Emne: Stereo CD + Int forstærker ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
GamerOfDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2009 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 96
|
Sendt: 15 September 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Står lidt i et "slags" dilemma. Er lige kommet til en smule penge på kontoen igen, og vil derfor gerne investere i en CD-afspiller, og en integreret forstærker. Dog er der lige en del principper fra min side...
- Først skal der købes CD-afspiller, og en Little Dot MKV (Til hovedtelefonerne, Denon AH-D2000). Derfor ingen integreret forstærker til at starte med, men det kommer hurtigt.
- I starten er højttalerne Dali Lektor 1, men bliver nok ændret til noget der mere "ligner" CD-aspiller + Forstærker til 6-7k. Derfor med hensigt på, at opgradere højttalerne (Vil gerne beholde den neutrale lyd, men vil er rigtig glad for en høj detaljegrad. Altså at kunne høre så meget som muligt i produktionen, uden at lyde "falsk" på nogen måde.
- Budget for CD-afspilleren alene, er ca. 3000 +- 500. Må gerne være brugt, men så skal det være på fyn, eller jylland nær fyn.
- MINIMALT antal funktioner. CD-afspilleren er til CD, ALDRIG MP3, PC, digitalt whatever, og der skal helst ikke være nogen tone-balance ændrer. Dvs, hvis der står noget som helst med Airplay, Apple Compatible, Wi-Fi, eller noget som helst der er mere digitalt end en CD er, så ryger den ikke ind i mit lytterum. Ikke engang i 2050.
- Signalkablet bliver højest sandsynligt til en 500 lap, og kun 1.
I er velkomne til at spørge om alt :) Håber det er overskueligt.
Hilsen Allan.
__________________ Hi-Fi-aspirant. 17 år.
Dali Lektor 1 - Denon RCD-M37.
iPod Touch 32GB 3G, Goldring DR100
Denon AH-D2000 > Creek OBH-21SE > MIT Terminator 3 signal > Denon RCD-M37
|
Til top |
|
|
CianDK Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 206
|
Sendt: 15 September 2011 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte selv en Pioneer med stable platter, da jeg var i din alder. Den var god til prisen dengang men teknologien er
virkelig gået stærkt de sidste år; til fordel for de yngre og måske knap så velhavende entusiaster :)
Jeg tror ikke noget det prisleje ville kunne nå en FLAC-fil gennemen en PC/Mac med en f.eks en JKdac (til 500euro) til
sokkeholderne. ;)
JKDac'en er en Sabre Dac og en moded USB HiFace, som kører på genopladeligt batteri. Har spillet lige op med 10x så dyre
afspillere hos lokale forum medlemmer herovre i Dublin!
Du kan evt læse mere her: http://sites.google.com/site/hifacemods/home/hiface-dac
Men jeg har fuld respekt for dit valg ift. "keep it simple" og på brugt markedet er der Vincent, Rotel, MF, Cyrus og Arcam
afspillere som alle ville være rigtig fine afspillere på det "niveau" du befinder dig.
Jeg ved, det ikke er det du gerne vil høre, men jeg ville selv ønske jeg kunne have startet med en JKDac og en PC. Der får
man altså adgang til High End afspilning og samtidig SÅ meget mere budget til at finde en forstærker og højtalere, der kan
følge med... ;) Held og lykke med det!
Claus
|
Til top |
|
|
Dennisk Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
Sendt: 15 September 2011 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at den Little Dot forstærker, som du snakker om, har en indbygget preamp-funktion. Den kunne du jo drage nytte
af og bruge pengene på en effektforstærker i stedet for en integreret, og på denne måde få mere vellyd for pengene.
Mht. dit princip angående en enkel cd-afspiller, så ville jeg jo mene, at du skulle vælge en cd-afspiller, udfra hvilken der lyder
bedst, uanset funktioner. Hvis den så har en digital indgang på bagsiden, er det da bare et kæmpe plus! Så kan du også bruge
den som ekstern dac til f.eks. dit fjernsyn eller computer.
Men jeg vil også give CianDK ret i at du nok får mere lydkvalitet for pengene ved at købe en dac, og så enten bruge en dvd-
afspiller som drev, eller en computer (evt. trådløst vha. en Airport Express).
Altså:
Computer -> trådløst vha. Airport Express ->
DAC -> Little Dot -> Effektforstærker -> højttalere.
|
Til top |
|
|
GamerOfDK Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2011 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennisk skrev:
Jeg mener at den Little Dot forstærker, som du snakker om, har en indbygget preamp-funktion. Den kunne du jo drage nytte
af og bruge pengene på en effektforstærker i stedet for en integreret, og på denne måde få mere vellyd for pengene.
Mht. dit princip angående en enkel cd-afspiller, så ville jeg jo mene, at du skulle vælge en cd-afspiller, udfra hvilken der lyder
bedst, uanset funktioner. Hvis den så har en digital indgang på bagsiden, er det da bare et kæmpe plus! Så kan du også bruge
Men jeg vil også give CianDK ret i at du nok får mere lydkvalitet for pengene ved at købe en dac, og så enten bruge en dvd-
Altså:
DAC -> Little Dot -> Effektforstærker -> højttalere. |
|
|
En DAC kommer ikke ind i mit hus. Synes selv at FLAC (Og andre lossless formater) lyder markant
dårligere, end f.eks. CD'er, og ifht. vinyl er digital lyd bare skidt i mine
ører... Har ikke fjernsyn, og gider ikke lægge mine 130+ Cd'er ind på PC'en, for så bare at lægge dem i kælderen. Musikken er jo komprimeret, når du har fået den gennem PC systemet (Man kan måske godt kalde f.eks. AIFF og WAV ukomprimeret, men lyden er stadig dårligere. FLAC er endda "småkomprimeret", men går så op til 192khz samplingfrekvens (Sikkert mere), mens WAV "normalt" holder sig til 44.1khz. Så det bliver enten CD -> Integreret -> Højttalere, eller CD -> Little Dot -> Effekt ->Højttalere. Den dag CD'er udgår på markedet, der er jeg død for længst :P Under alle omstændigheder, så har jeg 130+ CD'er, og køber Ca. 100 om året. Det ændrer sig ikke, selvom jeg eventuelt hørte "bedre-end-CD-FLAC". Jeg vil gerne have CD'erne til at være andet end til éngangsbrug, og så pynt ;) Kan måske spørge sådan her: Hvad for noget spændende brugt i dagens marked, ville i have skyndet jer ud og købe, for 3000 per del, hvis det fandtes for 10-20 år siden? :) __________________ Hi-Fi-aspirant. 17 år.
|
Til top |
|
|
SørenD Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2011 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 76
|
Sendt: 16 September 2011 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
GamerOfDK skrev:
En DAC kommer ikke ind i mit hus.
|
|
|
Jeg vil starte med at sige, at jeg er ikke nødvendigvis enig med din udtalelse angående lageret musik, men jeg har fuld accept af din opfattelse af musikken (vi hører jo ikke nødvendigvis ens). Når det så er sagt, så synes jeg måske ikke du skal undervurdere effekten af en ekstern DAC. I en CD-afspiller sidder jo også en chip der skal konverterer det digitale signal fra CD'en. Ofte kan der derfor være meget at hente lydmæssigt ved at benytte en ekstern DAC i kombination med en CD-afspiller (en DAC behøver jo ikke nødvendigvis benyttes i forbindelse med diverse streamings produkter).
|
Til top |
|
|
jduro Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 67
|
Sendt: 16 September 2011 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Dennisk Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
Sendt: 16 September 2011 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
GamerOfDK skrev:
Dennisk skrev:
Jeg mener at den Little Dot forstærker, som du snakker om, har en indbygget preamp-funktion. Den kunne
du jo drage nytte
Altså:
DAC -> Little Dot -> Effektforstærker -> højttalere. |
|
|
En DAC kommer ikke ind i mit hus. Synes selv at FLAC (Og andre lossless formater) lyder markant
dårligere, end f.eks. CD'er, og ifht. vinyl er digital lyd bare skidt i mine
ører... Har ikke fjernsyn, og gider ikke lægge mine 130+ Cd'er ind på PC'en, for så bare at lægge dem i kælderen. Musikken
er jo komprimeret, når du har fået den gennem PC systemet (Man kan måske godt kalde f.eks. AIFF og WAV ukomprimeret,
men lyden er stadig dårligere. FLAC er endda "småkomprimeret", men går så op til 192khz samplingfrekvens (Sikkert mere),
mens WAV "normalt" holder sig til 44.1khz. Så det bliver enten CD -> Integreret -> Højttalere, eller CD -> Little Dot -> Effekt -
>Højttalere.Den dag CD'er udgår på markedet, der er jeg død for længst :PUnder alle omstændigheder, så har jeg 130+ CD'er,
og køber Ca. 100 om året. Det ændrer sig ikke, selvom jeg eventuelt hørte "bedre-end-CD-FLAC". Jeg vil gerne have CD'erne
til at være andet end til éngangsbrug, og så pynt ;)Kan måske spørge sådan her: Hvad for noget spændende brugt i dagens
marked, ville i have skyndet jer ud og købe, for 3000 per del, hvis det fandtes for 10-20 år siden? :) |
|
|
De et-taller og nuller, som kommer ud af din computer ved afspilning af Flac, er præcis de samme som laseren i en cd-afspiller
aflæser og sender videre til den interne dac heri, MEN det er også fair nok at gøre det på den "old school" måde  , hvis du
har så stærke følelser omkring den metode.
Dac'en i en dedikeret dac til 3000kr, må jo logisk nok være bedre end den i en cd-afspiller til 3000kr, da der her også er
blevet brugt penge på drev osv. Inden for dette budget, vil jeg mene at man får mest lydkvalitet for pengene, ved at bruge
pengene på dac'en, frem for drevet.
Under alle omstændigheder synes jeg i hvert fald at det er en god idé at kigge efter en effektforstærker, som kan sættes til
Little Dot forstærkeren. Det er ulogisk at bruge penge på to preamps. Desuden har Little Dot forstærkerne fået ros for lyden i
deres preamps.
|
Til top |
|
|
GamerOfDK Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2011 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man lærer noget nyt hver dag :)
Ofte kan der derfor være meget at hente lydmæssigt ved at benytte en ekstern DAC i kombination med en CD-afspiller.
Det må stærkt overvejes, men skal først have CD-afspilleren på plads.
Vidste ikke engang, at Little Dot MKV kunne bruges som Pre-amp, det må jeg se på :)
Hmm, det ser ud til, at jeg må ud og lytte til nogle forskellige mærker, og finde "min lyd", og så kigge på effektforstærker, CD-afspiller, evt. DAC, kabler, og så nogle nye højttalere når den tid kommer.
Vil i være så sød, at nævne nogle mærker, der plejer at være gode i det prisleje, og i de forskellige felter? Bare så jeg har nogle udgangspunkter, så jeg ikke kommer ind og høre på Cerwin Vega agtig lyd :P Det er rimeligt all-round de skal være, men for det meste ret så krævende optagelser (U-poleret metal, pianomelodier der går stærkt, kor/kammermusik (Gabriel Fauré, f.eks), Dubstep á la Trentemøller, og så noget stille, men underproduceret rock/metal). Kort-sagt: All-round, til underproduceret, krævende musik.
Lydbilledets størrelse betyder rigtigt meget. Hvis lyden lyder "lukket", så siger jeg straks nej, inden 1. minut er gået. (Savler over Martin Logans elektrostater).
__________________ Hi-Fi-aspirant. 17 år.
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|