCM
44.1kHz/16 bits.
På min afspiller kan jeg vælge om signalet skal gennem DAC'en eller sendes videre digitalt. Det skal jeg så fravælge når jeg vil høre SACD.
Når jeg hører alm. cd skal jeg slå det til for at udnytte den (bedre) DAC i afspilleren end den der sidder i forstærkeren.
Er det korrekt forstået?



Du skal sætte din SACD afspiller til, med et godt phonokabel, den analoge CD indgang på din forstærker, og bruge dette uanset om du afspiller CD
eller SACD.
Til top Vis Caspersteen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Caspersteen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes