| Forfatter |
|
f.ankersen Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 28 April 2008 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Er ny i forummet.
Står i den heldige situation, at jeg snart skal flytte i nybygget hus. Inden da skal jeg have trukket kabler der forbinder min computer og fladskærm inden der bliver lukket for væggene. Jeg regner med at lægge et 10 m. HDMI kabel, men hvad er HDMI og HDCP helt præcist og hvordan fungerer de sammen?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 28 April 2008 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
HDCP står for High-bandwidth Digital Content Protection, og er et krypteret digitalt signal. Det kan være fra en DVD, HD-DVD eller BD, som krypterer i HDCP. Det er dit tv eller din computer, som skal dekode dette signal. Har du grafikkort, som ikke understøtter HDCP, kan du ikke bruge signalerne.
HDMI står for High-Definition Multimedia Interface og er en digital tilslutningsmulighed, som sender billede og lyd i digital form (dette digitale signal kan være krypteret med HDCP). I samme sætning kan nævnes at DVI (Digital Visual Interface) er af samme kvalitet som HDMI kablet, DVI leder dog ikke lyd.
__________________ ... and hifi for all
|
| Til top |
|
| |
B0nde Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 28 April 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det var mig ville jeg også få lagt et S/PDIF (Optisk) kabel ind til lyd, netværkskabel og evt. et phono. Det kommer self helt an på hvad behov du har.
|
| Til top |
|
| |
f.ankersen Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 28 April 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de gode input.
Mit behov er ikke så stort, så tror jeg vælger et HDMI kabel til at starte med. Så kan jeg altid supplere eller udskifte senere, så længe forarbejdet, dvs. rørerne er lagt ind i væggen, er gjort.
Tak for hjælpen..
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 29 April 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Træk en masse CAT5 S(F)TP gerne Tredobbelt til alle rum.De er billige og kan bære alt muligt (lyd, telefon, ir, SP/DIF netværk osv). Med 24 ledere kan du flekse meget. En rulle med 100m CAT5e S TPkabel koster 300kr
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
B0nde Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2008 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patriarken skrev:
| Træk en masse CAT5 S(F)TP gerne Tredobbelt til alle rum.De er billige og kan bære alt muligt (lyd, telefon, ir, SP/DIF netværk osv). Med 24 ledere kan du flekse meget. En rulle med 100m CAT5e S TPkabel koster 300kr
|
|
|
Hvor finder du skærmet pds kabel så billigt .. ? :) Skærm er ikke nødvendig imo, hvis du har 10-20 stik så bliver det dobbelt så dyrt kun pga skærm.
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 913
|
| Sendt: 29 April 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvorfor ikke lave nogle trækrør, så kan kabler skiftes
|
| Til top |
|
| |
B0nde Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er jeg udemærket klar over, men behovet for et skærmet pds kabel til privat brug er utrolig minimalt. Og ja jeg ved godt at LK med deres IHC Net vil have skærmede kabler, men de skal jo også tjene penge.. :P Det du linker til er blød = beregnet til patch kabler. Det der med vga stik lyder interessant, har du link der beskriver det ? :)
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2008 kl. 07:43 | IP-adresse registreret
|
|
|