Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Remote/interface og styring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg leger lidt med at bygge en PC til styring af min HTPC. Men jeg vil ikke bare have den "normale" winamp IR styring. Men jeg kunne godt tænke mig et interface, som kunne styre forskellige programmer med at det for en impuls!

Grunden til dette er at jeg har programmeret en PLC som styre meget i min hjemme bio. f.eks. lys gardiner osv. . den vil jeg også kunne styre min computer med, dette kræver dog et interface til computeren. Nogen der kender til det?

En anden ting som også kunne være aktuelt, ville være at finde noget bluetooth software som man kan ligge ind på en PDA og ind på sin HTPC og på den måde styre musen på hele computeren

Håber i kan hjælpe med det!

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Guiron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Mht. brugbar software har jeg selv rodet lidt med dette.. Man kan desværre ikke lave så mange instillinger som jeg gerne ville, men det er da let for "brugerne", men der skal stadig en mus til for at det virker..
Men du kan da se om det er noget der kan bruges til noget.

Vil også gerne selv have et stykke software der faktisk bare skal kunne betjenes med fire pile, en menu og en ok knap.. Lidt alle menufunktionerne til dvd afspilleren.. Så hvis der er andre der har ideer til det, så sig frem.

/Kristian Skjødt

Til top Vis Guiron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guiron Besøg Guiron's Websted

Guiron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Hejsa..
Hovda, glemte da at få smidt et link i som du skrev til mig...

www.myhtpc.net er linket..

/Kristian Skjødt

Til top Vis Guiron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guiron Besøg Guiron's Websted

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hvad vil du kunne som du ikke kan med Girder og en IRMan?

Hvad styrer du en den PLC med af fjernbetjening?

På min maskine har jeg en IRMan og Girder kørende - det giver da mulighed for både at styre mus og diverse andre ting, ud fra min standard remote (en Philips universal fjernbetjening som også styrer alle de andre ting).

Mvh

Brian Binnerup

Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

ctata har ret godt styr på det der.....hvor er du henne???
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

ATIs Remote Wonder er fremragende til HTPC.. Den er RF baseret og går derfor gennem vægge.....

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Remote Wonder er bare øv i forhold til hvis man på et tidspunkt vil benytte en universal fjernbetjening, så man ikke har en milliard fjernbetjeninger - det er vist kun de helt dyre Pronto'er der kan sende dens signaler afsted, og efter min mening er remote wonders knapper af en ret ringe plastik kvalitet....

Jeg har proppet min remote wonder hen i et hjørne til fordel for en IRMan hvor jeg kan bruge min universal fjernbetjening.....

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Binnerup-> Det lyder som et væsentlig argument for at gå uden om Remote Wonder løsningen. Der er vidst ingen som er så store gadget-nørder at de ønsker flere remotes end højst nødvendigt.
Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2004 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Thue: nej vel - så få remotes som muligt - så er vi glade ;-)

Så er man bare pisse træt af når ens multi fjernbetjening vil lære alle koder til alt muligt i huset - på nær power knappen på Z1'eren.... (alle de andre koder vil den godt lære).

Skod den ;-)

PDA'en vil lære alting, men den er lidt øv at bruge i længden.

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Køb en Marmitek remote. Den kan styre pc'en via rf, hvis man bruger Showshifter som frontend til HTPC og derudover kan den styre 5 enheder( mener jeg). Den koster 30 $ og kommer med posten inden for 4 dage. Jeg er rigtig glad for min!!!!

Jeppe

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Jeg vil erklære mig uenig...

Marmitek remote'n fungerer som sådan udemærket, men kvaliteten i brug syntes jeg er mangelfuld - tasterne er meget hårde, og den ligner et eller andet man får med til et 14" Dantax TV.

Jeg vil stadig mene at den fede løsning er en IRMan kombineret med en universal fjernbetjening som man godt kan lide knapperne på, og udformningen af - hverken ATI Remote Wonder eller Marmitek fjernbetjeningen er af ret god kvalitet ;-)

www.koz.dk har de flere af de forskellige almindelige universal fjernbetjeninger - personligt så er jeg helt vild med Sony's 950'er - men endte selv med en noget billige Philips SBC-RU880 (som ikke altid er den fedeste). Generelt for både Sony's og Philips er at kvaliteten af knapperne er klasser bedre end Remote Wonder eller Marmitek (jeg har haft dem begge, Remote Wonder har jeg endnu i skuffen).

Ulempen ved IRMan og en god universal fjernbetjening er at det kun er IR, og ikke RF - i stuen kan jeg rette fjernbetjeningen hvorhen jeg vil, og det fungerer stadig med kun IR, men alternativt kan man opstille en af de repeater trekanter som www.koz.dk også har - Philips'en kan så sende signalerne som RF, og så modtager repeater trekanten dette, og sender videre - det fungerer helt kanon, jeg har bla. brugt det til styring af sat. receiver fra soveværelset.

Philips'en kan også godt anbefales, om end der er nogle øv ting ved den - den nægter at lære noget som helst fra en Yamaha DVD (vil gerne fra en receiver), og den vil ikke lære powerknappen på min Sanyo PLV-Z1 - sidstnævnte kan være nok til at jeg må have mig en Sony 950'er (er der nogen der har en billig? ;-))

Mvh

Brian Binnerup

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

I skulle også prøve HP's 2210 PDA, den har indbygget Ir som også kan sende i Ir frekvenser som selv B&O udstyr forstår. Desværre kan Ir-porten kun anvendes af Nevo applikationen (www.mynevo.com) men der findes tweaks og tricks til at smide egne grafikstumper ned i grænsefladen. Jeg har selv en liggende og den er ret cute, og har en langt bedre skærm end min Toshiba E740/E750.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

ctacta: tro det eller lad være - jeg har faktisk en 2210'er.. ;-)

Umiddelbart er der ingen tvivl om at den er uhyggelig stærk som universal fjernbetjening, men jeg syntes altså det er ret akavet at sidde med en PDA og trykke med fingrene på skærmen, og endnu mere akavet at sidde med stylus'en..

Det med at den kun kan anvende Nevo - det mener jeg ikke er rigtigt, jeg har haft den der applikation som kan tage pronto filer til at køre på min uden problemer.

Jeg regner med at skulle bruge den til at starte MP3'ere og bladre i albums fra den, enten via. bluetooth eller wlan ;-)

Men jeg mener stadig ikke at en PDA er en ret god fjernbetjening - det er altså nemmere med almindelige knapper, og en klump der er lavet til at holde og trykke på samtidigt.

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Februar 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

PDA er jo den enste mulighed man har hvis der skal være tale om 2-vejs kommunikation, og det er jo nødvendigt for at navigere rundt i en masse indhold. Ellers skal du anvende en skærm (tv/plasma/lcd) for at kunne orientere dig i indholdet. Og der vil jeg mene at 2210 er den bedste p.t. Hvis du kan få den til at smide B&O ir-koder med andet software end Nevo, så er du godt nok dygtigere end gutterne på remotecentral.com og avdforum.com. Hvad er tweaket? Og hvad består den af?

Af ir-basrede envejs fjernbetjeninger, der er der intet der slår en BEO4 fra B&O. Den virker, dog kræver det en ir-modtager der tager de øvrste ir-frekvensområde. Hvis der er nogen der vil prøve dette, så har jeg nogle Ir-modtagere til dette formål liggende. De er RS-232 baserede og smider individuelle HEX koder afsted, alt af hængig af hvilken tast der tastes og kilde (mode) der er indvalgt.

Det hele er monteret i det runde Ir-øje fra B&O i højglanspoleret alu. Prisen kan vi tale om. Den strømfødes med 5V eller en adaptor så den napper spændingen fra en PS/2 tastatur-port på pc'en.

Personligt foretrækker jeg 2-vejs kommunikation og egen brugergrænseflade, fremfor en "dum" one-way remote, uanset hvor dejligt den så end ligger i hånden. Remote-Wonder er det værste bras lige efter Palmbutler remoten. Billigere plastik kan ikke opdrives, og feedback på tasterne er også elendig.

Venligst,

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Vi misforstår hinanden - jeg havde læst det som at IR porten kun fungerede i Nevo - ikke at det kun var B&O signaler der ikke fungerede ;-) My bad.

Jeg har ingen erfaring med B&O udstyr - beklager.

Jeg er enig i at remote wonder er noget værre bras, og det var lidt det jeg gav udtryk for ovenover - tilsvarende mener jeg også Marmitek er noget bras.

BEO4 ser lækker ud, men problemet med den er vel at det kun er til B&O udstyr - den kan vel ikke umiddelbart lære koder til en receiver eller lign. der ikke er fra B&O?

Jeg er også enig i at 2 vejs kommunkation med PDA'en er fed, men jeg mener stadig ikke at den er super fed som fjernbetjening.

Hvordan 2 vejs kommunikerer du med din 2210'er? - via. Bluetooth eller WLAN?

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Februar 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Ok.

BEO4 kan ikke learne, så ja den kan kun sende de Ir-kode den har liggende i sit register. Men du kan med min Ir-modtager via RS-232 og en pc'er imellem (htpc'en) lade denne snakke den anden vej til andet udstyr.

Ordentligt A/V udstyr har en rs-232 til et sådant formål. Har man ir-baseret A/V udstyr, ja så findes der også en Ir-blaster til USB eller RS-232.

Jeg anvender pt. Bluetooth, ikke helt optimalt, men har 2 accesspoints så det virker overalt fra siddeposition. 2210 har jo desværre ikke et CF slot så man kunne smide et mini-WiFi kort i den.

Sony laver også en meget lækker Ir-remote der kan lære og sende Ir-koder i 400 KHz - 550 Khz frekvensområdet (juhu B&O) og den er lavet helt i alu. Dejlige knapper og ganske lækker remote, næsten på højde med BEO4. Prisen er ca. 1.500,- BEO4 koster iøvrigt 1.695,-

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

2210 har CF - så du kan da godt sætte en WIFI kort i den - den har både SD og CF.

Den sony du omtaler er formentligt den 950'er jeg referede til tidligere - den koster 1298 hos www.koz.dk ;-)

Hvordan bruger du Bluetooth? Kan man få den til at køre en slags TCP/IP netværk over den? Og har du så en USB BlueTooth enhed i din PC? (Og evt. hvilken?)

Mvh

Brian

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Februar 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Wow, du har sgu ret :-)

http://www.hp-expo.com/dk/dan/commercial/handhelds/fa103a_te ch.html

Skulle bare pille dækslet af, her gik jeg og troede at den ingen CF havde

TCP/IP over en Logitech Nevo tastatur-hub (har 2 af dem i samme stue)

Men det der Bluetooth vil jeg helt droppe og omgående smide et CF WiFi kort i den. Der er ingen problemer med rækkevide, dog vil den trække lidt mere strøm, men min 2210'er  holder 9-10 timer pr. opladning og jeg stiller den altid i sin dock efter brug.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

;-)

Jeg overvejede at bruge Bluetooth - hvor langt væk kan du bruge den?

Umiddelbart så vil jeg være lidt træt af den klods i toppen af enheden - men det er måske bare mig der er besværlig.

Hvordan fungerer TCP/IP over Bluetooth? - Præcist som med WLAN, bare kun kort rækkevidde, eller?

Når du så flytter den for langt væk, er den så længe om at få forbindelse igen, eller?

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Februar 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Ca. 6-7 meter fra hvert accesspoint.

Fuld TCP/IP, det er bare meget langsomt, især når større datamængder skal modtages fra HTPC'en, som f.eks. frotcover fra CD/DVD.

Brug BLuetooth Manageren, det er wizard-baseret, simpelt!

Der går typisk 5-10 sek

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum