Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Beolab 5000 med nye Dali højtalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 August 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg har i dag været et par timer i den lokale HifiKlub og kigget på et sæt stereo højtalere til mig selv. Jeg endte umiddelbart på et sæt Dali Ikon 6 MK2 og en NAD C355BEE. Men i samme moment kom jeg i tanke om, at min far har haft en gammel Beolab 5000 fra B&O stående. Den har en gang drevet nogle gigantiske højtalere som vi desværre ikke har mere.

Men hvordan vil den klare sig hvis jeg kobler nogle højtalere som Dali's til i dag?

På forhånd tak
Til top Vis Alaza's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alaza

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 August 2010 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Tjaee. Sikkert ikke HELT ad H til, men måske heller ikke på NAD niveau.

Tag NAD'en med hjem, og benyt dig af returretten, hvis B&O'en er tilfredsstillende i forhold til NAD.

... og skriv en lille historie om hvordan det gik, her i tråden

\KOF
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

storekonkel
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben Holstebro

Bruger siden: 08 Maj 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 August 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

bare lige for at hjælpe dig lidt... der er ingen returret i hifiklubben på nær hvis du køber over nettet...

men snakker du pænt til dem så jeg sikker på du kan låne den som står til demo med hjem en dag eller 2...

held og lykke med projektet Dali ikon 6 mk2 er bestemt en god højttaler... har den selv stående i stuen :D

Til top Vis storekonkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af storekonkel

Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2010 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Kan I komme lidt nærmere ind på hvorfor I ikke tror at B&O'eren vil performe lige så godt som NAD'en? Er det nogen features i NAD'en (ny teknologi), eller er den sandsynligvis bare overall bedre?

Jeg kan sige så meget, at B&O'eren har været brugt til at drive nogle kæmpe Loather enheder - uden at jeg ved for meget om dem. Jeg har dem desværre ikke mere, da de blev videregivet i familien for mange år siden, og ham der har overtaget dem har dem bare liggende i kælderen. Desværre siger han, at de kræver reparationer for mange tusind kroner før de kan spille igen.

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

storekonkel skrev:
bare lige for at hjælpe dig lidt... der er ingen returret i hifiklubben på nær hvis du køber over nettet...

Damn! - det troede jeg næsten var obligatorisk ...

Bortset fra det, så går bekymringerne vedrørende B&O'en nok mest på hvor højt B&O har gået op i at lave forstærkeren så den spiller bedst muligt, og hvor højt de har gået op i at lave den, så den passer ind i et 5000 kabinet. Og så er der det med gamle kondensatorer osv.

Ikke desto mindre mener jeg at 5000 serien ikke er det ringeste B&O har lavet, så den skal da ha en chance. Det er i hvert fald stadig et pænt stykke elektronik, efter min mening.

Det kommer jo også an på hvor højt du prioriterer at få den bedst tænkelige lyd. B&O'en skal nok spille glimrende - men derfor vil der være forstærkere der vil gøre det bedre - og det vil der også med NAD'en - og det vil der også med den der er bedre end NAD'en. Prøv med B&O'en - er du tilfreds, har du sparet lidt penge, og har en flot forstærker...
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Muligheden for at tage ned og høre om der er mulighed for at låne NAD'en med hjem er helt sikkert til stede.

Lige nu ville det dog være fantastisk hvis jeg rent faktisk kunne investere i højtalerne alene, da mit budget heller ikke endnu er til mere.

Angående kondensatorerne i Beolaben, så er de vel til at skifte?

Dette er mit første ordenlige hifi setup, så jeg har svært ved at forestille mig at jeg vil kunne høre markant forskel i starten på Beolaben og NAD'en, så jeg synes helt sikkert det er værd at kigge på.

Lige nu står den bare og kører to elendige højtalere i vores stue, men i den sammenhæng skratter højtalerne ved ændring af volumen etc. Hvad skyldes dette?

Edit: Er det i øvrigt et problem at det er 6 ohms højtalere med henblik på dette datablad? http://www.beolab.dk/data-bl5000.htm

Man skulle vel mene, at hvis den kan drive en 4 ohms højtaler, så skulle den også kunne drive en 6 ohms?

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Fred være med kondensatorene. Der blir' næppe en verden til forskel. Køb højttalerne, og tag en flaske grumme go rødvin med hjem istedet for NAD'en.

6 ohm er intet problem - men var forholdsvist sjældent da 5000'eren blev bygget, derfor ingen opgivelser i 6 ohm. 16 ohm er det nu i øvrigt også et stykke siden nogen har brugt

Skratteriet skyldes et slidt potentiometer. Lev med det, eller spørg om ikke der er nogen herinde der vil hjælpe dig med at skifte det. Evt kan man mindske problemerne for en tid med noget rensespray.

Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Hvis det rent faktisk gør en forskel med kondensatorerne, vil jeg kigge på det. Men det er ikke værre, end at jeg skiller den ad når jeg kommer hjem og ser om nogle af dem skulle være ved at stå af.

Jeg er næsten færdig som elektroingeniør, så skulle nok kunne finde potentiometerne og skifte dem. ;)

Jeg tror jeg vil få bestilt de højtalere hjem snart, og så må jeg tage den derfra. Hvis jeg synes lyden er markant dårligere end hvad jeg oplevede i HFK, så må jeg ind og høre videre og evt. investere i NAD'en til den tid.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes