Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ground loop! hjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rune2200
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2007
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 28 August 2011 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hej Allesammen!

Jeg er ejeren af en Lyngdorf TDAI2200 som jeg bruger som stereo for-forstærker, denne er så forbundet via. analog out til en NAD M25 effektforstærker. M25'eren kører så bi-ampet til mine Dali Euphonia MS4. Dvs. jeg splitter phono-signalet op ved M25'eren og ind i 2 indgange.

Jeg bruger disse produkter:

VDH The Wave signalkabel:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/signalkabel/van_de n_hul_the_wave_kabel_10_meter.htm

Argon Y-adaptor:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/div-kabeladaptor/a rgon_5481_y-adapter_stik_tilbehoer.htm  

VDH the Link kabel:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/div-kabeladaptor/v an_den_hul_the_link_kabel.htm

Problemet er så at der opstår en "svag" brumme lyd i højttalerne! Jeg har ikke mulighed for jordforbinde elektronikken da jeg bor i lejlighed

Nogle idéer til hvad jeg kan gøre??

Personligt ville jeg have foretrukket at nøjes med at bruge et highend Y-splitter kabel men jeg har simpelthen ikke kunne finde ét i ordentlig kvalitet?? (Dette ville vel heller ikke afhælpe problemet)

Til top Vis Rune2200's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rune2200

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 August 2011 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Ser stel fra de 2 forstærkere hinanden i højttaleren ?
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Rune2200
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2011 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

Den forstå jeg ikke?

Rune2200
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2011 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 28 August 2011 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Prøv at tjekke om ikke at de 2 Argon y-split'ere ikke rør hinanden. Gør de det, så stik et stykke papir/pap ind mellem dem. Måske vil det hjælpe.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 August 2011 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Rune2200 skrev:

Diamagnetic skrev:

Den forstå jeg ikke?

Nej gør jeg heller ikke selv ! For tidlig post efter druk !
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Rune2200
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2011 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Prøv at tjekke om ikke at de 2 Argon y-split'ere ikke rør hinanden. Gør de det, så stik et stykke papir/pap ind mellem dem. Måske vil det hjælpe.

De sidder langt fra hinanden, de sidder på M25'eren og dér er god afstand mellem indgangene

Hvis jeg lader være med at bi-ampe er der intet støj gemmen højttalerne. Der er forresten også støj når forforstærkeren er slukket, dvs. der intet signal kommer til effektforstærkeren, så det er ikke noget med indgangs niveauet er for højt. Der er skruet helt op for alle indgange effektforstærkeren

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 August 2011 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Hej Rune,

Ser at jeg ikke fik indrykket mit indlæg tidligere på dagen  Glemte at trykke på knappen "Indryk indlæg"

...
Du får en stel sløjfe mellem indgangene på M25 via Lyngdorf forforstærkeren, da indgangene på M25 ikke har en "modstand" i stel planet fra indgang til indgang og det kan intet "High End" kabel løse !

Hvis du oplever en forbedring ved at benytte bi-amping ??? Er du nød til at brude denne stel sløjfe med en modstand i omegnen af 10-20 ohm

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Rune2200
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2011 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Hej Rune,

Ser at jeg ikke fik indrykket mit indlæg tidligere på dagen  Glemte at trykke på knappen "Indryk indlæg"

...
Du får en stel sløjfe mellem indgangene på M25 via Lyngdorf forforstærkeren, da indgangene på M25 ikke har en "modstand" i stel planet fra indgang til indgang og det kan intet "High End" kabel løse !

Hvis du oplever en forbedring ved at benytte bi-amping ??? Er du nød til at brude denne stel sløjfe med en modstand i omegnen af 10-20 ohm

Mvh. Robert GS

Hmm det gi'r jo meget god mening! Men det er da alligevel tankevækkene at NAD ikke har taget højde for dette da de byggede M25'eren, den er jo nærmest som skabt til at bi-ampe i et 5.1 surroundsystem. Problemet villle ikke kunne løses ved en anden  forforstærker? (går og overvejer NAD M15HD2) eventuelt én anden med 2 pre-out?

Jeg mener helt klart at kunne høre en forskel når jeg bi-amper, det lyder som om mine MS4'ere får mere at leve af, mere punch. om det så er pga. den ekstra effekt eller de dobbelte højttalerkabel træk ved jeg ikke

Idéen med en modstand er jeg ikke så glad for, jeg syns der er rigeligt med led mellem for og effekt i fovejen  eller skal den loddes på mellem de 2 indgange på M25'eren parallelt med signalkablet?

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 28 August 2011 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Rune2200 skrev:

Hmm det gi'r jo meget god mening! Men det er da alligevel tankevækkene at NAD ikke har taget højde for dette da de byggede M25'eren

Erfaring siger mig at det er her problemet er, men jeg har dog ikke set diagrammet på denne NAD

Rune2200 skrev:

Problemet ville ikke kunne løses ved en anden  forforstærker? (går og overvejer NAD M15HD2) eventuelt én anden med 2 pre-out?

Næppe

Rune2200 skrev:

Jeg mener helt klart at kunne høre en forskel når jeg bi-amper, det lyder som om mine MS4'ere får mere at leve af, mere punch. om det så er pga. den ekstra effekt eller de dobbelte højttalerkabel træk ved jeg ikke

Som jeg ser det er der fælles PSU og dermed burde der ikke være den store forskel, men igen jeg har dog ikke set diagrammet på din NAD

Rune2200 skrev:

Idéen med en modstand er jeg ikke så glad for, jeg syns der er rigeligt med led mellem for og effekt i fovejen  eller skal den loddes på mellem de 2 indgange på M25'eren parallelt med signalkablet?

Hvad skulle det gøre af forskel på en indgangsmodstand på sikkert mange k ohm? altså xk ohm + 10-20 ohm...

Ja - lige bortset fra eliminering af brum !!!

Mvh. Robert GS

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Rune2200
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2011 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

M25'eren skulle jo være 7 monoblokke i samme chassis (dog med én stor strømforsyning) Så i teorien burde det vel ikke spille nogen rolle med en 10-20 ohms modstand mellem indgangene (og nej, jeg er ikke en haj til dydbegående elektronik forståelse! så jeg tager sikkert fejl)

Jeg har været kreativ i paint, er det denne løsning du mener?

Blå = signalkabel fra forforstærker

Grøn = Argon Y-splitter

Rød = VDH the link signalkabel

Gul = 10-20 ohms modstand

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 28 August 2011 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Det kan måske løse problemet, men du har jo også en højre/venstre stel problematik.

Jeg har set diagram på en NAD S250 5-kanals forstærker - i den har de en W1, som nok tjener til netop at bryde stel sløjfer. Men jeg kan alligevel ikke helt gennemskue om det er nok at erstatte denne kortslutnings-stump med en 10 ohms modstand. Måske bygger M25 på samme "grundform" ???

Jeg kan jo ikke lade være med at spørge om du har overvejet at tage et rigtigt stort spring fremad...? Aktiv deling? i stedet for kun eventuel minimal forbedring i form af bi-amping...?

Mvh. Robert GS

Rune2200
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2011 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:

Jeg kan jo ikke lade være med at spørge om du har overvejet at tage et rigtigt stort spring fremad...? Aktiv deling? i stedet for kun eventuel minimal forbedring i form af bi-amping...?

Mvh. Robert GS

Hehe! Så er vi ude i at investere i nye forstærkere osv?

Jeg er godt tilfreds med lyden fra min M25 og beholder den nok et stykke tid endnu. Så vil jeg hellere undlade at bi-ampe mine fronter

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 August 2011 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Robert har ret, det er et klassisk problem, at designere ikke er opmærksomme på dette potentielle problem.

Dog KAN det også skyldes at du bruger netkabler med seperat jord, til en dåse med jord, så der er apparat jord forbundet mellem apparaterne gennem netkablerne.. bruger du netkabler med jord ?

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 28 August 2011 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Rune2200 skrev:

Ja - og nej - hvis du tør våge at modificere lidt på din M25 indvendig på denne "W1 lus" kan du måske løse "problemet" - altså hvis der også findes en sådan på M25 forstærkermodulerne...

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 28 August 2011 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas,

Så burde der vel også være et problem uden bi-amping...
Men du har ret i at det også er et ret ofte set problem - jeg har været der i tidernes morgen

Mvh. Robert GS

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 August 2011 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hej Robert,

Kommer jo an på om alle netkabler er med jord  Men ellers en klassiker :)

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Rune2200
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2011 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Robert har ret, det er et klassisk problem, at designere ikke er opmærksomme på dette potentielle problem.

Dog KAN det også skyldes at du bruger netkabler med seperat jord, til en dåse med jord, så der er apparat jord forbundet mellem apparaterne gennem netkablerne.. bruger du netkabler med jord ?

Jeg har slet ikke Jordforbindelse i min lejlighed  

Jeg bruger strømskinner uden jord og netkabler uden jord. Netkablet der fulgte med til M25'eren var med jord, jeg har så valgt at bruge et andet uden jord da det originale ikke kunne sidde i min strømskinne

Rune2200
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2011 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Rune2200 skrev:

Ja - og nej - hvis du tør våge at modificere lidt på din M25 indvendig på denne "W1 lus" kan du måske løse "problemet" - altså hvis der også findes en sådan på M25 forstærkermodulerne...

Okay  så må der en NAD M25 ekspert til før jeg kan komme videre, sådan et M25 el-diagram er vel ikke noget der er lige til at støve op?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes