Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 00:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Første forsøg... - Nu med lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 20 December 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Hej

De sidste ca toogethalvt år har jeg gået og puslet med et projekt som jeg længe har drømt om. Jeg vil bygge en pladespiller... Tanken har hele tiden været at den skal være stor og tung. En pladetallerken med masser af inerti skal sikre en stabil gang, og en tung plint skal dæmpe vibrationer. Indtil videre skal det være en stiv konstruktion og uden flydende ophæng. Jeg satser på at den skal stå på nogle gummi fødder - om ikke andet så i hvert fald til at starte med. Projektet kommer nok til at tage noget tid endnu, men så har jeg også en chance for at få ideer undervejs.

Armen der skal på er en SME IV og pickup er en Ortofon Rhondo Bronze

Motor bliver en dc-motor. Hvilken er ikke bestemt endnu, men jeg har et par forskellige jeg vil prøve at starte med. Motoren kommer til at være standalone, og vil komme til at stå bagved plinten.

Plinten bliver opbygget som en sandwich-konstruktion. Nederst 10mm alu, midterst en ramme i massiv eg fyldt med mdf. Og øverst igen 10mm alu.

Lejet bliver et bronze leje med olie og kugle i bunden, og akselen er rustfri.

Tallerkenen er også rustfri og er ca 110mm i tykkelse. Vægt: 48,8kg.

Her kommer billeder.... (beklager på forhånd kvaliet og størrelse..)

Materialer før behandling
Her ses materialer til lejet før de har været i drejebænken.


Lejebrønd opspændt i drejebænk og klar til behandling.

første behandling
Første behandling afsluttet.


Lejebrønd færdigbehandlet.

brønd og aksel
Lejebrønd og aksel.

alle dele til leje
Her ses lejet og pladen til at samle lejet med tallerken.

tall. i bænk
Her er tallerkenen opspænt i drejebænken

færdig tallerken_ bund
Færdig tallerken set fra bunden.

færdig tallerken_ top
Og fra topen..

aksel presses
Aksel og monteringsplade presses sammen

færdigt leje
Færdigt leje. Her mangler der blot en kugle og noget olie.

aksel og tallerken
Aksel og tallerken spændt sammen og klar til montering

feets
4 gummifødder venter på at blive mast flade.....

bund
Nederste aluplade. Pladerne er endnu ikke færdigbehandlet.

sandwich
Så er der sandwich..

bund og kasse
trækonstruktion på plads på nederste aluplade.

plint
komplet sanwich. Alu-træ-alu

leje i plint
Så er lejet monteret i plinten.

tall i plint
Og tallerkenen monteret i lejet.

cd
Lige et billede med en cd for at kunne vise størrelsen.

Nu mangler så kun resten... Motorstand, armbase og færdigbehandling af alu og træ.

Kom gerne med ris/ros og ideer.

mvh

 

 

 

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
beam
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 20 December 2010 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Det ser dæleme spændende ud...
Til top Vis beam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beam Besøg beam's Websted
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 20 December 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Det ser dælme seriøst ud.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
audiohagel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 20 December 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Hej Brianm

Det er så Fedt at se, når der er EN der bare går amok

med sådanne et super projekt .

Tillykke med den, den ser bare sej ud.

Så ligner min DIY pladespiller en Lærling ved siden af. Confused

mvh

Audiohagel

www.audiohagel.dk

 

Til top Vis audiohagel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiohagel Besøg audiohagel's Websted
 
High sky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 279
Sendt: 20 December 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hold da op det er flot, og her går jeg blot at overvejer at male min nye "gamle pladespiller.


Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 20 December 2010 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hold da K..t!!!

Jeg er helt åndeløs! - Bare at tænke på inertien i den tallerken! - Og hvilke tolerancer der skal arbejdes med, for at få den stabil...

Har haft en tanke, Hvordan vil du smøre lejet? - Ville en smøregang drejet ind i akslen ikke have været en ide? - For at pumpe olie op i toppen af brønden. Eller fylder du lejet helt med olie?

Hvem der bare havde de muligheder!!! - Kan næsten ikke vente med at se hvordan den videre proces forløber!!!




__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 20 December 2010 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

ja, med det rette værktøj kan man nå langt, glæder mig at se den i ful velgøre
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 21 December 2010 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

spændt på at se hvordan motorstyringen til en evt. DC motor skal fungere. klart skal den starte blidt op med stort moment. (dog ikke så kraftigt at remmen overbelastes .

Stepmotor er lige til højrebenet (man kan programmere til lige præcis hvad man vil den skal), men mistænker stepmotorer som støjende (akustisk)

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 21 December 2010 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

For hulen da, det bliver noget djævelskab at skifte kugle i det leje, for den kommer nok ikke til at holde så længe. Det ville nok ikke være verdens dårligste idé at implementere et magnetsystem a'la' det der er i Verdier's pladespillere (som nedbringer belastningen på lejet til omkring 1 kilo).

Check eventuelt denne side:
http://pladespilleren.dk/Goer_det_selv/The-Monster.htm

Men du har dælme lagt godt fra land. Flot arbejde!!



__________________
http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 21 December 2010 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Tror desuden at jeg ville invertere lejet, således at omdrejningspunktet ligger lige over "center of mass", hvorved tallerkenen balancerer bedre (når den hviler på en kugle i bunden, vil der altid være en ubalance der uundgåeligt vil slide på lejevæggene (friktion og støj til følge)).

Altså fræse ud i tallerkenen således at bronzelejet sidder i denne, og den rustfrie aksel monteres i plinten. Monter en lille oliebrønd på akselpladen i form af en ring der er lidt større end den ydre diameter på bronzelejet, og som lejet kan trække olie op fra til smøring (der er allerede en der har foreslået en spiralgang fræset i akslen som oliepumpe (flytter olie op til toppen af lejet når tallerkenen roterer)).



__________________
http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 21 December 2010 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 4086
Sendt: 21 December 2010 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Hvis det der kommer til at spille som det ser ud er du dæleme godt hjulpet.

Superflot!!!



__________________
Med venlig hilsen,

Brian7500



Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 21 December 2010 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Mange tak for de fine kommentarer. Det er fedt at få lidt ros for det man går og fedter med..

Lejet er fyldt helt med olie, så yderligere smøring burde være overflødigt. Har godt tænkt tanken med en "pumpe-funktion", men min gyrodec var opbygget på samme måde, og fungerede upåklageligt.

Mht til magneter til aflastning af leje, har jeg vurderet at det vil være lidt for kompliceret at lave. Det kan være at jeg ændrer mening med tiden. Det er under alle omstændigheder en rigtig god ide.

Mht. dc motoren, så har jeg lavet et forsøg med en helt simpel spændingsforsyning, og det ser ud til at virke ok. Ved godt at man kan gå helt amok og lave styringer med feedback signal til hastighedsregulering, men jeg er desværre ikke elektronikkyndig nok til at begive mig ud i sådan et projekt. Min gamle gyrodec havde også fået bygget en dc motor på, og her var heller ingen regulering. Når først man havde fundet den rette hastighed, så spillede den bare. Jeg kommer nok til at hjælpe tallerkenen igang med håndkraft, men når først der rotation i dyret så klarer motoren resten.

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 21 December 2010 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hej Brian,

RESPEKT!  Flot konstruktion - hvor tung er den pladetallerken? 30 kg?

Det er mit "Monster" der er link til længere oppe, men kan selv kun tage æren for plint, maling, armbaser m.v. Metalarbejdet står "vennerne" for. Seneste tiltag er et 10 kg. svinghjul der kører med ca. 300 omdrejninger/min. Det får den 20 kg pladetallerken til at tro den vejer 60. Alle lejer er med magneter og det virker 100%

Er spændt på at se fortsættelsen.

Mht. til DC motor uden regulering, så har jeg prøvet det (Gammel motor fra en båndoptager). Problemet kommer ved ændringer i belastningen. På trods (eller måske på grund af) inertien i den tunge pladetallerken kan motoren ikke korrigere, så du vil få meget langsomme hastighedsvariationer. Scheu laver en lille DC motor med regulering. Den var ikke helt kraftig nok til at trække min, men måske det går bedre med din pladetallerken.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 21 December 2010 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Jeg har frere gange siddet og savlet over din pladespiller. Den er squ flot.

Jeg har nu også fået hjælp af venner og familie til det meste af pojektet.

Pladetallerkenen vejer alene 48,8kg.

Den scheu motor du nævner, hvordan reguler den? Har den en encoder så den kan se hastigheden eller hvordan fungerer det??

 

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 21 December 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Næsten 50 kg på een kugle - det er noget af et vovestykke. Verdier himself valgte på den store pladespiller han laver (60 kg pladetallerken) et olietryksleje, netop fordi han mente en kugle ikke ville holde. Men det må jo komme an på en prøve.

Den lille Scheu motor var tidligere en østeuropisk version. Ved ikke hvordan de klarer det i dag. Min den "gamle" har en intern elektronik der måler på hvor meget strøm motoren trækker (og dermed belastningen) hvorefter der korrigeres. Altså en slags modkobling. Med en let tallerken går det helt fint, men problemet er at det er motoren der føles på og ikke pladetallerkenen.

Jeg oplevede at motoren korrigerede og førte mere energi til pladetallerkenen. Grundet den store inerti reagerede den først senere. Motoren overreagerer så og når pladetallerkenen først kører for hurtigt har motoren ikke en jordisk chance for at bremse den. Langsom sænkes hastigheden og det hele starter forfra. I princippet skal man have en meget langsom fungerede hastighedskorrektion - det ville nok virke bedre.




__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 22 December 2010 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Næsten 50 kg på een kugle - det er noget af et vovestykke.


Helt enig. Anlægsfladen er jo mikroskopisk (indtil kuglen er slidt flad), så det er vanvittigt mange kilo pr. kvadratcm.
Den ringmagnet du har anvendt, er det fra en skrottet højttaler, eller er den fundet andetsteds? Hvor mange magneter har du på undersiden af din tallerken, og er det realiseret ligesom på dit svinghjul?

Som jeg ser det, burde det være muligt for trådstarter at ændre til inverteret leje med magnetisk assistance, specielt med de håndværksmæssige talenter han tilsyneladende har. Det burde garantere mange års problemfri operation.


__________________
http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 22 December 2010 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hej Golfdane,

Magneterne til selve pladetallerkenen er samme type som anvendes i højttalere, men de er købt fra et firma der sælger magneter. Desuden ligger de i (jern) lejeskåle som "vender" magnetfeltet fra bagsiden rundt langs kanten. Samme princip som ved magnetisk afskærmning af højttalere.

I dag er det mere hensigtsmæssigt at anvende neodym magneter - de er kraftigere og mindre rent fysisk. På svinghjulet anvendes en 5 mm tyk ringmagnet - samme som anvendes i Scan Speak's Illuminator diskanter. Oprindeligt var det meningen at bruge 2 modsat hinanden, men så ville svinghjulet svæve flere cm. oppe. I stedet er der kun een ringmagnet og en masse små knap magneter (købt fra et tysk firma på nettet). Hermed kan man regulere antallet og den magnetiske frastødning. Der er ikke nogen kugle i toppen - de 10 kg hviler kun på magneterne.




Jeg vil tro den nemmeste løsning for Brian vil være en lang række små magneter i periferien af pladetallerkenen og tilsvarende under. Det hele bliver dog meget kompliceret af, at der kun er alu og ikke noget magnetisk at sætte dem fast på!

En ændring af lejet til inverteret er bestemt ikke noget man sådan bare lige "gør" når først det hele er lavet. Desuden kræver det sammen med magneterne en mulighed for justering af lejehøjden. Men der skal nok eksperimenteres med kugler - hvad med en keramisk type?
 


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
High sky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 279
Sendt: 22 December 2010 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hej
Blot lige en tanke til dette super projekt. Men jeg gør det en del inden for cykling og i denne verden er keramiske kuglelejer et must hvis man kører en smule seriøst. Og tanken slog mig, ligesom Jan, der skal helt klart en keramisk kugle i. Ikke alene er den langt stærkere en stål kuglen, men også langt mere jævn i sin overflade(set med mikroskop) og dette må da resultere i mindre støj fra lejet.

Keep up the good work.

Og god jul til alle nørder som mig selv.
Hvis ikke jeg kunne nørde ville jeg ligne det leverpostej som sidder i kø på motorvejen hver dag.
Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 22 December 2010 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

janils skrev:


En ændring af lejet til inverteret er bestemt ikke noget man sådan bare lige "gør" når først det hele er lavet. Desuden kræver det sammen med magneterne en mulighed for justering af lejehøjden. Men der skal nok eksperimenteres med kugler - hvad med en keramisk type?
 


Med så mange kilo, tror jeg ikke der er nogle materialer der kan holde i ret lang tid.

Nu vil jeg ikke negligere opgaven, men som jeg ser det, er det muligt at fræse et hul i tallerkenen der hvor lejeakselpladen er skruet i, hvor bronzelejet kan sidde i, og samtidigt fræse en rille til de frastødende magneter.


Lejeakslen monteres på plinten, så den kan højdejusteres (så magnetgabet giver en frastødende virkning som ligger umiddelbart under tallerkenens vægt). Det sværeste er nok at etablere en stabil (noget som kobler optimalt til plinten) højdejustering, med mindre man kan bestemme det gab som giver en tilstrækkelig frastødning (så der ligger et kilo's tryk på kuglen), og så fremstille en skive i samme diameter som den plade lejeakslen er presset i.
Samtidigt skal man nok fræse en spiral rille i akslen, som vil trække olie op i lejet i takt med at tallerkenen roterer (og her kræves der en lille oliebrønd på lejemonteringspladen).

Tror det er vigtigt at bevare ringmagneten, for at undgå variationer i frastødningen.

Men jeg er groft misundelig på både tilgangen til maskinerne og evnerne til at bruge dem.
Rigtig flot arbejde indtil videre


__________________
http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes