Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Spørgsmål om balancerde XLR signal kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kasper.f.c
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2012 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har købt mig en Thule AI150b integreret stereo forstærker som jeg benytter med mine Dali 470 Evidence.

Jeg er rigtig vild med lyden, men min hørelse er en smugle sart, synes diskanten kan blive lidt for skinger til min smag.

Måden jeg gør det på er: USB til DAC MAGIC, LINDY XLR til Thule ai150b, Dali Blue højtaler kabel til Evidence.

Nogen gange er min kilde også Apple Airport express via optisk til Dacmagic.

Jeg tror det er lindy kablernes skyld men tør ikke bare købe nogle andre for at finde ud af at det ikke ændrede noget.
http://www.lindy.co.uk/15m-xlr-cable-male-to-female-red/6042 .html <--- denne type, også meget billigt kabel.
Til top Vis Kasper.f.c's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper.f.c

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Sendt: 15 Januar 2012 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

jeg tror desværre ikke du kan skyde alt skylden på dine lindy kabler

jeg har ikke hørt dem men de kan jo self have en del af skylden. jeg kan se i din beskrivelse at du har/ ejer et sæt dali 850?
har du haft en overgang fra dem til dine ny 470 evidence?

jeg har selv eget et sæt dali 850 og DE var skarpe i toppen, hvilket jeg har oplevet med de fleste af dali's højtalere
(udelukkende mit synspunkt )

jeg tror desværre det ligger til dine dalier at have en lidt skarp diskant så jeg tror du må leve lidt med det med mindre du vil
skifte dem ud

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

Kasper.f.c
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2012 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Har ikke haft 850 i lang tid. Hvilke højtalere bør man så kigge efter. Jeg har tit hørt at dali har tendens til at være skarpe i
toppen. Har bare svært ved at tro at det er over hele dali serien.

Har Dynaudio i bilen og synes også de kan være skarpe!

Divine XTZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Januar 2012 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har også Evidence 470. Jeg synes ikke de er specielt skarpe i toppen. Men de hedder ikke evidence uden grund, det du
fodrer højtaleren med, er også det der kommer ud.

Måske er din forstærker lidt lyst klingende i forhold til din smag, prøv at låne en anden forstærker hvis du har mulighed for det.

Evidence (og de fleste andre dali højtalere) skal ikke vinkles ind mod lyttepositionen, men stå på en lige linie. Hvis du vinkler
dem ind, får du også for meget diskant.
Til top Vis Divine XTZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Divine XTZ

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Sendt: 15 Januar 2012 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

de er skiftet ud for længst og det er forstærkeren så ingen problem der men jeg tror desværre ikke du skal lede efter
fejlen i kablerne

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Januar 2012 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

måske du bare har et mere afslørende setup nu, måske er kilden bare lidt hissig at lytte på.

Faktisk kan der være flere grunde til en skar lyd, alle kabler kan frembringe en hård diskant, både signal, ht og strøm kabler, hvis forstærkeren placeres på et hårdt matriale kan den også komme til at lyde up front, fejl flacering af højtaleren er en mulighed, placeres en hård sten under højtaleren kan det i nogle tilfælde også medføre en hård diskant, det kan ganske enkelt også være at thule dali kombinationen ikke er vellykket (her kan jeg lige indskyde at jeg selv har haft en Audia flight one med et sæt dali grand diva, bestemt ikke nogen heldig combo) og som skrevet til at starte med kan det rent faktisk være at din kilde spiller hissigt og thule forstærkeren blot formidler dette, mulighederne er mange, så syntes det er svært at svare på.

Kasper.f.c
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2012 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Nu er forstærkeren en sag til 11k så ville helst udskifte mine højtalere. Jeg savner også bund iforhold til mine gamle 850ere.

Ville Evidence 870 være en mulighed eller måske lyder de identisk

Er lige flyttet her i weekenden, og skrev mit indlæg på baggrund af lyden i min gamle stue, efter at have lyttet lidt her i den nye
lejlighed så synes jeg at toppen er blevet mere rund. Samtidig er bassen blevet dybere.

Men herligt jeg ikke behøver købe andre kabler, da jeg synes det er det værste at bruge penge på :-)

Celziam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Januar 2012 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har haft samme forstærker samt en en Spirit IA100. De ER lyst klingende, dog har jeg ikke oplevet det som ubehageligt, blot som en
karakteristisk spilestil. Men måske noget med en lidt mere "rund" lyd ville passe bedre til dine ører - om end det selvfølgeligt er ærgerligt at skifte en
ellers rigtig fin forstærker ud.
Til top Vis Celziam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Celziam

Kasper.f.c
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2012 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Hvilke forstærkere skal jeg kigge efter?, jeg er sådan en som kun køber brugt så det er ret svært at høre dem inden køb :-/

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 Januar 2012 kl. 06:19 | IP-adresse registreret  

Er et balanceret kabel ikke bare 2-3 tråde (f.eks ring kabel eller bændel bånd fra pc verden) der snoet/twistet omkring
hinanden så de skærmer hinanden og danner ca 50 ohm kabels impedans + en skærm fra et antenne kabel og til sidste en
kabel strømpe der dækker fra start til slut, og vups har man sparet x00 kroner og så et stik i hver ende af god kvalitet.

Det med balanceret kabler blev opfundet sammen med telefonen (1876, tror det var Alexander Graham Bell eller Philipp
Reis), fordi uden snogning kunne man ikke trække kabler særlig mange meter før det opstod støj og brum, og man havde
brug for at kunne trække kilometer lange kabler før der kom en forstærker på.

En af de mest oplagte emner til at lave balanceret har altid for mig være en Pickup>RIAA fordi en MC eller MM pickup pr
natur er en balanceret lyd giver (en spole i et magnet felt og det er det), men i samme øjeblik signalet havner på kablet
bagpå pladespilleren så gøres det singel endet og sendes ind i en singel endet RIAA. Det mest mystiske ved dette er at
det rigtige burde være lidt ala den her RIAA :
altså fra Pickup til forforstærker balanceret. LINK

Fordelen ville være at RIAAen skal forstærke mindre, da signalet er kraftigere og man kan nøjes med at have den ønskede
tilbage kobling lokalt i de enkelte trind, men igen jeg ved sikkert ikke nok om den teknik, for mig virker det bare logisk.

Der laves alt for meget Pseudo balanceret.

Celziam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2012 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo prøve at lytte til Cambridge, Rotel eller Arcam. De er alle varme i lyden. Jeg har selv haft en XTZ D3 100, og den er også mindre
lystklingende end Thule på trods af, at det er en klasse D-forstærker.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Januar 2012 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

I rigtig rigtig mange tilfælde er det akustikken der er problemet.. og ligemeget hvad du skifter ud, så hjælper det ikke noget, medmindre du først har styr på din akustik.. Prøv at få en til at klappe lige foran din diskant mens du sidder i lyttepos.

Luk øjnene og peg der hvor lyden kommer fra.. Hvis du har hårde gulve væge loft glas stor fladskærm osv i rummet, eller det hele på en gang, så er det nok nemmere at skifte til hovedtelefoner..

Dali 470 har bestemt ikke agrasiv diskant..  Dali 850 er en helt anden sag.. Helt anden type diskant.

Vil gætte på de fleste herinde ikke har styr eller er bevidst om deres akustik.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Januar 2012 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Har selv haft Thule IA150B. Den er kendt for at være en af Thules mere analytiske (kolde) forstærkere. Jeg skiftede den til IA75B som var noget
varmere. Jeg kørte Dali Mentor med dem og det var generelt for lyst og manglede bund.

Kender en som har Vienna højttalere sammen med Thule. De klær hinanden rigtigt godt.

Er nu selv gået videre til mere bas og varme - se signatur

/Dranov

PifPafGiraf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2011
Sendt: 20 Januar 2012 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Celziam skrev:
Du kunne jo prøve at lytte til Cambridge, Rotel eller Arcam. De er alle varme i lyden. Jeg har selv haft en XTZ D3 100, og
den er også mindre
lystklingende end Thule på trods af, at det er en klasse D-forstærker.

undskyld, men kalder du xtz'eren en klasse D forstærker? Jeg vil skarpt påstå det er en ganske almindeligklasse A/B forstærker. enlighten me
if im wrong :)

vh
Til top Vis PifPafGiraf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PifPafGiraf

Celziam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2012 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

@Pifpafgiraf: jeg ved sørme ikke lige hvor den kom fra med kl D. Du har naturligvis helt ret. Eller næsten, i hvert fald; den kører kl A/B eller A.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes