Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 00:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kraftig forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2012 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har læst at en forstærker skal være strømstærk, og watt er knap så vigtig, hvordan ser man det?

Jeg har en Yamaha MX-1000 effektforstærker, og vil egentlig gerne prøve noget nyt, og gerne mere kraftig. Spec på denne model er:

2 X 260 watt 8 ohms og 2 X 330 watt 4 ohms
Total harmonic Distortions (20Hz - 20KHz) main in to Sp out 130W / 8 Ohms 0.003%
Power Consumption 1700 Watt

Der er mange flere spec. i brugermanualen, er der andre jeg skal kikke efter?

Jeg har haft en NAD 218 THX, den var på 2 X 200 watt, kan det passe den virkede kraftigere?

Til top Vis Funzy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Funzy

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Marts 2012 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Hvis en forstærker er strømstærk, er effekten ved 4 ohm dobbelt så stor som ved 8 ohm.

Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2012 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Så er min vel rimelig svag?

Jeg syntes ikke der er ret mange der er dobbelt så kraftig, er det ikke kun klasse A forstærkere der er det?

Hvor mange klasse A watt svarer min til?

Mastodont
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 November 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Marts 2012 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Hvis en forstærker er strømstærk, er effekten ved 4 ohm dobbelt så stor som ved 8 ohm.

Jo jo... I teorien. Der er ikke mange forstærkere der kan præstere en sådan karakteristik. Men skriv i stedet at jo tættere på en fordobling, jo bedre - og specielt hvis den også kan gøre det fra 4 til 2 ohm, så er der pondus.

Til top Vis Mastodont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastodont

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Marts 2012 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Funzy skrev:
Så er min vel rimelig svag?

Jeg syntes ikke der er ret mange der er dobbelt så kraftig, er det ikke kun klasse A forstærkere der er det?

Hvor mange klasse A watt svarer min til?

Sådan fungere det ikke helt.

Man kan ikke direkte "oversætte" forstærknings metoder til en anden i forbindelse med watt osv.

Watt er watt, altså en effekt, men hvordan man opnår ex antal watt kan være forskellige. Ohms lov.

P = U * I : Effekt = volt * ampere.
En klasse a forstærker har måske en masse ampere i sin strømforsyning, pga den normalt store lytte kapacitet de bygges med, men ikke nær så høj spænding som en stor klasse D forstærker.

Beskrivelsen "kraftig" i forbindelse med klasse A, kommer nok af den store kondensator kapacitet og trafoer mm, som ikke lige mister pusten de øjeblikke en højttaler dykke i impedansen (AC modstand), hvis strømleveringen fra forstærkeren ikke kan vedligeholdes under impedansdyk er den måske ikke "kraftig nok".

Jeg er sikker på at nogen kan forklare det mere detaljeret samt forenklet end jeg.
Og det kan hurtigt blive teknisk for en som aldrig har leget med sådanne ting.

Den kan jo godt have mistet pusten, hvis kondensatoren er ved at være tørret ud, men hvis de var helt døde ville forstærkeren brumme i højttalerne. Så døde er de ikke.

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 Marts 2012 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Der er jo mange måder en forstærker kan være kraftig på.

En kan yde 100 w/8 ohm - 190 w/4ohm - 260 w/2 ohm, det vil man betragte som en rimelig kraftig forstærker fordi den er
tæt på at doble sin effekt

En anden forstærker kan være på 300 w/8 ohm - 370 w/4 ohm - 400 w/2 ohm, men det er jo også mange watt og den vil
nogle jo også mene er kraftig

Så er der den dynamiske effekt, det er hvad forstærkeren kan levere i spidserne (kortvarigt, typisk 1/4 til 1/2 sekund) som
f.eks et trommeslag.
Hvis 2 forstærkere yder 200 w/ 8 ohm og den ene yder 300 w dynamisk / 8 ohm og den anden yder 400 w dynamisk / 8
ohm, lyder den sidste nok en lille smule kraftigere.

Der spiller så lige en ting mere ind og det er renheden af lyden
Ren lyd lyder som regel ikke så højt som lyd der ikke er ren, derfor lyder mange små "alt-i-et" anlæg også kraftigere end de
er.

I tilfældet med din Yamaha og NAD 218 vil jeg mene at de skulle spille omtrent lige højt.
På papiret BURDE din yamaha spille højere end en NAD 218, men den spiller nok den tand pænere at den ikke lyder
sådan.

Jeg har selv haft en Yamaha M-45 og den spillede faktisk så pænt at den næsten var kedelig + at den absolut ikke kunne li
impedanser under 4 ohm.

Her er lidt data på din Yamaha & NAD 218

Skulle jeg vælge en af de to forstærkere til at spille HØJT med ville jeg vælge NAD 218eren, da man kan bruge 2 og få RET
mange watt ved brokobling.
Men skulle jeg gå efter den mest musikalske og bedst lydende som alligevel kan spille højt, ville jeg vælge Yamaha´en

Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2012 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

Mange tak for info, jeg havde heller ikke tængt at gå tilbage til NAD

Jeg havde en tanke om at anskaffe to effektforstærkere og køre BI-Amp, min forforstærker yamaha C-1000, kan nemlig tilsluttes to effekt blokke, og det betyder vel ikke så meget hvilke man vælger, bare de er kraftige nok, det er vel forforstærkeren der laver lyden, eller er det forkert?

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Marts 2012 kl. 03:16 | IP-adresse registreret  

Det er begge to der former lyden.

Men du kunne for den sags skyld godt have en NAD 218 på basserne og sin Yamaha på toppen, det ville nok ikke være helt
dumt.
Men for ikke at rende ind i forskellige følsomheder (om de spiller lige højt ved en given volumenindstilling) og alt for
forskellig lyd, så ville jeg vælge to ens effektforstærkere.

Man kan så sige at det ikke betyder det helt store hvis den forstærker der trækker basserne, ikke lyder voldsomt godt i
diskanten

Hvilke højttalere er det du har ?

Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2012 kl. 03:37 | IP-adresse registreret  

Lige nu har jeg ikke nogen, har lige solgt et par B&W 604 S3, og et par Dali 1288 HE, og havde egentlig overvejet mellem Cerwin Vega 1215 og DC 15, men nu står valget mellem DC 15 og AL 1002. Jeg er helt vild med lyden i B&W 604, men der er ingen bund i dem, efter min smag, så målet er at komme op i en 800 serie, men at købe sådan nogle nu, ville være spild, da jeg jo først skal have noget grej til at trække dem.

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Marts 2012 kl. 03:55 | IP-adresse registreret  

En DC-15 er klart tættere på det du vil ha end AL 1002 er

1288eren kan virkelig lave bund så det vil noget men diskanten er noget hård + den 12" har det med at slå i bund og give
mislyde fra sig

Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2012 kl. 04:08 | IP-adresse registreret  

Ja det er også DC 15 jeg hælder mest til, så det ender nok med at blive sådan et sæt. Jeg har fundet et sæt i DBA hvor bag diskanterne ikke virker, men du gav et link i den anden tråd jeg har kørende, på nogle erstatninger, så det betyder mindre.

Ja det er også min erfaring at Dali 1288 slår i bund, det giver et smæld i bassen, og diskanten den er født med er et horn fra Cerwin Vega, det skriger frygtelig, derfor solgte jeg dem.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 03 Marts 2012 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Bare husk de DC15 skulle være en hidsig belastning for forstærkeren, der er i brug pga bassernes kobling.

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 03 Marts 2012 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

jeg har nu ikke så meget teknisk indsigt i elektroniken, men kan fortælle jeg tidligere havde 2 stk nakamichi PA7EII på mine magnepan 3,6 og kørte elektronisk deling, de afgav 225w i 8 og 440w i 4ohm, dem skiftede jeg for et år siden til 2 stk xindak A600P på 80w KLA i 8ohm og 160w i 4 ohm, men de lyder langt kraftigere end de gamle naka....

tror det har noget med en meget større dimensioneret strømforsyning at gøre, og en meget større lytterbank......

flere skulle måske prøve at lægge ører til disse store xindak trin......

vh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

At sammenligne 2 forstærkere på papiret og deraf "læse" hvilken som er kraftigst, svarer til at kunne se på 2 piger hvilken af dem som er bedst i sengen. Fabrikanterne sminker på dataerne ligeså vel som pigerne jo mere sminke desto dårligere resultat, begge steder  

Den bedste indikator er høj vægt pr. Watt (gælder kun forstærkere) det fortæller lidt om "størrelsen" på forstærkerens vigtigste komponenter nemlig trafo, lytter, køleplader (når vi taler power vel og mærke) det siger jo reelt ikke meget om forstærkerens lydkvalitet. Dertil må du bruge ørene 

Kort fortalt drejer det sig om at en forstærker skal kunne "trække" en højttaler og ikke kun en målemodstand (som er en ren ohmsk belastning) en højttaler har sjældent en lineær impedans kurve og har tilmed ofte store fasevinkler som kræver at forstærkeren kan levere noget strøm.

Stor udgangseffekt kan jo opnåes ved at have en høj spænding til udgangen uden nævnværdig strømformåen, så falder spændingen jo når dine HT'er prøver at trække meget strøm i f eks. lave impedanser (kaldes en gummiforsyning) hvilket giver en slap og rodet gengivelse. Mens en strømforsyning som kan levere meget strøm opretholder spændingen selv når du tæsker den og det høres som en stabil og kraftfuld gengivelse.

I gamle dage havde Klasse A forstærkere ry for altid at lyde godt, det bunder lidt i ovenstående, fordi man kan jo ikke rigtig underdimensionere en strømforsyning i en (ægte) klasse A konstruktion uden at den brænder sammen, da udgangstrinnet konstant trækker fuld power. Men mange klasse A/B forstærkere af i dag er dog rigeligt dimensioneret mht transformatorene.

Mvh   

Til top Vis *allan*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *allan*

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Funzy, hvad vil du dog med flere kræfter, med ca. 300W kan man jo spille brølende højt med de fleste højttalere. Hvis du vil spille noget, der lyder som dobbelt så højt på de samme højttalere, så kræver det 10 gange så mange Watt, dvs. 3000Watt.

Hvis du synes, du har for lidt lyd, så se i stedet på dine højttalere, det kan være, de skal have større membraner eller horn.

For øvrigt kan man sige som tommelfingerregel: når man køber pro-forstærkere, får man kraftige forstærkere bag tynde forplader, og når man køber hi-fi får man kraftige forplader foran svage forstærkere. Et er watt-tallet, et andet er, hvor længe og i hvilken belastning forstærkeren kan levere wattene, før det hele går op i røg og blålys.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Hej Funzy!

Der er to pegepinde, som kan indikere, at en forstærker er kraftig eller strømstærk. Glem i den forbindelse alt om watt. Watt kan sammen med dine højtaleres følsomhed, fortælle noget om hvor højt lydtryk i dB, du kan opnå (i 1 meters afstand).

Men tilbage til pegepindene... den ene er dæmpningsfaktoren. Det fortæller noget om, hvor godt forstærkeren har fat i enhederne, og hvor hurtig forstærkeren kan flytte og stoppe enhederne. Desværre et det meget få producenter, som oplyser dette.

Den anden pegepind er hvor mange ampere forstærkeren kan smide af sig, både vedvarende og i spidstrømme. Ampere kan være en indikator for hvor dynamisk en forstærker er. Igen er producenterne sparsomme med oplysninger om dette.

Men er der en producent, som tør oplyse begge dele, så er der en rimelig chance for, at det er fordi, at deres forstærkere er kraftige.

En analogi jeg før har brugt om strøm kontra watt, er historien om Ferrari'en kontra lastbilen. Begge har 500 hestekræfter(watt), men du får aldrig en Ferrari til at trække 50 ton. Men det kan lastbilen, for den har et større drejningsmoment(mere strøm/ampere).

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Marts 2012 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Køb Crown amps, nuff said

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 14 Marts 2012 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Men tilbage til pegepindene... den ene er dæmpningsfaktoren. Det fortæller noget om, hvor godt forstærkeren har fat i enhederne, og hvor hurtig forstærkeren kan flytte og stoppe enhederne. Desværre et det meget få producenter, som oplyser dette.

Der er jeg ikke enig, høj dæmpningsfaktor er lig med en forstærker med kraftig negativ feedback. Når der måles på det komplette system/loop kan en meget høj dæmpningsfaktor alligevel ikke opnås. Og hvad er så "side" effekt at den høje negative feedback?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Sendt: 15 Marts 2012 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Ved godt at det er lidt offtopic, men du kan evt se på Forstærkere af PA typen

http://www.dpw-proshop.dk/shop/cerwin-vega-cv-5000-1250p.htm l

Skal bestille een til at trække min strømkrævende 3½vejs 15" specialbyggede CV front højtalere i mit biograf stue

Er enig at store CV enheder kræver meget strøm og stram styring af bas enhederne. Ellers kommer det til at lyde ad H. til  Har fået lov til at låne en CV-5000 på prøve af en kammerat og lyden er klart mere stram og "klinisk"

Måske kan du spørge en butik som sælger PA forstærkere om du kan låne en på prøve

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes