Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 22:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: P4 eller 64 bit (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
runekeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 September 2004
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Jeg skal til at bygge en ny HTPC og jeg ville lige høre hvilken processor og bundkort jeg bør vælge.?

Skal det være P4 eller 64 bit?

Til top Vis runekeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af runekeldsen
 
manley
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 300
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

hej

 

jeg vil vælge en 64bit da næsten alle ting kommer til at køre 64bit, så det er umilbart det, der er det bedste køb!! vil jeg mene

Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley
 
Nick
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 August 2004
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Min mening er at der som ved alle andre nye teknologier er børnesygedomme. Ved skift fra 32 til 64bit, er det alt hardware samt programmer der pludselig skal fungere i 64 bit.  Egentligt er det en omstændig men simple ændring, registre, buses, datatyper osv skal jo bare fordobles, men jeg er sikker på at man ved at vente nogle år får noget der vil performe langt bedre.
Til top Vis Nick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nick
 
veddum-manden
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

ja men tænker du på amd64? så vil jeg helt klart mener du skal købe sådan en..... nogle få ting er p4eren hurtigere til... og mange ting vinder amd64 i.... hvis du finder modeller i ca samme klasse.. vil p4eren også sluge mest strøm og blive varmest...

p4 hurtigst i redigerings programmer osv. og hvis man skal encode video/lyd osv.

amd64 selv i 32bit er det en fantastisk processor der klart er hurtigst i spil og udnytter man 64 bit delen... microsoft kommer med en 64 bit udgave af xp inden 1 md, så vil den være hurtigst på de fleste fronter...


__________________
ham den flotte
Til top Vis veddum-manden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af veddum-manden
 
runekeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 September 2004
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Tak for de hurtige svar.

Jeg tror nu ikke jeg vil vente et par år .

Vil det så også sige at når der står 1.8 GHz er det faktisk det samme som en P4 3.6 GHz?

Jeg har hørt noget om at 64 bit processorer skulle skabe mindre varme kan det passe? Da det jo er ret betydeligt for min lydsvage HTPC.

Til top Vis runekeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af runekeldsen
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2120
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Ang. det med 64bit understøttelse, så har de nye P4 600 serie også 64bit understøttelse!

Men hvis det er til en HTPC, så ville jeg måske også kigge på en Pentium M(Dothan) processor, der er kommet nogle desktop bundkort til dem nu, og jeg synes da dens forholdsvise høje ydelse, samtidig med lavt strømforbrug og mulighed for passiv, eller næsten passiv køling, var værd at tage med!
Pentium M'en kan self. ikke helt følge med de hurtige P4 modeller, og den mangler SSE3, men hvis du ikke ligefrem skal super komprimere dine optagelser, hver aften... så er den jo noget nær perfekt ;-) 

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
runekeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 September 2004
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Jeg skal bruge alt det processorkraft jeg kan komme i nærheden af da jeg skal opscale DVD'er til min projektor . Så må jeg jo så se hvor lydløs jeg kan få lavet den bagefter.

Hvordan kan man sammenligne en 64 bit processor med en 32 bit P4 processor? Er det dobelt up på 64 bit.

Til top Vis runekeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af runekeldsen
 
veddum-manden
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

den med pentium m dothan er os et godt alternativ.... den skulle have rigeligt med processor kræft til det, grafikkortet gør jo det meste af arbejdet efterhånden når der skal vises video.

nej en 1.8 ghz (amd64 3000+) svarer ca til 3ghz p4


__________________
ham den flotte
Til top Vis veddum-manden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af veddum-manden
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2120
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

64bit har jo intet med hastigheden at gøre! det er jo bare længden af addreseringerne... Visse tests viser også, at hvis en 64bit processor udføre en 32bit behandling, går det faktisk langsommere fordi den fedter rundt med en dobbelt så stor adresse. Men det har ellers intet med hastigheden at gøre!
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
runekeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 September 2004
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Ok Vil det så sige at denne Athlon 64 3200+ på 2.2 GHz er meget langsommere end en Pentium 4 3 GHz  til ca. samme pris???

Jeg ved at til det jeg skal bruge den til skal jeg i P4 bruge mindst 3 GHz hvor meget skal jeg så bruge hvis jeg vælger 64 bit i stedet?

Til top Vis runekeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af runekeldsen
 
veddum-manden
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

micma18 ja 64bit har intet med hastigheden.. hastigheden får man ud af 64 bit programmer.. men under et 64bit OS og man kører 32bit programmer.. foregår det også via en emulator WOW32, derfor er det klart at en 32bit kode kan være langsommere under et 64bit OS i stedet for under et 32bit OS hvor der ikke bliver brugt emulator. men de større programmer er også ved at få en 64bit version.. og når retail af winxp 64 kommer her inden så længe.. skal der nok være masser af software til det....

nej man fordobler ikke hastigheden... ved at gå til 64bit... :)=


__________________
ham den flotte
Til top Vis veddum-manden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af veddum-manden
 
noel.dk
Branchemedlem
Branchemedlem

Befro ApS

Bruger siden: 23 Marts 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 23 Marts 2005 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Jeg vil klart anbefale dig et AMD 64bit system, evt. med det nye MSI bundkort med alt omboard (Model: MSI RS480M2-IL, ATI RADEON XPRESS 200 chipset)

Grunden til at jeg vil anbefale AMD64 er ganske enkelt at de udvikler meget mindre varme end den nuværende P4 Prescott som udvikler enormt meget varme, desværre. Ydermere er AMD64'eren yderst stabil og yder kanont. (Husk at tage 90nm CPU'en!)

Til top Vis noel.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af noel.dk Besøg noel.dk's Websted
 
runekeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 September 2004
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 24 Marts 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

mange tak for dit svar noel jeg tror jeg vil følge dit råd og se hvor meget det kommer til at koste med dette bundkort også.

Undskyld men hvad betyder det 90nm CPU?

Til top Vis runekeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af runekeldsen
 
veddum-manden
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 24 Marts 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

90 nm betyder hvor lille de kerne er på cpuerne.. de ældre modeller er på 130 nm.. og udvikler mere varme.....

__________________
ham den flotte
Til top Vis veddum-manden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af veddum-manden
 
runekeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 September 2004
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også lige som det sidste høre hvor stor en 64 bit cpu jeg så skal vælge for at kunne køre upscaling af DVD'er ved hjælp af ffdshow til min projektor?

Med P4 har jeg ladet mig høre at jeg som minimum skulle have 3 ghz.

Til top Vis runekeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af runekeldsen
 
veddum-manden
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

køb en 3200+ så får du mest for pengene.. ellers er en 3500+ en fremragende processor

__________________
ham den flotte
Til top Vis veddum-manden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af veddum-manden
 
GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Køb en HTPC baseret på Dothan cpuen, du får virkelig en fed maskine, den sluger ikke meget strøm, derved ingen stor larmende køler. Det er klart det bedste valg, eller skal det være Winchester A64, den skulle også være meget ond

90nm er en betegnelse for hvor tæt transistorne sidder, de 90nm er mellemrummet imellem dem, derfor vil en 90nm teoretisk set udvikle mere varme, ( se overgangen fra northwood til prescott ) men amd, ventede til de var modne og ændrede også hele strukturen, derfor har skiftet været genialt for dem, men Intel er ikke sluppet så billigt

Vil personligt ikke mene vi er klar til 64 bit, før om nogle år, og til den tid er den nuværende Amd64 gammel og langsom, desværre  (for vores pengepung) går udviklingen utroligt stærkt inde for computer teknologien, allerede i slutningen af dette år skal vi til at køre Dual-Core

 



__________________
eAR 1001
Dynaudio Focus 140
Audio Analogue Bellini
Cambridge DacMagic
Til top Vis GgozZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GgozZ
 
veddum-manden
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

nu er en amd64 også en glimrende 32bit processor...!! glem ikke det

__________________
ham den flotte
Til top Vis veddum-manden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af veddum-manden
 
GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Helt sikkert  Den har en meget kortere pipeline som er en kæmpe fordel med alle nuværende styresystemer, men hvis man nogensinde producerede det perfekte styresystem uden fejl og slamkoder skulle prescotten nok komme til dens ret

__________________
eAR 1001
Dynaudio Focus 140
Audio Analogue Bellini
Cambridge DacMagic
Til top Vis GgozZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GgozZ
 
runekeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 September 2004
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Vil en 3200+ give mig samme power eller mere end en P4 3ghz?
Til top Vis runekeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af runekeldsen
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes