Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 05:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HDMI 720p bliver beskåret (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et 42" Panasonic PVR500E Plasma skærm, med en native opløsning på 1024x768.

Jeg har forbundet den til min HTPC via HDMI -> HDMI (ja... jeg har et Abit IL-90ML bundkort med HDMI out).

Mit problem er, at når jeg konfigurerer Vista Meida Center til at kører 720p, så bliver billedet beskåret i alle kanterne, så man f.eks. kun kan se noget af Windows's taskbar.

Det forstår jeg simpelthen ikke, for fjernsynet er optimeret til netop 720p og 1080i. Hvis jeg f.eks. sender et signal med den native opløsning på 1024x768, så vises der et billede, men det fylder kun 50% af skærmen (hvilket jeg tror er som det skal være).

Mit motherboard har en bios indstilling som hedder HDMI, hvor man kan vælge mellem "Normal" og "DVI". Jeg ved ikke hvad den gør, men der er ingen forskel.

Kan det virklig passe, at et 720p billede skal beskæres?

Er der nogen der har en løsning på dette?

/Thomas

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 26 Maj 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Dit TV laver overscan på HDMI-indgangen. Hvis det ikke kan slås fra i menuen på TV'et, skal du i gang med at tweake opløsningen, så den kommer inden for rammen. Læs mere om det her:
http://mediacenter.mattgoyer.com/2004/12/02.html
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2007 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

Tak... det hjalp en lille smule.

Jeg har lavet nogle ændringer registreringsdatabasen (efter anvisninger fra dit link), da jeg tilsyneladende ikke kan slå overscan fra på mit TV. Alt hvad der sker er at den flytte knapperne i Media Center, så nu er det i det mindste ikke så tydligt at der er overscan.

Jeg har pt. to skærme koblet til. En via HDMI og en via VGA... så det ser lidet "mærkligt" ud på VGA skærmen nu... men det kan jeg leve med.

Men om jeg begriber hvorfor der laves overscan på et digitalt signal.

/Thomas

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Maj 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jamen det er da klart. Du giver dit tv et signal på 1280 x 720 og dit tv har 1024 x 768. Så er billedet du giver det jo større end din skærm kan vise.

Derforskal du minske dit billed som så bliver sløret da du så ikke kører 1:1 mere og det er den eneste løsning. Hvis du har 2 skærme på og kører klon, da så kommer din  anden skærm til at se meget mærkelig ud og bliver sikkert ubrugelig med den opløsning med mindre den har den opløsning. Har selv prøvet med min som kører 1280 x 1024 og den er ikke til at bruge ved den opløsning.

\René

QX9650 i alm + QX6700 i MCE

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700
Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 Maj 2007 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Primeradk skrev:

Jamen det er da klart. Du giver dit tv et signal på 1280 x 720 og dit tv har 1024 x 768. Så er billedet du giver det jo større end din skærm kan vise.

Nej, det er ikke klart! Og heller ikke det, der er problematikken her.

TV'et har en indbygget skaler og understøtter 720p-input, som det så internt skalerer til sine 1024x768 pixels. Sådan er det med alle TV.

Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Ja præcis.

Som sagt har jeg prøvet med 1024x768, og det giver et billede der kun fylder  ~30%  af skærmen (ok...jeg skrev 50% første gang, men der er meget store sorte kanter hele vejen rundt).

Faktisk er det kun 480p, 576p, 720p og 1080i, som  giver et signal som fylder hele skærmen, men der er overscan på dem alle. Jeg tror at det er helt normalt med HDMI.

I øvrigt vil 1024x768 være en frygtlig opløsning, for Media Center vil så tro, at det er en 4:3 skærm jeg har og ikke en 16:9, og det vil forvænge hele bruger interfacet. Grundet til at skærmen er 1024x768 og ikke 1366x768 er at man for 2 år siden (da jeg købte skærmen) ikke kunne lave 42" plasma skærme med så små pixels. Derfor er de enkelte pixels rektangulære og ikke kvadratiske.

Men hvorfor 1366x768 og ikke 1280x720 (720p) er standard opløsningen på LCD skærme fatter jeg ikke. Det gør ikke den store forskel i Media Center, hvor grafikken er optimeret til at se godt ud selv om man ikke køre 1:1 pixel mapping. Men hvis man bruger den til almindelig Windows, så er det altså "træls".

/Thomas

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Maj 2007 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv et Pioneer plasma med en opløsning på 1024 x 768. Hvis jeg smider vga kabel i og sætter opløsning til 1024 x 768 så står det helt perfekt 1:1.

Hvis jeg sætter dvi -> HDMI i så vil tvet kun acceptere en HD opløsning dvs 720, 1080i eller 1080P. Hvis jeg sætter min pc til 720P så er det jo en rigtig WS opløsning i forhold til 1024 x 768 som reelt er 4:3 men med aflange pixel. Billed hos mig kommer så op hvor det er lidt for stor og det retter jeg bare ind så det står pænt. Er fint til tv, MCE osv, bare ikke pænt hvis man skal læse hjemmesider på den der er VGA meget pænere, dog er det ikke anderledes med Samsung skærme, sådan en havde jeg før og det gjorde det samme, bare med grimmere billed.

Hvis jeg smider bluray i så scallere den jo fint til skærmen og det samme med DVD så hvorfor den ikke lige gør med PC ved jeg ikke men alle de skærme jeg har prøvet er ens med hensyn til det, og det var det jeg mente. :)

\René

QX9650 i alm + QX6700 i MCE

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700
Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes