Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 06:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Opgr. rørforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 04 December 2012 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu for anden gang fået opgraderet min Audio Classic 2A3 Singel Ended Triode Rørforstærker, opbygget  som integreret model i ren kl. A, triodekoblet og med auto bias.

Følgende dele er udskiftet:

Kondensatorer ( fra V-cap CutF .47 uF / 600 V til Jensen Kobberfolie/papir i olie .47 uF / 630 V )

Udgangstransformatorer ( fra alm. standard til en forbedret model og ca 30 % større i ydelsen / dog kun lidt større rent fysisk )

Potentiometer ( fra ALPS Blue Velvet 100 Kohm til TKD 250 Kohm )

Kontaktomskifter ( fra alm. standard til Elma guldstikkontaktomskifter )

Jeg har tidligere skrevet en anmeldelse, her på Hifi4All, angående min forrige opgradering, med V-cap CutF kondensatorer, disse kondensatorer, er fremragende og som jeg skrev i min forrige anmeldese, udmærker de sig, med en rigtig fin blance imellem diskant og bass.

Efter at have snakket med Bernhard omkring Jensen kobberfolie/papir i olie kondensatorer og hans nyudviklet større og forbedret udganstrafo, besluttede jeg mig for, at jeg vil prøve dem.

Til at begynde med, var lyden noget spids/kold i det og noget lukket, men efter ca. 250 til 300 timers tilspilling er de blevet betydelig mere åbne og detaljeret/præcise, naturlig og varme i lydgengivelsen, efter min mening er der også blevet mere afstand imellem baggrund, mellem og forgrund og jeg har fået en endnu dybere og fyldigere bass end før, men den er heldigvis stadigvæk meget stram og tør. Men der er dog ingen tvivl om, at de nye udgangstrafoer også spiller en væsentlig rolle her, da de uden tvivl bla. giver mere bund i lyden. Med det nye og større potentiometer er der kommet mere klem på Watt'ene så der kan skrues lidt højre op end før.

Til sidst vil jeg godt lige nævne noget i forbindelse med disse Jensen Kobberfolie/papir i olie kondensatorer, jeg ved godt, der er nogen, der syntes, de lyder lidt mere, såkaldt "dull" i lyden (tilbagelænet/tilbagetrukket og uklar i lyden) i forhold til V-Cap CutF kondensatorerne, dette syntes jeg dog kun, at bemærke på de knap så gode indspillinger, men det skal også siges, i den forbindelse, at det er ekstremt vigtigt, med nogle rigtig gode indspillinger og en lydkilde af høj kvalitet, til at afspille disse indspillinger, da disse Jensen kondensatorer gengiver alt meget præcist, "også det der evt. lyder dull", det er nemlig ikke disse kondensatorere, der ikke kan følge med indspillingerne, det er omvendt, for når man først har hørt en indspilling, der bare er i orden, er man ikke længere i tvivl.

Alt i alt må jeg sige, at jeg er yderest tilfreds, med denne opgradering, men selvfølgelig, er det jo altid et spørgsmål om smag og behag.

Mvh.

Torben    

Til top Vis HIFI Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI Torben

pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 December 2012 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 December 2012 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

HIFI Torben skrev:

Til sidst vil jeg godt lige nævne noget i forbindelse med disse Jensen Kobberfolie/papir i olie kondensatorer, jeg ved godt, der er nogen, der syntes, de lyder lidt mere, såkaldt "dull" i lyden (tilbagelænet/tilbagetrukket og uklar i lyden) i forhold til V-Cap CutF kondensatorerne, dette syntes jeg dog kun, at bemærke på de knap så gode indspillinger, men det skal også siges, i den forbindelse, at det er ekstremt vigtigt, med nogle rigtig gode indspillinger og en lydkilde af høj kvalitet, til at afspille disse indspillinger, da disse Jensen kondensatorer gengiver alt meget præcist, "også det der evt. lyder dull", det er nemlig ikke disse kondensatorere, der ikke kan følge med indspillingerne, det er omvendt, for når man først har hørt en indspilling, der bare er i orden, er man ikke længere i tvivl.

Det er en god ide at drage sine egne erfaringer, da en anden persons mening er dannet på et helt andet anlæg, med en helt anden sammensætning. Og det ser ud til at du har gjort det:O)
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

HIFI Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2012 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
HIFI Torben skrev:

Det er en god ide at drage sine egne erfaringer, da en anden persons mening er dannet på et helt andet anlæg, med en helt anden sammensætning. Og det ser ud til at du har gjort det:O)

Ja du har fuldstændigt ret, alt har nemlig betydning for hvordan lyden bliver i den sidste ende og det er blandt andet det der også gør rigtig Hifi så kompliceret at have med at gøre, for der findes ikke kun en rigtig løsning, men i hundrede vis af kombinationsmuligheder "mindst" både med hensyn til det ene og det andet, det er jo bla. også meget vigtig hvordan man placere sit anlæg og om man har tæpper og gardiner eller ingen af delene og hvor stort og hvilke dimensioner det lytterum man har sit anlæg og ikke mindst hvilke signalkabler og højttalerkabler man køre med og selvfølgelig også hvilke højttaler man køre med. Men som sagt er det jo til syvende og sidst ens egne "smagsløg/høreløg" der må afgøre om man er enig med det jeg skriver.

Jeg kommer i denne forbindelse til at tænke på, at jeg nok burde have oplyst hvad jeg har af lyttegrej, så man måske kan få en større forståelse for resultatet af min test

Har følgende udstyr :

Audio Classic 2A3 Singel Ended Trioderørforstærker i integreret model med auto bias udstyret med psvane 2A3-T rør + psvane 12at7-T rør (Ecc81)

Rega P7 med Ortofon Kadenza Red pu.

Rega IOS riaa

DIY Tendlabs CDafspiller med Nordost Sort Cone bronze/keramik spikefeet + Supra Lorad netkabel som er ført helt ind fra stik til udgangsprintet for bedre lyd.

Greace Disign M902 Hovedtelefon forforstærker med fjernbetjening "grunden til at jeg har denne er bla. fjernbetjeningen  men den påvirker på ingen måde lyden i nogen som helst retning den er usædvanlig neutral.

Stax SRM007tll = den store 4 rør forforstærker + den lukket hovedtelefon model 4070 som nu meget desværre ikke kan købes her hjemme længre, de har nemlig et rigtig godt boost i bass'en hvilket man ikke kan sige om den åbnet model og der for passer den lukket model bedre til en rørforstærker end den åbnet model, jeg har haft den helt store åbne stax 009 hjemme men leverde den tilbage igen, da der overraskende nok ikke var mere spredning i disse end i den lukket model, dette skydes højst sandsynligvis at min 2A3 levere den spredning der skal til, og måske der for lyder spredningen ens i begge typer, men tilgengæld var bass'en som nævnt noget bedre i den lukket. Jeg har en teori om at den åbne model vil passe rigtig godt til en transistorforstærker i kl. A da man her har mere brug for eksta spredning og bass er der jo som regl rigeligt af på denne type forstærker i hvert fald sammenlignet med rør.

Kimber Hero signalkabler med WBT 0144 termineringer

Kimber TC8 højttaler kabler med bananstik

Dali Menuet Royal stillet op på VM-Acoustics reference gulvstander som er fyldt op med tørret strandsand, kan desværre ikke skaffe blyhagl til dem, da jeg ikke har tilladelse til at købe dette.

Mvh.

Torben  

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2012 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Hej venner,

Er der nogen der har fået de der Audio-Classic slæder opgraderet med en choke baseret strømforsyning? Såkaldt C-L-C filter til udglatning af højspændingen til B+ .

mvh.
Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 December 2012 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

hej

jeg har også fået opdateret min 6550 trin med jensen's kobber folie/kobber rør... har altid været lidt skeptisk over for
sådan nogle opgrad..... men ville da lige prøve det da jeg hørte fra forskellige at det ville gi en god forbedring så det
skulle's da prøves... prisen er jo hellere ikke vanvidtig....

jeg må godt indrømme min skeptisk tom til skamme for efter de timer hvor de skulle spille's til ( det var jeg også
skeptisk over ) har det godt givet et løft i lyden, ikke som dag og nat men alligevel en del....

så nu skal min pre også ha samme tur .... den opgrad er jeg virkelig tilfreds med ( skønt )

mvh
Til top Vis john pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af john pedersen

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 December 2012 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Har lige fået en 6550 integreret med blå Alps ; Elma og Jensen kobber / olie ..... Den har kun spillet ca 30 timer, så der mangler lige et par
hundrede timer endnu .... Der kommer en anmeldelse senere ! Men kan da sige at det første der overraskende mig var hvor højt 15 watt
singleended kan spille på mine Amphion Argon 3L .... Den havde jeg sgu ikke set komme :-) Super !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2012 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
Har lige fået en 6550 integreret med blå Alps ; Elma og Jensen kobber / olie ..... Den har kun spillet
ca 30 timer, så der mangler lige et par
hundrede timer endnu .... Der kommer en anmeldelse senere ! Men kan da sige at det første der overraskende mig var
hvor højt 15 watt
singleended kan spille på mine Amphion Argon 3L .... Den havde jeg sgu ikke set komme :-) Super !

ja man sgu egentlig meget for pengene.... jeg skal også ha en ny riaa og den bliver også en derfra... så passer det
også sammen....

jeg har også et par let drevende højtaler , et par store hørning og selv om jeg også har de 12-14 w kan jeg ikke
tømme den for juice ....

det kom også bag på mig hva sådan nogle kondensator kan gi af pift i lyden , jeg var noget skeptisk men den blev
gjort til skamme og som jeg skrev skal min pre også ha en tur og så dyrt er det hellere ikke synes jeg....

jeg har også fået andre HT bøsninger i trinet , det ser nu noget bedre ud , det har ikke betydet noget for lyden men
bedre ser det da ud

den du har købt der skal du nok bliver rigtig glad for når man sidder i de mørke aften timer og lytter, det er sgu svært
at stoppe igen...

tillykke med dyret

mvh
Til top Vis john pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af john pedersen

HIFI Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2012 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Hej!

Har lige rettet mit forrige indlæg lidt  

Mvh.

Torben

HIFI Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2012 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

HIFI Torben skrev:

hasselbaink skrev:
Hej venner,

Er der nogen der har fået de der Audio-Classic slæder opgraderet med en choke baseret strømforsyning? Såkaldt C-L-C filter til udglatning af højspændingen til B+ .

mvh.
Kris

Hej ! Kris

Jeg har været ude på nettet for at læse noget mere omkring et C-L-C filter, men det jeg ser, "måske ser jeg forkert  " ligner mest af alt et støjfilter, og sådant et filter har jeg fået lavet 3 stk. af hos Audio Classic, men der er bare lige det, så vidt jeg ved, er det godt nok ikke nogen strømforsyning som en trafo, men en seperat netstrømsfilterboks. 

Er du sikker på at det er et system der er baseret på en strømforsyning, og isåfald det er, er det så en trafoen du skriver om ?

Men hvad mener du egentlig med, til udglatning af højspændingen til B+ ? Og hvad vil det evt. kunne betyde for lyden ?  

Håber du kan give nogle flere og mere konkrete oplysninger, det lyder i hvert fald interesant, da jeg aldrig lige før har hørt om dette system.

Mvh.

Torben

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 December 2012 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Har lige rundet godt 90 timer ..... Kors det svinger glæder mig til jeg runder de 200 !
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 December 2012 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
Har lige fået en 6550 integreret med blå Alps ; Elma og Jensen kobber / olie ..... Den har kun spillet ca 30 timer, så der mangler
lige et par
hundrede timer endnu .... Der kommer en anmeldelse senere ! Men kan da sige at det første der overraskende mig var hvor højt 15 watt

Ja, man bliver godt og grundigt overrasket hvor mange kræfter en 'småwatts' rørforstærker har. Kører selv med 'kun' 17 SE rørwatt på en rimelig
effektiv højttaler som kan spille temmelig højt og samtidig magtfuldt.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2012 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

nu har mine nye kondensator ved at ha kørt små 100 timer , man kan efterhånden godt høre de er ved at åbne sig nu
... der er blevet mere luft i lydbillede det lyder mere frit,, selvfølgelig ikke som dag og nat men hørebart ... det er også
lige som det er fjernet et slør foran højtalerne, det er især tydelig på min denon pladespiller.... fik at vide at man i bassen
var det rigtig tydelig , der er der ikke sket så meget endnu men der skal nok nogle flere time i dem før der rigtig sker
noget der..

min pink triangel er ikke noget af det jeg har skrevet her ret tydelig ( mangler nok en bedre pick-up )

mvh john

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 December 2012 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

undskyld jeg kom med et forslag

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

HIFI Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2012 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

hej der!

vis du syntes at din lyd til tider er lidt for kantet, så lig en sølv jensen på 0,01uF over de nye jensen kobber kondensatore, det giver en flotter afrundning af klangen i toppen  og så følger der så alt anet med

Hej!

Er der ikke en hvis fare for at lyden bliver for skinger netop i toppen, med jensen sølv ?

Og hvordan med bassen er den lige så fyldig og kraftfuld som med jensen kobber ?

Mvh.

Torben

MOJN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 December 2012 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg vil lige komme med min oplevelse med opgradering fra 6C33 første version til 6C33-2.

Bias systemet er blevet skiftet ud og bla er der kommet et andet indgangsrør i 6SL7 som bla er med til at styre bias.
Der er blevet monteret et mini-jack stik på bagsiden af apparat som du tilslutter til et mulitmeter.
På oversiden sidder potmeter med udveksling til justering af bias , med udveksling risikerer du ikke de store udsving i hver
retning.
Der er blevet ændret på ledningsføring og jeg har så fået en jensen øverføringskondensator i til at starte med.

Har lyttet på mine gamle Snell E2 samt mine nye Great Plain Audio 604-8H-III studie enheder i et 259 liters kabinet.

Fornemmer at der er mere plads omkring instrumenter og de udøvende.

Man oplever lyden er mere 3D samt at der er kommet mere kontrol over bunden .

Mellemtonen er efter min oplevelse en smule mere nærværende .

Diskanten er blevet mere udstrakt.

Så jeg kan kun sige at denne opgradering er pengene værd
Til top Vis MOJN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MOJN

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 December 2012 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

HIFI Torben skrev:
HIFI Torben skrev:

hasselbaink skrev:
Hej venner,

mvh.
Kris

Hej ! Kris

Jeg har været ude på nettet for at læse noget mere omkring et C-L-C filter, men det jeg ser, "måske ser jeg forkert  " ligner mest af alt et støjfilter, og sådant et filter har jeg fået lavet 3 stk. af hos Audio Classic, men der er bare lige det, så vidt jeg ved, er det godt nok ikke nogen strømforsyning som en trafo, men en seperat netstrømsfilterboks. 

Er du sikker på at det er et system der er baseret på en strømforsyning, og isåfald det er, er det så en trafoen du skriver om ?

Men hvad mener du egentlig med, til udglatning af højspændingen til B+ ? Og hvad vil det evt. kunne betyde for lyden ?  

Håber du kan give nogle flere og mere konkrete oplysninger, det lyder i hvert fald interesant, da jeg aldrig lige før har hørt om dette system.

Mvh.

Torben

Hej Torben,

Undskyld jeg fik ikke set dit svar da det var pakket ind i QUOTE tags.

CLC eller kondensator-choke-kondensator eller pi-filter er en helt almindelig måde at lave udglatning af AC spændingen fra strømtrafo'en. En "choke" ligner lidt en transformer men er bare en overdimensioneret spole.
En sådan choke baseret udglatning af højspændingen giver mindre tab i filtret og en lavere ripple.
B+ er den forsyning du sender til udgangstrafoens primærvikling og som udgangsrørets anode forsynes med. Alt ripple bliver overført til signalet da det jo er strømforsyningen der moduleres til et musiksignal. Sådan fungerer alle forstærkere.

Her er et diagram fra en Audio Note amp:

C-L-C, lige ud af landevejen.

mvh
Kris

Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Sendt: 14 April 2013 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

HIFI Torben skrev:

Til sidst vil jeg godt lige nævne noget i forbindelse med disse Jensen Kobberfolie/papir i olie kondensatorer, jeg ved godt,
der er nogen, der syntes, de lyder lidt mere, såkaldt "dull" i lyden (tilbagelænet/tilbagetrukket og uklar i lyden) i forhold til V-
Cap CutF kondensatorerne, dette syntes jeg dog kun, at bemærke på de knap så gode indspillinger, men det skal også
siges, i den forbindelse, at det er ekstremt vigtigt, med nogle rigtig gode indspillinger og en lydkilde af høj kvalitet, til at
afspille disse indspillinger, da disse Jensen kondensatorer gengiver alt meget præcist, "også det der evt. lyder dull", det er
nemlig ikke disse kondensatorere, der ikke kan følge med indspillingerne, det er omvendt, for når man først har hørt en
indspilling, der bare er i orden, er man ikke længere i tvivl.

Alt i alt må jeg sige, at jeg er yderest tilfreds, med denne opgradering, men selvfølgelig, er det jo altid et spørgsmål
om smag og behag.

Mvh.

Torben    

Hej Torben...

Det var hvis mig som havde kommenteret angående Jensen og "dull".
Jeg var den første som fik en V-CAP i audio-classis , da jeg var den som
fortalte bernhard om V-CAP.

Til Jensen store forsvar vil jeg sige at hvis ens højttalere er lidt upfront
i lyden kan de virke befriende i forhold til V-CAP.

På mine "tannoy HDP-385" kan lyden ikke blive for hurtig.

Derfor var det bare det som skulle til i denne sammenhæng.

Jeg havde Mundorf i mine højttalere og det blev bare for meget,
at jeg så måtte have nogle Clarity i dem.

Min erfaring er at udskiftning af Kondensator er det fedeste tweak man
kan lave på ens HIFI.

Jeg kører på et par MEGET KRAFTIG Modificeret 6c33.
Bias Justering, andre sokler, RCA stik, ALPS ELMA.

Jeg spiller i snit ca 8 timer om dagen, arbejder hjemmefra og efter
denne større omgang kan jeg kun sige at de er 100% stabile.

Har hørt dine højttalere hos Bernhard, og i forhold til valg af Kondensator
virker Jensen som et godt valg.

/Michael

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

HIFI Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2013 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Hej! Michael

Det er ved at være et godt stykke tid siden jeg fik tilspillet mine Jensen kondensatorer, men i den sidste ende endte det
alligevel med at jeg desværre måtte erklære mig helt enig med dig i at V-cap'erne var klart bedre i diskanten men de
manglede umiddelbart noget fylde og bas i forhold til jensen, men det mener jeg nu jeg har fået styr på ved et simpelt men
dog noget dyrt indgreb nemlig ved at skifte et enkelt signal kabel ud med et Kimber Silver Streak med WBT-0114 rca
terminering i stedet for Kimber Hero imellem hovedtelefondæmperboksen og min Stax syntes lige pt. at det åbnede rigtig
meget op for både bas og diskant men det skal dog så lige nævnes at jeg først lige har skiftet det i går aftes så det er på
ingen måde tilspillet endnu fik at vide jeg skulle på regne ca. en uges tid inden det er helt tilspillet, så nu må vi lige se
hvordan det ender med at lyde, men ind til nu tegner det virkelig godt.

Noget andet der kom bag på mig var at med Jensen kondensatorene lød min cdafspiller ligepludselig bedre end min
pladespiller "Rega p7 med Ortofon Cadenza red" hvilket bestemt ikke er tilfældet med V-cap "heldigvis så jeg må bare
sige som du sagde nemlig at mit liv er for kort til Jensen kondensatorer det fandt jeg også ud af med tiden.

Mvh.
Torben

HIFI Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2013 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Hov glemte at skrive at jeg fik skiftet Jensen kondensatorene tilbage til v-cap CuTF kondensatore igen som jeg havde før jeg fik
Jensen

Mvh.
Torben

Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum