| Forfatter |
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Står lidt og vipper mellem disse 2 processorer... Tænker mest på varmeudvikling.
X2 3800+ = 90nm
X2 4000+ = 65nm
Ved ikke lige helt, hvilken der udvikler mest varme...? Prisforskellen er ca. 200 kr. Jeg skal ikke se noget HD-materiale, men bruger da FDDSHOW i forbindelse med afspilning af dvd... __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 07:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis det er til HTPC og du ikke skal og ikke har planer om HD. så vil jeg mene at en sempron 3000 eller derover er alt rigeligt hastighed. men thermal design power for 3800 er 65W 4000+ er ligeså 65W desuden skal det siges at 4000+ kører lavere frekvens, uden at det har den ringeste indflydelse på noget som helst  held og lykke med byggeriet
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
hvis det er til HTPC og du ikke skal og ikke har planer om HD. så vil jeg mene at en sempron 3000 eller derover er alt rigeligt hastighed.
men thermal design power for 3800 er 65W 4000+ er ligeså 65W
desuden skal det siges at 4000+ kører lavere frekvens, uden at det har den ringeste indflydelse på noget som helst 
held og lykke med byggeriet 
|
|
|
Det nu ikke helt rigtigt. 4000+ kører 2,1 GHz, hvor 3800+ kører 2,0 GHz http://amdcompare.com/us-en/desktop/SideBySide.aspx?opn=ADO4 000IAA5DD&opn=ADO3800IAA5CZ Til de priser X2'erne ligger på nu, ville jeg tage 4000+'eren. Du kan altid prøve dig frem med at sætte spændingen på den ned, og derved mindske effektforbruget betydeligt. Det har jeg gjort med stort succes på min 3500+ i min server. 65 nm-cpu'erne overclocker ret godt og derfor undervolter de højst sandsynligt og rigtigt godt ved standard hastighed. Til at styre hastighed of spænding (Cool'N'Quiet) bruger jeg RMClock, som også kan anbefales til Intel-cpu'er.
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
Det nu ikke helt rigtigt. 4000+ kører 2,1 GHz, hvor 3800+ kører 2,0 GHz http://amdcompare.com/us-en/desktop/SideBySide.aspx?opn=ADO4 000IAA5DD&opn=ADO3800IAA5CZ
Til de priser X2'erne ligger på nu, ville jeg tage 4000+'eren. Du kan altid prøve dig frem med at sætte spændingen på den ned, og derved mindske effektforbruget betydeligt. Det har jeg gjort med stort succes på min 3500+ i min server. 65 nm-cpu'erne overclocker ret godt og derfor undervolter de højst sandsynligt og rigtigt godt ved standard hastighed.
Til at styre hastighed of spænding (Cool'N'Quiet) bruger jeg RMClock, som også kan anbefales til Intel-cpu'er.
|
|
|
det er også rigtigt.. jeg havde misforstået det
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har i mellemtiden fundet ud af at 3800+ også findes som 65 nm... Så det bliver nok den...
Der sidder pt. en AMD Athlon Barton 2500+ i min nyværende htpc, og den gør det sådan set udemærket... (belastet ca. 75% ved dvd-afspilning) Men grundet at mine forældre mangler en lidt nyere pc, så så jeg lige mit snit til at opgradere... 
Som det ser ud pt bliver det følgende:
Bundkort: ASUS M2A-VM HDMI Processor: Athlon 64 X2 3800+ 2 GHz Harddisk: WD RE WD1600YS 160 GB Ram: Kingston ValueRAM 2 x 1 GB Køler: Scythe Infinity CPU Køler __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
C K N skrev:
Har i mellemtiden fundet ud af at 3800+ ogs� findes som 65 nm... S� det bliver nok den... |
|
|
Hvor har du fundet den henne? Den figurerer ikke på AMD's officielle liste. Har du et partnummer på den?
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Maj 2007 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er fra SHG's hjemmeside
Men jeg kan nu se at det en 90 nm processor (windsorkerne), jeg har åbentbart stirret mig blind på at der står 65 watt... 
Men kan se at X2 3600+ og X2 4000+ er med 65 nm (brisbanekerne)
Så er det nok én af de to jeg skal have, men ved ikke om jeg har behov for X2 4000+? Prisforskellen er pt 226 kr... -og hvor stor er forskellen på varmeudviklingen? Men nu har jeg jo godt nok valgt mig en "ond" køler, så tror ikke det bliver et problem... __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
pizzabager Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 24 Maj 2007 kl. 04:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror ikke der er nogen forskel i varme udvikling, og de understøtter jo også C&C begge 2, min X2 3800+ 89W kører ofte langt under de 2 ghz.
skulle jeg ud og købe nu ville jeg kigge på noget 5200+ 65w, det er ikke så meget dyrere, og så er man sikret når HD tiden kommer.
|
| Til top |
|
| |
Ken_T Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 24 Maj 2007 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
pizzabager skriver: "så er man sikret når HD tiden kommer" Jeg så at en computer med en E6400 kun brugte 20% i load sammen med et 8600GT kort når det handlede om det tungeste i Blu-Ray, altså den plade der belastede mest. Det skyldes at 8600GT kortet i særlig grad understøtter HD afspilning, så der ikke er behov for den store indsats via CPU. Tankevækkende når der skal købes CPU
__________________ Bygge HTPC
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifølge tråden her på AVSForum, er en X2 3600+ og et 8500GT kort nok til at afspille BR og HD-DVD: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=710828Personligt ville jeg dog vælge en lidt kraftigere CPU, så der er lidt kraft af giv af til fx postprocessering med FFDShow.
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, men det blev altså en X2 3600+... Af den simple grund af den var på lager. 4000+ var ikke på lager, og syntes det næste spring var for dyrt... Skal jo lige siges at jeg ikke som sådan var på jagt efter en opgradering, det var bare en billig mulighed for at få noget der er lidt nyere...
Min gamle AMD Athlon 2500+ (barton) gjorde det jo udemærket... Nu kommer den bare til at gøre det udemærket når mine forældre skal checke mail... 
Det blev som følger: Bundkort: ASUS M2A-VM HDMI Processor: Athlon 64 X2 3600+ 1.9 GHz Harddisk: WD RE WD1600YS 160 GB Ram: Kingston ValueRAM 2 x 1 GB Køler: Scythe Infinity CPU Køler
Når mine forældre har betalt for den gamle pc, så står opgraderingen mig i ca. 1200 kr... Det er da ok... 
-og der bliver heller ikke noget HD-DVD eller Blu-ray for mit vedkommende foreløbigt, da min projektor ikke er HDCP-kompatibel...  __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
C K N skrev:
Nå, men det blev altså en X2 3600+... Af den simple grund af den var på lager. 4000+ var ikke på lager, og syntes det næste spring var for dyrt... Skal jo lige siges at jeg ikke som sådan var på jagt efter en opgradering, det var bare en billig mulighed for at få noget der er lidt nyere...
Min gamle AMD Athlon 2500+ (barton) gjorde det jo udemærket... Nu kommer den bare til at gøre det udemærket når mine forældre skal checke mail... 
Det blev som følger: Bundkort: ASUS M2A-VM HDMI Processor: Athlon 64 X2 3600+ 1.9 GHz Harddisk: WD RE WD1600YS 160 GB Ram: Kingston ValueRAM 2 x 1 GB Køler: Scythe Infinity CPU Køler
Når mine forældre har betalt for den gamle pc, så står opgraderingen mig i ca. 1200 kr... Det er da ok... 
-og der bliver heller ikke noget HD-DVD eller Blu-ray for mit vedkommende foreløbigt, da min projektor ikke er HDCP-kompatibel...  |
|
|
Tillykke med det! Du skal bare have fat i AnyDVD HD, så kan du glemme alt om HDCP...
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, nu kører jeg allerede med Any DVD, så er det vel et spørgsmål om at opgradere til HD... Men virker det??
-og drev koster jo også stadig en formue...  __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, drevene (bortset fra Xbox HD DVD) er lidt pebrede, så vent du bare. Når du får sat det hele sammen så prøve at lege lidt med RMClock, til at sænke spændingen. Jeg vil tro du kan undervoltet en del og dermed spare en masse unødige varme inde i kabinettet.
|
| Til top |
|
| |
*beep*kone Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2007 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 07:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Goddaw
ASUS M2A-VM HDMI, virker ikke med powerstrip, bare så du ved det. Over/underscan er stort set umuligt at korigere for med onboard kortet, hvis ikke man bruger de amerikanske HD opløsninger.
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
Ja, drevene (bortset fra Xbox HD DVD) er lidt pebrede, så vent du bare.
Når du får sat det hele sammen så prøve at lege lidt med RMClock, til at sænke spændingen. Jeg vil tro du kan undervoltet en del og dermed spare en masse unødige varme inde i kabinettet.
|
|
|
Toshiba har et drev til små 1600 kr...
Tror ikke det bliver nødvendig med at sænke spændingen... Pc'en står under sofaen og der er ikke låg på, så den får masser af luft... __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
slate Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 423
|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
C K N skrev:
|
Tror ikke det bliver nødvendig med at sænke spændingen... Pc'en står under sofaen og der er ikke låg på, så den får masser af luft...
|
|
|
Ikke noget låg?! godt for varme MEN pas på med støv... giver død elektronik eller i værste fald brandfare
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg garanterer for at der er mindre støv i min pc, end der er i en lukket pc... Den gamle pc, har stået under sofaen i 2 år og der sidder knap nok støv i blæseren i PSU'en... Så det er jeg nu ikke så bange for... __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
Ja, drevene (bortset fra Xbox HD DVD) er lidt pebrede, så vent du bare.
Når du får sat det hele sammen så prøve at lege lidt med RMClock, til at sænke spændingen. Jeg vil tro du kan undervoltet en del og dermed spare en masse unødige varme inde i kabinettet.
|
|
|
Jeg kører lige pt kun med cool ´n´ quiet, og min cpu kører mellem 1ghz og 2ghz. Er der mulighed for at få den til at kører f.eks. 500mhz til 2ghz med RMClock? Kan RMClock noget specielt som man ikke bare kan med de programmer der følger med til ens bundkort? Har et msi k8n diamond? __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
Jeg kører lige pt kun med cool ´n´ quiet, og min cpu kører mellem 1ghz og 2ghz. Er der mulighed for at få den til at kører f.eks. 500mhz til 2ghz med RMClock?
Kan RMClock noget specielt som man ikke bare kan med de programmer der følger med til ens bundkort? Har et msi k8n diamond?
|
|
|
Du kan ikke sænke multiplieren til mindre end 5x (5x200 = 1000 MHz). RMClock giver dig mulighed for at ændre spændingen ved hver enkel multiplier, således at du kan sænke strømforbruget til et absolut minimum. Jeg bruger det selv på min 3500+ og har sænket spændingen til CPU'en ca. 20% alle multipliers.
|
| Til top |
|
| |