| Forfatter |
|
runekeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2004
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal til at bygge en ny HTPC og jeg ville lige høre hvilken processor og bundkort jeg bør vælge.?
Skal det være P4 eller 64 bit?
|
| Til top |
|
| |
manley Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 300
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
jeg vil vælge en 64bit da næsten alle ting kommer til at køre 64bit, så det er umilbart det, der er det bedste køb!! vil jeg mene
|
| Til top |
|
| |
Nick Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min mening er at der som ved alle andre nye teknologier er
børnesygedomme. Ved skift fra 32 til 64bit, er det alt hardware samt
programmer der pludselig skal fungere i 64 bit. Egentligt er det
en omstændig men simple ændring, registre, buses, datatyper osv skal jo
bare fordobles, men jeg er sikker på at man ved at vente nogle år får
noget der vil performe langt bedre.
|
| Til top |
|
| |
veddum-manden Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja men tænker du på amd64? så vil jeg helt klart mener du skal købe
sådan en..... nogle få ting er p4eren hurtigere til... og mange ting
vinder amd64 i.... hvis du finder modeller i ca samme klasse.. vil
p4eren også sluge mest strøm og blive varmest...
p4 hurtigst i redigerings programmer osv. og hvis man skal encode video/lyd osv.
amd64 selv i 32bit er det en fantastisk processor der klart er hurtigst
i spil og udnytter man 64 bit delen... microsoft kommer med en 64 bit
udgave af xp inden 1 md, så vil den være hurtigst på de fleste
fronter...
__________________ ham den flotte
|
| Til top |
|
| |
runekeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2004
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de hurtige svar.
Jeg tror nu ikke jeg vil vente et par år .
Vil det så også sige at når der står 1.8 GHz er det faktisk det samme som en P4 3.6 GHz?
Jeg har hørt noget om at 64 bit processorer skulle skabe mindre varme kan det passe? Da det jo er ret betydeligt for min lydsvage HTPC.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. det med 64bit understøttelse, så har de nye P4 600 serie også 64bit understøttelse!
Men hvis det er til en HTPC, så ville jeg måske også kigge på en Pentium M(Dothan) processor, der er kommet nogle desktop bundkort til dem nu, og jeg synes da dens forholdsvise høje ydelse, samtidig med lavt strømforbrug og mulighed for passiv, eller næsten passiv køling, var værd at tage med! Pentium M'en kan self. ikke helt følge med de hurtige P4 modeller, og den mangler SSE3, men hvis du ikke ligefrem skal super komprimere dine optagelser, hver aften... så er den jo noget nær perfekt ;-)
|
| Til top |
|
| |
runekeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2004
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal bruge alt det processorkraft jeg kan komme i nærheden af da jeg skal opscale DVD'er til min projektor . Så må jeg jo så se hvor lydløs jeg kan få lavet den bagefter.
Hvordan kan man sammenligne en 64 bit processor med en 32 bit P4 processor? Er det dobelt up på 64 bit.
|
| Til top |
|
| |
veddum-manden Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
den med pentium m dothan er os et godt alternativ.... den skulle have
rigeligt med processor kræft til det, grafikkortet gør jo det meste af
arbejdet efterhånden når der skal vises video.
nej en 1.8 ghz (amd64 3000+) svarer ca til 3ghz p4
__________________ ham den flotte
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
64bit har jo intet med hastigheden at gøre! det er jo bare længden af addreseringerne... Visse tests viser også, at hvis en 64bit processor udføre en 32bit behandling, går det faktisk langsommere fordi den fedter rundt med en dobbelt så stor adresse. Men det har ellers intet med hastigheden at gøre!
|
| Til top |
|
| |
runekeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2004
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok Vil det så sige at denne Athlon 64 3200+ på 2.2 GHz er meget langsommere end en Pentium 4 3 GHz til ca. samme pris???
Jeg ved at til det jeg skal bruge den til skal jeg i P4 bruge mindst 3 GHz hvor meget skal jeg så bruge hvis jeg vælger 64 bit i stedet?
|
| Til top |
|
| |
veddum-manden Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 22 Marts 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 ja 64bit har intet med hastigheden.. hastigheden får man ud af
64 bit programmer.. men under et 64bit OS og man kører 32bit
programmer.. foregår det også via en emulator WOW32, derfor er det
klart at en 32bit kode kan være langsommere under et 64bit OS i stedet
for under et 32bit OS hvor der ikke bliver brugt emulator. men de
større programmer er også ved at få en 64bit version.. og når retail af
winxp 64 kommer her inden så længe.. skal der nok være masser af
software til det....
nej man fordobler ikke hastigheden... ved at gå til 64bit... :)=
__________________ ham den flotte
|
| Til top |
|
| |
noel.dk Branchemedlem

Befro ApS
Bruger siden: 23 Marts 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 23 Marts 2005 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil klart anbefale dig et AMD 64bit system, evt. med det nye MSI bundkort med alt omboard (Model: MSI RS480M2-IL, ATI RADEON XPRESS 200 chipset)
Grunden til at jeg vil anbefale AMD64 er ganske enkelt at de udvikler meget mindre varme end den nuværende P4 Prescott som udvikler enormt meget varme, desværre. Ydermere er AMD64'eren yderst stabil og yder kanont. (Husk at tage 90nm CPU'en!)
|
| Til top |
|
| |
runekeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2004
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
mange tak for dit svar noel jeg tror jeg vil følge dit råd og se hvor meget det kommer til at koste med dette bundkort også.
Undskyld men hvad betyder det 90nm CPU?
|
| Til top |
|
| |
veddum-manden Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
90 nm betyder hvor lille de kerne er på cpuerne.. de ældre modeller er på 130 nm.. og udvikler mere varme.....
__________________ ham den flotte
|
| Til top |
|
| |
runekeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2004
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville også lige som det sidste høre hvor stor en 64 bit cpu jeg så skal vælge for at kunne køre upscaling af DVD'er ved hjælp af ffdshow til min projektor?
Med P4 har jeg ladet mig høre at jeg som minimum skulle have 3 ghz.
|
| Til top |
|
| |
veddum-manden Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
køb en 3200+ så får du mest for pengene.. ellers er en 3500+ en fremragende processor
__________________ ham den flotte
|
| Til top |
|
| |
GgozZ Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en HTPC baseret på Dothan cpuen, du får virkelig en fed maskine, den sluger ikke meget strøm, derved ingen stor larmende køler. Det er klart det bedste valg, eller skal det være Winchester A64, den skulle også være meget ond 
90nm er en betegnelse for hvor tæt transistorne sidder, de 90nm er mellemrummet imellem dem, derfor vil en 90nm teoretisk set udvikle mere varme, ( se overgangen fra northwood til prescott ) men amd, ventede til de var modne og ændrede også hele strukturen, derfor har skiftet været genialt for dem, men Intel er ikke sluppet så billigt

Vil personligt ikke mene vi er klar til 64 bit, før om nogle år, og til den tid er den nuværende Amd64 gammel og langsom, desværre (for vores pengepung) går udviklingen utroligt stærkt inde for computer teknologien, allerede i slutningen af dette år skal vi til at køre Dual-Core 
__________________ eAR 1001
Dynaudio Focus 140
Audio Analogue Bellini
Cambridge DacMagic
|
| Til top |
|
| |
veddum-manden Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu er en amd64 også en glimrende 32bit processor...!! glem ikke det
__________________ ham den flotte
|
| Til top |
|
| |
GgozZ Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt sikkert  Den har en meget kortere pipeline som er en kæmpe fordel med alle nuværende styresystemer, men hvis man nogensinde producerede det perfekte styresystem uden fejl og slamkoder skulle prescotten nok komme til dens ret  __________________ eAR 1001
Dynaudio Focus 140
Audio Analogue Bellini
Cambridge DacMagic
|
| Til top |
|
| |
runekeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2004
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil en 3200+ give mig samme power eller mere end en P4 3ghz?
|
| Til top |
|
| |