Forfatter |
|
Hlollqnd Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2011 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 16
|
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er godt i gang med at bygge nyt hus. I den forbindelse skal jeg fra teknikrumnmet have trukket lyd ud til de forskellige
værelser/opholdssteder.
Af praktiske årsager vil jeg helst have min(e) forstærker og lydkilder stående i teknikrummet og så nøjes med at trække det
forstærkede signal ud til højtalerne. Der bliver 25 meter til den fjerneste højtaler (ikke fugleflugt, men kabellængde)
Det skal bemærkes at der ikke er tale om HIFI-lyd, men typisk (tale)radio, lidt baggrundsmusik mv. - men når det er sagt,
må der ikke være "brummen" eller andet irriterende støj.
Jeg har nu følgende overvejelser:
1. Kan det lade sig gøre uden at bruge speciel-kabler som koster en bondegård ?
2. Hvilken kabeltype bør jeg vælge ? Skærmede kabler ?
3. Hvor tæt må lydkablerne ligge mod 220volt'en ?
4. Hvad er det vigtigste for at sikre sig mod støj ?
5. Andre ting jeg skal være opmærksom på ?
|
Til top |
|
|
McFrede Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ville jeg normalt kigge efter skærmede kabler, ja faktisk slet ikke fange an med sådan et projekt, men...
Du kan eventuelt prøve at forbinde dine højttalere med dit anlæg med 25 meter almindelig lampeledning, og så trække en 25 meter forlængerledning lige op ad dit nye højttalerkabel (lampeledningen). Slut nogle el-apparater på og start musikken. Kan du høre unoder kan du gentage forsøget hvor du enten fjerner ledningerne fra hinanden eller bruger et bedre kabel. Hører du ingen brummen/støj har du en billig løsning!
Jeg garanterer ikke for noget!  __________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
|
Til top |
|
|
McFrede Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov ja, jeg mener at skal kabler krydse hinanden så skal de helst krydse vinkelret på hinanden for at minimere indstrålet støj!
__________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
|
Til top |
|
|
Hlollqnd Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
McFrede skrev:
Du kan eventuelt prøve at forbinde dine højttalere med dit anlæg med 25 meter almindelig lampeledning,
og
så trække en 25 meter forlængerledning lige op ad dit nye højttalerkabel (lampeledningen) .... |
|
|
Mange tak for svar.
Ja, Jeg kan selvfølgelig lave en test først, og det er nok også en god ide, men jeg tænkte at der måske var nogle
tommerfingerregler, eller måske nogle fif til hvordan jeg i hvert fald ikke skal gøre.
- Men jeg forstår dit svar således, at det måske kan lade sig gøre med et rimeligt resultat, men langt fra sikkert...
McFrede skrev:
Hov ja, jeg mener at skal kabler krydse hinanden så skal de helst krydse vinkelret på hinanden for at
minimere indstrålet støj! |
|
|
Tak, Hermed noteret. Jeg skal dog nævne at i og med at det er et nybyggeri har jeg temmelig frie hænder til kabelføringen,
så sådanne ideér hertil er meget velkomne.
|
Til top |
|
|
McFrede Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nybyggeri?
Så kommer her mit råd: Træk flex-rør på de kortere distancer, jeg har selv kunnet trække almindeligt højttalerkabel igennem ~10 meter flex-rør, men det bliver sværere jo længere træk du har. Fordelen er at du altid kan skifte kabel eller du kan lave fine væg-udtag som jeg selv har gjort det (skal jeg virkelig tage et billede?). Jeg har lavet et udtag oppe under loftet og nede ved gulvet for både surround- og bag-højttalere så jeg skal se på mindst muligt kabel ude af væggen. Det er almindelige højttalerterminaler i et blændet fugadæksel så jeg kan stikke bananstik i fra væggen og til højttaleren.
For længere distancer kan du blive nødt til at indmure dit kabel, men jeg ville være noget ked af den løsning. Eventuelt kunne du lave en "mellemstation" for hver 10 meter hvor du trækker kablet igennem og så fortsætter derfra videre ud. Jeg ville dog nok foretrække at lave de lange kabeltræk i kælder eller på loft.
Husk ikke at lave for skarpe bøjninger på dit flex-rør, og hvis du vil flotte dig så køb noget med en lidt større diameter end den billigste i Jem Og Fix (som jeg i øvrigt selv har brugt til de ~10 meters træk jeg har lavet). Større diameter vil gøre det lidt lettere at trække kabel igennem og hvis du lige pludselig vil have et ekstra kabel igennem (netværk, digital lyd/billede)... __________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
|
Til top |
|
|
McFrede Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hovsa, jeps...
Det kan MÅSKE lade sig gøre med rimeligt resultat. Det afhænger af hvor kræsen du er, men det lød til at du ikke er ude i noget SUPER-HIFI og så tror jeg der er gode chancer for at det kan lykkes. __________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
|
Til top |
|
|
Hlollqnd Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
McFrede skrev:
... Så kommer her mit råd: Træk flex-rør på de kortere distancer, jeg har selv kunnet trække almindeligt
højttalerkabel igennem ~10 meter flex-rør, men det bliver sværere jo længere træk du har ... |
|
|
Tak for gode råd.
Jeg er IT-nørd, og har allerede under designfasen af huset erkendt at jeg kommer til at trække mange kabler rundt i huset
(ikke kun lyd) - og har derfor lavet rigeligt med plads til mine nuværende og kommende ideér. Jeg har således et 16x8 cm
kabelkanal ført gennem til alle rum, med pæne paneler som kan afmonteres således at nye kabler kan eftermonteres uden
problemer. Jeg har således ingen pladsproblemer eller nogen problemer med at "komme til"... Jeg er udelukkende i tvivl om
hvordan jeg gør det rent hardware-mæssigt.
Da jeg ikke har nogen viden om lydkabler kunne jeg finde på at:
Trække et 2x1mm2 uskærmet højtalerkabel til ca. 6kr/m de 25 meter hen til min højtaler. Kablet ville så ligge ca. 4cm fra
220volts kabler og samme 4 cm fra mine datakabler ...
- Men jeg har ingen ide om hvorvidt dette er "ok" eller hvordan jeg kan gøre det bedre...
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skriver ikke noget om hvad udstyr der skal hænge i enderne af kablerne. Men du skriver at du har indrettet det så det er nemt at skifte kabler. Mit råd er at du prøver med et billig kabel som herefter kan udskiftes (evt. med skærmede kabler) men den bedste løsning er selvfølgelig at lave en anden førings vej, så lydkablerne ikke ligger sammen med datakabler og strømkabler. Hvis det er et absolut "must" at bruge samme føringsvej så er der ingen der kan svare dig på om/hvor meget støj det vil give, så prøv med det billige kabel. Så er tabet ikke så stort hvis du senere må skifte kabler eller lave ny føringsvej
Mvh __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|
Hlollqnd Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker for svar, jeg vil give de lidt billigere kabler et forsøg først og hvis det bliver noget møg må jeg prøve noget andet.
(Som nævnt bliver det nemt at komme til kabelkanalerne)
Men... Nu har jeg googlet lidt for at finde ud af hvilke højtalere som jeg kan hænge i enderne, og så er et nyt spørgsmål dukket
op. Jeg faldt over "Tannoy Reveal 501a Powered Monitor" - altså aktive højtalere. Disse kan fødes med et balanceret XLR-
signal. Er det en fordel at trække et sådan balanceret signal istedet for almindelige højtalerkabler og længere afstande ? Vil en
bedre løsning være at jeg benyttede aktive højtalere ?
|
Til top |
|
|
McFrede Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal jeg igen passe på hvad jeg siger, men jeg mener at et balanceret kabel skulle være godt mod støj. Du skal bare huske at du så skal have noget udstyr forrest der kan levere et balanceret signal!
__________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
|
Til top |
|
|
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
Sendt: 27 Oktober 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
McFrede skrev:
Nu skal jeg igen passe på hvad jeg siger, men jeg mener at et balanceret kabel skulle være godt mod støj. Du skal bare huske at du så skal have noget udstyr forrest der kan levere et balanceret signal! |
|
|
Eller lave nogle balancerede drivere fra dantimax. De koster ikke mere end 220 kr eks. strømforsyning og kabinet. http://electronics.dantimax.dk/Kits/Preamps_-_poweramps/1_12 489606052.htmlAlt dette er dog kun aktuelt, hvis han vælger sig for at have signal kilde og forstærker to forskellige lokalisioner.
__________________ Dan R. Hansen
|
Til top |
|
|