Forfatter |
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 09 September 2013 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej derude
Jeg har en Aragon 4004 MKII, som nu ikke vil tænde. Der skete det en dag jeg tændte den, at der med det samme sprang en
sikring ude i sikringskassen, hvorfor den naturligvis ikke fik mere strøm. Når nu jeg prøver at tænde den igen viser det siger, at
der ingenting sker, når jeg tænder den. Jeg har købt den brugt, men har ikke før haft problemer med den. Jeg tænker det
måske er sikringen i selve forstærkeren, der er død. Lyder dette helt ved siden af? Der er en "Buss MDA12" sikring, som jeg
ikke umiddelbart kan se, om er sprunget. Jeg er en fattig studerende, og har ikke umiddelbart råd til på min SU at smide den til
en reparatør - er der nogle, der har erfaringer med denne forstærker, eller ud fra det beskrevne kan give relevant input?
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 10 September 2013 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er absolut ikke tekniker, men en lille pengepung, har da lært mig nogle simple "husmandsfif"
Da du tilsyneladende har lokaliseret sikringen, er det let at kontrollere om den er sprunget. Normalt sidder sikringen jo på stærkstrømsdelen (før transformeren). Med en almindelig polsøger kan du derfor checke om der er srøm hhv. før og efter sikringen.
Hvis der er strøm før, men ikke efter sikringen, har du fundet en fejl. Men hvis sikringen er sprunget kan det naturligvis godt skyldes en fejl/kortslutning et andet sted i forstærkeren. Udskiftning af en defekt sikring er derfor ikke nødvendigvis ensbetydende med at den virker igen.
Men ind i mellem springer en sikring jo uden at der efterfølgende kan kosnateteres andre fejl. Og det er da et billigt forsøg.