Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 08:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Ny CPU (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2007 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er blevet enig med mig selv om at jeg skal have en ny CPU, efter en tråd, hvor jeg er blevet overbevist om at min AMD64 3200+ er for langsom.

Jeg skal bruge den til 1080P, den skal bruge så lidt strøm som muligt, og køre på socket 939.

Jeg har et ATI X1300 grafikkort, og den skal bruges i Vista, hvis det har noget at sige.

Håber på lidt input 

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Karlshoj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2006
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det ser ikke lovende ud for socket 939... Prøv at søg udfra socket 939 på denne side: http://www.amdcompare.com/us-en/desktop/Default.aspx

Hvis du vil have flere kræfter som f.eks X2 snakker vi 89/110W. Ved 67W får du kun en 3500+ så ingen forbedring i forhold til din 3200+

Til top Vis Karlshoj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Karlshoj

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

en x2 4200 er da mere kraftig? W er jo kun vame udvikling?

En 3500+ er da også kraftigere end en 3200+ hvis det kommer dertil, om det er nok ved jeg ikke, vil dog anbefale en dual.

\René

QX9650 i alm + QX6700 i MCE

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700
Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007
Sendt: 07 Juli 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Faktisk skal man ikke bruge CPU til at afvikle HD og da nok slet ikke 1080P. I stedet skal man satse på et grafikkort der kan bringe CPU load ned på et lavt niveu.

Men nu kan det jo godt være at du ikke har PCI-x16, men kun APG? Ellers kunne du købe et 8600GT kort, det er special bygget til at bruge sammen med HD. Et 8500GT kort kan også klare det, men du spiller måske en del? Men er det til ren HTPC skulle du måske sadle om og sælge det gamle du har? Og så købe bundkort til PCI-x16.

Og du er sikker på det med 1080P? Man skal jo i så fald have et TV der kan klare 1080P og sidde tæt på for at se en forskel til 720P (højest 2 meter).  Men det har mange jo efterhånden. Der er bundkort til AMD x2 med ATI grafik der kan klare 720 uden problemer til bare 500kr  - en x2 CPU til det, kunne være en x2 3800+ til 500kr. Eller en x2 4600.

Bare lige nogle tanker.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Tak for input.

Hej jeg regner kraftigt med at skulle have brug for 1080P inden for den nærmeste fremtid.

Problemet ligger i at min HTPC kører fint under XP, uden problemer med HD osv. Men jeg er har llidt problemer i Vista i sær med "Video" mappen, som er uendelig langsom.

Ken_T:

Jeg bruger slet ikke min PC til at spille på kun media center: Jeg har dette bundkort LINK hvor der er 2x pcie_16x, så det burde ikke være noget problem med et 8500 eller 8600 kort. Hvilket vil være at foretrække til ren HTPC brug?

Tror du at jeg vil kunne køre vista uden problemer med:

AMD64 3200+
8500
2gb ram

Eller skal der en større CPU til også?

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 04:27 | IP-adresse registreret  

det er sådan med de 2 kort (8500gt8600gt) at der ikke skulle være nogen forskel ved afvikling af HD. Men det ene er dobbelt så hurtigt som det andet ved spil, altså 8600GT.

Man kan få et rigtigt godt ASUS silent kort i 8500GT med HDCP på udgangen, som er en DVI dual link udgang med med HDCP. (også VGA og s-video) Man skal så bruge HDMI/DVI kabel og trække separat lyd, som de fleste gør alligevel til forstærker via SPDIF ud. Men ellers har en dual link udgang meget stor båndbredde (dobbelt så meget som en normal, kan bruges til de best opløste monutorer) Kortet koster ca. 650 kr hvilket er meget billigt. Men der er jo andre end Asus, jeg har nogle under grafikkort på linket forneden.

Jeg ville satse på den løsning og så se hvordan det går. Hvis man i stedet skulle købe en CPU der kunne det samme i forbindelse med HD så ville være nødt til at købe måske noget nær det hurtigste der kunne fås. Det ville ikke være billigt.

Jeg ville se hvordan det gik, det kører nok uden problemer med den CPU du har (kan ikke sige det med sikkerhed naturligvis) En E6600 (core 2duo) brugte 80% CPU load ved h264 med et 7300GT (?) kort, men faldt til kun 20% med et 8600GT kort  ved 1080P.

Men jeg er ikke sikker på det vil løse dit Vista problem. Det kan let være noget andet, sommetider codec der forstyrrer hinanden. Eller hvis man har flere video afspillere på een gang. Fx kan en ny install løse den slags problemer.  Og Vista kan jo godt drille af uforklarlige årsager.

Men et 8500GT kort vil jo ikke være dårligt under alle omstændigheder. Og helt fattig bliver man jo ikke.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Jeg kører i forvejen med DVI ud og SPDIF bitperfect. Så det vil ikke været noget problem. Angående HDCP, så kan men vel også bruge Slysoft?

Det er anden gang jeg prøver en helt ny install af vista.

Det eneste jeg har installeret er FFdshow, Haali og CoreAVC, Problemet er der også når jeg kun har installeret FFDshow.

Tænkte på om jeg egentlig ville få dobbelt så hurtig dekodning hvis jeg kørte med SLI og 2 8500 kort? Bare en tanke

CK^HOL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Skal det kun bruges til afspilning af HD materiale, så vil jeg på det kraftigste anbefale dig et Radeon HD 2400 kort.

Alle kommer med dual DVD, HDCP samt HDMI via DVI understøttelse (hos NVIDIA er HDCP understøttelsen afhængig af leverandøren), og i den billige ende, som er den relevante for dig, kommer alle ligeledes med en dedikeret video chip. NVIDIA kortene har ligeledes en dedikeret video chip, men ATI's er bedre (i det mindste i forhold til VC-1), og har et lidt lavere CPU forbrug - ikke vildt meget, men pt. er det lavere ved VC-1 og bør fortsætte med at være det.

Med et Radeon HD 2400 kort til ingen-penge burde du nemt kunne afspille H.264/VC-1 materiale, og endda gøre det uden at skifte CPU. Jeg har dog kun prøvet det på en FX-55 (single kerne), og ikke en 3200+ som du har, men på FX-55 CPU'en kørte det helt perfekt i Doom på HD-DVD (kender ikke codec eller bitrate).

En bonus er, at HD 2400 Pro er passivt kølet, og XT modellen er delvist passivt kølet. Sidstnævnte skal forstås sådan, at blæseren på kortet ikke er aktiv i 2d mode, men kun når du afspiller video eller 3D. Det er en killer features, hvis du spørger mig.

AkilleuZ skrev:
Tænkte på om jeg egentlig ville få dobbelt så hurtig dekodning hvis jeg kørte med SLI og 2 8500 kort?

Uden at have konkret information på området, må svaret være nej. Både Geforce 8500 og Radeon HD 2400/2600 bør dog være alt du får brug for.

Ulempen er dog, at kortet endnu ikke har ramt markedet endnu (det er frigivet for the record). Man kunne evt. kigge på et HD 2600 kort, men skal du kun bruge det til video, så er det penge ud af vinduet, da video egenskaberne er identiske, men prisen er højere for 2600 serien.
Til top Vis CK^HOL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CK^HOL Besøg CK^HOL's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Tak for input.

Hej jeg regner kraftigt med at skulle have brug for 1080P inden for den nærmeste fremtid.

Problemet ligger i at min HTPC kører fint under XP, uden problemer med HD osv. Men jeg er har llidt problemer i Vista i sær med "Video" mappen, som er uendelig langsom.

Ken_T:

Jeg bruger slet ikke min PC til at spille på kun media center: Jeg har dette bundkort LINK hvor der er 2x pcie_16x, så det burde ikke være noget problem med et 8500 eller 8600 kort. Hvilket vil være at foretrække til ren HTPC brug?

AMD64 3200+
8500
2gb ram

Hvis det kører fint med XP, hvorfor så bekymre sig om at bruge Vista, specielt når det nu ikke lader til at køre ret godt???
Er det ikke nærmest det tydeligste bevis på, at problemet ike ligger i din PC, men nærmere i Vista???

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

AkilleuZ skrev:
Tak for input.

Ken_T:

AMD64 3200+
8500
2gb ram

Hvis det kører fint med XP, hvorfor så bekymre sig om at bruge Vista, specielt når det nu ikke lader til at køre ret godt???
Er det ikke nærmest det tydeligste bevis på, at problemet ike ligger i din PC, men nærmere i Vista???

Du har helt ret Hurtig, hvorfor skifte? problemet ligger delvist i min PC, den er nok forlangsom til at køre Vista.

Grunden til jeg gerne vil skifte er at ALT udviklingen af plugin nu er drejet over på Vista, de plugins jeg skal bruge findes kun til Vista desværre.

Så der er klart fordele ved Vista, og ulemper, det samme gælder XP. Jeg tror dog at jeg vil køre med XP et års tid mere, og afvente. Måske opgradere jeg med et nyt grafikkort, og hvis det ikke virker i Vista, så har jeg stadig fået reduceret mit CPU forbrug i XP.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

CK^HOL skrev:
Skal det kun bruges til afspilning af HD materiale, så vil jeg på det kraftigste anbefale dig et Radeon HD 2400 kort.

Alle kommer med dual DVD, HDCP samt HDMI via DVI understøttelse (hos NVIDIA er HDCP understøttelsen afhængig af leverandøren), og i den billige ende, som er den relevante for dig, kommer alle ligeledes med en dedikeret video chip. NVIDIA kortene har ligeledes en dedikeret video chip, men ATI's er bedre (i det mindste i forhold til VC-1), og har et lidt lavere CPU forbrug - ikke vildt meget, men pt. er det lavere ved VC-1 og bør fortsætte med at være det.

Med et Radeon HD 2400 kort til ingen-penge burde du nemt kunne afspille H.264/VC-1 materiale, og endda gøre det uden at skifte CPU. Jeg har dog kun prøvet det på en FX-55 (single kerne), og ikke en 3200+ som du har, men på FX-55 CPU'en kørte det helt perfekt i Doom på HD-DVD (kender ikke codec eller bitrate).

En bonus er, at HD 2400 Pro er passivt kølet, og XT modellen er delvist passivt kølet. Sidstnævnte skal forstås sådan, at blæseren på kortet ikke er aktiv i 2d mode, men kun når du afspiller video eller 3D. Det er en killer features, hvis du spørger mig.

Det var jeg slet ikke klar over, og kan se at et ATI kor kun koster 500kr, så kan spare 150 der Men venter nok med en opgradering, tror jeg vil opgradere bundkort, cpu og grafikkort om 1 års tid, og så sikre mig at jeg kan køre med vista og vise HD flydende, til den tid skulle jeg også gerne have opgraderet mit til fra 720P til et 50" 1080P, hvor det er mere væsentlig at have et ordenlig billed.

CK^HOL skrev:
AkilleuZ skrev:
Tænkte på om jeg egentlig ville få dobbelt så hurtig dekodning hvis jeg kørte med SLI og 2 8500 kort?

Uden at have konkret information på området, må svaret være nej. Både Geforce 8500 og Radeon HD 2400/2600 bør dog være alt du får brug for.

Ulempen er dog, at kortet endnu ikke har ramt markedet endnu (det er frigivet for the record). Man kunne evt. kigge på et HD 2600 kort, men skal du kun bruge det til video, så er det penge ud af vinduet, da video egenskaberne er identiske, men prisen er højere for 2600 serien.

Nu understøtter ATI så vidt jeg ved ikke SLI. Men tænkte hypotetisk på om 2 Nvisia kort ville kunne nedsætter CPU forbruget langt mere. SLI mode er så har man jo 2 gfx kort til at behande det samme signal (ca. = dobbelt hastighed) og sende det ud på en udgang

CK^HOL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2003
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Nu står der på intet tidspunkt, at ATI har mulighed for dual kort support i SLI mobo's - kun at de nævnte løsninger var nok. Pointen var, at der ikke var behov for SLI eller Crossfire til video, og at de to low end eller mainstream løsninger var nok til H.264/VC-1.

SLI er dog bare et navn. ATI har en identisk implementering (CrossFire), og når jeg skriver identisk, så mener jeg identisk. ATI har dog en ekstra måde at fordele arbejdet, men det har for så vidt intet med en bestemt CrossFire tech, og er et resultat af en egenskab de har haft siden "R300" (Radeon 9700). CrossFire og SLI er identisk, og alle forskelle ligger i driveren.

Det er også en lidt optimistisk ydelses forventning at skrive dobbelt ydelse. Både ATI og NVIDIA opgiver 60-70% ekstra ydelse ved en fordobling af regnekraften - for det kommende triple CrossFire (3 stk identiske grafikkort) mener jeg ATI opgiver et ydelsesboost på 240% i at gå fra et til tre grafikkort. Størstedelen af ydelsen bliver ædt af driveren (CPU overhead), og et 100% udbytte kræver i sagens natur også, at du er 100% GPU begrænset, hvilket stortset aldrig er tilfældet i praksis.

Når folk skriver at den ene ikke understøtter den anden, så er det teknisk set noget sludder, da alle PCI-e NV kort kan køre i SLI mode på samtlige Intel, ATI, SiS og VIA mobo's med dual PCI Express x16 slots - og samme med samtlige PCI-e grafikkort fra ATI på INtel, NVIDIA, SiS og VIA mobo's osv.. Det er kun et spørgsmål om tilladelse og taktik, ikke om det er muligt eller svært.
Til top Vis CK^HOL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CK^HOL Besøg CK^HOL's Websted

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Uanset hvad DIV. målinger og meninger og hastigheds målinger:

Asus / Intel motherboard, Intel processor og Ati grafik kort. Lydkort har jeg ikke forstand på/ intresserer mig ikke.

Bare MIN erfaring ( og dem der har arvet mit gamle grej )

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes