Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 00:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Onkyo a-809 switch problem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nustrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 August 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 11 November 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Har købt en Onkyo A-809, fed forstærker :-)

Men pludselig er input vælgeren begyndt at skifte af sig selv.

Har googlet lidt og fundet ud af at det er et kendt problem, men desværre ikke fundet nogle løsning.

Input vælgeren er en slags attenuator som styre en "micro controller".

Er løsningen kontaktrens, eller noget helt andet

Har I et forslag til en løsning?

På forhånd tak
Til top Vis Nustrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nustrup
 
Nustrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 August 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 12 November 2010 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Jubiii, så er switchen blevet normal igen (ca to timer siden jeg fixede den).

Jeg kæmpede mig ind til pcba'et med switchen og processoren. Switchen fik en omgang kontaktspray. Switchen går ind på A/D konverter på processoren, A/D konverter benet (ben 3) fik en 10nF afkobling.

 

 

 

Til top Vis Nustrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nustrup
 
polmann
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 927
Sendt: 13 November 2010 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Min har samme fejl, du har ikke tilfældigvis taget et billede af proceduren? eller kan lave en lidt mere detaljeret guide?

__________________
Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
Til top Vis polmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af polmann
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 13 November 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Ja, det er en rigtigt god forstærker som jeg selv for nogle år siden, har haft. Det var modellen mindre, nemlig A 807. Jeg har haft den fra 93 til 96 uden nogle problemer. Det er en ordinær forstærker at se på , men en high end hvad lyd angår. Den var lidt svær at blive klog på i starten, for almindelige lp´er, som jeg spillede flest af, lød meget tilbageholdne. Selvom man skruede højere op, skete der ikke andet end at lyden blev højere, men den spillede uanfægtet videre. Jeg havde også special indspilninger af ekstra høj kvalitet og direkte skåret lp´er. Disse lød meget overstyret, fordi de andre forstærkere åbenbart ikke kunne håndtere den større dynamik og frekvensomfang. De var konstruerede til almindelige lp, som de klarede fint. Men disse lød ikke af meget på Onkyo A807. Men da jeg så ville prøve disse væsentlig bedre optagelser på Onkyo´en, blev jeg godt nok overrasket. Istedet for at lyde anstrengt og rodet, det sagde bare...laaaaarrm!! Ja, så lød de pludselig roligt, 3 dimensionelt og med flot dynamik. Men kunne skrue op så det lød meget livagtigt og naturtro. Onkyo A807 og A809 spiller blot som pladerne er. Så det var tid til også at få mig en cd afspiller og hvad bedre den gang kunne man vælge end en Onkyo DX 706. Da jeg købte disse to apparater, havde jeg Snell type E2 med justerbar sokkel i bunden og senere i 94 blev Snell type C med skrå front købt. Det emmede bare af musik. Ja, det er en god forstærker du har banket ned der. 

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Nustrup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 August 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 14 November 2010 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte desværre ikke på at tage nogle billeder.

 

Men jeg kan prøve at beskrive min fremgangsmåde.

 

  1. De to sider afmonteres
  2. Top pladen afmonteres
  3. De to store omskift knapper og volumen knappen trækkes af.
  4. Fronten afmonteres (både skruer i toppen og bunden).
  5. Følgende møtrikker skrues af:  rec selector, cartridge og input selector
  6. Den næste frontplade afmonteres og trækkes meget forsigtig ud. Flere print plader en monteret på pladen og der går mange kabler fra print pladerne. Jeg blev nød til at klippe et bare strips for at kunne trække pladen langt nok ud (5-10 cm).
  7. Der sider tre skruer i print pladen med switchen. De skrues løs.
  8. Spray kontaktspray på switchen og drej den rundt, frem og tilbage.
  9. På print pladen med switchen sider der også en processor. Mellem ben 3 (A/D konveter) og 11 (stel) montere jeg en 10nF afkobling kondensator på den bagsiden af printet.  

 

Ved ikke om kondensatoren er nødvendig. Men jeg valgte at montere den da jeg alligevel havde splittet forstærkeren af. Og skulle der komme støj tager den det.

 

Det er bedste jeg lige kunne ryste ud af ærmet. Håber det kan hjælp dig videre.




Til top Vis Nustrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nustrup
 
NielsE
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 16 November 2010 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for din beskrivelse! Jeg har selv samme problem, og har gang på gang tænkt på at "nu må jeg altså se at få ordnet det!",
men det er aldrig blevet til noget. Også fordi jeg ved hvor træls den er at skille ad. Jeg krydser fingre for at det er noget rent mekanisk,
og at en rensning til fjerne problemet.

Min A809-historie:

For et par år siden bestod min anlæg af en Onkyo forforstærker, en Kenwood CD-afspiller, hjemmebyggede effektblokke og billige,
hjemmebyggede højtttalere. Jeg kunne efterhånden godt høre at det ikke ligefrem var højeste High Fidelity der kom ud af den brogede
samling. Og jeg mente nok at højttalerne var det svageste led (og det mener jeg for så vidt stadig), især efter jeg sprængte et par
kantophæng. Men jeg havde ikke råd til at skifte noget ud, og da slet ikke hele kæden. Både højttalere, forstærkere og CD-afspiller
trængte gevaldigt til at komme på museum.

Men så en morgen da jeg var nede med en pose skrald gjorde jeg et kup: nogen havde stillet en A809 til storskrald, og også en
tilsvarende CD-afspiller og tuner! Og to fjernbetjeninger -- med batterier -- lå ovenpå! Det fik mig dælme til at spærre øjnene op, og jeg
var ikke mange sekunder om at score disse herligheder.

Da jeg fik det hele indendøre og fik tid til at kigge nærmere på det, viste det sig at det var velholdt, men godt brugt. Tydeligvis af en
ryger. I CD-afspilleren sad en party-CD klistret fast, og det hele var lidt klistret og ulækkert. Men da jeg havde overbevist mig selv om at
det virkede og var brugbart, gik jeg i gang med omhyggeligt at adskille, rense og pudse alting. Det hjalp, men man kan stadig se at det
ikke kommer lige fra papkasserne.

Jeg koblede anlægget til mine bedagede højttalere, og forventede ikke at kunne høre nogen nævneværdig forskel, idet højttalerne som
nævnt bestemt var det svage led. Men der tog jeg fejl, det lød tydeligt anderledes. Og lytteglæden blev også forstærket af at dette nye
anlæg ganske enkelt var langt federe end mit gamle. Det var virkelig nogle glade dage.

Et par dage senere, da jeg igen besøgte skralderummet, kiggede jeg tilfældigt ned i en affaldscontainer. Der lå den næste omgang guld:
en enorm bunke kabler -- signalkabler (billige, originale), højttalerkabler (2x20 meter Oehlbach), s-video, adskillige fede 220V
fordelerdåser og meget andet. Super cool at ingen andre havde snuppet dem i de mellemliggende dage!

Så nu var jeg lige pludselig ret meget på den grønne gren. I løbet af en måneds tid fik jeg skrabet penge sammen til at købe et par
ordentlige højttalere, der kan måle sig med resten af anlægget. Mit valg faldt på Dynaudio Focus 110, og det har jeg ikke fortrudt et
øjeblik. Min stue er ikke ret stor, og Focusserne virker som skræddersyet til den. Jeg er til stadighed virkelig glad for lyden, og bliver
gang på gang overrasket over hvor rent og pænt det spiller, og hvor godt styr der er på hele frekvensspektret. Og jeg kan spille rigeligt
højt.

Tilbage er så den kedelige detalje med at forstærkeren af og til skifter kanal. Jeg troede jeg havde fået skovlen under problemet
dengang jeg adskilte forstærkeren, men en måned eller to efter vendte det tilbage. Jeg må prøve at få skilt den omskifter helt ad, give
den noget trykluft og få den renset ordentligt. Der er vist også en af de andre omskiftere der knaser når man hiver i den.

CD-afspilleren (DX706) fungerer glimrende, tuneren (T407) fanger P1 fra stueantennen uden problemer, og mere ønsker jeg mig ikke.
Det skulle da lige være at finde ud af hvad de 117 andre knapper gør -- er der nogen der ligger inde med en manual til en Onkyo T407
tuner?
Til top Vis NielsE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsE
 
polmann
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 927
Sendt: 17 November 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Jeg siger også mange tak for den fine beskrivelse. Det må jeg prøve når jeg en gang hjemvender fra en mindre Polen tur

__________________
Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
Til top Vis polmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af polmann
 
polmann
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 927
Sendt: 17 November 2010 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

NielsE skrev:
Tusind tak for din beskrivelse! Jeg har selv samme problem, og har gang på gang tænkt på at "nu må jeg
altså se at få ordnet det!",
men det er aldrig blevet til noget. Også fordi jeg ved hvor træls den er at skille ad. Jeg krydser fingre for at det er noget rent
mekanisk,
og at en rensning til fjerne problemet.

Min A809-historie:

For et par år siden bestod min anlæg af en Onkyo forforstærker, en Kenwood CD-afspiller, hjemmebyggede effektblokke og
billige,
hjemmebyggede højtttalere. Jeg kunne efterhånden godt høre at det ikke ligefrem var højeste High Fidelity der kom ud af
den brogede
samling. Og jeg mente nok at højttalerne var det svageste led (og det mener jeg for så vidt stadig), især efter jeg sprængte
et par
kantophæng. Men jeg havde ikke råd til at skifte noget ud, og da slet ikke hele kæden. Både højttalere, forstærkere og CD-
afspiller
trængte gevaldigt til at komme på museum.

Men så en morgen da jeg var nede med en pose skrald gjorde jeg et kup: nogen havde stillet en A809 til storskrald, og også
en
tilsvarende CD-afspiller og tuner! Og to fjernbetjeninger -- med batterier -- lå ovenpå! Det fik mig dælme til at spærre
øjnene op, og jeg
var ikke mange sekunder om at score disse herligheder.

Da jeg fik det hele indendøre og fik tid til at kigge nærmere på det, viste det sig at det var velholdt, men godt brugt.
Tydeligvis af en
ryger. I CD-afspilleren sad en party-CD klistret fast, og det hele var lidt klistret og ulækkert. Men da jeg havde overbevist
mig selv om at
det virkede og var brugbart, gik jeg i gang med omhyggeligt at adskille, rense og pudse alting. Det hjalp, men man kan
stadig se at det
ikke kommer lige fra papkasserne.

Jeg koblede anlægget til mine bedagede højttalere, og forventede ikke at kunne høre nogen nævneværdig forskel, idet
højttalerne som
nævnt bestemt var det svage led. Men der tog jeg fejl, det lød tydeligt anderledes. Og lytteglæden blev også forstærket af at
dette nye
anlæg ganske enkelt var langt federe end mit gamle. Det var virkelig nogle glade dage.

Et par dage senere, da jeg igen besøgte skralderummet, kiggede jeg tilfældigt ned i en affaldscontainer. Der lå den næste
omgang guld:
en enorm bunke kabler -- signalkabler (billige, originale), højttalerkabler (2x20 meter Oehlbach), s-video, adskillige fede
220V
fordelerdåser og meget andet. Super cool at ingen andre havde snuppet dem i de mellemliggende dage!

Så nu var jeg lige pludselig ret meget på den grønne gren. I løbet af en måneds tid fik jeg skrabet penge sammen til at købe
et par
ordentlige højttalere, der kan måle sig med resten af anlægget. Mit valg faldt på Dynaudio Focus 110, og det har jeg ikke
fortrudt et
øjeblik. Min stue er ikke ret stor, og Focusserne virker som skræddersyet til den. Jeg er til stadighed virkelig glad for lyden,
og bliver
gang på gang overrasket over hvor rent og pænt det spiller, og hvor godt styr der er på hele frekvensspektret. Og jeg kan
spille rigeligt
højt.

Tilbage er så den kedelige detalje med at forstærkeren af og til skifter kanal. Jeg troede jeg havde fået skovlen under
problemet
dengang jeg adskilte forstærkeren, men en måned eller to efter vendte det tilbage. Jeg må prøve at få skilt den omskifter
helt ad, give
den noget trykluft og få den renset ordentligt. Der er vist også en af de andre omskiftere der knaser når man hiver i den.

CD-afspilleren (DX706) fungerer glimrende, tuneren (T407) fanger P1 fra stueantennen uden problemer, og mere ønsker jeg
mig ikke.
Det skulle da lige være at finde ud af hvad de 117 andre knapper gør -- er der nogen der ligger inde med en manual til en
Onkyo T407
tuner?


Jeg forstår slet ikke at folk smider så meget guld ud, men det er jo så godt for os andre en gang i mellem

__________________
Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
Til top Vis polmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af polmann
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 21 November 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Hej Niels E

Jeg har T404 tuneren og fandt et katalog, så jeg lige kunne se hvordan din T407 ser ud. Du vil nok gerne have indstillet nogle flere kanaler og tuneren ser lidt uoverskuelig ud, ikke sandt. Gør dette: Under displayet er der en serie taster benævnt Class A, B, C osv... disse er til at gemme kanaler, 5 stks på hver, 40 i alt. Du kan inddele dem i genre som rock, blues, pop.....osv. Under taltasterne trykker du på direct og taster frekvensen på kanalen, tryk derefter på memory lige under og inden 5 sek trykker du på en at Class knapperne. sådan kører du frem til du har alle de kanale du har brug for. Kender du ikke frkvensen, tryk down/up lige under displayet til du finder en kanal. Du skal holde den inde (down/up) et sek eller to, så løber den selv og stopper ved en kanal. derefter gør du det samme som skrevet for oven. Ude til venstre ved power er der en knap, der står APR. Tryk på den så lampen lyser lige over den. Så holder tuneren selv øje med kvaliteten på kanalen den står på og indstiller til bedst mulig lyd og laveste forvrænging.Så kan jeg til slut lige sise, at dens data er i den aller bedst ende for hvad der er muligt. Nåhe ja, det er kun T-9090-2 også Onkyo, der er endnu bedre. Håber dette er hjælp nok.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
NielsE
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 21 November 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Tak for din beskrivelse, allanowich!

Kanalindstillingen er ikke så vigtig, jeg hører kun P1. Men jeg vil straks prøve.

APR kan jeg ikke få til at forblive enabled: når jeg trykker på den blinker alle felterne kortvarigt, og hopper så tilbage til der
hvor de stod, med slukket APR. Måske er det en defekt, men det er ikke så kritisk. Måske er det meningen.

Det lykkedes mig sørme at finde en manual her midt i skriveriet: http://www.fmtunerinfo.com/T-407manual.pdf
Den kunne jeg ikke finde dengang jeg fik tuneren. Men der er stadig nogle knapper der ikke er helt lette at forstå funktionen
af.
Til top Vis NielsE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsE
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 21 November 2010 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

NielsE skrev:
Tak for din beskrivelse, allanowich!

Kanalindstillingen er ikke så vigtig, jeg hører kun P1. Men jeg vil straks prøve.

APR kan jeg ikke få til at forblive enabled: når jeg trykker på den blinker alle felterne kortvarigt, og hopper så tilbage til der
hvor de stod, med slukket APR. Måske er det en defekt, men det er ikke så kritisk. Måske er det meningen.

Det lykkedes mig sørme at finde en manual her midt i skriveriet: http://www.fmtunerinfo.com/T-407manual.pdf
Den kunne jeg ikke finde dengang jeg fik tuneren. Men der er stadig nogle knapper der ikke er helt lette at forstå funktionen
af.

Prøv at nævne hvilke kanapper du ikke forstår. Måske kan jeg sige dig det, men også kun måske. Det kan godt være du lige skal sætte den til rigtig antenne før APR fungerer korrekt, men det kan også være en fejl. Men ellers skal du blot indstille den til bedst mulig modtagelse, så kører den fint alligevel. Når du har gemt de kanaler du vil have, skal du blot trykke flere gange på Class tasten for at vælge de kanaler, der ligger på den. Du kan også bruge taltasterne. Ved f.eks 12 taster du bare 1 og 2 lige efter hinanden.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
NielsE
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 29 December 2010 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg endelig snøvlet mig til at gøre noget ved det!

Først fiksede jeg ovennævnte CD-afspiller. Den havde det irriterende problem af skuffen ikke altid ville blive ude. Helt sikkert en dårlig forbindelse i en kontakt. Dernæst skippede i starten af visse plader, især hjemmebrændte. Nå, men jeg skilte den ad, fandt kontakten og rensede den, drejede en smule på en potentiometer ved siden af linsen, og så spiller den som en drøm igen. Rart med den slags succesoplevelser.

Så kom turen til forstærkeren. Jeg har haft den skildt ad før, så det gik relativt hurtigt. Jeg orkede ikke at tage alle kablerne fra, så arbejdet foregik på reolen frem for i værkstedet. Men efter 43 skruer og tre møtrikker nåede jeg ind til kontakten. Den var ikke angribelig udefra, så jeg loddede den ud og skilte den ad. Jeg gav kontakterne lidt vinduesrens på en vatpind, for at løsne skidtet, og sleb så kontaktfladerne med det eneste rigtige: et stykke papir. Det er passende fint og billigt. Jeg har ikke meget fidus til kontaktspray, jeg synes det skader mere end det gavner. Flere andre kontakter kunne sikkert godt tåle samme omgang, men jeg samlede kalorius, og den har opført sig eksemplarisk siden. Hvem ved, måske skifter den kanal igen om en måned, men jeg tvivler.

Her kommer et før/efter-billede af omskifteren:

Til top Vis NielsE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsE
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 30 December 2010 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Skal vi ikke sige, at du har lavet så godt, at det holder de næste mange mange år. Det er jeg sikker på. Det sgu ellers en god forstærker.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
NielsE
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 01 Januar 2011 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Jeg var også ret godt tilfreds, og der har da heller ikke været nogen uventede kanalrundfarter siden. Men så i går sad jeg og hørte noget opera, og bemærkede en forvrængning i højre kanal. Meget mystik -- jeg googlede efter om den indspilning var kendt for det problem, og jeg kiggede på kurveformen. Men der var intet i vejen med indspilningen. Da jeg prikkede til Source Direct omskifteren var det klart hvor hunden lå begravet. Øv altså, og jeg vidste endda godt at den kontakt knasede lidt.

Nå, men jeg kender jo efterhånden den forstærker så intimt som jeg er parat til at indrømme i et offentligt forum, så jeg kæmpede mig igen igennem de 43 skruer og møtrikker, fik printpladen lirket ud, udloddede en 40-benet omskrifter, renset den og samlet det hele igen. Det var en større operation end kanalvælgeren, men det gik trods alt forholdsvist hurtigt.

Jeg vil ikke anbefale svagtseende eller folk med rystende hænder at skille den kontakt ad.

Til top Vis NielsE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NielsE
 
Reno
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 29 Marts 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har også været så heldig at eje sådan en A-809 og har selv indtil for ca 1½ time siden haft dette problem, men efter denne
super gode vejledning har jeg nu løst problemet.

Jeg Takker Mange gange :)
Til top Vis Reno's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Reno
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes