Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 05:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Ny HTPC - tips? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

skal til at bygge en ny HTPC til en ven - lidt i stil med min egen (se signatur). Men der sker jo hele tiden en del. Hvad siger i til denne?

ALLE alternativ overvejelser (bedre kabinet, motherboard, mindre cpu, gfx mv.) er velkomne ...

Silverstone LASCALA LC17 799 kr.   0,00 %   799 kr.

ASUS P5B-Plus AiLifestyle Series 969 kr.   0,00 %   969 kr.

Core 2 Duo E6600 2.4 GHz 1.523 kr.   0,00 %   1.523 kr.

Corsair XMS2 2 x 1 GB 693 kr.   0,00 %   693 kr.

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500 GB 788 kr.   0,00 %   788 kr.

Arctic Cooling Freezer 7 Pro 130 kr.   0,00 %   130 kr.

Corsair HX520W 643 kr.   0,00 %   643 kr.

Samsung SH-D163A (Sort) (En gros) 133 kr.   0,00 %   133 kr.

Samsung SH-S183A (Sort) (En gros) 215 kr.   0,00 %   215 kr.

Microsoft Windows Vista Home Premium (Dansk) 723 kr.   0,00 %   723 kr.

Inno3D GeForce 8800GTS 1.999 kr.   0,00 %   1.999 kr.

Microsoft Remote Control and Receiver for Media Center PC with Windows 153 kr.   0,00 %   153 kr.

Microsoft Remote Keyboard For Microsoft Windows XP Media Center Edition (Dansk) (Infrarød) 246 kr.   0,00 %   246 kr.

Hauppauge WinTV PVR-150MCE (Adapter til tv / radiotuner / videoindgang) 414 kr.   0,00 %   414 kr.   Mindst mulige pris (excl. fragt) på valgte produkter i indkøbslisten: 9428 kr.

Til top Vis Wonderboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wonderboy

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Bortset fra kabinettet er det nok mere en spillemaskine, ikke? Ikke rigtig en HTPC.

Hvad er det egentlig din ven sigter imod, er det en HTPC til de sædvanlige ting, eller er det mere til spil? For det kan jo betyde en meget betragtelig prisforskel. Og måske et rigtigt PC kabinet er bedre til en PC. Det forhindrer jo ikke at man kan benytte et TV kort.

Som du bygger spares der ikke rigtig strøm og den er nok heller ikke  speciel lydløs? Hvad er det egentlig han vil have? Har du overvejet hvad han skal bruge den til?

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Hmm...kan da godt være du har ret

Men jeg bruger altså min stort set kun som HTPC - det gør den fint. Er nogen i den nye der er for stort da? Den skal kunne spille HD...og gerne være bare lidt fremtidssikret (findes det i branchen?)

Min kan man næsten ikke høre - men den ligger også sammen med min surroundreceiver i en trækasse (med MANGE huller).

Jeg tror han vil have hans fremme - Han har et 40" samsung lcd det skal til. Og tilsluttes til surround anlæg. Hvilke dele skulle jeg skifte for at få den (mere) lydløs, og til hvilke. Grafikkortet kan måske være det samme som mit - det er 7600GT Silent...nok bedre en 8800gts så?

Han skal IKKE spille....

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Hej.

Mht. til den 8800 så tror jeg at 8600 gt el. gts er længe nok. svjh. understøtter 8600 det samme som 8800 mht. bluray/hd afspilning. 8600 kan også fåes passivt kølet svjv.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Skal det så være 8600 GT eller GTS? Eller hvad med et 7600GT som jeg har i min egen.

NB: Da jeg alligevel skal bygge mig en kontor/spil pc kan jeg måske tage og bruge mit P5B dlx og e6600 ud af min HTPC og erstatte med noget mere HTPC-agtigt...men hvad er så det?

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Et 8500GT er rigeligt.

8500GT har også HD-DVD og Blu-ray accelleration, ligesom 8600GT, og 8800 har vist også.

Men, er det til HTPC brug, så køb et 700 kr's passivt 8500GT, det er fint.

Og så overvej at droppe det keyboard, og brug pengene du sparer på grafikkort på deres 7000 desktop løsning i stedet - der er museenheden bedre...

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Wonderboy:

Kunne du ikke besøge min hjemmeside om HTPC? link Det syntes jeg du måske skulle.

Jeg ser et problem i at du vil lave en HTPC der koster mere end 9000kr, når man kan lave en helt moderne  HTPC for det 5000kr. ca. Og som ikke mangler noget i forbindelse med afvikling af HD som ikke bare er fremtidigt.

Et 8600GT kort er klart at fortrække i en HTPC der ikke skal bruges til spil fremfor et 8800 kort. Det har en bedre udbygning for hardwareunderstøttelse end 8800 kortet har. Lyder måske mærkeligt, men det er rigig nok. Et 8500GT kort er også godt hvis man kan finde et med HDCP understøttelse.

Men hvis man ikke skal afvikle 1080P, men blot 720P eller 1080i, så er det slet ikke nødvendigt med et selvstændigt grafikkort, et motherboard af den type der er omtalt på ovenstående link vil klare opgaven fint, da det har hardware understøttelse for HD.

Her er et hurtigt overslag.

kabinet  antec ns2400                             700
bundkort asus ASUS M2A-VM HDMI          505
AMD x2 (am2) 3200+                              249
ram   2GB                                               700
brænder                                                300
harddisk      250Gb                                 500
TV kort hvr 1100 med remote                  477
Vista Home Premium                              770

ialt                                                      4201

plus fragt og så lige tastatur og mus.  Må da have glemt noget til den pris? OK, et TV kort, det fordyrer med mindst 400. Sorry! Sætter det lige op

Man kan endda spille CS på denne! Eller Farcry. Ikke på bedste grafikindstilling, men alligevel, plus fragt og så lige tastatur og mus.

Jamen det kan godt forbedres! Ja, naturligvis, men det køre problemfrit og det ser godt ud. Meget langt fra den pris du først har anslået.  Man kan tage et andet kabinet fx antec fusion der nu kan fås i sort,  det fordyrer 600 , men ellers er der hvad der er brug for til en HTPC.

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Binnerup og Kent_T - i er ved at åbne mine øjne...tror jeg. På tirsdag kommer min ven og ser mit mediecenter - han har ikke forstand på hardware, men skal se det i funktion. Så vil jeg fortælle ham om pris-lege og muligheder i skitserer. Tror absolut vi finder det rigtige til ham med ovenstående hurtige forslag (kunne dog godt tænke mig et Intel baseret).

Som sagt så er jeg ved at kigge på en gamer-pc til mig til kontoret (ja, det mener i jo allerede jeg har i stuen).

Så kan jeg lige så godt spare lidt der og tage:

Bundkort, Processor, køler og PSU  over som basis i min nye gamer pc og supplere med hurtigere ram og GFX-kort (8800gts).

Til min nye HTPC beholder jeg kabinet, ram, hdd, blæsere, tv-kort og gfx - og supplerer med:

ASUS P5VD2-X 400,-
Intel Core 2 Duo E4300 1.8 GHz 800,-
NorthQ 3393 FlexQ Alu 210,-
NorthQ 4001 300,-

Det vil koste mig 1710,-

Og så jeg har (iflg mit private budget ) - 5000,- til 8800gts, kabinet, ram og windows til gameren...

Hvad siger i - er jeg ved at komme til fornuft, og har jeg så ikke en fin htpc (så stadig med 7600GT'eren)? - og en stærk gamerpc?

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Wonderboy skrev:
Hvad siger i - er jeg ved at komme til fornuft, og har jeg så ikke en fin htpc (så stadig med 7600GT'eren)? - og en stærk gamerpc?

Forskellen på 7600GT kortet og 8500 eller højere er at de understøtter nVidia's PureVideo, som er klart at foretrække ved afspilling af HD-materiale, da det aflaster CPU'ens arbejde.. Men til almindelig afspilling (DVD/Xvid/DivX m.m.) er 7600GT helt fint..

Selvfølgelig skal disse søjler tages med et gran salt, da det jo er nVidia's egen måling, men det giver et meget godt billede af forskellen..

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Ja, men et 7600GT er vel stadig bedre en onboard...jeg ejer i øvrigt stadig ikke noget HD materiale, så spørgsmålet er hvor mange illusioner der er med i HTPC-overvejelser...som måske ikke bliver indfriet lige foreløbig alligevel

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Filur999 skrev:

Wonderboy skrev:

Forskellen på 7600GT kortet og 8500 eller højere er at de understøtter nVidia's PureVideo, som er klart at foretrække ved afspilling af HD-materiale, da det aflaster CPU'ens arbejde.. Men til almindelig afspilling (DVD/Xvid/DivX m.m.) er 7600GT helt fint..

Selvfølgelig skal disse søjler tages med et gran salt, da det jo er nVidia's egen måling, men det giver et meget godt billede af forskellen..

Det er så ikke korrekt. 7600 kort understøtter skam også PureVideo og HD afspilning, selv om de ikke aflaster CPU helt så meget som de nyere kort. Grafen viser som jeg forstår det ikke forskellen mellem 7600 og 8500 kort men forskellen på kort helt uden PureVideo og kort med Purevideo.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Wonderboy skrev:
Binnerup og Kent_T - i er ved at åbne mine øjne...tror jeg. På tirsdag kommer min ven og ser mit mediecenter - han har ikke forstand på hardware, men skal se det i funktion. Så vil jeg fortælle ham om pris-lege og muligheder i skitserer. Tror absolut vi finder det rigtige til ham med ovenstående hurtige forslag (kunne dog godt tænke mig et Intel baseret).

Som sagt så er jeg ved at kigge på en gamer-pc til mig til kontoret (ja, det mener i jo allerede jeg har i stuen).

Så kan jeg lige så godt spare lidt der og tage:

Bundkort, Processor, køler og PSU  over som basis i min nye gamer pc og supplere med hurtigere ram og GFX-kort (8800gts).

Til min nye HTPC beholder jeg kabinet, ram, hdd, blæsere, tv-kort og gfx - og supplerer med:

ASUS P5VD2-X 400,-
Intel Core 2 Duo E4300 1.8 GHz 800,-
NorthQ 3393 FlexQ Alu 210,-
NorthQ 4001 300,-

Det vil koste mig 1710,-

Og så jeg har (iflg mit private budget ) - 5000,- til 8800gts, kabinet, ram og windows til gameren...

Hvad synes i ellers om mine forslag? Tror dog jeg beholder bundkortet også - for jeg kan ikke finde et andet med COAX/SPDIF til billigere penge - og så snupper jeg et P5K til den nye gamer...

Tror jeg så foreslår en lignende HTPC til min ven (dog med 8500 gfx) og kabinet efter hans valg...Er PSU'en stor nok?

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
Det er så ikke korrekt. 7600 kort understøtter skam også PureVideo og HD afspilning, selv om de ikke aflaster CPU helt så meget som de nyere kort. Grafen viser som jeg forstår det ikke forskellen mellem 7600 og 8500 kort men forskellen på kort helt uden PureVideo og kort med Purevideo.

Klart nok, der står jo også "Without PureVideo HD" ud for den blå graf.. Havde bare hørt at PureVideo HD først blev understøttet af 8500+ kort..

Så blev jeg dét klogere..

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2007 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Filur999 skrev:

Bluesky skrev:

Klart nok, der står jo også "Without PureVideo HD" ud for den blå graf.. Havde bare hørt at PureVideo HD først blev understøttet af 8500+ kort..

Så blev jeg dét klogere..

Jo, men det er også rigtigt at 8500 og 8600 kortene har en betydelig udvidet understøttelse for purevideo, tror den hedder pv2. Fx har  et 8800 kort heller ikke så gode specifikationer når det drejer sig om HD.

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Skal nok blive en god maskine, jeg ville dog nok også overveje et andet grafikkort, dels pga. pris, støj og så Purevideo.

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2007 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:
Skal nok blive en god maskine, jeg ville dog nok også overveje et andet grafikkort, dels pga. pris, støj og så Purevideo.

Hmmm..mit 7600GT er SILENT!!!

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Wonderboy skrev:
HenrikW skrev:

Hmmm..mit 7600GT er SILENT!!!

Det var nu også mere i forhold til:

Inno3D GeForce 8800GTS 1.999 kr

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes