Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Bedste forbindelse fra HTPC til PAL TV? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ziphnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 August 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er ved at planlægge indkøb af en (dedikeret, dvs den skal slet ikke bruges som normal computer, kun til jukebox/hd optager/dvd afspiller og fjernsyn/radio) HTPC, og noget jeg har brugt uforholdsmæssig lang tid på er at finde ud af hvordan jeg kan få en bedre forbindelse fra PC til TV end S-Video.

Såvidt jeg forstår er SCART stikket i mit (godt gammeldags 28" CRT) fjernsyn sandsynligvis RGB(hvordan tester man egentlig dette, er det muligt at fjernsyns inputtet rent faktisk kun er S-Video?), og derfor vil jeg gerne have RGB output fra min HTPC, da jeg ikke bryder mig om hvad jeg har set af S-Video output. Jeg gider ikke få et dårligere billede ved afspilning af DVD på min HTPC end på min 300kr's DVD afspiller.

Fra www.av-connection.com har jeg erfaret at man kan købe et ganske dyrt kabel(400-500kr) som kan sættes i VGA porten på grafikkortet og giver SCART RGB output ( http://av-connection.com/?HierachyID=550 ). Ifølge guiden på http://www.hardware.no/artikkel/16358/8 er det med et Matrox kort muligt at undgå brugen af powerstrip da driveren har de nødvendige indstillinger. Det lyder meget godt, men jeg er lidt bekymret omkring evt. problemer under reboot af HTPC'en etc.

Jeg ved også at der findes løsninger som TV-Out på tuner kortet Hauppage PVR-350 og dekoder kortet RealMagic XCard, problemet med disse er dog at ingen af dem kan bruges i feks. SageTV eller MythTV til at se DVD film, og at de egentlig kun er beregnet til at vise et fullscreen billede uden bruger interface.

Jeg kunne godt tænke mig at vide følgende:

1. Om VGA -> SCART RGB kablet giver et billede der sammenligneligt med feks. XCard'et, eller om resultatet er langt dårligere.

2. Om der tilfældigvis er nogen der har benyttet/prøvet at benytte et sådan kabel med grafikkort under linux?

3. Om der er andre, smartere løsninger jeg har overset?

Mange til dem der har gidet at læse så langt, og endnu mere til dem der bærer over med mine tåbelige spørgsmål :)
Til top Vis ziphnor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ziphnor

MortenSchmidt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 August 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt et par links omkring DIY VGA->RGB kabler, måske er det noget for dig.

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=136811&h ighlight=1024x768+Windows

http://ryoandr.free.fr/english.html

http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

*MEN* Jeg tror ikke det er det der sætter grænsen for hvor godt dit billede bliver med DVD-playback.

Grunden til din 300kr's DVD-afspiller giver et fint billede er bl.a. at den afspiller interlaced materiale i interlaced format på en interlaced crt-skærm, uden at skulle skalere linie-antal nogen steder. Plus når du putter en NTSC disk i, bruger den da bare 60hz scanfrekvens så det passer til den framerate skiven er lavet i.

Med din PC prøver du at afspille interlaced materiale, konvertere til progressivt format, skalere det til PC'ens opløsning, og derefter afspille det på en interlaced skærm. Ald denne ulejlighed giver god mening hvis materialet skal vises på en progressiv-scan skærm som LCD eller Plasma, men man kan godt sige det er lidt dobbelt-arbejde når det alligevel ender på en interlaced crt.

Prøv evt. at læse lidt her:

http://www.sports-mc.dk/beeblebrox/index.php?id=5

Jeg skal også ha' nVidia Purevideo (!)

Iøvrigt tager du fejl mht. PVR350 - den virker med Sage TV, også med menuen, ved Jeg fra en kammerat. Jeg troede egentlig også den kunne afspille DVD, men ved ikke om der findes noget god software så du kan have et samlet menusystem til det. PVR350 løser problemerne med deinterlacing... ved ikke at deinterlace, dvs. outputte interlaced ligesom din billige DVD-afspiller. Men alt i alt ikke nogen særlig fleksibel løsning, den kræver jo en separat skærm for at kunne surfe, lave mindre set-up ændringer osv.

Dårlig TV billede kan også skyldes dårligt grafikkort. Jeg har læst at ATI's lidt ældre kort har fin TV-out, mens det kun er nVidia's lidt nyere kort der er helt iorden.

Ved ikke on det er interessant for dig, men de ikke-så-kendte Volari-kort understøtter permanent TV-out, dvs. helt fra PC'ens BIOS kommer op under boot. Skulle være fin TV-out kvalitet. Men så får man jo ikke Purevideo.

Ellers, prøv at skrive hvad du er utilfreds med på billedet som det er nu med s-video ?

Til top Vis MortenSchmidt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenSchmidt

ziphnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Tak for linksne, beeblebrox linket er guld værd.

Mht. til det dobbelt arbejde du nævner, så mener jeg da at det undgås med VGA->SCART ved at sætte skærm kortet til at matche PAL/NTSC opløsningen og at få grafikkortet til at outputte interlaced(hvis det altså kan), sådan som powerstrip indstillinger angiver på dette billede(fra det link du gav) : http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/images/720x5 40_custom_resolution.gif

Men selv det er måske ikke nok?

Mht til PVR-350:
Jeg ved godt at MythTV og SageTV har præsteret at lave brugerflade oven i billedet, men såvidt jeg forstår opstår der problemer når DVD'er skal afspilles pga. af krypteringen(dekoden understøtter ikke krypteret MPEG-2), og endnu værre er det med MPEG-4 film.

Mht. til S-Video:
Du har muligvis ret i at meget at de skidte indtryk jeg har af S-Video skyldes dobebltarbejdet beskrevet ovenfor. Min DVD kan outputte både S-Video og RGB. Desværre kan man ikke skifte mens man kigger på et stilbillede af DVD film, så jeg måtte bruge splash skærmen som sammenligning. Med RGB har billedet lav kontrast men alle farve overgange ser pæne og der optræder ikke de der lyse striber langs kanter som man typisk sker når man øger skarphedsindstillinger(ved ikke hvad sådan noget hedder). Med S-Video ser billedet kunstigt skarpt ud, det kunne jeg dog for det meste fjerne med fjernsynets sharpness kontrol. Farveovergangene er lidt dårligere, men slår jeg noise reduction til på fjernsynet, må jeg nok indrømme at jeg har en anelse svært ved at se forskel(dog bliver rene liner klart mere tværet ud). Derudover vil jeg sige at der udpræget mere flimmer i bruger fladen på S-Video, end på RGB.

Volari kort:
Du har ret i at Volari-kort er ikke så kendt, har aldrig hørt om dem. Det lyder da ellers som en rigtig godt løsning, det tror jeg lige at jeg vil søge lidt på.
Men hvad er det med nvidia purevideo, jeg forstår ikke helt hvorfor det er så fedt, eller i det hele taget hvad det gør?

Sidst men ikke mindst, så mange tak fordi du gider at hjælpe mig. Du har allerede været til stor hjælp! Sagen er at jeg er ganske fortrolig med computere(er datalog) men vedintet om hifi/video etc :)

UPDATE: Det volari kort lyder da rigtig, specifikt beregnet til HTPC brug(HDTV outputs og hardware MPEG-2 decoder, ingen blæser), koster 380kr(!), og ifølge review'et http://www.bit-tech.net/hardware/2005/05/03/club3 d_volari_v3xt/1.html :

"The back plate also has a TV-Out connector, which has support for HDTV 480i/480p/1080i/720p YPbPr output signals along with the typical Composite, S-Video, and Component RGB outputs."

Det lyder jo næsten for godt til at være sandt :) Og for at det ikke skal være løgn har de faktisk officielle linux drivere, hvilket kan være meget rart hvis jeg beslutter mig for at bruge MythTV istedet for SageTV. Det er da ihvertfald værd at undersøge nærmere, og til 380kr er der jo grænser for hvor snydt man kan føle sig :)

MortenSchmidt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hehe, det er så lidt - der er også stadig meget Jeg ikke ved, og rigtig meget Jeg ikke har prøvet selv.

Hmmm, køre samme linieantal som DVD'en, og så finde en måde at slå deinterlacing fra, det ville være godt. Så vælge at optage med samme linieantal på PVR-kortet. Og så få lavet en nem måde at skifte mellem NTSC og PAL. Håber du får det til at virke, Jeg vil også gerne ha' noget til at skifte mellem 50 og 60Hz i mit kommende setup. 

For Jeg skal jo ha' Plasma, og så skal signalet jo deinterlaces et-eller-andet sted, og skaleres til plasmaens opløsning. Det er her PureVideo kommer ind. Undskyld hvis der ikke var klart, men der er i beeblebrox' site, under tekniske artikler en test af nVidiakort med PureVideo. Det er en ret avanceret metode til deinterlacing med hardware-acc i Geforce-6 kortene.

Fint nok du har sammenlignet RGB og SVHS, Jeg tror også gerne der er forbedring, men det forudsætter nok det andet er på plads også. Og så tror Jeg du vil ha' sværrere ved at se forskellen på Video end på et still-billede. I min nuværende setup synes Jeg da at windows desktoppen står noget uldent med SVHS (i forhold til computer-skærmen), men med TV på, kan Jeg ikke se forskel fra direkte TV, ihvertfald så længe det ikke er håndbold eller andet med meget hurtige panoreringer. Det er det med deinterlacing der driller mig der.

Til top Vis MortenSchmidt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenSchmidt

ziphnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er ret sikker på at Powerstrip kan ordne 50/60 etc.

Du ved ikke tilfældigvis om alt det her purevideo gælder de allerlaveste 6xxx nvidia kort sådan som 6200 Turbo Cache kortene? De er nemlig også allesammen meget billige og har ingen blæser. Det er jo meget rart at have den slags understøttelse, det kunne jo ske at man opgraderede sit TV :)
De har godt nok ikke noget RGB output, men der er nok mere hjælp at hente til at få dem til at virke.

MortenSchmidt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Jeg synes der stod ham beetlebronx havde købt et 6200, men Jeg tror tilgengæld der er lidt forskel på hvor mange af funktionerne og/eller hvor høje opløsninger de kan arbejde med. Læste den artikel hos firingsquad han linker til, hvor de bruger det nye super-dyre 7800 kort, fordi den kan deinterlace 1080i. Hvor meget de kan kommer nok an på hvor kraftigt kortet er. Mere ved Jeg ikke.

Hvad med det der powerstrip, kan det så kaldes fra kommandolinie eller på anden smart måde sættes op til automatisk at skifte når man afspiller NTSC-materiale ?

ziphnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Mht. til powerstrip så kender jeg ikke selv så meget til det, jeg tror ikke at det automatisk kan opdage NTSC, men jeg kan godt forestille mig at det kan gøres via kommando-linien. Programmet er vist shareware. Hent det fra:
http://www.entechtaiwan.net/util/ps.shtm

Jeg synes også jeg læste at beetlebronx have købt et 6200, men der stod ikke lige hvilken model. 6200TC har den fordel at de alle sammen er uden blæser hvilket jo er meget fedt i en HTPC. Men jeg tror desværre kortet er for langsomt...

Alt i alt tror jeg det er godt at have et kort som mange andre bruger, mht. til at få hjælp/"support", så jeg tror jeg skal ud at lede efter et fanless 6200, tør ikke helt satse på et Volari kort(desuden kommer der først et Volari med PCI-E om en måneds tid eller sådan, og det gider jeg ikke vente på).

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 August 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

ziphnor: Få fat i et 6600 passivt kølet kort i stedet.....6200 mangler nogle post processing muligheder ved PureVideo.

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

ziphnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke rigtig kunne finde nogen billige 6600 fanless kort, kender du en god forhandler?

Jeg har bemærket at ATI's Radeon X550 er dukket op, det er også et dejligt billigt kort (sub-500kr), ville det evt. være en god løsning, purevideo eller ej?

FoxBat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Sendt: 05 August 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

ziphnor skrev:
Jeg har ikke rigtig kunne finde nogen billige 6600 fanless kort, kender du en god forhandler?

Shg har 6600 med pasivkøling, se mere.

MortenSchmidt skrev:
Hvad med det der powerstrip, kan det så kaldes fra kommandolinie eller på anden smart måde sættes op til automatisk at skifte når man afspiller NTSC-materiale ?

PowerStrip kan lave ikoner til de enkelte opsætninger, og der kan man se hvordan det kan kaldes via kommandolinie. Se hvordan man laver ikonet på Romabio.

ziphnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Foxbat:
Tak for hintet.

Problemet er bare at mit HTPC budget allerede er en anelse overskredet, og det 6600 kort koster omtrent dobbelt så meget som en 6200 eller X550, så jeg skal have en god grund til at bruge de ekstra penge i den retning. Det kan være lidt svært at retfærdiggøre eftersom jeg i øjeblikket jo bare har et standard 28" PAL TV, så jeg ikke har brug for de-interlacing...

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Oktober 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

FoxBat skrev:
MortenSchmidt skrev:

PowerStrip kan lave ikoner til de enkelte opsætninger, og der kan man se hvordan det kan kaldes via kommandolinie. Se hvordan man laver ikonet på Romabio.

For lige at vække liv i en aldrende tråd så findes også et program der hedder Reclock som ifølge denne tråd på avsforum kan opsættes til automatisk at skifte refresh rate.

Jeg har læst at AnyDVD kan skulle kunne klare det men har dog ikke prøvet det selv.

Der bliver snakket lidt om Purevideo som deinterlacer og jeg er da meget interesseret i at høre om der er nogen der ved om det kan lade sig gøre at anvende Purevideo til at deinterlace en MPEG2 stream fra et DVB-S kort som f.eks. Hauppauges Nova-S kort.

Alternativt undersøger jeg pt. muligheden for at anvende DScaler som deinterlacer men det ville selvfølgeligt være herligt hvis det kunne foregå i hardware fremfor i software..

Som en helt tredje mulighed har jeg læst at det skulle være muligt at anvende deinterlaceren fra en DVD afspiller som f.eks. WinDVD til at deinterlace MPEG2 streamen. Jeg er meget ny på dette område og kunne derfor godt tænke mig at høre om andres erfaringer på dette område..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes