Forfatter |
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 09 September 2013 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej derude
Jeg har en Aragon 4004 MKII, som nu ikke vil tænde. Der skete det en dag jeg tændte den, at der med det samme sprang en
sikring ude i sikringskassen, hvorfor den naturligvis ikke fik mere strøm. Når nu jeg prøver at tænde den igen viser det siger, at
der ingenting sker, når jeg tænder den. Jeg har købt den brugt, men har ikke før haft problemer med den. Jeg tænker det
måske er sikringen i selve forstærkeren, der er død. Lyder dette helt ved siden af? Der er en "Buss MDA12" sikring, som jeg
ikke umiddelbart kan se, om er sprunget. Jeg er en fattig studerende, og har ikke umiddelbart råd til på min SU at smide den til
en reparatør - er der nogle, der har erfaringer med denne forstærker, eller ud fra det beskrevne kan give relevant input?
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 10 September 2013 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er absolut ikke tekniker, men en lille pengepung, har da lært mig nogle simple "husmandsfif"
Da du tilsyneladende har lokaliseret sikringen, er det let at kontrollere om den er sprunget. Normalt sidder sikringen jo på stærkstrømsdelen (før transformeren). Med en almindelig polsøger kan du derfor checke om der er srøm hhv. før og efter sikringen.
Hvis der er strøm før, men ikke efter sikringen, har du fundet en fejl. Men hvis sikringen er sprunget kan det naturligvis godt skyldes en fejl/kortslutning et andet sted i forstærkeren. Udskiftning af en defekt sikring er derfor ikke nødvendigvis ensbetydende med at den virker igen.
Men ind i mellem springer en sikring jo uden at der efterfølgende kan kosnateteres andre fejl. Og det er da et billigt forsøg.
Held og lykke - skriv hvad du når frem til. Der er mange kloge folk herinde, som kan betydeligt mere avancerede ting end ovenstående.
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2013 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for svaret. Jeg har netop prøvet at skifte sikringen med en ny. Ingen forskel. Jeg må prøve at kigge den igennem,
om der er nogle synlige defekter.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 18 September 2013 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om bag på net brønden, er der en plast klap. Her inde bag er der nogle hovedsikringer. Det er der på min Acurus, som jo kommer fra samme firma. Men det kan være dem, der er røget. Husk, at du ikke må rode med kabler med den i tændt stand. Se efter om der er tråde fra ht kabler, der stritter og rører ved hinanden så der kortsluttes. Og tjek om terminalerne er spændt godt omkring kabler, så de ikke er løse. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2013 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allanowich - det er netop den, jeg har prøvet at skifte ud. Det gjorde desværre ingen forskel. Det sidder en (tror jeg den
hedder) skivekondensator mellem netbrønden og "hovedsikringen". Kunne man forestille sig det er denne, det er galt med? Der
er dog ingen synlig skade på den.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2013 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Men der er jo også sikringer oven på ved lytterne. Ret store med sik sak tråd. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2013 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
På channel A er der med siksaktråd, ja. De ser dog ud til at have det fint. På channel B er de blevet skiftet til nogle sandfyldte.
Nu har jeg kun én sikring i passende størrelse til at prøve at skifte dem med, men enten er de ikke et problem, og ellers er
begge døde. Det havde været fint, om jeg havde noget til at måle, om der går strøm igennem.
Men altså, den tænder slet ikke. Det lyder ikke til trafoerne får strøm, intet lys, ingenting.
Og mange tak for respons.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2013 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Så er der jo et relæ. Dette mener jeg ikke har noget med højttaler tilslutningen at gøre i Aragons tilfælde, men til forsyningen. Dette kredsløb kan være synderen. Det plejer jo at klikke ret hurtigt efter tænding. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2013 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg får adgang til et multimeter på mandag - skal jeg bare mål, om der går strøm gennem kondensatoren, eller har du andre
tanker om hvad jeg bør kigge på? Jeg er som sagt ret grøn på dette område og har ingen særlig sagkundskab ifht. elektronik,
så jeg kan ikke lige med mine bare øjne tænke mig til hvor problemet kunne ligge, når jeg ser ned i forstærkeren.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2013 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige nu kan jeg ikke komme på noget mere. Jeg har lånt en mage til for nogle år siden og fik ved et mindre uheld mulighed for at kigge ned i motor rummet. Det er dette jeg prøver at huske ud fra. Men der skete dette, at jeg med mine daværende AudioQuest Midnight højttaler kabler, kom til at kortslutte forstærkeren ved, at banan stikkene havde drejet så enderne på kablet rørte ved hinanden, dog kun ved en enkelt tråd, men dette var nok til, at den med et smæld gik ud.  Der blev ikke spillet på dette tidspunkt. Men jeg måtte i panik og al hast ind til Brink Elektronik og købe nogle erstatninger inden jeg afleverede bæstet.  Var jo ikke engang sikker på det kun var dette. Den kunne jo være stået helt af. Men da de blev udskiftet begge to, så var der liv i dyret igen og jeg kunne spille videre inden den skulle tilbage.  Hoved sikringen bagved netbrønden var helt ok trods alt. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2013 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig med Allanowich (hvad er det i øvrigt for en sjusket montering af stik der lade løse tråde stikke ud  ), i at det lyder som et relæ der er stået af.
Det kan dog også være en lodning eller anden forbindelse der er stået af. Jeg er selv autodidakt novice på området, og er derfor afhængig af en blanding af almindelig logik - og en god portion held, hvis jeg skal fejlfinde på elektronik.
Jeg plejer at starte hvr strømmen kommer ind, og sikre mig at den rent faktisk gør det (har været ude for at det var selve strømkablet der var knækket ved stikkontakten), og derefter "følge" strømmen. D.v.s. følg ledningerne, og mål om der stadig er strøm på ved næste komponent - før og efter. På den måde kan det lykkes at indkredse hvor "strømmen stopper" - hvis du er heldig  .
Jeg plejer at tænke på strøm ligesom vand: De løber så længe der er tryk på og hul igennem. Der hvor det stopper, er der enten en kontakt/switch/relæ eller brudt ledning/sikring der ikke er "hul igennem."
Kan du ikke blive klogere ad den vej, eller får øje på en lodning der er gået eller lign. skal du nok finde en der ved hva de har med at gøre, for at løse problemet.
Held og lykke.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 21 September 2013 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Ok. Så er der jo et relæ. Dette mener jeg ikke har noget med højttaler tilslutningen at gøre i Aragons tilfælde, men til forsyningen. Dette kredsløb kan være synderen. Det plejer jo at klikke ret hurtigt efter tænding.  |
|
|
Hvorfor tror du (i) kredsløbet omkring relæet kan være synderen ?
Hvis det er selve sikringskredsløbet der undlader at koble højttalerne til - er det nok fordi der er en fejl i selve forstærkeren og ikke i kredsløbet.
Måske det er ren sort tale for Anker og dig - men et sikringskredsløb er netop designet på den måde. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2013 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Måske det er ren sort tale for Anker og dig - men et sikringskredsløb er netop designet på den måde. |
|
|
Det er heldigvis ikke helt sort for mig. Jeg kender godt et sikringskredsløbs funktion - men aner bare ikke hvordan det virker.
Det er derfor jeg ydmygt påpeger at det for lægmænd som bla. mig kræver en god portion held at lokalisere en fejl. Men ligesom nogen vinder i lotto, har ovenstående metode da ind i mellem ført mig til en knækket ledning/lodning eller lign. som selv jeg har kunnet fixe.
Men ligeså ofte til et relæ eller andet ukendt land hvor jeg har måtte give fortabt.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2013 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
allanowich skrev:
Ok. Så er der jo et relæ. Dette mener jeg ikke har noget med højttaler tilslutningen at gøre i Aragons tilfælde, men til forsyningen. Dette kredsløb kan være synderen. Det plejer jo at klikke ret hurtigt efter tænding.  |
|
|
Hvorfor tror du (i) kredsløbet omkring relæet kan være synderen ?
Hvis det er selve sikringskredsløbet der undlader at koble højttalerne til - er det nok fordi der er en fejl i selve forstærkeren og ikke i kredsløbet.
Måske det er ren sort tale for Anker og dig - men et sikringskredsløb er netop designet på den måde. |
|
|
Ok. jeg mener jo egentligt også bare, at det omkring dette fejlen kunne ligge. Det er selvfølgelig et kredsløb, der skal beskytte elektronikken.  Men som sagt i dette tilfælde, er det så skulle det ikke være et relæ til højttaler udgangen, men selve strømforsyningen. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2013 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anker E skrev:
Jeg er enig med Allanowich (hvad er det i øvrigt for en sjusket montering af stik der lade løse tråde stikke ud ), i at det lyder som et relæ der er stået af.
Det kan dog også være en lodning eller anden forbindelse der er stået af. Jeg er selv autodidakt novice på området, og er derfor afhængig af en blanding af almindelig logik - og en god portion held, hvis jeg skal fejlfinde på elektronik.
Jeg plejer at starte hvr strømmen kommer ind, og sikre mig at den rent faktisk gør det (har været ude for at det var selve strømkablet der var knækket ved stikkontakten), og derefter "følge" strømmen. D.v.s. følg ledningerne, og mål om der stadig er strøm på ved næste komponent - før og efter. På den måde kan det lykkes at indkredse hvor "strømmen stopper" - hvis du er heldig .
Jeg plejer at tænke på strøm ligesom vand: De løber så længe der er tryk på og hul igennem. Der hvor det stopper, er der enten en kontakt/switch/relæ eller brudt ledning/sikring der ikke er "hul igennem."
Kan du ikke blive klogere ad den vej, eller får øje på en lodning der er gået eller lign. skal du nok finde en der ved hva de har med at gøre, for at løse problemet.
Held og lykke. |
|
|
Kablet er/var tykt og ret stift at arbejde med. Bananerne er jo drejelige, så det var ikke til at få at makke ret. De 2 terminal sæt på Snell C sidder jo ret tæt. Derfor. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2013 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan_stevns: "undlader at koble højttalerne til" - det er som om der bare INTET sker, når jeg "tænder" den. Normalt vil trafoerne
jo stå og brumme lidt og en lille diode lyser. Nu sker der simpelthen ingenting overhovedet. Jeg må indrømme at resten er ren
og skær sort snak, desværre. Jeg må blankt erkende jeg ikke aner, hvad et sikringskredsløb er.
AnkerE: Tak for svaret. Jeg havde også tænkt mig bare at gå den igennem efter bedste evne, når jeg har noget at måle med g
håbe, at der kommer noget ud af det.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 21 September 2013 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm... har du checket selve netkablet (230V) og derefter dets tilslutning til apparatet? (prøv fx et andet)
Jeg har en gl. rørtester, som intet ville - netkablet var defekt - blev udskiftet - og den kørte herefter som den skulle.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Hans Mortensen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 176
|
Sendt: 21 September 2013 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke for at kaste grus i maskineriet - men Banz skriver, at dyret tog en sikring ude sikringskassen. Det er min. en 10 Amp sikring, så noget tyder på, at der simpelthen er noget rivende galt. Der skal virkelig meget til før det sker - en kortslutning af f.eks. en kondensator i et netfilter, hvis der er sådan én. Eftersom forstærkeren virker sten død (ikke liv i lys eller trafoer eller noget) ville jeg lede på lysnetsiden. Det er før set, at noget er kortsluttet og eftersom der er fuld power på lysnettet er virkningen den, at det, der kortsluttede, ganske enkelt er fordampet og dermed afbrudt før netsikringen (som er ret træg - selvom vi ikke taler om sekunder!) er stået af. Hvis der sidder en hovedsikring på forstærkeren er den givetvis også røget, men eftersom dyret har en 10A sikring på samvittigheden, må du finde fejlen, før du sætter en ny sikring i. Men pas på, lysnettet har power til at dræbe både mennesker, dyr og forstærkere.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 21 September 2013 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
helt enig - det er blandt andet derfor, jeg lige foreslog ham at checke netkablet. Vi kan vel gå ud fra, at to ledere (0+fase) i netkablet, som rører hinanden, vi knalde en 10A i skabet.
Kan andre apparater køre normalt i samme stik (væggen)?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2013 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fredmarantz - tak for foreslaget. Jeg har prøvet 4 forskellige netkabler, der alle duer på andre apparater. Desværre var det
ikke en løsning.
|
Til top |
|
|