Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 16:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Jean Hiraga’s Le Tube? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 September 2013 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Højt ærede forummedlemmer!

Er der nogen af jer, der kan øse af jeres erfaringer med nævnte forforstærker - især jeres erfaringer med dens phonoindgang?

Jeg har reddet et eksemplar fra at havne på storskraldskirkegården. Den er testet ganske kort, og linjeindgangene (radio (!) og aux) fungerer
upåklageligt.

Phonoindgangen lyder derimod temmelig udynamisk og flad og mangler gain. RIAA-korrektionen fungerer tilsyneladende, da frekvenslineariteten er
som den skal være. Nu er mit spørgsmål så, om den skal lyde sådan? Mangelen på saft og kraft i forhold til linjeindgangene er meget markant.

Og ja, jeg har prøvet at skifte rør, ligesom jeg har benyttet en af mine MM p.u.'er med et "sundt" output på 4 mv, så det skyldes ikke, at
phonoindgangen er testet med en (lav-outputs) MC.

Jeg havde tiltænkt forforstærkeren en rolle i mit kælder-/værkstedsanlæg, hvor den skulle bruges sammen med en af mine Pink Triangle pladespillere,
en DIY chip amp og mine oldgamle Snell K'ere, men uden en fungerende phonoindgang ryger den nok ind på et af børneværelserne, så ungerne kan
høre børne-CD'er på fuld knald

Alternativt må en af mine løse RIAA'er smides på en af linjeindgangene.

Under alle omstændigheder hører jeg gerne, om I har erfaringer med Le Tuben (og især dens phonoindgang).

Fortsat god aften
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 06 September 2013 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

"Is There Anybody Out There?" (Pink Floyd)

Sikkert almindelig fredagssløvhed, men er der slet ingen, der har har erfaringer med Le Tube?

Beklager min manglende tålmodighed

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Sendt: 06 September 2013 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
"Is There Anybody Out There?" (Pink Floyd)

Sikkert almindelig fredagssløvhed, men er der slet ingen, der har har erfaringer med Le Tube?

Beklager min manglende tålmodighed

Hey, hvad vil du vide?..... Ca 15-20 år siden jeg sidst havde fat i sådan en.

Så vidt jeg husker er det en Riaa med 2 stk ecc83 pr kanal, med en kombi af passiv, og aktiv Riaa kompensation, og så vidt jeg husker er potmetret indskudt foran den sidste ecc83 triode, der så både er linietrin, og en del af Riaa'en.... Og med passiv strømforsyning....(er ret sikker på jeg husker rigtigt..:-)

Mvh

Allan

Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 06 September 2013 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Hey Allan,

Tak for dit input!

Som jeg skriver i mit indledende indlæg (læs det ), så er det erfaringer med phonoindgangen, jeg efterspørger (læs hvorfor i mit indledende
indlæg ).

Den benytter ganske rigtigt ECC83/12AX7 rør, men kun ét styk pr. kanal, og som jeg har forstået det endda kun den halve del af røret til linjedelen og
den anden halvdel til forstærkning på phonoindgangen (så den del har du vist ret i).

Jeg fandt et diagram her

http://www.revintage.se/letube.pdf

Jeg undrede mig blot over den markante forskel i lydkvalitet på linjeindgangene og phonoindgangen - havde umiddelbart forestillet mig, at Jean
Hiraga havde bedre styr på den slags, men phonoindgangen kan selvfølgelig være (delvis) defekt

Måske skal jeg slæbe den en tur forbi dig, hvis du altså vil bruge tid på den? Så afgørende er det heller ikke, at phonoindgangen virker ...

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 September 2013 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg må hellere starte med at sige, at jeg aldrig har hørt omtalte forforstærker. Men High Fidelity har testet den (1/85 s 48-49). De skriver (Steen Michaelsen og Michael Madsen): Et par citater:

Klangbalancen hælder mod det slanke på grund af en lidt tilbageholdt gengivelse af basområdet.

Gengivelsen virker fast og kontrolleret med glimrende styr på transiente forløb, men måske ikke med samme eksplosivitet som de bedste konstruktioner (Og det udstyr du normalt spiller på er jo sikkert en del bedre end det bedste var for 28,5 år siden).

Gennemsigtigheden i lydbilledet kan opleves bedre.

Den lidt matte gengivelse mod toppen er dog en hæmsko i denne forbindelse (Om ambiance), og lydbilledet har ikke den klarhed og gennemsigtighed, som vi efterhånden er vant til fra moderne transistorkonstruktioner.

Hvad der imidlertid kan være grund til at bemærke er, at Le Tube ikke forstærker et grammofonsignal mere end 40db ved 1 khz, hvor normalen nok snarere er 52-60db.

Jeg synes at det lyder ganske meget som det du beskriver, så jeg tror desværre ikke at der er tale om et defekt apparat, som bare lige kan blive langt bedre med en mindre reparation. Det er nok snarere en total ombygning som der er brug for. Det skal da også lige bemærkes at LeTube var L´audiophiles entry level model. Jeg tror da bestemt at Jean Hiraga havde styr på det hele, men hvis du vil høre det, så skal du nok snarere finde en Kaneda, eller hvis du er rigtig heldig den senere Solstice. Jeg har selv på et tidspunkt i en periode spillet på en Kaneda kopi (Med voldsom strømforsyning), og den led ikke af nogen af de problemer som du nævner. Men en original Kaneda er jo ikke noget man bare lige finder. Jeg har selv ledt i flere år, uden held. Den var også ca. tre gange så dyr som LeTube, så der er sikkert ikke mange af dem.

Mvh. Lars. 

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 September 2013 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Highmass skrev:

Det der imidlertid kan være grund til at bemærke er, at Le Tube ikke forstærker et grammofonsignal mere end 40db ved 1 khz, hvor normalen nok snarere er 52-60db.

Det er så ikke korrekt. Normal forstærkning for MM pick-up´s er 40dB og for MC 60dB. (+-)

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 06 September 2013 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hej Lars,

Se, det var jo info, jeg kunne bruge til noget.

Det forklarer måske phonoindgangens anæmiske måde at spille på? Det var sådan set også, hvad jeg troede, at den manglede adskillige dB i
forstærkning for
at fungere fornuftigt. Det er ikke desto mindre et spøjst valg at sende en forforstærker på markedet med så lav forstærkning i phonodelen. Jeg troede
dog egentlig, at omkring 40 dB'S forstærkning nogenlunde var normen?

Men d'herrer anmeldere fra HF har tilsyneladende også hæftet sig ved, hvad de oplevede som manglende forstærkning på phonoindgangen.

Og ja, den er ikke på niveau med fx min AN M5 (som jeg dog ikke har fundet som storskrald!).

Har selv haft en Lectron forforstærker på et tidspunkt, og som jeg husker den, så var den en helt anden "kettle of fish".

Nå, men som forforstærker i mit kælder-/værkstedsanlæg går den jo nok an

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 06 September 2013 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Highmass skrev:

Det der imidlertid kan være grund til at bemærke er, at Le Tube ikke forstærker et grammofonsignal mere end 40db ved 1 khz, hvor normalen nok
snarere er 52-60db.

Det er så ikke korrekt. Normal forstærkning for MM pick-up´s er 40dB og for MC 60dB. (+-)

Boyd, du kom mig i forkøbet, mens jeg skrev ...

40 dB burde vel være nok, men der er åbenbart forskel mellem den oplevede og målte forstærkning ...

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 06 September 2013 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

He he, jeg var lige ved at hentyde til testen i HF, hvis du skulle ligge inde med bladene, Analoqueman. Men der jo kom svar i samme retning inden jeg nåede tasterne.

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 September 2013 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hej Boyd og Analougeman.

Nu kan jeg jo ikke med sikkerhed sige hvad HF, har ment med deres udsagn om at 52-60db er normen. Men mit gæt er, at de mener at der er 40db samlet, altså med linietrin, som mig bekendt ofte har noget forstærkning. Det vil vel så sige, at riaa´en reelt har en del mindre end 40db gain. Men som skrevet, kun et gæt.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 06 September 2013 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Hej Lars,

Din antagelse giver god mening.

Jeg læste vist nok et sted på et tidspunkt i et udenlandsk forum, at linjetrinnet har højt gain, mens phonoindgangens gain er ... well, trælst lav.

Samlet er det ihvertfald skuffende lidt.

@allanowich: Der var en gang, hvor jeg havde en righoldig samling ældre HF, men de røg beklageligvis på porten i forbindelse med en flytning og
visse forhandlinger med fruen i huset

I begyndelsen af '85 var jeg så også kun 14 år, så selv om min hifi-interesse var vakt på det tidspunkt, så rakte lommepengene ikke helt til et
abonnement på HF

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes