Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 21:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: 1 eller 2 effektrin? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tommels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2012 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har på nuværde tidspunkt 2 stk. b&w matrix 801 S3 der trækkes af 1 stk. rotel rb-991 (2x200 watt). Jeg har benyttet mig af muligheden for at bi-wire, da det skulle gøre højttalerne lettere at trække (læst i diverse forums). Terminalerne på effekten er dog ikke voldsomt store og det kan kun lige lade sig gøre at mase kablene ind i terminalerne - Black rhodium s300 biwire kabel.
Til daglig spiller det egentligt ret fint, men man hører altid om at de højttalere kan bruge næsten alle de watt man smider efter dem. Jeg har derfor gået med en tanke om at finde en rotel mere og sætte en forstærker til at drive hver højttaler. Er der nogen ide i at gøre det?
Jeg har pt. en forstærker mere på hånden til en rimelig pris, så det kan lade sig gøre snarest.
Er der nogle input derude fra jer?

Til top Vis tommels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tommels

FysikNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Januar 2012 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Det synes jeg at du skal gøre, nu kender jeg ikke denne Rotel, men hvis den er som normale stereoforstærkere så trækker de på den samme strømforsyning eller trafo. Og det vil give mere crosstalk end ellers. 

Fik lige slået denne op og den har en fælles trafo for begge kanaler men med seperate stømforsyninger fra Trafoen af. Men udover mere effekt vil jeg ikke være forbavset over bedre stereoperspektiv

Til top Vis FysikNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FysikNørd

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Januar 2012 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Bi-wireing gør det ikke nemmere at trække en højttaler. Den eneste reelle forskel, er en lavere kabel-modstand, som i forvejen er ligegyldigt lavt.

Hvis du du vil bruge 2 effektforstærkere, ville jeg anvende en blok til bunden, og den anden til toppen.
Hvis du skal bruge en blok, til hver højttaler, skal du ud I noget brokobling. Og jeg er ikke ligefrem begejstret for brokobling.

Den første løsning vil have den bedste lyd, vil jeg mene.

tommels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 19 Januar 2012 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Brokobling har jeg ikke en disse forstand på... Havde nok bare tænkt mig at splitte linie signalet ud fra en til to, så jeg fik 2 venstre og 2 højre - Så fik begge indgange i effekten signal?
Til top Vis tommels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tommels

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Januar 2012 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Det er vel biamping og ikke biwiring du mener.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Januar 2012 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

jeg ville klart foretrække biamping med et effekttrin til hver højtaler de har jeg selv bedst erfaring med da de så skal lave det samme modsat hvis du har en til toppen og en til bunden der er det jo den til bunden der klart skal lave mest hvor den til toppen i skal lave så meget
men der er delte meninger om hvilken metode der er bedst så det bedste råd er at prøve sig frem
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

JRolLbs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Januar 2012 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Jeg ville hellere have én rigtig god forstærker end to halvgode. Jeg ville sælge den Rotel og kigge mig om efter noget andet og bedre, hvis jeg var dig. Evt. NAD S200, Nachamichi PA5 el. 7 osv. Måske et større effekttrin fra Rotel, hvis du er tilfreds nok med lyden, men bare mangler kræfter?
Til top Vis JRolLbs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRolLbs

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Januar 2012 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Enig med Denon4life. En forstærker til hver højttaler (forudsat at de er ens). Det har jeg selv haft, med to Holfi Power 8
(ligesom Denon4life?!). Det var meget bedre end en enkelt.

Derudover er jeg faktisk også enig med JRolLbs. Da de to Power 8 blev skiftet ud med en Power NB1, var det igen et skridt
opad.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Januar 2012 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
jeg ville klart foretrække biamping med et effekttrin til hver højtaler de har jeg selv bedst erfaring med da de så skal lave det samme modsat hvis du har en til toppen og en til bunden der er det jo den til bunden der klart skal lave mest hvor den til toppen i skal lave så meget
men der er delte meninger om hvilken metode der er bedst så det bedste råd er at prøve sig frem

Jeg vil mene at horisontal bi-amping er bedst og 'sikrest', da det ikke er helt så kritisk om de to forstærkere er 100% ens.
(Den ene forst. til bas og den anden til det øvrige toneområde).

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes