Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 23:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker Denon 1500R (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jalind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2012
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2012 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

hej

Skal have fat i en ny forstærker og havde tænkt mig at købe en denon 710 AE i hifiklubben, men så på dba.dk at man kan købe
en 2½ år gammel denon 1500R til 2500 kr, så det er samme pris en ny 710 AE. Ved bare ikke så meget om det, så ville hører
om der er nogle som kan sige om det ene er bedre ind det andet ?

På forhånd tak
Til top Vis Jalind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jalind

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008
Sendt: 16 Marts 2012 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

Hej, det kan godt være jeg overser noget, evt. udgange eller andre muligheder med 700 AE modellen. Men efter at have kigget på HFK's hjemmeside kan jeg ikke se at den kan noget som 1500R modellen ikke kan. Jeg er dog heller ikke så teknisk så jeg kan sige dig hvad forskellen i udviklingen har betydet på de få år

Når det er sagt vil jeg alligevel anbefale dig at tage ud og lytte til den 1500R du kan få brugt. Jeg har haft modellen mindre og synes det var en rigtig god forstærker. Den leverer god kraft til højttalerne og har en klar lyd. Og de 2500.- sælger vil have kan du sikkert få 500 ned eller måske mere.

Den har desuden samme muligheder for tilslutning af Sub og meget andet, så de ekstra kræfter er det afgørende for mig. Tænk nu hvis du vil have større højttalere - så vil den kunne levere det der skal bruges

Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
Til top Vis HIFI-Hippo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI-Hippo

Jalind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2012 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Havde også tænkt mig at tage hen og høre hans forstærker, men det var bare, om der var nogen som vidste, om der var bedre
indmad i 1500 i forhold til 710. Selv om den er 2½ år gammel, eller om der er kommet bedre ting som de så har brugt i den nye
710?

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2012 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Ja, umiddelbart vil der nok være sket lidt rent teknisk. Men der kommer jeg til kort. Jeg tror dog ikke at de få ændringer vil have den store betydning for dig. Personligt ville jeg hellere gå efter den større forstærker fremfor den lille.

Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8

Jalind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2012 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Cool, tak for svaret. Gad godt at høre nogle flere meninger ?

På forhånd tak

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Marts 2012 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har pma 1500R og den er mere end 2½ år gammel. Min er købt i HIFI klubben den 7. juli 2002, og den er så vidt jeg kan se solgt indtil 2005, for den er med i Hifi klubbens 2005 årskatalog, men den er ikke med i jubilæumskataloget 1980 - 2005. Her er den afløst af 1500AE, som var på markedet ca. 5 år indtil den kom til at hedde 1510AE.

Men det er en god forstærker, min har virket absolut perfekt i den tid jeg har haft den. Den er tung og strømstærk, den kostede ved lanceringen ca år 2000 4799 kr, og koste da den gik ud 5499 kr. Den nye 1500AE kostede ved lanceringen 6000. Du kan se mit set up forneden. Prisen på 2500 er nok 1000 for meget når den er 7 - 12 år gammel, men den er garanteret stadig en langt  bedre forstærker end en ny til 2500 i Hifi klubben.

pma 1500 serien har kanter foroven og forneden.

Pma 1500AE har ikke kanterne foroven. Men ellers er de stort set identiske, med helt identiske effekttrin, så vidt jeg ved.

Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Sendt: 16 Marts 2012 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Lyt på dem begge... Jeg spiller selv på en PMA2000R som er købt brugt. Den er bygget som en kampvogn og er meget strømstærk (120 A i peak).
Du får meget mere for pengene ved at købe brugt og jeg fortryder ikke mit køb et eneste sekund .
Held og lykke med jagten.

Hifi- Hippo skriver noget pladder om at hvis du vil have større højttalere skal du være opmærksom på om den kan trække dem.....
Generelt er store højttalere lettere at drive end små så go for it...

Jalind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2012 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Som du skriver Hermann så er den ikke 2½ som jeg troede, lige skrevet med ejeren, han siger den er 10 år gammel, så har jeg
ikke lyst til at købe den, men har fundet en som sælger en 1500 AE til 2500kr, men det er godt nok i Horsens :P

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2012 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Lobo skrev:
Hifi- Hippo skriver noget pladder om at hvis du vil have større højttalere skal du være opmærksom på om den kan trække dem.....
Generelt er store højttalere lettere at drive end små så go for it...

Det har jeg aldrig oplevet. Godt nok er jeg ikke teknisk begavet som så mange af jer andre herinde, men min erfaring er at større højttalere kræver bare mere strøm - og generelt set at du får mere ud af højttalerne jo "tungere" forstærkeren er.  Er det ikke derfor du har valgt en der er bygget som en kampvogn?

Jalind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2012 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Nu skal det hellere ikke være for nemt, hvad mener i om Marantz ? Kigget lidt på en pm-7004 fra hififreaks.dk til 5000 kr
?

Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

HIFI-Hippo skrev:

Lobo skrev:
Hifi- Hippo skriver noget pladder om at hvis du vil have større højttalere skal du være opmærksom på om
den kan trække dem..... Generelt er store højttalere lettere at drive end små så go for it...

Det har jeg aldrig oplevet. Godt nok er jeg ikke teknisk begavet som så mange af jer andre herinde, men min erfaring er at større højttalere
kræver bare mere strøm - og generelt set at du får mere ud af højttalerne jo "tungere" forstærkeren er.  Er det ikke derfor du har valgt en der er
bygget som en kampvogn?

Nope, den er netop valgt fordi mine standerhøjttalere er notorisk svære at drive og er opgivet til en følsomhed på 84dB.
Jeg ville gå efter pma-1500 da den giver flere optioner i forhold til højttalere + den er godt konstrueret og lyder godt i mine ører.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Marts 2012 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Lobo skrev:
HIFI-Hippo skrev:

Lobo skrev:
Hifi- Hippo skriver noget pladder om at hvis du vil have større
højttalere skal du være opmærksom på om
den kan trække dem..... Generelt er store højttalere lettere at drive end små så go for it...

Det har jeg aldrig oplevet. Godt nok er jeg ikke teknisk begavet som så mange af jer andre herinde, men min erfaring er
at større højttalere
kræver bare mere strøm - og generelt set at du får mere ud af højttalerne jo "tungere" forstærkeren er.  Er det ikke
derfor du har valgt en der er
bygget som en kampvogn?

Nope, den er netop valgt fordi mine standerhøjttalere er notorisk svære at drive og er opgivet til en følsomhed på 84dB.
Jeg ville gå efter pma-1500 da den giver flere optioner i forhold til højttalere + den er godt konstrueret og lyder godt i mine
ører.

Følsomhed og højttalerens belastning for forstærkeren er ikke det samme. Det er korrekt at en lav følsomhed kræver flere
watt for for at spille ligeså højt som en anden højttaler med højere følsomhed. Men hvor tung en belastning højttaleren er
kommer i den grad også an på impedansdyk og fasedrej.
Jeg vil vove den påstand at generelt er standerhøjttalere lettere at trække end deres gulvhøjttaler storebrødre, omend de
måske ikke kan spille ligeså højt med den samme forstærker, er der bedre styr på enhederne da der er større
strømoverskud til fx en diskant+mellemtone fremfor diskant+mellemtone+en eller to basenheder.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes