Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 21:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Dæmpningsfaktor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 10 April 2014 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har tit tænkt på hvad der egentlig afgør om en given effektforstærker har høj eller lav dæmpningsfaktor...

For hvis vi fx ser på Crown Studio Reference I, så har den >20.000 i dæmpningsfaktor fra 10-400Hz 8 ohm. Hvilket personligt lige er det højeste jeg har set ved en effektforstærker. Hvor de fleste andre store som små effektforstærkere på markedet, typisk ligger på de små 150 til 500 stykker i samme frekvensområde.

For jeg kan ingen direkte forbindelse finde, om det er strømforsyningen, lyttebanken, transistor antal, effekt etc. der afgør forskellen.

Så måske det ligger i en meget kompliceret kredsløbsopbygning i forstærkeren, som giver den høj dæmpningsfaktor?

Emnet er interessant, fordi det de senere år, er kommet mere i fokus, pga. at nu højere dæmpningsfaktoren er, nu mere kontrol giver det over fx basenheden, som lydmæssigt kan høres ved meget kontant stram bas etc.

Og det er ikke et emne som er så udbredt, at det er nemt at sætte sig ind i, hvordan det egentlig fungere. Så måske nogen her inde kan sættes det i sammenhæng?
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 10 April 2014 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

jeg ved flemming skov herinde gør en del i det.....han hørte mine crowm k2 og har idag selv 2 af dem på hans system....da jeg fik den 1. på mine gamle cw havde jeg aldrig hørt bassen køre som den gjore.....jeg har også 2 på mine diy westlake sm1 tower....bassen er så stram og kontant det er en nydelse....selv ved ret høj spl.......men er sikker på han kommer på banen når han ser ordet dæmpningsfaktor 

vh velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

vester
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 April 2014 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

En effektforstærker har ikke nogen dæmpningsfaktor i sig selv, men den har en udgangsimpedans som sammen med
belastningsimpedansen resulterer i en dæmpningsfaktor. Det vil sige at hvis udgangsimpedansen er 0,1 Ohm og
højttalerens impedans er 4 Ohm resulterer det i en dæmpningsfaktor på 4/0,1 = 40. Den reelle dæmpningsfaktor er dog
lavere da modstanden i kabler og filterspoler skal lægges til udgangsimpedansen, så resultatet i ovennævnte tilfælde
kunne f.eks. blive 4/(0,1+0,2) = 13,3, så ligemeget hvor lav forstærkerens udgangsimpedans er, kan dårlige kabler og
seriespoler resultere i en lav dæmpningsfaktor.
Til top Vis vester's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vester

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2014 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Det også det jeg har fanget ind til videre nemlig. For læste godt denne her tråd da jeg ville se om nogen havde skrevet om det her på siden: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39548

Dog er der ingen der er kommet ind på emnet om hvad der afgøre den højere dæmpningsfaktor. Ud over som du og den anden tråd beskriver, at det afhænger af belastningen der tilsluttes.

Men kan forstå så langt at dæmpningsfaktor er afhængig af flere ting der skal være tilstede for at udmåle den. Så måske vi skal kigge på hvad der så afgør den laveste udgangsimpedansen hos en forstærker, så man derved kan regne sig frem til dæmpningsfaktor ved fx 8 ohm?
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 April 2014 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

En forstærker har ingen dæmpningsfaktor!
En forstærker har en udgangsmodstand - typisk ml. 0,01-0,1 ohm.

Man kan kun tale om dæmpningsfaktoren mellem en specifik højttaler og forstærker medregnet kontaktmodstandene og kabelmodstanden.

En opgivet dæmpningsfaktor på 20000 er totalt marketings-bullsh*t da kontaktmodstanden i stik umuliggør en så høj faktor.

Se eventuelt her omend det ikke er verden bedste uddybelse af emnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Damping_factor

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2014 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Hehe, det forklare jo nok lige præcis hvorfor der ikke findes information på hvad der afgøre dæmpningsfaktor på effektforstærkerne.

Så er det da utrolig misvisende at producenterne så påføre den værdi i spec. overhovedet. For man ser det jo tit.

Når det jo ikke kan bruges før man har LIGE det specifikke setup. Hvilket man jo aldrig har.... ;-)

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 10 April 2014 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Hvad er det du søger / hvad er dit problem i dit system siden du søger en forstærker med "høj" dæmpningsfaktor?
Måske du skulle søge forbedringer helt andre steder end en ny forstærker med høj "dæmpningsfaktor"... det er jo typisk rumproblemer og / eller for svag forstærker sammen med passive højttalere der giver problemer i basområdet...?

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2014 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Nej nej, har slet ingen problemer her.

Men det er i kontekst af at jeg tit bliver konfronteret med det i PA branchen. Hvor jeg fornemmer PA folk går meget op i det, mht. at de føler det hænger godt sammen med bas-lyd oplevelsen, ved at finde effektforstærkere hvor de har opgivet høje dæmpningsfaktor. Den mest populære forstærker i PA verdenen igennem tiden, er Crown Macro Tech 5000, med deres opgivende >1000 mellem 10 og 400hz, samt de 2x 1300W i 8 ohm 1Khz.

Og i og med jeg høre det så tit, bliver jeg jo også påvirket til at tro at det har en større betydning. Fordi jeg ikke selv er sat ret meget ind i det. Derfor vil jeg så finde ud af det, så jeg kan vejlede disko-folk på den rigtige måde når jeg er ude til fx DM i minidisco, hvor jeg er dommer. Så det jo ret væsentligt jeg forstår hvad jeg snakker om, og ikke genfortæller hvad andre siger. Samt jeg jo selv bliver klogere på området for min egen fordel i Hi-Fi verdenen som jeg går mest op i.

Og da jeg ikke kunne finde sammenhænget, som jeg beskrev tidligere, blev jeg nød til at spørge med mine egne ord. ;-)

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 10 April 2014 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Så er vi jo mere ovre i kabinet princip og afstemning etc. end dæmpningsfaktor.
Med hensyn til effektforstærkere til dette brug gælder nok mere at de har højt spændingssving (=høj effekt) sammen med at de opfører sig ordentligt når forstærkeren går i klip for det gør de som regel i PA sammenhæng i bassen.
Med hensyn til udgangsimpedans på forstærkere kan man godt have negativ udgangsimpedans som f.eks. Powersoft har på nogle af deres store forstærkere - dette opnås via DSP ved at kompensere for tabet i kabler og stik, men kan være en farlig vej at gå med risko for ustabilitet - there is never any free lunch. Powersoft skulle efter signede være formidable i bassen, men jeg vil til en hver tid lægge flere kræfter i at lave et god bassystem end at håbe at forstærkeren får basgengivelsen til at ståle
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2014 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Det jeg så har forstået ind til videre, er at de fleste forstærkere er praktisk set ikke ret meget mere end blot 100 i dæmpningsfaktor, da de fleste ligger på omkring 0.1ohm i udgangen, og derved kan man kunstigt hurtig forhøje den ved at bruge de rigtige kabler, og højtaler?

Derved også sagt, at dæmpningsfaktor INTET har med forstærkeren i sig selv at gøre, Og man kan overhovedet ikke stole på det som producenten skriver på deres forstærkere, da det jo er i strid med det øverste jeg forklarede.

Alt i alt, dæmpningsfaktor er en omgang opreklameret salgstrick, som skal få os til at tro at det fortæller noget om forstærkeren....

Men ud fra regnestykkerne, kan jeg se vi jo ALDRIG i praksis når over det som producenterne siger altså >200 i dæmpningsfaktor.. - Hvilket må siges at være en øjenåbner for mig, at det er så misvisende information fra forstærker producentens side som det er.

Og så hedder det måske, at for at finde frem til om "man" har en høj dæmpningsfaktor eller ej UANSET forstærker, skal der praktisk talt måles på stedet. Med det udstyr man har?

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 April 2014 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Når der blot angives dæmpningsfaktor antages ofte en belastning på 8 Ohm. Det er langt mere præcist, at angive
forstærkerens udgangsimpedans. Man bør dog være opmærksom på, at denne er frekvensafhængig. For at bruge det til noget,
er man derfor nødt til at kende den ved flere frekvenser.

Man kan opnå en lav udgansimpedans på flere måder, her er listet de tre mest udbredte:

- Sænkning af udgangsimpedans ved hvælp af en udgangstransformator
- Parralelisering af mange udgangsrør/transistorer
- Anvendelse af feedback

Hver metode har sine egne fordele og ulemper.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2014 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Bevensee skrev:

Man kan opnå en lav udgansimpedans på flere måder, her er listet de tre mest udbredte:

- Sænkning af udgangsimpedans ved hvælp af en udgangstransformator
- Parralelisering af mange udgangsrør/transistorer
- Anvendelse af feedback

Hver metode har sine egne fordele og ulemper.

Ahh okay.

Et eksempel på en forstærker jeg lige på stående fod kan bruge i denne her sammenhæng, må være min SAE P500 effektforstærker, som har hele 48 udgangstransistorer, hvilket må betyde end del af dem er parallel koblet (har ikke lige skills til at kunne se det ud fra diagrammet).

Så den må da have en lav udgangsimpedans. Det står bare ikke i deres spec. Men der står dog 200 i dæmpningsfaktor ved 50hz i 8 ohm eller 60 ved 20hz-20Khz i 8 0hm, det lyder ikke af meget. Men måske et ret godt realistisk billede.

Frem for Crown's 20.000 som jeg beskrev i første indlæg.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2014 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Men kan godt fornemme, ingen kan udtale sig om dæmpningsfaktor (selvom producenterne forsøger sig med det), før man måler på det pågældende setup....

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 April 2014 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Hej DJ Green,

Man bør vælge ud fra en 'sund' dæmpningsfaktor. Over 100 ind i 8 ohm burde være rigeligt, særligt når man dertil lægger modstand i kabler, stik, evt. seriespole(r).
Ser forstærkeren ind i 4 ohm og seriemodstanden er 0,4 ohm, så er DF. < 10

Jeg synes forstærkerens evne til at levere strøm i svære belastninger med stort fasedrej også må være vigtig for bassen i denne sammenhæng.
Nogle går for meget op i enkelte specs og glemmer at der ofte er en pris at betale. F.eks kan meget høj båndbredde øge risikoen for selvsving.

Sidder effekten direkte til HT (aktivt) er det lidt anderledes, men jeg synes stadig der er andre steder der er mere problematiske, så som placering, rum , egenresonanser, osv.

mvh
Kris

Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 10 April 2014 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Et eksempel: B&O's gl. 500W ICE moduler har en veldokumenteret typisk udgangsimpedans på ca. 5 mOhm, målt på printet.
Hertil skal lægges tab i intern ledningsføring frem til HT-klemmerne og klemmernes tab - ialt anslået modstand ved HT-
klemmernes udgang til omverdenen: ca. 15 mOhm. Lavere HT-terminal-udgangsimpedans er stort set umulig grundet den
interne ledningsføring!
Tilsluttes en ideel 4 Ohm højttaler og 4 meter 6mm2 kabel til ovenstående, fåes en dæmpningsfaktor på ca. 200, og ca. 400
med ideel 8 Ohm højttaler. Husk at højttalere typisk har en lavere impedans ved lave frekvenser end de oplyste 4 og 8 Ohm
(typisk det halve).
At nogle forstærkerfabrikanter nævner dæmpningsfaktor >500 må bero på måling internt i forstærkeren, og ikke på HT-
terminalerne.

I selve højttaleren sider der, som bekendt, også et delefilter, bl.a. en spole i serie med basenheden, og den har i bedste fald
en DC-modstand på 100-200 mOhm, ofte større, så regn/gæt selv fænomenet dæmpningsfaktoren, målt på selve
basenheden ud

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes