Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 17:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HDTV fra ATI x800 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
psico
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2003
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Mit nye JVC Hybrid TV har ikke DVI in. Det har : HDMI, Component (Y,Pb,Pr), S-Video, AV-in, D-Sub 15-pin RGB (XGA/VGA 60hz compatible).

Så hvordan pokker får jeg nu overført HDTV fra computeren ..hehe? Så vidt jeg har kunne søge på google (dog ikke mange hits) så er der stor uenighed omkring hvad der giver bedst signal.

- Nogle mener at hvis jeg bruger Ati's "HDTV Component Video Adapter"http://shop.ati.com/product.asp?sku=2766464 til at sætte i S-VHS stikket på grafikkortet vil dette give det bedste resultat (Det er ikke bare S-VHS -> Combonent, da  ATI åbenbart bruger dette stik til begge ting, da man ikke bare kan bruge et S-VHS adapter), det laver det om til Combonent der så kan tilsluttes TV'et. Der er mange på nettet, der mener at det giver bedre billede en DVI-DVI.

- Andre mener at jeg bør bruge http://shop.ati.com/product.asp?sku=2537967 DVI - Component. Men i ATI's manual for kortet bliver dette slet ikke nævnt som en mulighed, så ved ikke om kortet kun kan køre ud på S-VHS, og ikke DVI'en. Nogle der ved dette ?

- Tilsidst er der folk der mener at jeg børe køre VGA - VGA, da jeg ikke converterer signalet der. Men jeg mener ikke at dette er en mulighed da ATI heller ikke nævner noget om HDTV på denne måde. Desuden så bliver det nogle fandens store huller jeg skal bore i væggene i vores nye lejlighed hvis de stik skal igennem. :-)

Nogle der kan hjælpe ?

På forhånd tak.

Til top Vis psico's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af psico

Jesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke bare bruge et DVI til HDMI stik?

DVI og HDMI er stort set det samme - Eneste forskel er at du kan overføre lyd med HDMI, og kun billed med DVI

Til top Vis Jesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesse

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for et TV du har, er ikke lige med på hvad et Hybrid TV er?

Som udgangs punkt er DVI/HDMI bedst. Mange LCD skærme kan dog ikke modtage deres opløsning over DVI/HDMI uden at skalere, men kan over VGA. Det giver det bedste billed hvis TV'et ikke skalere. Altså vil VGA ofte være bedre da der ikke skaleres, men kan dit TV modtage over HDMI uden at skalere et dette bedst.

Du kan sagtens sende et HD signal over VGA, dog ikke hvis det HDCP beskyttet. HDCP virker kun over digitale forbindelser DVI/HDMI, og vil nok blive indført med Blueray, HD DVD og Vista.

De der component udgange er en fordel over s-video til TV der ikke har VGA eller DVI/HDMI.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

psico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Hej.

Takker fordi i tager tid til at svare :-)

TV'et jeg har er http://www.jvc.dk/product.php?id=HD-56ZR7U&catid=100004

Jeg har ikke component udgange i myt lydkort, men det's S-VHS udgang sender et HDTV signal der kan konverteres til component via ATI's adapter.

Jeg ved ikke umiddelbart om TV'et skalerer, men hvis det er at det "fylder skærmen ud", f.eks. får et dvd signal til at fylde hele skærmen selv om tv'et har flere pixels end signalet, så gør den det.

Er signalet VGA - VGA godt nok til HDTV, uden synlig forringelse over 6 m ? Vel rigtig gerne have det bedste billede jeg kan få, når jeg lige har købt TV til 25k..hehe

Jeg overvejede Jesse foreslår, DVI - HDMI, men da det er over 6 m, så mener jeg at have læst at HDMI mister en del signal på sådan en afstand. Derudover så er TV'ets HDMI in brugt af HDD / DVD optageren. Kan det betale sig at skifte stik hver gang man skal se noget fra PC'en af ?

Jeg har JVC's 701 receiver, og den har 2 HDMI input, så jeg kunne evt tage HDMI fra HDD og fra PC og sætte i den, og så sende begge videre via det enkelte HDMI out til TV'et ? Der står dog "VCR (dbs)" ved det ene HDMI input...har det nogen betydning der forringer billedet ?

På forhånd mange tak.

Dennis.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

S-VHS er en video standard, det hedder s-video og er ikke det samme. S-VHS = Super VHS - en forbedring over VHS video båndoptageren.

Dit grafik har component som det sender ud gennem det 9 benet "s-video" stik. Et normalt s-video stik har 4 ben. Der er ikke noget signal der bliver konverteret ved hjælp af det stik du linket til. Det er bare et stik.

Jeg tror ikke at dit TV skalere hvis du sender et 1280x720 signal over DVI/HDMI, så ja brug et DVI-HDMI kabel til receiveren og derfra op til TV'et.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

psico
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Lækkert. det vil jeg prøve på Tirsdag når alle de forskellige ting ankommer.

Mange tak for hjælpen.

Vh. Dennis

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Brug din reciever til at switche mellem de to DVI/ HDMI-input.
HDMI er HDMI - ligegyldigt hvad der står under stikket, så det input kan du roligt benytte på recieveren.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes