Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 03:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Plissken’s nul WAF setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Update på side 2: Nu fuld 3 vejs

En fatal samtale for et par måneder siden, som resulterede i et besøg fra nordjylland, har sat en masse ting i perspektiv for undertegnede.

Selvom jeg så langt fra vil kalde mig selv for faglært DIY'er - så har jeg alligevel, med assistance, kastet mig over et projekt som løbende har udviklet sig - men for hvert skridt jeg tager, er det hele blot blevet mere spændende. Så nu er jeg nået til det punkt, hvor det eneste som "overlever" er min trofaste cd afspiller.

I denne tråd vil jeg forsøge at holde styr på tanker og ideer - fremskridt og evt. tilbageskridt som måtte forekomme.  Forslag - ris/ros og alt andet imellem himmel og jord modtages gerne

Ideen / Problemstillingen

Hifi kan være et meget dyrt bekendtskab. Og hvis man vil et trin op af stigen, vil det ofte resultere i en fler dobling af prisen. Og som almindelig lønslave - og lidt af en nærrig pind, var det noget jeg gruede voldsomt over. Men så en dag, under en handel om en RIAA, kom jeg i snak med en mand, som havde et par tanker, som jeg ikke selv havde tænkt det mindste over.

Et 3 vejs stystem - hvor der benyttes seperate forstærkere til diskant, mellemtone og bas. Intet passivt delefilter, men istedet benytte et elektronisk. Dette giver også mulighed for at indstille lyden efter rummet - istedet for at købe grejet så det matcher rummet. Ideen virker jo i bakspejlet indlysende - så efter lidt overvejelser, og spil frem og tilbage, lød start skuddet.

Komponenterne - Denne liste vil løbende blive opdateret!

Forstærkerne:

Forforstærker

Her kaster jeg mig højest sandsynlig over en Electrocompaniet Preampliwire II med nyt ALPS potmeter - men det er stadig til forhandling.

Effektforstærkere

Til diskanten vil der blive benyttet en ældre Perreaux E1 - en dejlig lun, og lækker forstærker, som virkelig levere cream når det kommer til stemmer - men den manglende muskemasse, gør at den endte som diskant kontrollant.

Info (.pdf): http://www.perreaux.com/files/060-E1.pdf

Billede

Til mellemtonen faldt valget på en Thule PA 100 - en forstærker som nok ikke kræve megen præsentation, da mange af jer nok kender den, og hvad den repræsentere.

Info:
http://tinylink.com/?GQIGitV8kI

Til bassen gik jeg veje som ikke tidligere kunne være faldet mig ind. Nemlig Klasse D. Valget er her faldet på 2 UCD 400 - AD 8620 moduler. Dertil følger der bl.a. softstart, ladelyttere og en dejlig stor ringkerne + WBT terminaler og alt mulig andet løst. Om det bliver bygget ind i et skrællet kabinet fra en anden forstærker, eller hvad det ender med - vides ikke med sikkerhed endnu.

Billeder:

Højttaler:

Men for at alt dette også skal have noget at sende signalerne hentil, stod den også på nye højttalere. Her har inspirationen været denne: http://www.humblehomemadehifi.com/Modulus.html

Baskabinettet er bygget op i 25 mm mdf - hvor fronten bliver 3 lag 25 mm mdf - resultatet er en uhyre stift ... og tungt (1 sal.) kabinet. Der sidder 2 basporte bag på begge kabinetter - da jeg har mulighed for at sætte højttaleren et lille stykke ud i rummet, burde det ikke give problemer.

Enhederne der skal benyttes er følgende (nævnte er pr. højttaler): Diskant: ScanSpeak Revelator D2904/71003 - Mellemtone: Scanspeak Revelator 12M/4631G00 - Bas: ScanSpeak Revelator 18W/8531G00. Der vil istedet for en 8 eller 10" bas, blive benyttet 2 styk 6,5 " i hver side
.

Billede

Delefilter:

Her ender det nok med en Behringer CX3400 - da det umidelbart virker som god value for the money. Netop dette elektroniske delefilter, er noget jeg er uhyggelig spændt på. Har aldrig rodet med sådan noget, men optimismen er så absolut tilstede!.

Billede

Der er stadig meget som skal op og vende, inden jeg tilnærmelsesvis kan begynde at se en ende på projektet. Men det har indtil videre været en spændende og lærerig oplevelse.

Efterhånden som der sker noget nyt, vil jeg opdatere tråden. Der er bl.a. nogle billeder af processen med baskabinettet - som jeg dog venter med, til de står færdige. Desuden tegner og tænker jeg stadig over hvordan jeg laver den åbne stander til diskant og mellemtone. Vil nemlig have den så jeg kan justere vinklen på den, men hvordan det lige skal gøres, er jeg stadig lidt i tvivl omkring.

Men indtil videre var det alt her fra det jyske - men jeg håber der vil være løbende fremskridt, så jeg snarest kan smide lidt mere herind.

Med Venlig Hilsen - Rasmus

And pick up your pay check
Til top Vis Plissken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Plissken

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Her er der lige et hurtigt mobil snap af den ene kasse. Vægten er pt. på omkring 40 kilo 

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Hold da op,det ser godt ud ...Bare man dog var handyman my self,men NOT ...bliver absolut spænende at følge denne tråd,og projektet!!

Venligst -=Mofo=-

Til top Vis Mofo68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mofo68

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Mofo68 skrev:
Hold da op,det ser godt ud ...Bare man dog var handyman my self,men NOT ...bliver absolut spænende at følge denne tråd,og projektet!!

Mange tak - er også noget spændt på resultatet

Men handyman - det er nok at strække den - endda ret meget, glad amatør er nok mere dækkende - men alle 10 fingre sidder stadig hvor de skal dog.

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

hewj plissken hvad står der på menuen af nyt grej ..
Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

Mofo68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Plissken skrev:

Mofo68 skrev:
Mange tak - er også noget spændt på resultatet Men handyman - det er nok at strække den - endda ret meget, glad amatør er nok mere dækkende - men alle 10 fingre sidder stadig hvor de skal dog.

Kan sige dig en ting,hvis jeg gik igang med sådan et projekt,ville mine fingre ligne 10 tommelmænd ..Held og lykke med det...Venter allerede spændt på de næste input

Venligst -=Mofo=-

Til top Vis Mofo68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mofo68

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Til Novisad

Det er det jeg nævner i tråden - se denne tråd som en lille tur igennem opgraderingen jeg har gang i.

Men som med så meget andet, kan der ske masser af ændringer undervejs - men håber jeg nogenlunde har planlagt det meste, så jeg slipper for uheldige ekstra udgifter - for netop udgifter er noget som vi jyder bare ikke kan have med at gøre

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2007 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Ak og ve!

Bedst som man troede der skulle laves noget mere på højttalerne, blev der disket op med lækkerierne - og vupti - der røg den aften

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Juni 2007 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Plissken skrev:
Ak og ve!

Bedst som man troede der skulle laves noget mere på højttalerne, blev der disket op med lækkerierne - og vupti - der røg den aften

Hvad kalder man den slags... dårlig karakter?

Du skulle da have sat dig til at ordne mere på projektet i stedet for at drikke dig en hovedpine til... *S*

- Ungdommen nu til dags

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2007 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Vil det på nogen måde lyde overbevisende - hvis jeg siger jeg nok skal få lavet noget imorgen? 

Tak for kommentaren vedr. ungdommen - det luner dælme!

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Juni 2007 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Det var da noget kedeligt noget at drikke - XO cognac, føj - og så i de små glas 
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Sendt: 07 Juli 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Nu skal jeg prøvede at udtrykke mig på en pæn måde... Det Beringer filter du agter at bruge kan ikke få mange pæne ord med her fra.. Den eneste virkelige kvalitet det filter har, er prisen og så stopper det også.. Når du nu alligevel har fat i muldvarpen så burde du smide dine øjne på det her filter i stedet forhttp://www.nordic.dk/_da-DK-II/Brugt%20salg/Lydafdelingen /XO det er det filter der heder lake contour.. Du skal nok være hurtig på fødderne idet at det er en rigtig god pris for det filter, der er tale om et brugt filter men nyprisen ligger også på godt 60.000 kr.

Der er mange fordele ved at vælge det filter, du er ikke låst af nogle faste på samme måde som du er med et beringer filter her alt alt flydende idet at det er et dsp filter så du kan styre alt fra et stykke software på din computer og lydkvaliteten er helt sublim

God vind med projektet

Elkjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Juli 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Det Perreaux er lækkert. Har selv en af deres små intg. på besøg og det spiller bare

Til top Vis Elkjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elkjær

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Vincent. skrev:

Nu skal jeg prøvede at udtrykke mig på en pæn måde... Det Beringer filter du agter at bruge kan ikke få mange pæne ord med her fra.. Den eneste virkelige kvalitet det filter har, er prisen og så stopper det også.. Når du nu alligevel har fat i muldvarpen så burde du smide dine øjne på det her filter i stedet forhttp://www.nordic.dk/_da-DK-II/Brugt%20salg/Lydafdelingen /XO det er det filter der heder lake contour.. Du skal nok være hurtig på fødderne idet at det er en rigtig god pris for det filter, der er tale om et brugt filter men nyprisen ligger også på godt 60.000 kr.

Der er mange fordele ved at vælge det filter, du er ikke låst af nogle faste på samme måde som du er med et beringer filter her alt alt flydende idet at det er et dsp filter så du kan styre alt fra et stykke software på din computer og lydkvaliteten er helt sublim

God vind med projektet

Hej Vincent,

Mange tak for forslaget. Grunden til at jeg springer på (eller regner med  at springe på) sådan en Behringer - er for at se hvordan sådan noget elektronisk delefilter passer mig.  Ingen tvivl om at der kan købes noget som er meget bedre - og det vil også ske, så fremt jeg falder for de muligheder dom elektronisk delefiltre byder på.

Altarnativet er jo passivt delefilter, som jo kan lyde rigtig godt - men de giver ikke de samme muligheder - og det er netop viften af indstillinger som tiltaler mig. Men indtil jeg er lidt mere "inde" i dette - føler jeg at det måske er lidt overkill at bruge så mange penge.

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Elkjær skrev:

Det Perreaux er lækkert. Har selv en af deres små intg. på besøg og det spiller bare

Ja - den gamle fætter, spiller bare utroligt smooth og behageligt - er utrolig spændt på hvordan den vil  reagere på de to ScanSpeak R29 diskanter

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

problemmet med cx3400 er at det vil give dig et forkert/dårligt indtryk af hvad man kan opnå med et aktivt system, som et minimum bør du vælge en DCX2496 den har de funktioner der skal til for at lave et aktivt system.

en anden mulighed er Groundsound.com måske kunne du teste deres filter for hifi4all, dit projekt er den perfekte base for en test af deres filter så de burde sige ja  

/Brian

Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

phoeniks skrev:

problemmet med cx3400 er at det vil give dig et forkert/dårligt indtryk af hvad man kan opnå med et aktivt system, som et minimum bør du vælge en DCX2496 den har de funktioner der skal til for at lave et aktivt system.

en anden mulighed er Groundsound.com måske kunne du teste deres filter for hifi4all, dit projekt er den perfekte base for en test af deres filter så de burde sige ja  

/Brian

Hey Brian,

Okay - kan se at en DCX2496 ikke er så meget dyere - 2495 hos en dansk forhandler. Måske man skulle nuppe sådan en i stedet. Har du selv nogle erfaringer med den?

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

du kan jo prøve det her link
Til top Vis gx55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gx55

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Hej Plissken

Det er altid billigst at gøre det rigtigt fra starten af... Bevares 14.000 kr er mange penge men så skal du heller ikke tænke på det aktive filter mere.. Der er ingen tvivl om at du ermeget bedre hjulpet ved at køre aktivt frem for pasivt det tager utrolig lang tid at lave et godt pasivt filter hvorimod det elektroniske ikke er bundet på nogen måde hvis du vælger det rigtige... Det bliver aldrig billigere at køre aktivt end pasivt men der er en god garanti for at det bliver betydeligt bedre....

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Ser spændende ud. Glæder jeg mig til at følge.
Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes