Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 16:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør til Spark 600 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 02 September 2013 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved hvilke små signal rør, der sidder i en Spark 600 rørforstærker originalt?
Der står desværre ikke noget på printet, hvor de 4 små rør sidder.
En brugervejledning/servicemanual efterlyses også, da jeg ikke kan finde noget om den på nettet.
Håber I kan hjælpe....
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 September 2013 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2013 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Der sidder 12au7 i min Spark 600 og i røret er der ætset 3 streger og en stjerne og igen 3 streger, men ikke noget
mærke.(måske gl. Winged"C")
Jeg fandt et foto på ebay af en Spark 600, men den havde 1 trimmer til bias for hvert par EL34, men i min er der kun
en trimmer og den sidder strømforsyningen. Det ligner den har autobias.

The Real Wiz: Den havde jeg også fundet frem til.

Noget tyde på den er produceret før internettet er opfundet forstærkeren ser ellers ikke så gammel ud
indvendigt.
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2013 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Hmm det kunne godt lyde som om at der måske er produceret flere versioner af den når den du har er monteret med 12au7/ecc82 og den i linket er med 12AT7/ecc81.
Med mindre selvfølgelig at en af den er monteret med forkerte rør,

Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2013 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

The Real Wiz: Jeg har haft samme tanke, men hvilken er rigtig? Det er jo desværre svært når ikke en gang google
kan hjælpe med oplysninger

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2013 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Du må håbe på der dukker en op der kan hjælpe dig.
Men alt er ikke tabt for man kan måle sig frem til hvilke rør der skal side i den,
Du skal bare finde en med de rigtige kvalifikationer og der er måske nogen her i forumet der kan hjælpe dig med det

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2013 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at skrive til tube mania, men tror han mangler tid. Men ellers har jeg fået et nummer til en på fyn der
skulle være dygtig nok til at lave den.
Jeg vil helst selv lave den, da pengene er små for tiden.
Da jeg har rodet med og bygget en del elektronik i min tid, så burde det kunne lade sig gøre med lidt hjælp.
Forstærkeren spiller, men ikke som den bør gøre. Det ene EL34 rør er helt færdigt det lyser ikke op ligesom de andre
rør og forstærkeren begynder at forvrænge meget hurtigt i den kanal, så jeg tror alle EL34 rør'ne er færdige. Jeg har
2 nye par EL34 rør liggende på lager, som var tiltænkt min Dynavox vr-70
Jeg havde håbet på at Spark-600'en brugte 12at7/ecc81 da jeg også har dem liggende på lager, det eneste rør jeg
ikke har på lager 12au7/ecc82
Jeg håber på selv at kunne lave den og så få den kontrolmålt bagefter og at alt er som det skal være.

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2013 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Så er der kommet liv i Spark-600'en med nye udgangsrør og der er blevet målt lidt på den under vejledning af
tubemania på lang distance
Så nu vil jeg bestille nogle nye ECC82/12au7 til den også, så nu mangler jeg bare at lave mine nye højtalere
færdige, så jeg rigtig kan komme til at høre Spark'en spille

Hvis nogen af jer har oplysninger liggende omhandlene en Spark 600 høre jeg gerne fra jer.

Mvh

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2013 kl. 02:42 | IP-adresse registreret  

Efter nærmere kontrol af Spark 600 vidste det sig, at den er bestykket med 2stk 6N11, 2stk 12AU7 og 4stk EL34 alle
kinesiske og som idag bliver betegnet som kinesisk nos
Jeg har bestilt nye små nos amerikaner rør til den
Udgangsrør'ne blev til EL34EH som jeg havde på lager, men bliver nok skiftet til SED Winged"C" når pengene er til
det.

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2013 kl. 04:27 | IP-adresse registreret  

De EL34EH er slet ikke så ringe jeg bruger dem selv.
Men det er nu mest fordi de sad i da jeg købte mine effekt forstræker jeg havde nok valgt nogen andre hvis de skulle skiftes her og nu

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2013 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger også EL34EH i min Dynavox VR-70E for tiden, men som jeg husker det er SED winged"C" en tand bedre i
dyna'en, men om røret er så meget bedre som den store prisforskel er på de to rør, er tvivlsomt.
Overvejer at prøve JJ34L for de er de billigste af EL34 rør'ne

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 September 2013 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

JJ har typisk en lettere blød og rund (varm) spillestil, alt efter resten af hardwaren kan det klæde et samlet anlæg eller blive lidt for analog varmt. Personligt synes jeg JJ rør lyder fortrinlige i forhold til prisen.
Lige en "prut" med hensyn til (efterhånden) inflation i betegnelsen "nos".
Det har to betydninger. Er det CD/DAC man taler om, betyder nos No Oversampling. Er det rør betyder nos New Old Stock, dvs. gamle rør 50-60-70-80´erne, der aldrig har været pakket ud og brugt. Ligesom NIB = New In Box.
At tale om nos fra Kina må sammenlignes med High End fra Somalia

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2013 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

"High End fra Somalia"

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2013 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Den var god

Det var på ebay jeg så de "kaldte" det nos    fordi der er en stjerne som logo på røret, så er de fra før 80'erne,
det passer meget godt med jeg ikke kan finde noget om rørforstærkeren på internettet, det var jo knap opfundet på
det tidspunkt

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2013 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Det kunne godt være jeg skal prøve et sæt JJ34L, det lyder til det kunne være noget for mig.

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2013 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Så kom der rigtig liv i den Spark-600 med nye rør over hele linien i den og et sæt nye højtalere er også blevet
indkøbt for at have noget at spille på.
Der sidder nu et par Vodskov 6N23 og et par Jan Sylvania 6189W (12AU7), udgangsrør EL34EH.
Jeg skal love for det spiller men det bliver spændene at høre den når rør'ne er spillet til.
Så må vi se om den kan slå Dynavox'en

Og endnu en gang tak til Tube mania for hjælpen til måling af forstærkeren.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes