Forfatter |
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 17 September 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey, er næsten færdig med kassen til mine hd5'er, nu venter jeg bare på at post-manden kommer med resten af mine komponenter, så jeg kan få noget lyd ud af dem. Derfor synes jeg lige jeg vil dele lidt billeder med jer af processen. Jeg har lavet nogle minimale modifikationer på de originale tegninger, kassen er nemlig en smule dybere, så den bitumen jeg dæmper kassen med, ikke ændrer på den oprindelige volumen, derudover er der valgt 19mm frontplade og 16mm til resten. Første tur med fræseren:   Den fik også lige en tur på bagsiden, så enheden har lidt luft  Så fik jeg hentet bitumen i thansen  kabinetterne er limet sammen   Der sidder dog lidt lim og papir rundt omkring så den skal lige have en tur med rystepudseren  Jeg ved ikke om det er til at se på billdet, men siderne er afrundet og toppen og bunden har lige fået lidt (chamfer) med overfræseren  Klar til at blive grundet:    Så bliver ujævnhederne spartlet væk   Grundet igen:  Det er noget satans til l**t at slibe i det grunder!!  Så blev jeg endelig færdig med at slibe:  Første gang maling som er en sort oliebaseret maling med glas 50 (for at give den en mellemting mellem mat og blank, synes den helt blanke bliver lidt for klam..)  Giver lidt bedre et billede af hvad det er for en glans, når den er tør her:  Så skal den slibes  Og her får den en tur mere:   Resultatet er dog ikke helt tilfredsstillende, der er nemlig lidt småfejl iform af støv og andet skidt der er havnet på den mens malingen tørrer, så de skal slibes igen igen.. Næste gang prøver jeg at smide dem ud i køkkenet og give hele køkkenet en tur med en vandforstøver inden jeg går igang.  Så bliver der malet igen, også rart med emhætten over dem, så er man fri for stanken og de underlige hallucinationer. Denne gang med et kanon finish (der var også blandet lidt terpentin i malingen, så den flød bedre ud og blev mere jævn, hvilket er svært når man ruller det på.) Det har hjulpet meget med det mere støvfri lokale.   her kan man bedre få en fornemmelse af hvordan overfladen er blevet:   Så nu glæder jeg mig som et lille barn på at pakken med mine komponenter og højtaler enheder kommer, så jeg snart kan få noget lyd ud af dem.
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
Sendt: 17 September 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
De ser sørme fine ud, og du er god til at male må jeg sige, fin finish 
Hvilke enheder kommer der i sådan nogle HD5'ere?
Mvh
Dief __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 17 September 2007 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en HDS Exclusive 5" woffer og en XT25TG diskant
mere info her: http://frequence.dk/sites/hd5-xt.htm
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 18 September 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
De bliver forresten spændt bag en cayin 252b
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
Sendt: 18 September 2007 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ser godt ud  glæder mig til og høre om hvordan de spiller
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 18 September 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
Sendt: 18 September 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot resultat, og igen.... den finish er rigtig pæn. __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 18 September 2007 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo tak, er også selv godt tilfreds, det må siges at være lidt af et projekt du er gået igang med, det ser spændende ud.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 19 September 2007 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot, flot
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 19 September 2007 kl. 01:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højtalerne bliver brugt som nærfelts monitor, derfor ingen standere. Er der nogle der har forslag til hvordan man bedst afkobler dem, nu hvor de skal stå på et bord tæt på lytteposition.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 19 September 2007 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Kappen > Prøv Jjaz foden.
Den har virket fint for mig og er billig. www.jjaz.dk
M-Audio lydkort er somregel gode. Prøv og google dem.
Hvis du vil have kontrolmålt, så sig til. Jeg har clio stående derhjemme. Jeg bor i Randers.
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 19 September 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne være rigtig interessant at prøve at kontrolmåle dem. Er det på grund af at alle enheder er forskellige, eller hvad kunne ellers have betydning for at frequences filter ikke passer 100% ?
De fødder der ser interessante ud, dem tror jeg at jeg må have et kig på.
Det eneste m-audio lydkort jeg har kunnet finde hos danske forhandlere er dette: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=207473
Kan se, det er over et år gammelt, hvordan mon det har det med vista?
Hvad med dette: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=199627
Det bliver omtalt godt og vista kompatibelt herinde i andre tråde, mon ikke det er udemærket til formålet?
|
Til top |
|
|
Drea Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 19 September 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser rigtig flot ud. Helt nogle fine højttalere til prisen!
Jeg er selv igang med at lave nye kabinetter til mine HD6-XT (dog med Audiovector P2000 bas/mellemtone :) ) og jeg glæder mig til at de er færdige, men kunne du give mig nogle råd om brug af overfræser? Hvordan har du gjort?
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 19 September 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke så svært, men hvis du skal lave huller i den størrelse som mine er det ikke muligt, uden at modificere din overfræser. Det vil sige, at du skal lime eller skrue en træplade under overfræseren, sådan så du selv kan bore huller i den, med afstanden til fræserhovedet - passende til den radius du skal fræse. Siderne, top og bund, er der bare brugt de fræsejern med lejer på, så kører man den nemt lige over kanten. Men test altid lige først på en anden plade, før du gør det på højtaleren, det kan nemlig være svært at vurdere hvordan det kommer til at se ud, før man har set det.
Det med modificering af fræseren, er nævnt flere steder hende inde, så endda en tråd med billeder af hvordan man gør.
|
Til top |
|
|
Drea Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 19 September 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det en 6" bas/mellemtone og diskanten er den samme, men tak for rådet 
Dog burde det ikke blive det største problem at få det lavet, da underviseren i træsløjd på min efterskole rigtigt er udd. snedker.
BTW. Nogle oversigts billeder af dit setup mangler vidst 
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 19 September 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 19 September 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Det er altid godt at få kontrolleret sin konstruktion. Jeg gør det altid selv, selvom det fungere efter hensigten de fleste gange. Men der kan være små ting, plus at det er altid lækkert at vide at alt er som det skal. Men det er selvfølgelig dit valg. Du siger til hvis du ønsker en måling eller to.
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 19 September 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Det er altid godt at få kontrolleret sin konstruktion. Jeg gør det altid selv, selvom det fungere efter hensigten de fleste gange. Men der kan være små ting, plus at det er altid lækkert at vide at alt er som det skal. Men det er selvfølgelig dit valg. Du siger til hvis du ønsker en måling eller to. |
|
|
Jamen det lyder kanon, det vil jeg gerne, lad os finde ud af noget. Jeg bor i Silkeborg, så det er god lille tur. Jeg er godtnok lidt optaget her resten af ugen, men næste uge, har jeg massere af tid. Vi kan jo lige aftale nærmere i priven.
|
Til top |
|
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
Sendt: 19 September 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Utroligt som alle herinde bygger Frequence... 
Har også lyttet til HD5, og synes de spiller kanon! Var det ikke fordi jeg gerne ville have en højttaler der skulle hænge på væggen, havde jeg også valgt denne konstruktion...
-og igen her et bevis på at man kan utroligt meget med en overfræser - Flot håndarbejde  __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 19 September 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige spillet nogle sinus toner på dem, det er somom de har et peak ved 130Hz ca, ellers spiller de meget pænt der op af, man begynder at kunne høre dem ved 40hz, højere ved 50 og 60 er næsten i samme niveau som opefter, dog er der det underlige peak ved 130Hz, jeg mistænker lidt mit bord og rummet er skyld i det - afkobling af dem ville vel hjælpe her? Andre forslag til hvad det kunne være?
|
Til top |
|
|