Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 12:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Problem med at starte efter standby (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gebisset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har en maskine, som bruges både som media center og alm. PC. Den består af flg.:
Antec P150 kabinet
Asus A8N5X bundkort
AMD64 X2 3800+
Asus 6600 GT
Hauppauge WinTV PVR500MCE
WDC 250 Gb
2x512 Mb PC3200
Windows XP Media Center 2005 UK rollup 2

Hvis jeg sætter den i standby via MCE fjernbetjening (er sat til S3 i BIOS - med alle blæsere slukket), så kan jeg godt starte den igen hvis jeg gør det kort tid efter. Men hvis den har stået måske 30 minutter eller mere kan den ikke startes igen - maskinen starter godtnok, alle blæsere går igang, HD osv., men der er bare sort skærm. Den går heller ikke igang med at optage eller opdatere EPG, hvis det nu er derfor den er vågnet...

Jeg har lige reinstalleret MCE, men det har ikke hjulpet. Herudover er den fuldt opdateret med nyeste drivere, BIOS og Windows opdateringer.

Er der nogen, som har ideer, for jeg er efterhånden rimeligt blank?
Til top Vis Gebisset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gebisset

sslarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Der er efter sigende et problem med AMD X2 og hauppauge tvkort ved standby.

Jeg har læst at man kan løse det ved at disable noget af det der er onboard. (Lydkort, Firewire)
Problemet ligger i delte IRQ.

Pioneer PDP-LX508D (ISF kalibreret)
Pioneer DVR-LX60D
Pioneer VSX-LX70
KEF KHT-3005
Playstation 3
DM800S HD
DM7000S
Til top Vis sslarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sslarsen Besøg sslarsen's Websted

Gebisset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Tak for det - det gav lige de søgeord jeg skulle bruge for at søge efter løsninger. Jeg var ikke klar over at det var den kombination, der gav problemet.

Til andre interesserede, så er der en bug i Hauppauge kortet, der gør at det ikke bryder sig om at starte op fra standby når det deler IRQ med andre enheder. Nogle kan løse det ved at slå onboard firewire og/eller lydkort fra. Alternativt kan man disable en af tunerne på Hauppauge kortet i Device Manager i Windows, og denne løsning forsøger jeg p.t.

Mere info: http://www.shspvr.com/smf/index.php?topic=9407;prev_next=nex t
og: http://www.google.dk/search?hl=da&q=pvr+500+standby& btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Undskyld afbrydelsen

Men nogen der har en guide til S3? Gerne links

MVH

Akilleuz

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Gebisset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Du skal have sat Suspend Type til S3 i din BIOS før du installerer Windows Media Center 2005. Windows undersøger i forbindelse med installationen hvilken type din maskine er sat op til, dvs. hvis den er sat til S1 i BIOS, så installeres S1 understøttelse og vice versa med S3. Dette kan svjh ikke ændres efter installationen.

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Der er mange tråde om dette her på forummet. Men da hardwaren i mange tilfælde er forskellig fra bruger til bruger findeser det svært at lave en egentlig guide.

Hardwaren skal understøtte s3

men s3 skal enables i bios
hibernate skal slåes fra
usbbiosx skal tilføjes registryet
usb controllerne skal sættes til wake from s3

optional men reccommended:
disable allow this device to wake from s3 på alle enheder der ikke har noget med strømstyring at gøre.  Dvs kun din ir reciever skal have lov.

At man ikke kan ændre efter man har installeret Windows passer ikke. Det der måske hentydes til er computerens brug af HAL (hardware abstraction layer) der findes en 5-6 forskellige "HAL'er" nogle af dem ses her:

En ikke strømstyrende computer
Standard PC
irq allokering som på windows 98

Strømstyrende:
ACPI PC (typisk AMD eller intel uden dualcore og HT)
Uniprocessor ACPI HAL(Hvis du slår HT fra i Bios på fx din p4 northwood)
MPS ACPI HAL (ca kan ikke lige huske dem alle) (p4 med ht bla. bla)

Disse kan vælges ved at trykke f5 under installation (i starten af textmode lige før press f6 for scsi raid drivers etc) hvis ens hardware understøtter det. Alle pc'ere understøtter en ikke Strømstyrende PC HAL (Standard PC). Installerer man windows som Standard PC vil den senere kunne opgraderes til ACPI strømstyring dvs efter endt installation. Man kan derimod ikke nedgradere fra ACPI til standard pc.

I praksis behøver ingen at bekyre sig særlig meget om hvad jeg skriver, men info'en kan være nyttig hvis man bruger sysprep/ghost til fx at deploy'e på forskellige computere (dvs man laver et fleksibelt image, hvor der defineres i sysprep.inf at der skal køres upgrade på HAL hvis nødvendigt).
Alle pc'ere er i dag ACPI klare, dvs windows vælger selv den rigtige løsning under opstart af installationen.

Selvfølgelig er det en forudsætning for s3 at ens computer understøtter ACPI

mvh Anders

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes