Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 17:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vessel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Efter at have søgt lidt rundt uden at have fundet det jeg søger, spørger jeg nu direkte.

Mit setup:

Primare a20

DLS r55.

Jeg er yderst tilfreds med lyden, men der skal lige ske lidt alligevel - det kender I jo nok allesammen.

Men hvilke forstærker skal jeg gå efter. Lyden må gerne være som jeg har nu, men måske mere mere strømstærk
forstærker, har hørt at r55 kan bære det.

tak for jeres hjælp på forhånd

Lars Bo
Til top Vis Vessel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vessel

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Du skriver ikke noget om budget eller om du søger nyt eller brugt, men når du nu er glad for din nuværende lyd, var det vel en idé at give de nye Primare modeller et lyt.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Du skriver ikke noget om budget eller om du søger nyt eller brugt, men når du nu er glad for din nuværende lyd, var det vel en idé
at give de nye Primare modeller et lyt.

Ja..

Men måske endda prøve noget helt andet, hvor trådstarter kunne blive forbløffet over det kunne lyde såå godt (eller dårligt!). ;-)
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Vessel skrev:
Hej alle.

Efter at have søgt lidt rundt uden at have fundet det jeg søger, spørger jeg nu direkte.

Mit setup:

Primare a20

DLS r55.

Jeg er yderst tilfreds med lyden, men der skal lige ske lidt alligevel - det kender I jo nok allesammen.

Men hvilke forstærker skal jeg gå efter. Lyden må gerne være som jeg har nu, men måske mere mere strømstærk
forstærker, har hørt at r55 kan bære det.

tak for jeres hjælp på forhånd

Lars Bo

Jeg kender godt til den tilstand, at man føler, at der skal ske lidt - og os med koner kender det i særdeleshed.

Dog forstår jeg slet ikke rationalet i et anskaffe noget andet, end det, som man er glad for. Du er glad for lyden ... og det nye skal lyde som det, du allerede har. Tough call - ville jeg mene. Send dog pengene til mig - så skal jeg sørge for, at der sker lidt.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

truef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Giv også penge til mig så jeg jeg for at de bliver brugt godt ;-) hahaha
Til top Vis truef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af truef

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 03:11 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Jeg kender godt til den tilstand, at man føler, at der skal ske lidt - og os med koner kender
det i særdeleshed
.

HAHA Hvordan skal den forstås?
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Hvad med at invistere i noget streaming hvis du ikke har det og du gerne vil have mere alsidighed.. Hvad er din kilde?

Er selv rigtig glad for ipad/apple tv konstellationen! Og snart med NAS (langt overlegen lyd end spotify)

Kunne jo være at din KILDE kunne opgraderes til bedre!

Vessel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Tak for jeres indlæg. I har jo ret, jeg har ikke været specifik nok. Det må gerne være brugt og mht penge ved jeg ikke
præcis. Men det er ikke forstærker til 10000 (brugtpris)

Grunden til jeg leder er, at jeg har hørt at jeg får meget mere ud af min r55, hvis der er en mere strømstærk forstærker
"bagved".

Tanken om en nyere Primare kunne sagtens være aktuelt, men jeg ved ikke om de er stærkere, end den jeg har nu?

Det er et spørgsmål om der findes en forstærker - brugt, der har samme skønne lyd som Primare, men måske lige en tand
bedre.. Cayin har jeg hørt som mulighed.

Hvis I vil pege på Primare, hvilken skal jeg så lede efter?

Min lydkilde er iorden, så der kan jeg ikke forbedre.

Og så er det også hyggeligt at handle nyt grej. Det er også fordi, det er lang tid siden, der er blevet indkøbt lidt nyt. Nok
fordi jeg har været tilfreds med mit nuværende.

//Lars Bo

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

hva med creek audio det lyder meget godt med dls
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår det ikke helt. Du er rigtig godt tilfreds med det du har, men fordi du har hørt nogen sige, at man kan få mere ud
af dine højtalere med en mere strømstærk forstærker, er du villig til at sætte at det du godt kan lide på spil, med risiko for at
få noget mere strømstærkt

Hvad nu hvis jeg (rent hypotetisk) fortalte, at den forstærker du har, er den bedste der fås til lige netop dine højtalere. Så
havde du hørt noget andet. Ville du så undlade at skifte forstærker??

Jeg er bare lidt nysgerrig. Hvis man har noget man er yderst tilfreds med (som du siger), så giver man sig ikke til at skifte
ud i ens setup, bare fordi nogen mener noget.
Jeg vil tro, at jeg kunne finde de første 10 forstærkere under 3.000 kroner, som ville få dig til at sige, at "nu er der mere af
det et eller andet", og som ville få dig overbevist om, at det var værd at skifte din Primare ud. Men spørgsmålet er, om du
efter 3 uger stadig ville være overbevist.
Det jeg siger er bare, at du skal passe ekstremt godt på, at du ikke går ud og bytter, efter et par timers lyt til noget nyt. Find
noget du kan låne i mindst en uge, og prøv så at være en smule kritisk overfor det nye, i stedet for at dømme den gamle
ude på forhånd. Så kunne det være du fandt ud af, at det du har slet ikke er så dumt endda.

Mig bekendt er Primare i øvrigt ikke specielt strøm-svagt. Tværtimod.
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:
Jeg forstår det ikke helt. Du er rigtig godt tilfreds med det du har, men fordi du har hørt nogen sige, at man kan få mere ud
af dine højtalere med en mere strømstærk forstærker, er du villig til at sætte at det du godt kan lide på spil, med risiko for at

Hvad nu hvis jeg (rent hypotetisk) fortalte, at den forstærker du har, er den bedste der fås til lige netop dine højtalere. Så

Jeg er bare lidt nysgerrig. Hvis man har noget man er yderst tilfreds med (som du siger), så giver man sig ikke til at skifte
Jeg vil tro, at jeg kunne finde de første 10 forstærkere under 3.000 kroner, som ville få dig til at sige, at "nu er der mere af
det et eller andet", og som ville få dig overbevist om, at det var værd at skifte din Primare ud. Men spørgsmålet er, om du
Det jeg siger er bare, at du skal passe ekstremt godt på, at du ikke går ud og bytter, efter et par timers lyt til noget nyt. Find
noget du kan låne i mindst en uge, og prøv så at være en smule kritisk overfor det nye, i stedet for at dømme den gamle
ude på forhånd. Så kunne det være du fandt ud af, at det du har slet ikke er så dumt endda.

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Tak, Andromeda!
Synes bare efterhånden der er en kedelig tendens til, at folk er fuldstændig ukritiske overfor Hifi. De skal bare prøve noget
nyt, så de kan skrive på diverse forum's, at det er meget bedre end det gamle de havde.

Hifi der lyder godt, er efter min mening et spørgsmål om at få sammensat de rigtige dele. Man kan ikke bare tage en "bedre"
forstærker, og så automatisk forvente at det lyder bedre. Nærmere tværtimod i langt de fleste tilfælde.

Tror måske problemet er, at rigtig mange Hifi-entusiaster hører alt for lidt musik. Det er ikke længere musikken der driver
det, men nærmere fascinationen af at skift en masse grej ud, og konstatere at det virker. Herefter fortælle alle, at det er ihh
og ohh så godt, hvorefter man 2-3 dage senere starter en ny tråd om, hvordan man kan få mere ud af sit setup.
Jeg ser folk købe sig fattige i alverdens tåbelige kabler fra tvivlsomme producenter, uden på nogen måde at stille sig kritisk
overfor performance eller hvorvidt de er i gang med at give tusindvis af kroner, for et kabel de kunne have købt i en knap
så pæn indpakning til under 100 kroner hos elektrikeren. Og det handler ikke om at opnå den optimale lyd, for musik hører
man jo alligevel ikke ret meget af. Det handler mere om at kunne vise på forum, at nu har man altså fået det her nye kabel,
eller den her nye strømstærke forstærker.

Jeg ved godt at det er sat lidt på spidsen, men det er nogen gange nødvendigt for at lave et statement
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:
Tak, Andromeda!
Synes bare efterhånden der er en kedelig tendens til, at folk er fuldstændig ukritiske overfor Hifi. De skal bare prøve noget
nyt, så de kan skrive på diverse forum's, at det er meget bedre end det gamle de havde.

Hifi der lyder godt, er efter min mening et spørgsmål om at få sammensat de rigtige dele. Man kan ikke bare tage en "bedre"
forstærker, og så automatisk forvente at det lyder bedre. Nærmere tværtimod i langt de fleste tilfælde.

Tror måske problemet er, at rigtig mange Hifi-entusiaster hører alt for lidt musik. Det er ikke længere musikken der driver
det, men nærmere fascinationen af at skift en masse grej ud, og konstatere at det virker. Herefter fortælle alle, at det er ihh
og ohh så godt, hvorefter man 2-3 dage senere starter en ny tråd om, hvordan man kan få mere ud af sit setup.
Jeg ser folk købe sig fattige i alverdens tåbelige kabler fra tvivlsomme producenter, uden på nogen måde at stille sig kritisk
overfor performance eller hvorvidt de er i gang med at give tusindvis af kroner, for et kabel de kunne have købt i en knap
så pæn indpakning til under 100 kroner hos elektrikeren. Og det handler ikke om at opnå den optimale lyd, for musik hører
man jo alligevel ikke ret meget af. Det handler mere om at kunne vise på forum, at nu har man altså fået det her nye kabel,
eller den her nye strømstærke forstærker.

Jeg ved godt at det er sat lidt på spidsen, men det er nogen gange nødvendigt for at lave et statement

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

klypstefan skrev:
fredmarantz skrev:
Jeg kender godt til den tilstand, at man føler, at der skal ske lidt - og os med koner kender
det i særdeleshed
.

HAHA Hvordan skal den forstås?

Det er lige før, at jeg burde undlade at fortælle, hvordan den skal forstås - alene bare for at opretholde en vis underholdningsværdi i denne udtalelse - hæhæ, men min egentlige pointe var desværre mere kedelig, end jeg selv synes er interessant. Meningen var selvfølgelig, at vi med koner/kærester/samboende med kvinder kender til problemet med at man bare (altså konerne) en gang imellem partout SKAL have noget nyt - fx spisebord - sofa - osv......bare for forandringens skyld - eller fordi naboen så lige har fået ét eller andet vældig smart  - man kan godt ane et vist fravær af nøgtern tankegang

Venligst

freddy

Vessel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Mange indlæg med forskellig indhold.

Faktisk blev tråden startet med en ide om at få inspiration til evt. køb af ny forstærker. Og selvom jeg er tilfreds, kan jeg
nok godt blive endnu mere tilfreds.

Havde håbet på flere indspark med navne på forstærkere, der gør det mindst ligeså godt som Primare og endda måske lidt
bedre. Navne på forstærkere, som I har gode erfaringer med og som lyder som Primare, men som måske stepper lyden lidt
op.

Den ender nok her denne tråd, jeg søger inspiration i andre tråde.

//Lars Bo

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Vessel skrev:
Hej alle.

Faktisk blev tråden startet med en ide om at få inspiration til evt. køb af ny forstærker. Og selvom jeg er tilfreds, kan jeg

Havde håbet på flere indspark med navne på forstærkere, der gør det mindst ligeså godt som Primare og endda måske lidt
bedre. Navne på forstærkere, som I har gode erfaringer med og som lyder som Primare, men som måske stepper lyden lidt
op.

//Lars Bo

Er nu ret overbevist om at folk gerne vil hjælpe! Tror mere det var generelle tanker der kom på skrift. Jeg holder selv af at opgradere! Dog skal det
"nye kabel" da helst have en effekt, selv om mit nuværende ht kabel har haft en pris og det ikke er megen forskel jeg hører, ja.. Så beholder jeg det,
selvom pengene kunne være gået til et bedre sted i setuppet.

Jeh er typen der "beundrer" mit setup, vel ligeså meget som jeg lytter på musikken.. Hifi-entusiaster er lidt splittede på det område tror jeg. Hvad der
er rigtigt og forkert kan man vek ikke sige, da det jo kan være en hobby med lyden i højsædet, som det er det med det visuelle aspekt.

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Vessel skrev:
Hej alle.

op.

//Lars Bo

Tror ikke helt du forstår. Det at få hifi til at nå en højere enhed, er ikke et spørgsmål om bare at finde eks en ny forstærker
der gør det endnu bedre. Det afhænger fuldstændig af det konkrete setup.
Og tager du en tilfældig forstærker i væsentlig bedre kvalitet, kan du sagtens ende med meget ringere lyd.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke bare liste nogle navne op på diverse udstyr, som burde være bedre.
For hvad du høre og hvad vi andre høre, er meget forskelligt.
Mit forslag er at du går "back to basic". Kig på din akustik og din opsætning. Evt overvej at indskyde en DSP imellem din kilde og din forstærker. Eller hvis du benytter streaming - så kan du benytte EQ i f.eks både foobar og Jriver.
Hvis du i dit lytterum har en room-mode på ca 8dB et sted omkring f.eks 50hz. Så vil du kunne få et markant andet anlæg at lytte på, blot ved at rette op på dette åbenlyse problem. Og du ville ende op med en lyd så anderledes at ingen forstærker, kan være med.

Men indrømmet at din primare ser meget spartansk opbygget ud, inden i. Måske er det et problem og måske er det ikke. Kun et forsøg med hjemmelån og nogle timers lytning vil kunne be- eller afkræfte denne tvivl. Prøv at låne f.eks en HK990.
Der er en anmeldese af den her:
http://nerds.dk/review/?rid=153

Den kan findes til lige under 10K fra ny og har indbygget DSP til at rette op på rummets room-modes.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes