Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 11:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: CPU sveder i HFX mini (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 April 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Hej

I mit HFX mini setup ligger min CPU, Core 2 Duo 2,4 GHz, omkring 70-80 grader hele tiden. Jeg kører med Vista og en gang i mellem slår den over og hakker helt vildt og kører vildt langsomt. Selv opstarten af PC'en, dvs. udenfor Vistas drivere, er den så vildt langsom.

Er det når den bliver for varm at den bliver for langsom?? og hvad skal den helst ligge på i temperatur (kører med et Abit Fatal1ty F-I90HD bundkort, 2 GB RAM). Jeg har placeret mine heatpipes sådan her (andet bundkort), er det, den mest optimale placering?

Til top Vis Mlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mlarsen

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 April 2007 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Grunden til den bliver langsom er måske fordi den "trottler" dvs begynder at ignorer nogen istrukser fordi den bliver for varm  Prøv evt Trottlewatch, ved dog ikke om den virker med C2D men ellers vil den vise hvis den begynder på det, dog ville jeg ikke være tilfreds med den temp. Jeg ville ikke over 60 grader overhoved.

Trottlewatxch http://www.panopsys.com/Downloads.html

Cpu info her står også 60 grader http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL9S8

Mvh

\René

QX9650 i alm + QX6700 i MCE

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700
Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 April 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Har lige pillet min gamle E6600 op af skuffen og bytten den ud med min anden og kan se min bliver 37 grader når den kører 1600Mhz og 46 grader ved fuld load et stykke tid, det er dog med meget lav blæser hastighed og den aller første stepping de blevet lavet i. Så vil mene din bliver ALT for varm.

\René

QX9650 i alm + QX6700 i MCE

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700
Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

OK, jeg sidder også lige nu og kigger på alternative måder at trække mine heatpipes, vil lige prøve om jeg ikke kan få processoren ned i temp.
Var bare lidt i tvivl om hvor høj temp. den måtte blive, men jeg havde også gået og haft en idé om at den skulle være omkring 50 c. og det er min lige nu kun i et brøkdel af et sekund når jeg lige tænder for den.

AndreasX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 April 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Kører med samme CPU i en Mini =39 grader max. Alle 4 heatpipes kører til samme forbindingspunkt på siden også på mit kabinet, så jeg tror at en adskilning/ samling af heatpipes med ny pasta, vil løse probl. (Jeg var også igennem proceduren et par gange før den var der...:-)

/Andreas

Til top Vis AndreasX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasX

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

AndreasX skrev:

Kører med samme CPU i en Mini =39 grader max. Alle 4 heatpipes kører til samme forbindingspunkt på siden også på mit kabinet, så jeg tror at en adskilning/ samling af heatpipes med ny pasta, vil løse probl. (Jeg var også igennem proceduren et par gange før den var der...:-)

/Andreas

Ja det er da godt nok en kæmpe forskel i fht. min og en drømme temperatur at have.

Jeg gik og tænkte på om man skal montere ligesom jeg har gjort, her et andet eksempel fundet på nettet eller om man kommer bedre af med varmen hvis man fordeler to heatpipes til hver sort klods på den samme side, altså to heatpipes til venstre og to til højre??

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 April 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Man er lidt på grænsen af hvor meget varme man kan flytte, nu er en C2D jo i første omgang lavet til aktiv køling, og en passiv løsning skal laves meget omhyggelig for at få humane temps...

Men jeg ville som det første ommontere blokken og hermed sikre sig at denne løsning med brug af den ene profil ikk kan lykkes så du kan få forsvarlige temps...

70-80C er ikk farlig så længe systemet er stabilt, selvom intel selv skriver 60-63C, men jo køligere cpu jo bedre...

Nu behøver de forskellige problemer ikk kun være relateret til cpu'ens temperatur, kan også være et driver, ram (måske for lidt ram) osv..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

kpach
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2005
Sendt: 18 April 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om det betyder noget, men skal heatpipes ikke monteres således at der ikke er en "død ende". Heat pipes fungere ved at væsken inden i røret fordamper over CPU'en (den ene ende af røret) og fortættes ved køleribberne (den anden ende af røret). I dit tilfælde stikker den ene ende ind over CPU'en og ud på den anden side og kan således ikke komme af med varmen i den ende.

Mvh. Anders

Til top Vis kpach's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kpach

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har gået og tænkt på om der er en rigtig måde at vende heatpipes'ne på, om det skal være den lidt knækket ende der skal monteres på kølerribbene eller den mere bløde og afrundede ende. I det eksempel jeg fandt på nettet har de vendt alle heatpipes'ne med den bløde ende mod kølerribbene og så går de ikke langt ud af den klods som er over CPU'en. Er det, det, du mener Anders, med at heatpipes'ne stikker ud ind over CPU'en og i så fald, kan det næsten ikke rigtig undgåes, da processoren sidder så tæt på siden af kabinettet. 

@Imbanlance: Jeg håber virkelig at det er fordi at CPU'en bliver for varm, da den også pludselig bliver vildt langsom udenfor Windows, altså når den er ved at starte op og det skulle ikke have noget med drivere at gøre og jeg kører med 2 GB RAM, så det burde også være en god start...

...men jeg er næsten færdig med at ommontere heatpipes'ne, så kan jeg lige tage et billede af dem når jeg er færdig...

kpach
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2005
Sendt: 19 April 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Ja det er præcis det jeg mener. Jeg tror ikke det betyder noget hvilken ende som er ved CPU'en og ved køleribbene.

Mvh. Anders

Til top Vis kpach's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kpach

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Så har jeg remonteret mine heatpipes og har nu ca. halveret CPU temp. Det er kommet til at se sådan her ud:

Billede 1
Billede 2

Nu har jeg en temp på ca. 38-40 g. af det jeg har prøvet indtil videre. Lige efter jeg startede media centeret var den dog stadig langsom, men så clearede jeg CMOS'en og så virkede den umiddelbart bagefter.  Det har jeg dog gjort før hvor den tidligere har kørt langsomt og så blev den hurtig bagefter, men jeg håber så at denne her gang der forbliver den hurtig pga. den lavere temp. hvis det er det, der har hjulpet.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 April 2007 kl. 02:23 | IP-adresse registreret  

Mlarsen skrev:

Så har jeg remonteret mine heatpipes og har nu ca. halveret CPU temp. Det er kommet til at se sådan her ud:

Billede 1
Billede 2

Nu har jeg en temp på ca. 38-40 g. af det jeg har prøvet indtil videre. Lige efter jeg startede media centeret var den dog stadig langsom, men så clearede jeg CMOS'en og så virkede den umiddelbart bagefter.  Det har jeg dog gjort før hvor den tidligere har kørt langsomt og så blev den hurtig bagefter, men jeg håber så at denne her gang der forbliver den hurtig pga. den lavere temp. hvis det er det, der har hjulpet.

Løsningen du har lavet ser fin ud, selvom du ikk kan ramme midten af kølearialet...

Det er stadig en ulempe du har så meget af heatpipe'sne fri på den anden side af køleblokken, og den skæve placering på cpu'en er heller ikke så hensigstmæssig...

Men kan være temp falder yderligere når pastaen har fået tid til at sætte sig, men 40C idle er absolut hæderlig...

Kører du med den nyeste bios der er tilgængelig, og der er ingen driver konflikter i enhedshåndteringen?

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2007 kl. 05:15 | IP-adresse registreret  

Det er bare meget svært at få til at lade sig gøre at undgå at heatpipes'ne kommer udover processoren. Jeg så at én af moderatererne på Mcubeds eget forum havde gjort noget lignende og ville derfor også prøve og hvis den bare holder denne her temperatur så er jeg godt tilfreds.

Jeg har ikke har haft nogen problemer med drivere på noget tidspunkt og efter at jeg havde remonteret mine heatpipes så opdaterede jeg også lige med den nye bios der var kommet i mellemtiden.

Nu har jeg lige opdateret billedet linket så begge billeder virker...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes