Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 17:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Beosound Ouverture med ZP90 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2014 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hej derude

Jeg har for nylig overtaget en Beosound Ouverture. I forvejen ejer jeg en Sonos Connect (ZP90). Jeg agter at forbinde Ouverturen med ZP90, så jeg kan afspille CD'er ud gennem mit Sonos system (den primære hensigt).

Da jeg er ny mht. B&O, har jeg læst lidt frem og tilbage på diverse fora, og er kommet frem til nogle overvejelser, som jeg gerne vil bekræftes i, af jer der har et særligt kendskab til B&O.

Ouverturen indeholder følgende forbindelser, jeg finder relevant i min sammenhæng: 1xAUX stikdåse (7 polet DIN), 2xPowerLink stikdåser (8 polet DIN) (formentlig MKIII), samt 1xMasterLink port.

Jeg gætter på at MasterLink'en er udelukket, når der skal forbindes til et 3.parts produkt. Dvs. jeg i stedet skal anskaffe mig en DIN-TIL-RCA adapter.

Er det korrekt, at:

1) AUX stikdåsen både er en Input og Output?
2) Hvis jeg benytter AUX stikdåsen til at overføre lyd til en 3.parts for-forstærker (her Sonos Connect), så kan jeg ikke regulere lydstyrken i Ouverturen?
3) Hvorimod hvis jeg benytter den ene PowerLink stikdåse til samme formål som i 2), så har jeg her mulighed for også at regulere lydstyrken i Ouverturen, inden lydsignalet sendes videre til Sonos?

I grunden er jeg ikke interesseret i at kunne foretage nogle lydmæssige valg i Ouverturen. Den skal nærmest fungere som en dedikeret CD-afspiller jeg forbinder til Sonos, som var det en hvilken som helst anden CD-afspiller med RCA-out.

Dr. G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Januar 2014 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

1) AUX porten er både ind og udgang, med fast Line signal.

2) korrekt.

3) korrekt - det er et pre out signal.

Og igen rigtigt antaget, du har i dit setup intet at bruge masterlink stikket til. Du skal gå efter at bruge AUX porten, så bliver det som du ønsker.

/Dr. G
Til top Vis Dr. G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. G

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2014 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Du skal have mange tak for dit hurtige og gode respons. Så kan jeg komme videre herfra.

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2014 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu kommet så langt, at jeg har fået anskaffet følgende adapterkabel, som jeg har tilsluttet AUX på Ouverturen.

Ganske vist tilhører kablet den billige ende af den type, men til en begyndelse burde jeg være tilfreds. Jeg oplever dog at der aldrig er lyd i venstre kanal.
Et close-up af pin-bestykningen kan ses nedenfor

Ifølge et billede jeg fandt, udviklet af Peter Pan herinde, findes signalerne med lydretningen fra DIN til LINE på pin 1 og 4, svarende til de to pins yderst til højre på ovenstående billede. Jeg har målt efter, at der nu også er gennemgang på pin 1, 4 og 2 (stel, midterste pin), i forhold til LINE enden. Her var der ingen problemer. Den videre forbindelse sker pt. med et stereo Phono-minijack kabel, og her er alle ben også målt efter.

Jeg er bekymret for om det er et ben på AUX-porten i Ouverturen svarende til venstre kanal den er gal med. Jeg har prøvet at justere balance, men der er intet respons, formentlig fordi AUX er et fast line-signal, som Dr. G har nævnt ovenfor.

Er der nogle som er bekendt med lignende problem, eller har et forslag til hvad jeg ellers kan prøve for at komme årsagen til problemet nærmere?

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Maj 2014 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hej Clive

Vælger du det volumestyret stereo signal fra den ene PowerLink udgang,
skal det 5 polet DIN stik lodder sådan: Pin 2 = stel. Pin 3 = venstre kanal
og Pin 5 = højre kanal ud til de to Phono stik, der går i IN på Sonos.

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2014 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Min intention er at bruge et fast linie-signal (altså AUX), så Ouverturen nærmest fungere som en dedikeret CD-afspiller, hvor alle lydmæssige valg foretages i modtageren. Men som beskrevet i indlæget fra den 12. maj, så får jeg ingen lyd i venstre kanal. Spørgsmålet er om det kan skyldes en opsætning i Ouverturen, for jeg har nemlig målt at alle relevante ben i DIN-stikket er ledende, ligesom resten af kablet.

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2014 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Jeg er muligvis kommet et skridt nærmere problemet med manglende lyd i venstre kanal, når jeg kører med ovenstående DIN-til-RCA på AUX stikdåsen.

Jeg har målt efter endnu engang, at der nu også er forbindelse mellem pin 1 og venstre RCA, pin 4 og højre RCA, samt pin 2 og fælles RCA stel. Resultatet er som tidligere, at der er fuld forbindelse.

Så opdagede jeg ved et tilfælde, at når jeg måler + på højre RCA, er der både gennemgang på pin 4 og pin 3. Pin 3 er input for venstre kanal. Dvs. at højre output konflikter med venstre input, hvilket åbenlyst er et issue. Men om det er grunden til jeg ikke oplever noget lyd i venstre output kan jeg ikke sige.

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2014 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Under tiden har jeg stillet mig spørgsmålet, som jeg nu vil høre om der er nogle af jer andre, der kan svare på: Er det muligt at føre signaler på både
in- og output af AUX på Ouverturen på samme tid? Tanken er nemlig at jeg vil investere i en pladespiller, som tilsluttes Ouverturen via AUX, men så
samtidig skal videresende signalet til Sonos's line-in. Sonos ZP90 er begrænset i "kun" at have én line-in. Jeg har set det er muligt at købe DIN-Line
adapterkabler, som både indeholder input og output line-kabler. Og da jeg i forvejen ønsker at bruge Ouverturen som CD-afspiller til Sonos, er
Sonos's line-in reserveret til dette formål.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes