Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 06:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Denon DRA 545rd "Phono"-indgang (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
denondra545rd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 13 Juni 2011 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen!

Jeg har en Denon DRA 545rd forstærker, som har 3 RCA indgange. Det ser ud ligesom på billedet her:
Bagsiden af DRA 545rd

Problemet er at jeg ikke har indgange nok. Jeg har en "Video" som går til fjernsynet. En "CD" som går til DVD-afspilleren. Så
har jeg også en "Phono"-indgang, men den er som bekendt ekstra basforstærket, og jeg ville gerne bruge den til min PC.
Det lyder naturligvis rigtig dårligt med basforstærkningen, så min tanke var om man kunne slå det fra?
Hvis man kan,
kommer det så til at lyde ligesom de andre indgange, eller vil der stadig være forskel?

Mvh David
Til top Vis denondra545rd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af denondra545rd

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Juni 2011 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Det kan du ikke.

Den indgang er lavet til pladespiller og kan ikke ændres
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Juni 2011 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Du kan bruge tape indgange der er jo 2 , så ialt har du 4 indgange.

Den der hedder pb er = playback

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

denondra545rd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2011 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Men bliver lyden anderledes på de tape indgange? Kvalitet, eller indstillingerne foran på anlægget? Kan det passe at left-right
"balance"-drejehjulet foran på anlægget ikke påvirker tape?

Er der noget andet vigtigt at sige om tape-indgang?
Til top Vis denondra545rd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af denondra545rd

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Juni 2011 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Tape PB virker og lyder præcis lissom din CD og video ingange

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

MrBakmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 August 2011 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

denondra545rd skrev:
Hej allesammen!

Jeg har en Denon DRA 545rd forstærker, som har 3 RCA indgange. Det ser ud ligesom på billedet her:
Bagsiden af DRA 545rd

Problemet er at jeg ikke har indgange nok. Jeg har en "Video" som går til fjernsynet. En "CD" som går til DVD-afspilleren. Så
har jeg også en "Phono"-indgang, men den er som bekendt ekstra basforstærket, og jeg ville gerne bruge den til min PC.
Det lyder naturligvis rigtig dårligt med basforstærkningen, så min tanke var om man kunne slå det fra?
Hvis man kan,
kommer det så til at lyde ligesom de andre indgange, eller vil der stadig være forskel?

Mvh David

Tubemania har helt ret; CD, Video, AUX, DVD, Tape 1, Tape 2..etc hører alle til kategorien Linie-indgange. Man behøver således ikke at respektere benævnelsen, og kan tilslutte alt indenfor denne kategori til disse indgange.

Phono-indgang(e) hører ikke til denne kategori, og kan derfor ikke anvendes til andre formål end en pladespiller (Pick-up). Husk som tommefinger regel, at hvis der kun er én phono indgang, og der ikke er nogen omskifter (MM/MC) kan der kun anvendes MM-pickupper!

Et tip til dig, så du kan udnytte din DRA-545 mest muligt;

Du kan roligt tilslutte din PC til en af Tape (play) indgangene når du har gjort dette, så tilslut et kabel på Tape udgangen (rec) og tilslut til din PC's lydkort indgang (blå bøsning) - således har du mulighed for at overføre lyd til din PC - dette er især nyttigt, hvis du har en kassettebåndoptager eller en (Hifi)VHS-maskine og ønsker at overføre kassettemusik/videosound til PC, tilsluttes denne til TAPE 2 bøsningerne.

Held og lykke med det
--------------------------
MrBakmann

Til top Vis MrBakmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrBakmann

denondra545rd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2011 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har bare en bærbar, med 2 jack-stik til headset og en mikrofon indgang (pink). Så jeg går ud fra at jeg så må købe mig et
eksternt lydkort? Men den omtalte blå bøsning, ligner den også jack?

Hvis jeg så skal overføre lyden fra nogen kassettebånd, skal jeg så ikke have et program på pc'en? Hvad kan du anbefale? Det
skal helst være gratis...

alterego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 August 2011 kl. 03:04 | IP-adresse registreret  

Audacity er et godt og gratis optageprogram http://audacity.sourceforge.net/download/

Og for lige at tilføje lidt til phono problematikken..
Selvom du fandt det R-C led som laver RIAA  modforvrængningen (hæver bas og dæmper diskant) og koblede det fra, ville du bare få 'phono' konverteret til mikrofon - og den vil blive kraftigt overstyret af et liniesignal

Til top Vis alterego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alterego

MrBakmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 August 2011 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

denondra545rd skrev:
Jeg har bare en bærbar, med 2 jack-stik til headset og en mikrofon indgang (pink). Så jeg går ud fra at jeg så må købe mig et
eksternt lydkort? Men den omtalte blå bøsning, ligner den også jack?

Hvis jeg så skal overføre lyden fra nogen kassettebånd, skal jeg så ikke have et program på pc'en? Hvad kan du anbefale? Det
skal helst være gratis...

Nu hører jeg selv til gruppen, der  -stadig - bruger stationær pc. Og på et sådan standard-lydkort er jackbøsningerne i hhv rød (mikrofon), grøn (line out), blå (line in).

Jeg skal ikke kunne sige, om nogle fabrikater bruger andre farver til Deres jackbøsninger, men alle de lydkort jeg har set har farverne været som beskrevet.

Hvis din bærbare ikke har en "line in" jackbøsning, må du ud og investere i et eksternt lydkort

Som program til overførsel af analog-lyd, kan jeg varmt anbefale Cool Edit 2000. Ja, det er efterhånden nogle år gammelt, men stadig fuldt på højde med nyere. Programmet er bygget op som en 64 kanals mixer, så man rigtigt kan skræddersy lyden. Endvidere er programmet særdeles velegnet til rensning af lyd; F.eks kan hiss-lyde fra pladespiller-optagelser samt båndsus fjernes fuldstændigt.

Første gang var jeg virkeligt imponeret over, hvor mange toner/effekter i kassettemusik, som sus og støj kan skjule ligesom en slidt LP kan komme til at lyde som en ny

Prøv det, og held og lykke
-------------------------------
MrBakmann

Til top Vis MrBakmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrBakmann

alterego
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 August 2011 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Cooledit 2000 er ikke freeware - det er Audacity til gengæld
Til top Vis alterego's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alterego

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes