Emne: DC offset problem? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Znatch Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 35
|
Sendt: 20 Maj 2014 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen !!
Håber i måske kan hjælpe mig?
Det drejer sig om en Audiolab 8000x7 som jeg har stående. Det er en 7 kanals effektforstærker, hvor man kan brokoble 4 af
kanalerne til 2 stærkere kanaler.
Jeg har haft den i ca. et halvt års tid, hvor den har virket upåklageligt, også i lang tid af gangen.
Men for nylig har den så fået et stort problem. Den begyndte at slå fra efter ganske kort brug. ca 20-30min, og så slukker
den, mens den røde diode blinker, som om den er blevet overbelastet. Man kan herefter godt tænde den igen, men den
slukker med det samme. Den skal altså lige stå og "køle af" i en halv times tid, før den kan igen - dette uden at den er
specielt varm, vel at mærke.
Det var så min første tanke, at det måske var de brokoblede kanaler det var galt med, hvorfor jeg pillede alt fra, og derefter
prøvede at sætte fronthøjtalerne på 2 af de kanaler som ikke kan brokobles. Dette ændrede dog ikke noget, og efter ca
15min slog den altså fra igen.
Jeg har så herefter idag forsøgt at koble alt fra, og bare stille forstærkeren hen, uden nogle kabler i, udover strøm. - Her
kobler den også fra efter kort tid.
Jeg kom så til at se at protect dioden blinkede et mønster (3 blink) , som jeg så efterfølgende har prøvet at slå op i
manualen, og her kom jeg frem til følgende konklusion:
DC offset protection: Caused by internal amplifier fault or a large DC input
signal. The unit will go into standby. After a few seconds the unit will attempt to
activate. After three attempts the amplifier will stay indefinitely in standby.
Remove the mains plug, wait a short time and re-insert the plug.
DC offset protection signal: Power LED dim with three flashes every second.
It is most unlikely you will ever see this indication; if you do unplug the
amplifier at once and arrange for it to be checked by competent service
personnel.
Jeg har så forsøgt at læse lidt om dette "DC offset" og fundet frem til at det har noget at gøre med en DC strøm på højtaler
terminalerne, som altid er der, og som ikke bør overskride 100mv (ved ikke om i evt. kan bekræfte dette??)
Jeg forsøgte derfor at måle på alle terminalerne, med mit multimeter, og målte følgende:
kanal 1: 8mV
kanal 2: 8mV
kanal 3: 14mV
kanal 4: 40mV
kanal 5: 40mV
kanal 6: 40mV
kanal 7: 2400mV !!!
Det er kanal 4+5 samt kanal 6+7 der kan brokobles. - Alle værdierne er aflæst uden noget som helst tilsluttet, andet end
230V. Værdierne er aflæst med et professionelt Fluke multimeter.
Så der er da et eller andet HELT galt, er der ikke?? -- Har i evt. nogen idé om hvad det kan være? Og er det noget der kan
laves?
Link til Manual med specificationer osv:
http://www.avrevolution.com.au/SiteMedia/w3svc1114/Uploads/D ocuments/8000X7.pdf
Forstærkeren har været brugt til at drive 2 stk XTZ 99.36 højtalere på de 2 brokoblede kanaler, samt en XTZ 99.26, og 2 stk
XTZ 93.22
Ser frem til at høre fra jer !
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 20 Maj 2014 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er gået noget i stykker inde i forstærkeren, som ikke "bare" kan repareres. Den skal på et ordentligt værksted, hvor de kender forstærkeren.
Hvis den er købt som ny, skal den indleveres på salgsstedet og repareres under garantien.
Hvis den er købt brugt, så skal der findes et værksted, der kan reparere den.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|
Znatch Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2014 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er købt brugt, så det er desværre for egen regning. :o(
Har du/i nogen idé om hvorvidt det kan svare sig? jeg gav ca 4000kr for den.
|
Til top |
|
|
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
Sendt: 21 Maj 2014 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer an på hvor glad du er for den , en ny 7 kanals Audiolab koster 14995kr .En rep , kan også løbe op , bare en fejl søgning koster nemt 500 kr alene , men som regl bliver det trukket fra den samlet regning , hvis det kun er en kanal den er gal med koster det omkring 2000 kr at få lavet hos et ordentligt værksted.
En typisk fejl mange laver er at når de brokobler , så glemmer de at så må forstærkeren kun belastes med en 8 ohms højtaler , alt andet dræber den .
madmax
|
Til top |
|
|
Znatch Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2014 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det helt nøjagtigt der bliver "dræbt" i forstærkeren, hvis dette sker?
XTZ opgiver nemlig deres 99.36 højtalere som værende "4 - 8 ohm", hvilket jo ikke rigtig gør en klogere.
Jeg ved dog også at tidligere ejer har brugt forstærkeren brokoblet til sine Dali Ikon højtalere, som mig bekendt er 6 ohm.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Maj 2014 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt hvad der foregår i forstækeren ved jeg ikke , men elektronikken kan ikke tåle det , men jeg vil tro at det drejer sig om strøm delen og måske elektrolytterne der tager skade.
Med de XTZ må absolut ikke køre brokoblet drift.
Ved brokoblet drift får du flere watt men kun den halve strøm styrke .
madmax
|
Til top |
|
|
Znatch Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2014 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øv også - det skal der lige tænkes lidt over så.
Tak for hurtige svar. :o)
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 21 Maj 2014 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt tror jeg ikke på, at det er en alvorlig fejl. Og med alvorlig mener jeg, at det ikke er mange komponenter, dyre komponenter, der der gået i stykker. Med en spænding på 2,4 volt tyder det meget på, at udgangstrinnet er intakt, men at en mindre komponent internt i kredsløbet er brændt af. Om den så har lavet en kortslutning, eller om den har lavet en afbrydelse . . . ja, det er det, man skal bruge et mindre arsenal af måleinstrumenter til for at finde ud af.
Og man skal have diagrammerne over forstærkeren, så man kan se, hvad og hvor der skal måles.
Og så er der vist SMD-komponenter i, hvilket gør det til et lidt større pillearbejde.
Men prøv at pille låget at og tag et billede af indmaden (helst i god kvalitet). Kik også efter, om der er sod eller spor efter varme. Se, om komponenterne ser fine ud, eller om der en eller flere komponenter, der ser ud til at have været ude for et eller andet.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|
Znatch Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2014 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk haft låget af, i den naive tro at jeg kunne se noget med det blotte øje, hvilket jeg måtte konstatere at jeg ikke
kunne.
Jeg har vedhæftet et billede i så god en kvalitet som forummet nu tillader. :o)
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 21 Maj 2014 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
En typisk fejl mange laver er at når de brokobler , så glemmer de at så må forstærkeren kun belastes med en 8 ohms højtaler , alt andet dræber den .
madmax |
|
|
Og det er så noget "malet med bred pensel" vrøvl  , der findes adskillige effektforstærkere, der er stabile helt ned i 2 ohm brokoblet, det kommer helt an på, hvordan forstærkeren er konstrueret. En god ting er dog at konsultere brugermanualen, inden man brokobler og sætter højttalere til. Hvis en højttaler er opgivet til 4-8 ohm, så betragt den som en 4 ohms højttaler, opgivelsen betyder, at den varierer mellem 4 og 8 over hele frekvensområdet. Som Boholm skriver, er det ikke sikkert, det koster en herregård. Mange dc-koblede forstærkere kører med et symmetrisk indgangstrin (evt 2 parrede transistorer). Det kræver kun lidt læk/drift i den ene, for at få et dc-offset som dit __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Znatch Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2014 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der er noget specifikt i kan bruge et billede af, må i meget gerne sige til.
Jeg kan også finde ud af at bruge en skruetrækker, og en loddekolbe, så jeg er ikke bange for selv at skifte noget, jeg har bare
ingen idé om hvordan jeg skal fejlfinde.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2014 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Znatch skrev:
Hvis der er noget specifikt i kan bruge et billede af, må i meget gerne sige til.
Jeg kan også finde ud af at bruge en skruetrækker, og en loddekolbe, så jeg er ikke bange for selv at skifte noget, jeg har bare
ingen idé om hvordan jeg skal fejlfinde. |
|
|
Nu ligner den ikke noget, man bør "krybe ned i", hvis man ikke har den nødvendige erfaring og kan læse et diagram. Et diagram over forstærkeren er det første absolutte "must", før du går i gang, og som sagt, hvis du ikke er rimelig rutineret i fejlfinding/måling, vil jeg råde dig til at overlade det til en fagmand __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Znatch Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2014 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ender det nok også med, det var kun hvis fejlen var helt åbenlys, at jeg selv ville gå igang :o) - Men tak for advarslen. :o)
|
Til top |
|
|
Thomasssss Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Maj 2014 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 40
|
Sendt: 21 Maj 2014 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke så heldigt at det er et potentiometer der er skredet i svinget ?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2014 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomasssss skrev:
Det er ikke så heldigt at det er et potentiometer der er skredet i svinget ? |
|
|
Faktisk et godt bud, hvis den er født med dc-offset og bias-justering i hver enkelt kanal. Det kræver stadig et diagram (hvis det ikke er trykt på printet) for at justere i det rigtige. Det er dog ikke så tit, at et trimmepotmeter af nyere dato "skrider", så hvis det kan justeres, vil det være en symtom-løsnig mere end rep. af en fejl __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Maj 2014 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
madmax skrev:
madmax |
|
|
Og det er så noget "malet med bred pensel" vrøvl , der findes adskillige effektforstærkere, der er stabile helt ned i 2 ohm brokoblet, det kommer helt an på, hvordan forstærkeren er konstrueret. En god ting er dog at konsultere brugermanualen, inden man brokobler og sætter højttalere til. Hvis en højttaler er opgivet til 4-8 ohm, så betragt den som en 4 ohms højttaler, opgivelsen betyder, at den varierer mellem 4 og 8 over hele frekvensområdet. Som Boholm skriver, er det ikke sikkert, det koster en herregård. Mange dc-koblede forstærkere kører med et symmetrisk indgangstrin (evt 2 parrede transistorer). Det kræver kun lidt læk/drift i den ene, for at få et dc-offset som dit  |
|
|
Så vidt jeg jeg har erfaring så skal man ikke køre brokoblet med en 4 ohms højtaler , så det er da ikke noget vrøvl .
Slet ikke når der er tale om en effektforstærker der kun har en trafo til 7 udgange , så ville jeg ikke køre brokoblet med en 4 oms højtaler.
madmax
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Maj 2014 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
madmax skrev:
madmax |
|
|
Og det er så noget "malet med bred pensel" vrøvl , der findes adskillige effektforstærkere, der er stabile helt ned i 2 ohm brokoblet, det kommer helt an på, hvordan forstærkeren er konstrueret. En god ting er dog at konsultere brugermanualen, inden man brokobler og sætter højttalere til. Hvis en højttaler er opgivet til 4-8 ohm, så betragt den som en 4 ohms højttaler, opgivelsen betyder, at den varierer mellem 4 og 8 over hele frekvensområdet. Som Boholm skriver, er det ikke sikkert, det koster en herregård. Mange dc-koblede forstærkere kører med et symmetrisk indgangstrin (evt 2 parrede transistorer). Det kræver kun lidt læk/drift i den ene, for at få et dc-offset som dit  |
|
|
Det kan godt være du engang har set eller hørt en forstærker der har kørt brokoblet med en 4 ohms højtaler , men det hjælper da ikke i denne tråd.
madmax
|
Til top |
|
|
Znatch Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2014 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Thomasssss skrev:
Det er ikke så heldigt at det er et potentiometer der er skredet i svinget ? |
|
|
Faktisk et godt bud, hvis den er født med dc-offset og bias-justering i hver enkelt kanal. Det kræver stadig et diagram (hvis det
ikke er trykt på printet) for at justere i det rigtige. Det er dog ikke så tit, at et trimmepotmeter af nyere dato "skrider", så hvis
det kan justeres, vil det være en symtom-løsnig mere end rep. af en fejl  |
|
|
Der er bias potmetre for hver udgang, men desværre ikke dc-offset potmetre (så vidt jeg kan se) - Desværre.
|
Til top |
|
|
Thomasssss Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Maj 2014 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 40
|
Sendt: 21 Maj 2014 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
Boydk skrev:
madmax skrev:
En typisk fejl mange laver er at når de brokobler , så glemmer de at så må forstærkeren kun belastes med en 8 ohms højtaler ,
alt andet dræber den .
madmax |
|
|
Og det er så noget "malet med bred pensel" vrøvl , der findes adskillige effektforstærkere, der er stabile helt ned i 2 ohm
brokoblet, det kommer helt an på, hvordan forstærkeren er konstrueret. En god ting er dog at konsultere brugermanualen,
inden man brokobler og sætter højttalere til. Hvis en højttaler er opgivet til 4-8 ohm, så betragt den som en 4 ohms højttaler,
opgivelsen betyder, at den varierer mellem 4 og 8 over hele frekvensområdet. Som Boholm skriver, er det ikke sikkert, det
koster en herregård. Mange dc-koblede forstærkere kører med et symmetrisk indgangstrin (evt 2 parrede transistorer). Det
kræver kun lidt læk/drift i den ene, for at få et dc-offset som dit  |
|
|
Så vidt jeg jeg har erfaring så skal man ikke køre brokoblet med en 4 ohms højtaler , så det er da ikke noget vrøvl .
Slet ikke når der er tale om en effektforstærker der kun har en trafo til 7 udgange , så ville jeg ikke køre brokoblet med en 4
oms højtaler.
madmax |
|
|
Hvis trafoen kan levere det den skal så har det ingen betydning at der "kun" er èn.
Det er mere udgangstrinnet der er spørgsmålet.
Jeg har kørt brokoblet på 4 ohms højttalere mange gange.
Det er jo et spørgsmål om hvor højt man spiller.
Personligt ville jeg ikke fraråde ham at køre brokoblet på de højttalere.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2014 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Znatch skrev:
Der er bias potmetre for hver udgang, men desværre ikke dc-offset potmetre (så vidt jeg kan se) - Desværre.
|
|
|
Tjaa, så er der kun tilbage at finde fejlen i den pågældende kanal __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|