Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 06:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: udgange på pre? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2012 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

jeg bliver måske nød til at finde ny pre da min er til rep, og det var en dyr omgang, og den er afsted igen........

så har jeg googlet lidt rundt, og da jeg gerne ville finde en med tre xlr udgange, men det er svært!!!

hvad vil det sige hvis de kalder den ene for main, og den anden for aux? classe cp800

et andet tilfælde macintosh c50, her er den ene main og de andre to scwidset?

lyngdorf DP-1 hedder den ene også main, den anden line?????

jeg skal have tre systemmer koblet op og lige nu har jeg på den ene udgang sat en xlr Y splitter ind til de to sæt og det tredie sætter direkte på den ene udgang, jeg bruger jo kun et system af gangen, det kan vel godt lade sig gøre? ved der sidder en buffer for hver udgang.

vh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 02 Januar 2012 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Main betyder her nok 1'ste prioritet og aux er blot en ekstra indgang (auxilary)

Schwitch'ed ses ofte ved de net udtag på forforstærkere/integrerede. Schwitched tænder/slukker for det tilsluttede udstyr sat til her. Der er som regel også en Unschwitched samtidigt og denne har altid strøm på om forstærkeren er tændt ellet slukket.

Main/remote sås på de ældre Technics forstærkeres ht udgange A og B.

Måske kan du lede lidt af disse beskrivelser over på de indgange du nævner.

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Main betyder her nok 1'ste prioritet og aux er blot en ekstra indgang (auxilary)

Schwitch'ed ses ofte ved de net udtag på forforstærkere/integrerede. Schwitched tænder/slukker for det tilsluttede udstyr sat til her. Der er som regel også en Unschwitched samtidigt og denne har altid strøm på om forstærkeren er tændt ellet slukket.

Main/remote sås på de ældre Technics forstærkeres ht udgange A og B.

Måske kan du lede lidt af disse beskrivelser over på de indgange du nævner.

nu er det pre out jeg skriver om, ved godt at aux er betegnelsen for en ekstra indgang normalt, jeg kigger bare lidt efter om der findes pre med 3 ballancerede udgange.....så man ikke skal rende og skifte stik til systemmerne.....hvilket man vil køre med.

lige nu har jeg to pre out ballanceret, bruger Y-splitter på den ene udgang..... og så er der 2 sæt pre out RCA også, dem bruger jeg dog ikke da jeg kører fuld ballanceret.....det drejer sig om en audio analouge bellini, men der er til rep lige nu igen igen......3 1/2 år gammel og har spillet som en drøm.....

vh velkommen

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 02 Januar 2012 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Jeg ville lave en switch box med 2 x XLR in og 6 x XLR out, hvor man kunne skifte mellem de anlæg der nu skulle spille.

Så bliver forforstærkeren også kun belastet med ét anlæg ad gangen (Det kan være en stor fordel og især ved lange
kabeltræk)

Det koster ikke meget at lave

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Jeg ville lave en switch box med 2 x XLR in og 6 x XLR out, hvor man kunne skifte mellem de anlæg der nu skulle spille.

Så bliver forforstærkeren også kun belastet med ét anlæg ad gangen (Det kan være en stor fordel og især ved lange
kabeltræk)

Det koster ikke meget at lave

kan være det er sådan en de har i monacor katalog 2007 der hedder LS-280/SW.

ja jeg kører med 10 meter ud til hver.....system, men det skulle da ikke være noget problem når man kører xlr.....? or what

vh velkommen

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

linket til den er her.....er det sådan en du mener hr higenden?

http://www.avls.fr/prgphp/show_article.php?reference=190BU04

vh velkommen

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Det er ikke helt sådan en jeg mener.

Det jeg ville gøre var at have en box med 2 x XLR ind og 6 x XLR ud, med en omskifter på.

Den ville jeg så sætte efter PRE OUT på forforstærkeren.

MHT lange kabler og flere tilslutninger, så KAN det være et problem selvom man kører balanceret, men hellere lange
signalkabler end lange højttalerkabler
Lange signalkabler øger f.eks impedansen, kapaciteten og induktionen og kan give diskanttab

Forforstærkeren kigger jo ind i 3 x modstand (3 anlæg) i stedet for et anlæg ad gangen - også selvom de ikke er tændt og
det er ikke alle forforstærkere der er glade for lave impedanser (som kræver mere strøm)

Der sker såment ikke noget ved det, men lyden kan blive lidt mere lukket, mindre dynamisk end hvis forforstærkeren kun
skal trække én effektforstærker.

MEN, det afhænger helt af forforstærkerens udgangsimpedans og strømformåen

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Det er ikke helt sådan en jeg mener.

Det jeg ville gøre var at have en box med 2 x XLR ind og 6 x XLR ud, med en omskifter på.

Den ville jeg så sætte efter PRE OUT på forforstærkeren.

MHT lange kabler og flere tilslutninger, så KAN det være et problem selvom man kører balanceret, men hellere lange
signalkabler end lange højttalerkabler
Lange signalkabler øger f.eks impedansen, kapaciteten og induktionen og kan give diskanttab

Forforstærkeren kigger jo ind i 3 x modstand (3 anlæg) i stedet for et anlæg ad gangen - også selvom de ikke er tændt og
det er ikke alle forforstærkere der er glade for lave impedanser (som kræver mere strøm)

Der sker såment ikke noget ved det, men lyden kan blive lidt mere lukket, mindre dynamisk end hvis forforstærkeren kun
skal trække én effektforstærker.

ja nu er det jo sådan det kun er kablerne den pre kigger ind i den har jo to pre out udgange hvor jeg så kun bruger et system af gangen.....

der har bestemt ikke manglet noget hverken dynamik eller diskant, det har spillet så fedt. og da jeg på det store system efter digital delefilter har fire effekttrin kigger den altid ind i flere....

der har ikke været noget problem i lyden....men vil du sige det måske er derfor den er gået i stykker efter kun 3 1/2 år???? den har jo da to xlr udgange...så det skal den da kunne kobles op med, og jeg har spurgt flere teknikere, og de har alle sagt der ikke er noget problem i at sætte en Y-splitter på den ene udgang når jeg kun kører med et system af gangen......

mvh velkommen

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hvis man f.eks har 5 effektforstærkere hvor 2 sidder på det ene XLR output og de 3 andre sidder på det andet XLR output
(f.eks med Y-splitter) og man kun tænder for den ene effektforstærker og spiller, så belastes forforstærkeren med 5
effektforstærkere alligevel.

For at forforstærkeren ikke skal belastes med flere effektforstærkere/filtre osv, så skal stikkene faktisk helt ud

I princippet er det helt det samme som en effektforstærker og højttalere - jo flere højttalere, jo hårdere belastning for
effektforstærkeren.

Men det er nemt at afprøve, for man spiller bare med ET anlæg sat til og prøver bagefter med alle anlæg sat til og stadig kun
det første tændt - er der ingen forskel i lyden bør der ikke være problemer

EDIT: Det er ikke så meget om den kan tåle at køre med 2 output hvor der er Y-splitter på den ene (altså 3 ialt), men mere
hvad den ser i den anden ende.

Hvad sidder der i den anden ende af de 3 kabler af forforstærkeren ?

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Og for at gøre det hele lidt mere kringlet så hvis det første forforstærkeren ser i den anden ende, er et elektronisk
delefilter hvor der sidder f.eks 3 effektforstærkere, så er det filterets impedans forforstærkeren ser og ikke effektforstærkernes
(meget tit en kæmpefordel)

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Og for at gøre det hele lidt mere kringlet så hvis det første forforstærkeren ser i den anden ende, er et elektronisk
delefilter hvor der sidder f.eks 3 effektforstærkere, så er det filterets impedans forforstærkeren ser og ikke effektforstærkernes
(meget tit en kæmpefordel)

jamen den kigger i et delefilter på alle systemmerså har den det jo godt kan jeg forstå!!!!

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:

highenden skrev:
Og for at gøre det hele lidt mere kringlet smileys/smiley4.gif"> så hvis det første forforstærkeren ser i den anden ende, er et elektronisk delefilter hvor der sidder
f.eks 3 effektforstærkere, så er det filterets impedans forforstærkeren ser og ikke effektforstærkernes (meget tit en
kæmpefordel)

jamen den kigger i et delefilter på alle systemmerså har den det jo godt kan jeg forstå!!!!

Ja det burde bestemt ikke være et problem men mht kabellængde og 3 anlæg på samme tid KAN der være lidt
diskant tab, men det er langt fra sikkert.
Men det er jo nemt at afprøve ved kun at koble et anlæg på kontra allesammen og så "se" om man kan høre forskel   

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
velkommen skrev:

highenden skrev:
Og for at gøre det hele lidt mere kringlet smileys/smiley4.gif"> så hvis det første forforstærkeren ser i den anden ende, er et elektronisk delefilter hvor der sidder
f.eks 3 effektforstærkere, så er det filterets impedans forforstærkeren ser og ikke effektforstærkernes (meget tit en
kæmpefordel)

Ja det burde bestemt ikke være et problem men mht kabellængde og 3 anlæg på samme tid KAN der være lidt
diskant tab, men det er langt fra sikkert.
Men det er jo nemt at afprøve ved kun at koble et anlæg på kontra allesammen og så "se" om man kan høre forskel   

det er skam prøvet for tid tilbage, og jeg mangler ikke diskant på noget når det spiller magnepan er endda dæmpet med 2db fra 1700hz og op med et shelving filter, ellers klingede de for lyst.

og på jbl 250 kører jeg med en bånddikant den gamle TAD fra pioneer hpm 150 fra 12khz og op og på hjemmebyg med 077 driver fra 7khz så der mangler slet ikke diskant her, heller ikke bass for den sags skyld!!!!!

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:
highenden skrev:
velkommen skrev:

highenden skrev:
Og for at gøre det hele lidt mere kringlet smileys/smiley4.gif"> så hvis det første forforstærkeren ser
i den anden ende, er et elektronisk delefilter hvor der sidder f.eks 3 effektforstærkere, så er det filterets impedans
forforstærkeren ser og ikke effektforstærkernes (meget tit en kæmpefordel)

jamen den kigger i et delefilter på alle systemmerså har den det jo godt kan jeg
forstå!!!!

Ja det burde bestemt ikke være et problem men mht kabellængde og
3 anlæg på samme tid KAN der være lidt diskant tab, men det er langt fra sikkert. Men det er jo nemt at afprøve ved
kun at koble et anlæg på kontra allesammen og så "se" om man kan høre forskel   

det er skam prøvet for tid tilbage, og jeg mangler ikke diskant på noget når det spiller magnepan er endda dæmpet med
2db fra 1700hz og op med et shelving filter, ellers klingede de for lyst.

og på jbl 250 kører jeg med en bånddikant den gamle TAD fra pioneer hpm 150 fra 12khz og op og på hjemmebyg med
077 driver fra 7khz så der mangler slet ikke diskant her, heller ikke bass for den sags skyld!!!!!

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2012 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

sådan lyder det osse med thumbs up når det spiller.......vh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes