Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 04:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Forstærker - Kan det svare sig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
steinway
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 21 Februar 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg står og skal til at udskifte mit noget bedagede anlæg; jeg har desværre ikke noget pengetræ i baghaven så jeg gør hvad jeg kan for at holde udgifterne nede. Jeg lurer derfor på om det kan svare sig at bygge sin egen forstærker frem for at købe en færdig?

Jeg synes at det er lidt småt med oplysninger om forstærker-kits, men det er måske bare mig der kigger de forkerte steder. Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre fra folk der selv har bygget deres forstærker eller blot input til om det rent faktisk kan lade sig gøre uden at skulle afskrive afskillige tusinde til projektet.

Jeg er ikke meget for at sætte en prisramme for projektet da jeg ikke aner hvad en selvbygget forstærker koster; jeg mener dog at en integreret forstærker til 2-3000 så rigeligt kan opfylde mine behov.

 

Mvh.

Jakob



__________________
Statistik - Den eneste sandhed siger 2 ud af 3
Til top Vis steinway's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steinway
 
Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 686
Sendt: 21 Februar 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Hvis der er 2-3000 at gøre godt med så ville jeg gå efter en brugt integreret. Der kan du få noget meget fornuftigt til pengene.




__________________
MVH Morten
Mit stereo


Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 21 Februar 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Man skal ikke bygge selv for at spare penge. Det kan ikke lade sig gøre. Prøv f.eks. at køb en cykel i enkeltdele, og se så hvor dyrt det bliver i forhold til en færdig.

Så bedste bud er at købe brugt.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 21 Februar 2006 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Afhængig af, hvilke højttalere den skal spille sammen med, kan du måske nøjes med en NAD 3020 eller lign.? Den koster vel 5-600 kr brugt. 

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13409

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
steinway
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 21 Februar 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Hej Svend P

Jeg synes nu ellers der er rigtigt mange gode eksempler på at der er gode penge at spare ved selv at bygge eksempelvis højtalere.... men hvis du mener at der ikke er penge at spare ved at bygge forstærker, så ok da.

Mvh.

Jakob



__________________
Statistik - Den eneste sandhed siger 2 ud af 3
Til top Vis steinway's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steinway
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 21 Februar 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

http://www.audiosector.com/

Den her kan laves integreret og billigt

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 21 Februar 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Den reele pris ved at bygge selv viser sig først i det øjeblik man skal sælge. Byg selv hvis du vil have noget der ikke findes på markedet. Ellers lad være.

Læs mere her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=32079

eller her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7470

 

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
JensRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 21 Februar 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

http://www.audiosector.com/

Den her kan laves integreret og billigt

 

Billigt i forhold til hvad? Det er en løsning som kræver ret følsomme højttalere da der ikke er meget gang i den type udgangsforstærker.... Det er en ok løsning til hygge lytning i den "pæne" stue, men på drengeværelset skal der andre midler til - efter min mening.

Hvis man vil bygge selv er der efter min overbevisning masser af spændende konstuktioner at gå igang med, og med tiden får man med 100% sikkerhed også lært en masse af de forskellige projkter man har været igennem.

Klø på :)

\Jens

Til top Vis JensRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JensRasmussen Besøg JensRasmussen's Websted
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Jeg kender såmænd også unge som ønsker kvalitet fremfor kvantitet

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Man skal ikke bygge selv for at spare penge. Det kan ikke lade sig gøre. Prøv f.eks. at køb en cykel i enkeltdele, og se så hvor dyrt det bliver i forhold til en færdig.

Så bedste bud er at købe brugt.

 

 

Nu har jeg ikke selv prøvet at bygge én, men hvis man kigger sig lidt om på de forskellige steder hvor man kan købe den slags "usamlet" så synes jeg at jeg får en oplevelse af at det godt kan betale sig økonomisk, men det kommer selvfølgelig an på ens forudsætninger og økonomi. Det er efterhånden ved at være noget tid siden jeg har set efter den slags, men jeg mindes at kunne huske, at det kan lade sig gøre at bygge en for 5-6K som i kvalitet skulle svarer til et langt dyrer produkt hvis man skulle finde noget lign, samlet. Eller er jeg gal på den?

 

 

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

Nej, du har for så vidt ret,  men hvis det skal være virkelig godt kræver det noget erfaring at træffe de rigtige valg og at få det skruet rigtigt sammen,  og måske en god portion held men belønnes måske med lyd som kan måle sig med det allerbedste

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
JensRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg kender såmænd også unge som ønsker kvalitet fremfor kvantitet

Klart klart, men en færdig IC løsning til ca. 1000US$ er altså efter min mening ikke af så høj kvalitet at prisen retfærdiggøres! Jeg mener tvært imod at det er (mange) penge ud ad vinduet....

Kig evt. efter et rigtigt godt starter projekt på denne side: http://www.lf-pro.net/mbittner/Sym5_Webpage/symasym5_3.html

Det kan med sikkerhed bygges for under 2000dkkr og så kan det jo være at det giver blod på tanden til at bygge noget større eller mere komplext som næste projekt.

\Jens

Til top Vis JensRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JensRasmussen Besøg JensRasmussen's Websted
 
steinway
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange svar og links mv.

Jeg kunne tænke mig at bygge selv dels for at holde omkostningerne nede og dels for glæden ved at have levet den selv!

Det jeg havde forestillet mig var at den forstærker man selv byggede for 3000,- var den færdigbyggede i samme prisklasse overlegen.  Jeg har nu fået syn for sagen og det virker umiddelbart ikke somom det er muligt, så jeg skal ud og se på brugte forstærkere.

Efter endt læsning i diverse andre tråde her på siden synes jeg at der danner sig et billede af at DIY er et spørgsmål om religion; nogle tror på det andre gør ikke. Men hva' sådan er det jo med mange ting ude i den store verden; for at give en lille tankevækker fra mit eget fag, så kan en franskmand ikke lave en datainstallation uden skærmet kabel da der ellers vil være støj-problematikker der gør det umuligt at fungere korrekt hvorimod en amerikaner end ikke har hørt om de problematikker, så han klarer den fint uden skærmet kabel....

Mvh.

Jakob



__________________
Statistik - Den eneste sandhed siger 2 ud af 3
Til top Vis steinway's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steinway
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Om det kan betale sig at bygge selv... Ja og Nej!!

Hvorfor Ja??? - Hvis du kigger på komponentprisen på den forstærker du får bygget, kan det oftest betale sig at bygge selv. Elektronikken koster ikke mange kroner. Desuden giver det den mulighed, at du kan tilpasse konstruktionen lige til dine egne behov.

Hvorfor Nej??? Fordi man sjældent rammer plet i første skud. De fleste der bygger selv, har altid en KÆMPE rodekasse med alt det er ikke virkede eller lød dårligt osv. Nej fordi du aldrig opnår samme finish som færdigbygget, uden prisen løber løbsk! Nej fordi hjemmebygget er UMULIGT at sælge igen til en hæderlig pris (man er gift med det).

Når du nu selv mener, at en integreret til 2-3000,- kan klare dine krav, så mener jeg helt du skal holde dig fra DIY set fra et økonomisk synspunkt. Du kommer ikke ret langt for det beløb, når du både skal købe en pæn kasse, strømforsyning, diverse omskiftere og naturligvis selve elektronikken. Specielt ikke hvis du også skal eksperimentere lidt...

Mit bud ville være en integreret NAD. Evt en 3020'er. Skal du have mere power, ville en NAD317 eller 319 være oplagt.



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Hurtig,  vi er sådan set enige heri

Jens,  vedr. AudioSector  "Gainclone" - jeg henviste selvfølgelig ikke til en færdigbygget,  men derimod til DIY kittet til 85 USD for to kanaler incl. strømforsyning (excl. trafo), og så taler vi guldpletteret print og dobbelt diodebro med switch dioder.

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
JensRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Grunden til at man pletterer med guld er for at forlænge "floor life" dvs man kan have printene på lager længere end ellers uden at de mister deres loddeegenskaber.

Det dyreste i en DIY forstærker er kasse + strømforsyning + køleplader.

Hvorfor så ikke putte en bedre forstærker inden i?

Den forstærker jeg henviste kan bygges for mindre end det som Gainclonen koster

\Jens

Til top Vis JensRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JensRasmussen Besøg JensRasmussen's Websted
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hvis man kan klunse sig til en gammel forstærker, hvor udgangene er brændt af, så kan man jo bruge trafo, kabinet, ensretter, modstande, køleprofiler og elektrolytter.

http://www.vikash.info/audio/gainclone/

2 stk udgangschips skulle kunne erhverves for under en hundredelas - f.eks. her:

http://www.el-supply.dk/?M=Searchmode&showResults=1& Action=Search&Archive=False&Order=Desc&Searchstr ing=lm3886&NewsPublisher=True&Url=%2F%3FId%3D

Data på chippen kan findes her:

http://www.national.com/pf/LM/LM3886.html

Jeg er selv igang med et dogmeprojekt med to ringkernetrafoer på hver 175VA, som jeg har fået brugt for kr. 75,- stk. + porto.

Jeg bruger LM3875TF chippen, der er lidt mindre strømstærk.
I mit tilfælde skal forstærkeren trække højttalere der ikke dykker under 7 Ohm.



__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Det er sikkert også nemt at finde en udbrændt CD eller DVD på elektronikværksted, og så bare lave en forplade

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes