Forfatter |
|
jmk74 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2012 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 359
|
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nogle Zu Soul Superfly i tankerne. Det er 16 ohms højttalere.
Desuden var tankerne også på enten en Leben CS-300x eller en Almarro 318b rørforstærker til at drive dem. Kan se man enten kan vælge 4 eller 8 ohm på forstærkerne, ikke 16 ohm.
Hvad er mulighederne? Måske se efter en helt tredie forstærker?
På forhånd tak
|
Til top |
|
|
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bruge 8 ohms udtaget - forstærkeren vil så ikke yde helt så meget som den ville med en 8 ohms højttaler.
Hvorfor der er 4 og 8 ohms udtag er for at tilpasse trafoen til højttaleren belastning og da mange af højttalerne idag nemt
kommer under 8 ohm, er der et 4 ohms udtag
Sagt på en lidt anden måde: 8 ohms udtaget bruges hvis man er sikker på sin højttaler er 8 ohm (6 ohm) eller derover og 4
ohms udtaget hvis din højttaler er mellem 4 og 8 ohm (måske endda ned til 2 ohm)
__________________ Basti@live.dk
|
Til top |
|
|
jmk74 Forum Bruger

|
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit svar.
Har bare læst hist og her at det kan lade sig gøre, men "måske" det kunne gå ud over lydkvaliteten at mismatche 16 ohms højttalere på 8 ohms udtag.
Nu koster Leben eller Almarro jo en smule, så hvis det måske skulle gå ud over kvaliteten, skulle man måske kigge efter nogle andre der har 16 ohms udtag.
Har ikke ret stor kendskab til tube amps. Kunne godt tænke mig en single ended triode, men siden de ikke yder så meget, så vil de yde endnu mindre i 16 ohm?
Zu Soul Superfly er 101db og 16 ohm nominel, går ikke under 9 ohm.
EDIT : Skal måske lige nævne at udstyret jeg køber er baseret udelukkende på reviews diverse steder på nettet da jeg bor i Grønland og ikke har mulighed for at lytte først.
|
Til top |
|
|
jmk74 Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2012 kl. 03:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det blev nogle Zu Audio Essence i stedet for Zu Soul Superfly.
12 Ohms højttalere, så mon ikke det går med 8 ohms udtag.
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 10 Marts 2012 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
jmk74 Er sikker på det ikke er noget problem, man siger jo nornalt at afsender skal have en lav impedans, og modtager en høj impedans. Min ejen forstærker har "kun" 5 ohm udtag, den trækker en 8 ohms enhed uden problemer.
Dejligt stykke højtaler, de der Zu'er .
|
Til top |
|
|
jmk74 Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2012 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, er spændt på Zu Audio Essense, fik en god pris sendt fra England.
Har ikke hørt dem, så jeg aner ikke hvad der er i vente, men håber de falder i min smag.
Har nogle Xavian Giulietta lige nu som jeg er meget glad for, men vil gerne prøve nogle høj effektive, dynamiske højttalere med rør forstærker.
Har også nogle JBL L166 Horizon som jeg købte i dba.dk. Har dog aldrig fået hørt dem da min lillebror nægter at sende dem til Grønland, da lyden er bedre end hvad han ellers havde. Sikke noget .
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 10 Marts 2012 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle udgangstrafoer har både 4, 8 og 16 ohm's udtag. Jeg har en forstærker hvor det ene sæt ikke er trukket ud til terminaler. Måske er det sådan i din forstærker?
|
Til top |
|
|
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
Sendt: 10 Marts 2012 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Hvordan kan det blive et problem med en 16 ohm´s højtaler, jeg ved ikke så meget om det men de fleste forstærkere kan vel også levere watt i 16 ohm.
Feks. yder min gamle NAD 160 i en test 37, 55, 85watt i 16/8/4 ohm, jeg kan forstå at feks 2 ohm kan give problemer, men jeg forstår ikke rigtig at 16ohm kan.
Eller det det bare mig der misforstår et eller andet.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2012 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Poul-erik skrev:
Hej,
Hvordan kan det blive et problem med en 16 ohm´s højtaler, jeg ved ikke så meget om det men de fleste forstærkere kan vel også levere watt i 16 ohm.
Feks. yder min gamle NAD 160 i en test 37, 55, 85watt i 16/8/4 ohm, jeg kan forstå at feks 2 ohm kan give problemer, men jeg forstår ikke rigtig at 16ohm kan.
Eller det det bare mig der misforstår et eller andet.
|
|
|
Det kan være et problem fordi et forstærkertrins arbejdspunkt flyttes fra det optimale hvis ikke belastningen passer.
|
Til top |
|
|
jmk74 Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2012 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg tror at Leben har mulighed for at få et 16 ohms udtag, men er ikke sikker da jeg ikke har fået en tilbagemelding fra forhandler.
Ellers ser jeg mange steder at man kan få et 16 ohms udtag til mange rørforstærkere mod en lille mérpris, så det er nok let nok, hvad ved jeg.
Men sidenhen det bliver en 12 ohms belastning istedet for en 16 ohms, så er der vel ikke meget fidus i et 16 ohms udtag længere, da forstærkeren måske helst vil "se" et højere ohm en lavere på et given ohm udtag?
Så vidt jeg husker kommer højttaleren ikke under 9 ohm, angivet nominel 12 ohm. Mon ikke det går på 8 ohms udtag, bare lidt mindre watt til rådighed.
|
Til top |
|
|
Hans Mortensen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 176
|
Sendt: 10 Marts 2012 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske kan nedenstående skitse være med til at afklare lidt af sagen!
Det er vigtigt at være opmærksom på, at tilpasningen mellem udgangstrin i en rørforstærker og i en transistorforstærker er grundlæggende forskellige. En transistorforstærker kan – stærkt simplificeret – ses som en generator, som sprøjter strøm ud i højttaleren. Hvis højttalerens impedans er meget højere end ”generatorens” impedans indgår højttaleren ikke (i særlig grad!) i udgangstransistorernes arbejdsbetingelser.
I en rørforstærker er dette helt anderledes. Her bruger man en transformator mellem udgangsrørene og højttaleren for at tilpasse rørenes høje udgangsimpedans til højttalerens lave ditto. Det betyder, at i princippet ”ser” udgangsrørene højttalerens impedans transformeret op og – og det er det vigtige – den (AC) anodebelastning, som rørerene arbejder med er direkte afhængig af den tilsluttede højttaler. Et eksempel: Med en transformator med et omsætningsforhold mellem sekundærviklingen og primærsiden på 18 (det vil sige, at spændingen på højttalersiden er 18 gange lavere end på rørsiden) bliver anodebelastingen med en tilsluttet 8 ohms højttaler = 18 i anden gange 8 = 2592 ohm. Tilslutter man en 4 ohms højttaler bliver anodebelastningen kun 1296 ohm, og med en 16 ohms højttaler 5184 ohm.
Arbejdspunktet for forstærkerens udgangstrin lægges sådan, at rørene arbejder så lineært som muligt omkring den belastning de ser. Derfor er der ofte forskellige udtag på en udgangstransformator, idet de forskellige tilslutninger (16, 8 og 4 ohm) vikles sådan, at udgangsrørene vil ”se” den samme belastning med forskellige højttalerimpedanser.
Varierende højttalerimpedans svarer i virkeligheden til at man ændrer den anodebelastning, som rørene arbejder med. Umiddelbart skulle dette betydet, at rørene kun arbejder optimalt med en helt impedanslineær højttaler, men i virkeligheden kan udgangsrørene godt arbejde med (lidt) forskellig anodebelastning. Årsagen er dels at man lægger arbejdspunktet så rørene arbejder midt i deres (nogenlunde) lineære område – dels at man sørger for, at det er modkoblingen som sætter (closed-loop) forstærkningen. Så noget af det der sker, når man tilslutter almindelige højttalere til en rørforstærker er, at open-loop forstærkningen varierer med varierende højttalerimpedans. Det går godt indenfor et vist område – men alt for grov mistilpasning vil kunne høres – ligesom den effekt man kan få ud vil være forskellig. Men hvis open-loop forstærkning ved alle frekvenser er meget højere end closed-loop forstærkning vil man i det store og hele få en forstærker, som er lineær
Vedr. effekten: en 16 ohms højttalere kræver større spændingssving end en 8 ohms for at yde samme effekt. Det følger af ohms lov. Ønsker vi en effekt på 10 W i en 16 ohms højttaler skal der 12,6 Volt til (kvadratroden af produktet af effekt og modstand). 10 W i en 8 ohms højttaler kræver 8,9 V. Det følger så også, at den strøm, der skal til bliver lavere (0,8 A for 16 ohm og 1,1 A i 8 ohm). Også dette sørger transformatoren for at reflektere tilbage til udgangsrørene. I virkeligheden er det mere kompliceret end denne skitse – men nok til at give et begreb om, hvad der er på færde.
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2012 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jmk74 skrev:
Ja, jeg tror at Leben har mulighed for at få et 16 ohms udtag, men er ikke sikker da jeg ikke har fået en tilbagemelding fra forhandler.
Ellers ser jeg mange steder at man kan få et 16 ohms udtag til mange rørforstærkere mod en lille mérpris, så det er nok let nok, hvad ved jeg.
Men sidenhen det bliver en 12 ohms belastning istedet for en 16 ohms, så er der vel ikke meget fidus i et 16 ohms udtag længere, da forstærkeren måske helst vil "se" et højere ohm en lavere på et given ohm udtag?
Så vidt jeg husker kommer højttaleren ikke under 9 ohm, angivet nominel 12 ohm. Mon ikke det går på 8 ohms udtag, bare lidt mindre watt til rådighed. |
|
|
Med den givne højttaler ville jeg prøve både 8 og 16 ohms udgangen. Den der lyder bedst er der hvor kablet forbliver. For sjov ville jeg da også prøve 4 ohm - det kunne jo være.
|
Til top |
|
|
jmk74 Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2012 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans ;
Tak for svaret, vidste at rør var anderledes end transistor forstærkere, også netop derfor jeg spurgte for at få et bedre indblik i det.
Nu er højttalerne på 12 ohm (Zu Essense) og går ikke ned under 9 ohm, kender ikke rørforstærkere hvor man kan vælge 12 ohms udtag, de findes da sikkert nok.
Men jeg går ud fra der ikke sker det store ved at forbinde højttalerne på 8 ohms udtagene og lyden ikke skifter karakter (?), andet end forstærkeren yder mindre.
pof@
Ja, skal eksperimentere lidt, men tror det er sikrest at vælge impedansen tættest på det opgivne.
|
Til top |
|
|
Hans Mortensen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 176
|
Sendt: 10 Marts 2012 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jmk74
Selv tak! Du har ret: Der sker ikke noget - og hvis du ikke har et 16 ohms udtag så brug 8 ohm, og - som du rigtigt siger - sats på lidt mindre effekt. Og i faktisk lydtryk er en halvering af effekten jo ikke alverden.
Iøvrigt: Du nævner at Almarro 318 er en af dem du overvejer. Jeg lånte engang en Almarro 318 - og den er i mine ører i en klasse for sig. På mange af de parametre man normalt går efter kom den måske nok lidt til kort (opløsning, "slam", neutralitet - men den har til gengæld en sødme og en musikalitet som jeg oplevede som enestående. Hvis ikke det var så fortærsket ville jeg sige at den har X-faktor. Og bedst af alt: Lyttetræthed er simpelthen utænkeligt.
Jeg overvejede faktisk at købe en engang for at have den til at fornøje mig med ind imellem - men det var en luksus jeg trods alt ikke ville investere i.
vh
|
Til top |
|
|
jmk74 Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2012 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, Almarro er bestemt på listen.
Har bare forelsket mig i Leben's design, lidt retro over det, og samtidig nærmest opfordrer til at nyde musikken fremfor bling bling og watt.
Har bare en ide om mit næste anlæg skal ose af musik og ikke teknik og elektronik. Ædeltræ, vinyl, rødvin, stearinlys - altså en følelses tilstand, livsnydelse. Svært at forklare.
Har haft det andet, var ok, men glemte at lytte til musikken fremfor teknikken, det gider jeg ikke igen. Måske er det alderen? (er dog "kun" 37 år ).
Anlægget skal have et rum til sig selv, hvor kun det skal dreje sig om at nyde og slappe af, hvor også rummet afspejler dette.
|
Til top |
|
|