Forfatter |
|
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
Sendt: 12 September 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der ved om disse kabler har sølv eller kobber leder?:
Xindak FA-2
Xindak AC-03
Hvilket et er det bedste kabel til prisen? Søger stadigvæk alternativer... __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
Til top |
|
|
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
Sendt: 12 September 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den letteste måde at finde ud af det på, er nok at købe et sæt hjem, så kan du jo høre om det er sølv eller kobber.
Der er jo 14 dages returret
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 12 September 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat fra linket for FA-2: "The positive and negative poles respectively adopt imported multi-chip
silver(Ag) foil of high purity and 5N single crystal oxygen-free
copper(Cu)"
Altså er det forsølvet kobber.
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 12 September 2011 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sølvpletteret = sølvbelagt.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
Olsen Forum Bruger

|
Sendt: 13 September 2011 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
tror at sølv bliver for lyst i mit setup.
Vil I ikke sige at sølv giver lysere lyd end kobber? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 13 September 2011 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der!
sølv og kobber i samme kabel til signalkabler lyder ikke godt, sølv for sig og kobber for sig, men man kan med let hed have et sølv kabel fra sin cd og forforstærker og et kobber kabel fra sin forforstærker og til efektforstærker uden problemer og omvendt, sølv og kobber samme går finer til højttaler kabler, det er min arfaring med tiden 
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 13 September 2011 kl. 01:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 13 September 2011 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
hej der!
sølv og kobber i samme kabel til signalkabler lyder ikke godt, sølv for sig og kobber for sig, men man kan med let hed have et sølv kabel fra sin cd og forforstærker og et kobber kabel fra sin forforstærker og til efektforstærker uden problemer og omvendt, sølv og kobber samme går finer til højttaler kabler, det er min arfaring med tiden  |
|
|
Sølvkabler der 'lyder' af sølv og kobberkabler der 'lyder' af kobber er begge fejlkonstruerede. Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 13 September 2011 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
nhj4 skrev:
hej der!
sølv og kobber i samme kabel til signalkabler lyder ikke godt, sølv for sig og kobber for sig, men man kan med let hed have et sølv kabel fra sin cd og forforstærker og et kobber kabel fra sin forforstærker og til efektforstærker uden problemer og omvendt, sølv og kobber samme går finer til højttaler kabler, det er min arfaring med tiden  |
|
|
Sølvkabler der 'lyder' af sølv og kobberkabler der 'lyder' af kobber er begge fejlkonstruerede.
Mvh. Niels
|
|
|
det kunne jeg godt få ud dybet lidt nærmer, da jeg ikke er kemikker
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 13 September 2011 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et sølvkabel behøver skam ikke at være lys i klangen, det kan kobber kabler til gengæld da godt være. Et sølvkabel har måske focus på den øverste oktav (10khz-20khz), men det er ikke dér musikkens toner ligger mest. Netop derfor kan et sølvkabel opleves lidt mørk.
Kobberkabler, der kan opleves noget lyse, kan skyldes området omkring den øvre mellemtone og nedre diskant fremhæves. Derfor er man nødt til at afprøve det på sit udstyr.
For mange år siden lød sølvkabler lyse og noget tynde i klangen, men det synes jeg man har fået meget godt styr på, for en del kablers vedkommende.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
Sendt: 13 September 2011 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Olsen Forum Bruger

|
Sendt: 13 September 2011 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil tro jeg skal gå efter noget med kobber leder, da mine højttalere har bånddiskant og jeg synes de lyder fantastisk på nogle helt almindelige lakrids-tynde-standard-signalkabler som medfølger til billigt hifi. Og de er jo af kobber vel at mærke noget billigt noget sikkert?
Så jeg vil jo gerne lave en blindtest på om de noget dyrere mærker kan gøre en forskel og med et anlæg til en pris i nærheden af 100.000 kr. skulle jeg mene at det ville blive afsløret her hjemme i stuen.
Er der ikke nogle forslag til diverse signalkabler her på Hifi4All? Synes ikke rigtig jeg kan finde nogen tråde hvor der fx. listes 10 forskellige produkter som man så kan debattere. __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 13 September 2011 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skriver du at du har et anlæg til 100.000 kr. og at du bruger lakrids kabler.
carsten
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 13 September 2011 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bruger jeg også, altså såkaldte lakridskabler, på et anlæg, som brugt nok ca. heller ikke kan erhverves for 100.000.
Vh
freddy
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 13 September 2011 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke kabler for en formue (og dog) men jeg syntes godt at man kan gøre det lidt bedre end lakrids kabler. På vintage anlæg er der også en forbedring ved at bruge kabler af en lidt bedre kvalitet, især PRE OUT - MAIN IN istedet for bøjlerne, og også ht. kabel der er tykkere end lysnet ledning. Herre gud, et par phono kabler koster jo ikke mere end ca. 200 kr. hos AV. eller også laver man dem selv.
carsten
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2011 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Nu har jeg ikke kabler for en formue (og dog) men jeg syntes godt at man kan gøre det lidt bedre end lakrids kabler. Nu er der vel ingen, som med rette kan vurdere om man kan gøre det "bedre" end lakridskabler, når man ikke kender ejerens preferencer. Desuden er "lakridskabler" jo ikke lavet af lakrids, men består af en kappe - en skærm og endnu en isolerende kappe og en inderleder - lederne/corerne er altid fremstillet af kobber) - Lakridskabel er et lidet flatterende navn på noget, som nogle ikke kan lide - og kan være med til at få det store flertal til at tro, at det er noget l**t. De omtalte kabler gør det fint for mig og jeg er egentlig ret krakilsk, når det kommer til god lydgengivelse.
På vintage anlæg er der også en forbedring ved at bruge kabler af en lidt bedre kvalitet Igen må jeg sige: Det kommer an på ejerens preferencer. Hvis lyden og funktionen af de ordinære kabler er fin og tilfredsstillende må målet vel være nået? Hvorfor lige Vintage-anlæg (Jeg tror da, at man i gamle dage var mere rundhåndende med printbanernes indhold af ledende materiale end man er i dag?)
, især PRE OUT - MAIN IN istedet for bøjlerne, kan du uddybe? - det er jo ikke en særlig lang strækning dette kabel skal overføre signal igennem. Hvis fabrikanten mener, at dette yder produktet fuld ydeevne, må det vel være fint. Desuden har jeg svært ved at forestille mig, at de særlig let går i stykker.
og også ht. kabel der er tykkere end lysnet ledning. Det er vel ikke tykkelsen, der gør det? Mig bekendt er tykkelsen vigtig, hvis kablet skal overføre betragtelige effekter over større afstand = større Gauge, bedre evne til dette. Men hvis man ikke høvler 200W igennem konstant over 10-15m meter er det måske nok ikke så vigtigt - faktisk ligegyldigt i praksis. Lysnet ledning er dimensioneret til at kunne holde mindst 10A (nu 13A) uden at smelte.
Herre gud, et par phono kabler koster jo ikke mere end ca. 200 kr. hos AV. eller også laver man dem selv.
Korrekt, men hvorfor skulle man, hvis det man har, opfylder ejerens krav? Så kan man da spare de penge.
|
|
|
Vh Freddy
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 14 September 2011 kl. 06:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Nu har jeg ikke kabler for en formue (og dog) men jeg syntes godt at man kan gøre det lidt bedre end lakrids kabler. På vintage anlæg er der også en forbedring ved at bruge kabler af en lidt bedre kvalitet, især PRE OUT - MAIN IN istedet for bøjlerne, og også ht. kabel der er tykkere end lysnet ledning. Herre gud, et par phono kabler koster jo ikke mere end ca. 200 kr. hos AV. eller også laver man dem selv.
|
|
|
Så kan man jo spørge, hvor går grænsen for hvad der kan kaldes "lakridskabler" ?
Køber man et sæt kabler i Bilka til 45 kr kaldes de lakridskabler, men køber man nogle "tilsvarende" i en pæn indpakning hos en hifi-specialforhandler til 200 kr, hvad kaldes de så ?
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 14 September 2011 kl. 06:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der!
Det her er hvad jeg kaller lakris kabler 

|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2011 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- det er også min oplevelse, at det er den type kabler, som af mange kaldes lakridskabler.
De er selvfølgelig ikke lavet af lakrids, men er opbygget nogenlunde, som jeg længere oppe har skitseret. Altså er de opbygget efter fysiske principper, som gør, at de enkelte enheder i et lydanlæg kan overføre signaler til hinanden på en måde, som fabrikanten mener skal til for at apparaturet fungerer efter hensigten.
Vh
freddy
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 14 September 2011 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabler med 2 tæt siddende ledere og skærm, som det viste lyder ikke særligt godt. Særligt diskant området, er ikke særligt udstrakt og dominerer noget omkring den øvre mellemtone.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|