Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2024 | 18:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Derfor lyder vinyl bedre! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg skal lige af med noget morgen-surhed :)

Der er _ingen_ teknisk grund til at vinyl skulle lyde bedre end digitale medier, selv 16bit/44kHz er vinyl overlegent. Alligevel
mener mange at vinyl lyder bedre, og finder på diverse digital-forskrækkede argumenter for hvorfor det er tilfældet.

Her er imho den egentlige grund til at vinyl tit lyder bedre:

http://www.dr.loudness-
war.info/index.php?search_artist=&search_album=The+Next+Day


De har simpelthen komprimeret de digitale udgivelser ihjel, endda 24bit/96kHz versionen som har al mulig potentiale for at
lyde "perfekt". Det er næsten ikke til at fatte. Hvem spiller 24/96 i bilradioen? Der er da til at få lange løg af :-(

Jeg troede ellers at "the loudness war" var ved at være slut...

mvh
S
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen
 
Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Der er to processer der " mangler " på de GAMLE vinyler og det er: AD - DA og det gør en enorm forskel.
Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj
 
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hansen: Jeg er enig med dig i at Loudness war gør vinyl/CD diskussionen mere eller mindre ligegyldig for meget
musik.

Men selv i sammenligning med ikke komprimerede CD'er (det meste klassisk, eksempelvis) oplever jeg selv og
mange andre at vinyl vider.

Og der er flere tekniske grunde. Her er et par:

1) Vinyl har målbart bedre signal støjforhold end CD for frekvenser over ca. 1 kHz. Dokumenteret i denne artikel:
http://www.audioholics.com/education/audio-formats-technolog y/dynamic-comparison-of-lps-vs-cds-part-4

2) Mange DA convertere forvrænger ved lavt niveau. For vinyl er det omvendt, og det generer ørerne mindre. Noel
Keywood fra HiFi World måler konsekvent CD afspilleres forvrængning ved -60dB og -80dB, og det er sjældent et
pænt syn. Adskillige eksempler her:
http://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/cd-dvd-blu-ray/62-cd-r eviews.html



__________________
StrictlyStereo
- Bevensee
Til top Vis Bevensee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bevensee
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
Hej, jeg skal lige af med noget morgen-surhed :)

Der er _ingen_ teknisk grund til at vinyl skulle lyde bedre end digitale medier, selv 16bit/44kHz er vinyl overlegent. Alligevel
mener mange at vinyl lyder bedre, og finder på diverse digital-forskrækkede argumenter for hvorfor det er tilfældet.

Her er imho den egentlige grund til at vinyl tit lyder bedre:

http://www.dr.loudness-
war.info/index.php?search_artist=&search_album=The+Next+Day


De har simpelthen komprimeret de digitale udgivelser ihjel, endda 24bit/96kHz versionen som har al mulig potentiale for at
lyde "perfekt". Det er næsten ikke til at fatte. Hvem spiller 24/96 i bilradioen? Der er da til at få lange løg af :-(

Jeg troede ellers at "the loudness war" var ved at være slut...

mvh
S

Ingen teknisk grund? Hvad med større frekvensområde ... Jeg har set målinger på lp'er, der viser, at hele det højfrekvente overtonespektrum er til
stede på lp'er, mens cd'er er helt og aldeles døde over 20.000 Hz. Det er selvfølgelig en generalisering, for mange lp'er er givetvis også døde over
20.000 Hz, lige som mange cd'er sikkert ikke er det.

Det kunne måske være en (teknisk) forklaring. For selv om vi i udgangspunktet ikke kan høre ret meget over 16.000 Hz (og slet ikke, når man
kommer lidt op i alderen), så betyder det tilsyneladende alligevel noget i forhold til, hvordan vi psykoakustisk opfatter lyd, at det højfrekvente
overtonespektrum er til stede.

Jeg sværger fortsat til vinyl, men hvad der irriterer mig noget så grusomt er såmænd ikke, om lp lyder bedre end cd eller vice versa. Det er mere det
til tider ufattelig ringe optage- og masteringarbejde, som man præsenteres for.

Har netop gennemlyttet en stak nyindkøbte lp'er, hvor den tekniske kvalitet på enkelte lp'er var så ringe, at jeg et kort øjeblik troede, at min pick up
nu var slidt op og måtte erklæres død, færdig og borte ... heldigvis blev oplevelsen så afløst af det rene vinyl-Nirvana. Dejligt, at der fortsat findes
kvalitetsbevidste personer, der formår at vise vinylens potentiale. Når vinyl lyder godt, så lyder det rigtig godt
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
hansen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Nullergøj skrev:
Der er to processer der " mangler " på de GAMLE vinyler og det er: AD - DA og det gør en enorm forskel.


Hvad bygger du det på? Der findes flere mere eller mindre kontrollerede tests der netop viser at lyttere ikke kan detektere et
AD/DA skridt i signalvejen. Hvis der var en "enorm" forskel skulle disse tests vel altid og med lethed vise at AD/DA kan høres.

mvh
S
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen
 
Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er for gammel i gårde til at tro blindt på hvad der skrives, jeg tror kun på hvad jeg hører selv og konkluderer ud fra det.

Jeg har selv en cd spille i 40.000 Kr. klassen og den spiller da næsetn lige så godt som vinylen.
Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj
 
Mattheis
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 April 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 84
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Overflødig kommentar.
Til top Vis Mattheis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mattheis
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6275
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Det var så et af de dér indlæg igen..... Vi ved jo alle.......... Det hedder: "Jeg ved", og det er ikke det samme som "alle ved", og heller ikke, at alle tror på, hvad "du ved".

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Rigtigt, JEG har min mening og jeg deler og respekterer gerne andres.
Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Mattheis skrev:
Vi ved jo alle at vinyl er gammel teknik, at det er besværligt, at en fuldautomatisk pladespiller dog kan gøre at man hører lidt mere vinyl end ellers, og at efterhånden som cd er kommet ind er vinyl blevet overflødigt fordi cd er billigere.

Det spøjse er, at salgstallene siger noget andet: Antallet af solgte lp'er på verdensplan er stigende, mens cd-salget falder. Lp-salget udgør dog fortsat en ganske lille del af det samlede musiksalg.

http://www.digitaltrends.com/home-theater/the-turntable-stri kes-back/

Mattheis, det kan godt være, at vinyl i dit hovede (i overført betydning) er overflødigt, men jeg mener ikke, at du generelt kan konkludere, at vinyl er overflødigt, når salgstallene har været stigende i nogle år.

En benzinmotor er i øvrigt også gammel teknik, men det har endnu ikke gjort den overflødig.

Min ene pladespiller er noget af det mest manuelle, der kan opdrives, og jeg lytter til vinylplader som aldrig nogensinde før.

Vi hører gerne dine synspunkter, holdninger, meninger og erfaringer, men du skal passe på med ikke at gøre dig til talsmand for andre eller fremsætte udokumenterede generaliseringer. Men ellers et kækt indlæg af en rookie
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Godt talt.
Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4602
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Faktum er, at både CD, streaming og vinyl er rigtig godt... når det også er rigtig dyrt!

CD er er på de tekniske sider af musikken rigtig godt, allerede i de billige prisklasser. Men skal det spille musik, så skal det være dyrt. Og med streaming er det samme historie, for grundlæggende lider begge medier af de samme problemer under konverteringen til musik. Og så er det grundlæggende ligegyldigt om de aflæses på den ene eller anden måde! Hvis konverteringen fejler, så er alt det der kommer før fuldstændig ligegyldigt!

Vinyl skal ikke konverteres, og lyder derfor rigtig godt, og spiller musik, allerede fra de billige prisklasser. Men hvis teknikken i musikken skal følge med på vinyl, så kræver det præcision... og det koster meget dyrt!

Derfor skal man træffe et valg, hvis man har et budget... vil jeg høre musik, eller vil jeg høre en fantastisk teknisk fremstilling af musikken. Vinyl eller digital...

Har man ikke et budget, så er det lige meget hvilket medie man vælger!!!!

 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:


selv 16bit/44kHz er vinyl overlegent.


Ahr, hva'.... Mon dog.

@Mikkel Gige.
De fleste plader optages i dag digitalt, så det der med mindre konvertering på en LP, skal man nok ikke råbe alt for højt om.

Når det så er sagt, så er jeg selv meget glad for vinyl og gjorde en ret sjov opdagelse for et par uger siden. Jeg har købt den nyeste David Bowie - "The next day" på tre forskellige formater, nemlig CD, 24bit download og vinyl.

Pladen er optaget og mixet digitalt, så jeg forventede naturligvis at min 24bit download ville være de andre formater overlegne, da det jo er det samme som de har hørt i studiet. Og den tæver da også CD'en uden problemer, men dobbeltalbummet i 180 grams jomfruvinyl er KLART det der lyder bedst. På alle områder. Faktisk skræmmende meget bedre

Det var alligevel overraskende.
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Det der er hansens pointe er, at der ikke er nogen teknisk grund til at de digitale udgaver af Bowies album skal have så meget
ringere Dynamic Range end lp-versionen. På den måde bliver man som digital-bruger snydt for en potentiel lydkvalitet. Heldigvis
står det bedre til med f.eks. Pink Floyds "Animals"
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Mattheis
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 April 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 84
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Overflødig kommentar.
Til top Vis Mattheis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mattheis
 
Mattheis
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 April 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 84
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Overflødig kommentar.
Til top Vis Mattheis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mattheis
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke dy mig for at blande mig i denne diskussion, da det rammer et emne som jeg selv er overbevist om jeg har fundet min egen teori om.

Jeg vil mene diskussionen i virkeligheden handler om den måde kildesignalet bliver behandlet på.

Grunden til vinyl i nogle tilfælde lyder bedre, mener jeg ikke har noget med teknisk overlegenhed at gøre - tværtimod.
Det er den forvrængning der arbejdes med. Uanset hvor lidt eller meget forvrængning der er på kildematerialet, så kan en god pladespiller i nogle tilfælde levere det mere harmonisk for øret end en CD/streamerløsning.
I princippet lige det som rør også gør - de fjerner det, som Hr. Gige også kalder "digitalis" - og tilføjer( arbejder med) en harmonisk forvrængning, der simpelthen levere musikken mere musikalsk og harmonisk.

Bemærk! Jeg siger ikke en pladespiller gør det hver gang, men det kan være en forklaring på hvorfor nogen har et setup, hvor en pladespiller simpelthen spiller bedre end CD/streamer.

Blot min lille teori

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4602
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Bulletdodger skrev:
@Mikkel Gige.
De fleste plader optages i dag digitalt, så det der med mindre konvertering på en LP, skal man nok ikke råbe alt for højt om. 

Det er jeg med på, men i studierne benyttes der som regel også ret godt grej til konverteringen. Og det er også ganske som jeg beskriver i mit indlæg.

Når vinyl afspilles skal der ikke ske en eller anden "budget"-konvertering, som det ofte er tilfældet med "Budget"-digitalgrej!

Bemærk, at jeg ikke er pro-analog eller anti-digital... jeg ved bare af bitter erfaring, at der kræver ret godt(dyrt) grej, at få digitale medier til at spille musik i stedet for hifi.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker at det har med det fænomen at gøre at analog i principet har uendelig stor opløsning og at forvrængningen
falder med lydstyrken. Samtidig er forvrængningen med riaa korrektionen mindst lige der hvor øret er mest følsomt.

Jo svagere et digitalt signal er jo mere forvrænget bliver det gengivet hvis ikke man har en flydende bitopløsning og det har
man mig bekendt endnu ikke opfundet.

Musik, og det kan altså ikke nytte at vi bliver ved med at sammenligne sinustoner i de to verdener, er sammensat af et
væld af både svage og kraftige andele, de små svage detaljer fra udklingning i rummet og sådanne ting bliver "afrundet" i
det digitale og for lov at forblive i det analoge indtil det "ædes" helt af støjgulvet.

Når jeg lytter til digitalmusik tænker jeg ofte at her skal jeg selv ind og hente musiken, og når jeg hører plader kommer
musiken ud og henter mig.
En anden ting jeg har lagt mærke til er at jeg slapper mere af, ikke skal yde så meget mentalt når jeg lytter plader. Dette
har jeg en teori om at vore hjerner jo fra naturens side af er gearet til at finde genkendelige mynstre, lave mening ud af
sanseinputene. Og når man fjerner de helt svage dele af musiken vil "arbejdet" hjernen skal yde være større end når man
analogt får det hele serveret. Det gør for mig at når den afslappede krop er der vil jeg have lettere ved at finde overskud til
at lade den emotionelle del af musiken komme ud og gribe mig.

Ofte hører jeg et højlydt suk når folk for første gang i mange år hører en plade, og ikke så sjældent efterfulgt af et
spørgsmål om hvorfor man dog er gået bort fra dette......

Men plader kan også være slidte, ridsede, bulede, presset dårligt og i det hele taget noget l.....
Men oftest gir de bare mere af det rigtige og så må man tage de små "kvaler" med som en del af oplevelsen


mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Mattheis skrev:
Mattheis skrev:
Vi ved jo alle at vinyl er gammel teknik, at det er besværligt, at en fuldautomatisk pladespiller dog kan gøre at
man hører lidt mere vinyl end ellers, og at efterhånden som cd er kommet ind er vinyl blevet overflødigt fordi cd er billigere.
Jeg kan se at
min humor gik hus forbi Jeg forsøgte såmænd bare at gøre mig morsom på tidligere kommentarer fra
andre her på forummet.

Beklager, at jeg ikke fangede din humor ... men det er forbistret svært at læse mellem linjerne eller for den sags skyld at tankelæse. Men med din
henvisning til tidligere kommentarer fra andre - der skulle vel aldrig være en Technics SL-1200 fanatiker iblandt - så hjælper det lidt
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 

Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes