Forfatter |
|
Pugholm Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 733
|
Sendt: 27 August 2010 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, har læst et sted at Harman Kardon HK980 havde omkring 80 ampere, hvilket man må sige er pænt okay til prisen!  Så nu har jeg solgt de gamle grimme Cerwin Vega højttalere og er igang med at handle mig frem til et par velholdte Dali 850. Nu er det så at jeg har en Yamaha surround receiver, hvilket jeg ikke tror er kraftig nok til de store Dalier! Så har tænkt mig at sælge den, og købe en Harman kardon HK980, spørgsmålet er bare: Er den kraftig nok? Altså om det kan gå sammen og lyde godt?
__________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
Til top |
|
|
Pugholm Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 733
|
Sendt: 28 August 2010 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen der ved om 80 ampere er nok til Dali 850?
__________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
Til top |
|
|
Don Kristensen Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 67
|
Sendt: 28 August 2010 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har haft dem på et par Cerwin-Vega og det har spillet fint, burde der være effekt nok til et par Dali'er  Cerwin-Vega er jo meget effektkrævende.
|
Til top |
|
|
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
Sendt: 28 August 2010 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har han jo ikke prøvet HK 980 til CV , han tænker på at købe en 980.Hvis jeg var dig ville jeg kigge efter et par Dali 18MKII da det er en meget bedre højtaler , diskanten i 850erne er ikke så god.
mvh
madmax
|
Til top |
|
|
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 28 August 2010 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Don Kristensen skrev:
Hvis du har haft dem på et par Cerwin-Vega og det har spillet fint, burde der være effekt nok til et par Dali'er Cerwin-Vega er jo meget
effektkrævende.
|
|
|
Cerwin -Vega er da kendt for høj følsomhed. Normalt et godt stykke oppe i 90'erne. D.v.s. der skal ikke så meget effekt til for at spille højt med CV.
Dali 850 ligger også rimeligt højt med 92 dB, så de er ikke vildt effektkrævende.
HK 980'eren yder 2x80 W. Med 80 A spidsstrøm tror jeg sagtens forstærkeren kan spille rent og med god bas op til ret høje lytteniveauer med disse højttalere hvis rummet
ikke er for stort. Hvis du forlanger ren, uforvrænget lyd ved seriøst "festniveau" kan det godt være du skal op i 2x150 w eller mere, men så bliver det noget dyrere i
forstærker hvis lydkvaliteten skal være god hele vejen op. Hvis du kan acceptere moderat forvrængning til fester tror jeg det er fint og vil lyde godt ved lidt lavere lydtryk.
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 28 August 2010 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
HK980 er opgivet til 80W i 8ohm og 120W i 4ohm. Det siger mig noget om, at den måske ikke er så strmstærk, som de 80A indikerer. Var den meget strømstærk, havde den vel fordoblet til 160W i 4ohm?
Hvis du angiver et budget, er jeg sikker på at du vil få en nogle gode bud på en alternativ forstærker! Evt. brugt?
|
Til top |
|
|
LilleNørd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 384
|
Sendt: 28 August 2010 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken forstærker fordobler i 4ohm ifht 8 ohm ? på andet end parpiret?
Til prisen er hk980 en fin forstærker.
Prøv at kontakte rskriver her på forumet han har haft en til salg som han slv har brugt.. mener jeg.
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
Sendt: 28 August 2010 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
LilleNørd skrev:
Hvilken forstærker fordobler i 4ohm ifht 8 ohm ? på andet end parpiret?
Til prisen er hk980 en fin forstærker.
Prøv at kontakte rskriver her på forumet han har haft en til salg som han slv har brugt.. mener jeg. |
|
|
Yep. At dømme på HK980'erens lydkarakteristik (mørk), vil jeg tro at den vil gå rigtig godt i spænd med Dali 850'erens lyse
diskant :) Til prisen en rigtig fin forstærker, men for mørk i kombination med mine Proacs, derfor solgte jeg den igen.
Dali 850 er på trods af dens følsomhed en højttaler der elsker masser af strøm. HK'en kan godt levere, men Dali 850 spiller
bedre med endnu mere strøm!
Acurus 250
Classic 6.6
Emotiva XPA-2 er et par skud på stammen?
Tror dog ikke du bliver skuffet med en HK980!
God jagt..
Mvh
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 28 August 2010 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
sådan en brugt Thule som denne IA150B kunne måske være et spændende alternativ! 2*150W/8ohm...
|
Til top |
|
|
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
Sendt: 28 August 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nad 216thx og 319 spiller også godt sammen med Dali 850.
|
Til top |
|
|
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
Sendt: 28 August 2010 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
sådan en brugt Thule som denne IA150B kunne måske være et spændende alternativ! 2*150W/8ohm... |
|
|
- Hvis ellers man finder en, som HAR fået skiftet alle lytterne, da de på alle Thule IA'erne er notorisk defekte da man har designet for tæt på spec's ( Der ligger fx. i IA100 52 volt på 50 volt's lytter... )
Tag du gerne Harman'en...!! - I min terminologi en ret fed forstærker...
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
Til top |
|
|