Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juli 2024 | 23:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: forstærker "klikker" ud (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jonas Andreasse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 20 November 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har en nad 218 thx med en accuphace c- 200 forforstærker med et sæt Cw cls 215..

Problemet er at når jeg skruer op går effektforstærkeren på protekt og der er måske skruet op til kl 10... nogen der kan sige mig hvorfor??

på forhånd tak

Til top Vis jonas Andreasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas Andreasse
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 20 November 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Du spiller vel for højt
Det kunne nemt være derfor.
Forvrænger det lige før den clipper ?


__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
jonas Andreasse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 20 November 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

nej den forvrænger slet ikke.. og de burde kunne klare lidt mere inden de gir op....
Til top Vis jonas Andreasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas Andreasse
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 20 November 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

jonas Andreasse skrev:
nej den forvrænger slet ikke.. og de burde kunne klare lidt mere inden de gir op....

Det kommer også an på hvor kraftigt signal du sender ind i forstærkeren. Hvad bruger du som signalkilde ? PC måske ?

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 20 November 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Den har det ikke godt!!

 - der skal findes ud af hvorfor den gør det. Måske kommer der - ikke måske -  men helt sikkert, for megen DC - spænding ud til relæerne (heldigvis virker det som om, at relæerne netop virker som de skal).

Hvis du ikke selv tør binde an med opgaven, så skal du sætte den på et godt og troværdigt værksted!

Med håb om, at der findes en løsning på problemet -

Freddy

 

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
jonas Andreasse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 20 November 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

jeg bruger en cd afspiller.. og har haft en accuphace p-300 som effekt  hvor den også gjorde det... troede til at starte med det var den gamle accuphace der havde et problem...
Til top Vis jonas Andreasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas Andreasse
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 20 November 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

ja- men så tror jeg at du bare skruer for højt op i troen på, at der er mere tilbage i forstærkeren, hvad der altså ikke er - og nu sender du firkanter ud i højttalerne - dette reagerer dit relæ på, som det skal og du må skrue ned. Længere tror jeg ikke, at den historie er.

Vh

Freddy

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 21 November 2009 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

kommer lige til at tænke på tre ting i denne forbindelse....

1: Måske skulle du checke DC-balancen på begge de anvendte Slutforstærkere (Accuphase + NAD) - selv om det lyder usandsynligt, så kunne begge jo være klar til enten en DC - balancejustering eller/og en reparation.

2: måske er det indgangssignalniveau tårnhøjt (CD) og forstærkerne kommer til max. ydelse allerede når din Volumeknap står på kl. 10. - normalt skal denne volumepot om omkring kl. 1 - ½2 før forstærkeren yder sit max.

3: måske skulle du rense potentiometrene og omskiftere ordentligt på C-200, da skidt disse steder godt kan frembringe mystiske fænomener - som fx dem, som du er ude for. Husk at tilføre smørelse igen i potentiometrene efter rensningen.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 903
Sendt: 21 November 2009 kl. 06:44 | IP-adresse registreret  

jonas Andreasse skrev:
jeg bruger en cd afspiller.. og har haft en accuphace p-300 som effekt  hvor den også gjorde det... troede til at starte med det var den gamle accuphace der havde et problem...

 

Hej,

 

Prøv lige at måle på dine højtalere,  jeg havde samme problem for mange år siden,  min NAD 2200PE slog fra ved lav volume.

Og fjols som jeg var sendte jeg den til rep., da jeg havde sendt den satte jeg min gamle NAD 3080 til (som heldigvis havde relæer), og den gjorde det samme, så det var ikke forstærkerne det var galt med.

Ved at måle på højtaler terminaler på højtalerne fik jeg 7 ohm i den ene, og ca. 0 ohm i den anden, og det var delefilteret der var kortsluttet i den ene højtaler, og ikke noget galt med forstærkerne.

Så hvis begge forstærkere gør det ville jeg mene du har et problem med måske en af dine højtalere.

Prøv når du víl spille højt, så drej balancen over i den ene og se om du kan spille højere der end i den anden, og omvendt.

Jeg kunne nemt ved at dreje balancen over på den der var ok spille med fuld damp selvom den anden der var kortsluttet var sat til, men så snart jeg drejede balancen mod midten slog den fra omgående.

 



__________________
NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik
 
jonas Andreasse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 21 November 2009 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hej freddy... jeg har ikke så meget forstand på det at jeg tør rode med sådan noget selv..

og poul erik det er begge højtallere der får den til at clippe....

Til top Vis jonas Andreasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas Andreasse
 
audioareal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 21 November 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Hej folkens , mange cervin vega kan ha store udsving på impedance kurven og derfor trække store strømme som på tidligt tidspunkt kan overbelaste forstærkeren , jeg læste engang en test på mine gl. DC15. og mener at omkring 70 hz var de nede omkring 1,7 ohm.

mvh thomas..



__________________
Akai 4 ever.
Quadral Phonologue for good taste.
Altid frisk på en hyggesnak om spolemaskiner..
Til top Vis audioareal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audioareal
 
jonas Andreasse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 21 November 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

ja det har jeg også hørt, men en af mine venner har en nad på 2 gange 150 w kan ikke huske model nr. Han ville komme med som er ny så finder vi ud af om det er forstærkeren der galt på den... også hvis den også clipper så må jeg desværre nok indrømme og sige jeg ikke ved om jeg vil beholde dem da de så ikke kan bruges til det de skal... nemlig spille højt til fester

Til top Vis jonas Andreasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas Andreasse
 
Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 903
Sendt: 22 November 2009 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

jonas Andreasse skrev:

ja det har jeg også hørt, men en af mine venner har en nad på 2 gange 150 w kan ikke huske model nr. Han ville komme med som er ny så finder vi ud af om det er forstærkeren der galt på den... også hvis den også clipper så må jeg desværre nok indrømme og sige jeg ikke ved om jeg vil beholde dem da de så ikke kan bruges til det de skal... nemlig spille højt til fester

 

Hej,

Hvis de også gør som din NAD 218, så er der alså noget galt med noget andet, jeg har læst mange steder folk der bruger NAD C272, NAD C372, NAD 216, NAD 319 på de højtalere, og de giver alså først op når der ikke er mere effekt i dem, og det er jo meget naturligt.

Den DC-15 højtaler som bliver omtalt er en af de mest giftige højtalere Cerwin Vega nogen sinde har lavet,  de test jeg har er den ned på 2,5 ohm og det kan være svært for mange forstærkere.

Men ikke for din NAD 218,  jeg har selv spillet på et sæt DC-15 med alt muligt sjovt, lige fra en NAD 712 Receiver på 2 * 25watt, NAD 705 på 2 * 45watt, NAD 2100PE på 2 * 60watt, NAD 3080 på 2 * 80watt, NAD 2200PE på 2 * 100watt, NAD 2600A på 2 * 150watt, NAD 2700PE på 2 * 150watt, NAD 208 på 2 * 250watt + flere.

Og der var ikke en af dem der gav op før jeg selv tømte dem for hvad de havde af effekt,  så hvis ikke der er noget galt med dine højtalere, så må det være din NAD 218 der er noget med tror jeg.

Har du prøvet en anden kontrol forstærker, jeg ved ikke om der kunne ligge en fejl i den som gør at din NAD 218 opføre sig sådan.

Hvis din ven kommer på besøg, så sig til ham om at tage sin kontrol forstæker med, for hvis hans anlæg kan spille med hvad det har af watt,  så prøv at sætte den kontrol forstærker til din NAD 218 som han bruger, får du samme resultat igen med at din NAD 218 lukker, så kan vi da i det mindste udelukke kontrol forstærkeren.



__________________
NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik
 
kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 22 November 2009 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du har volumenkontrol i din cd-afspiller, kan du alternativt prøve at sætte den direkte til effektforstærkeren og se om det også får den til at lukke ned. (Husk at skrue ned, inden du starter cd-afspilleren!!! ) Hvis den ikke brokker sig, er det din forforstærker, der enten er syg, eller bare skal have justeret DC.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens
 
Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2130
Sendt: 22 November 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:

jonas Andreasse skrev:
jeg bruger en cd afspiller.. og har haft en accuphace p-300 som effekt  hvor den også gjorde det... troede til at starte med det var den gamle accuphace der havde et problem...

 

Hej,

 

Prøv lige at måle på dine højtalere,  jeg havde samme problem for mange år siden,  min NAD 2200PE slog fra ved lav volume.

Og fjols som jeg var sendte jeg den til rep., da jeg havde sendt den satte jeg min gamle NAD 3080 til (som heldigvis havde relæer), og den gjorde det samme, så det var ikke forstærkerne det var galt med.

Ved at måle på højtaler terminaler på højtalerne fik jeg 7 ohm i den ene, og ca. 0 ohm i den anden, og det var delefilteret der var kortsluttet i den ene højtaler, og ikke noget galt med forstærkerne.

Så hvis begge forstærkere gør det ville jeg mene du har et problem med måske en af dine højtalere.

Prøv når du víl spille højt, så drej balancen over i den ene og se om du kan spille højere der end i den anden, og omvendt.

Jeg kunne nemt ved at dreje balancen over på den der var ok spille med fuld damp selvom den anden der var kortsluttet var sat til, men så snart jeg drejede balancen mod midten slog den fra omgående.

 

vil give poul-erik ret , fejlen ligger i højtalerne , prøv at spille med dem en af gangen, pil den du ikke spiller med helt fra, tjek også lige kablet nu du har fat i det, hvis en enkelt kore ligger og kortslutter kan det vise sig sådan



__________________
Hilsen Finn / Finn29

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted
 
jonas Andreasse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 27 November 2009 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

jeg har ikke forstand på alt det tekniske i en forstærker... men hvad er dc- Balancen i snakker om der måske skulle skiftes??
Til top Vis jonas Andreasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas Andreasse
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 27 November 2009 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

jonas Andreasse skrev:
jeg har ikke forstand på alt det tekniske i en forstærker... men hvad er dc- Balancen i snakker om der måske skulle skiftes??

Det er ikke noget der skal skiftes men justeres. Man justerer så der kommer 0 volt ud på udgangen til højttaleren.

(dog ikke i forforstærkere som det også er nævnt)

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 27 November 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hvis din effekt bliver meget varm kan den sagtens slå fra pga. overophedning. Hvor meget luft har den over toppladen, og kan du have en hånd på den når du har spillet højt i en times tid?
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
cartman2403
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 23 December 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

den dc strøm der snakkes om hedder også tomgangs strøm mellem trasistorene i udgang trinnet npn og pnp. vil råde til at det er en fag mand der kigger på om tomgang strømmen står rigtig.
Til top Vis cartman2403's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cartman2403
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 24 December 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

cartman2403 skrev:
den dc strøm der snakkes om hedder også tomgangs strøm mellem trasistorene i udgang trinnet npn og pnp.

Ikke helt korrekt. Det er to forskellige justeringer som begge foretages uden signal og uden højttalere tilkoblet.

DC-balancen (også kaldet midtpunktspændingen) bestemmer den DC-spænding der er på højttalerudgangen. Den skal være så tæt på nul som muligt.

Tomgangsstrømmen ( også kaldet hvilestrøm eller bias ) bestemmer hvor stor strøm der går i udgangstransistorerne når der ikke er signal. Her skal der gå en lille strøm da der ellers ville være crossoverforvrængning især ved lav styrke. Den må dog ikke være for høj da det giver for meget varme og risiko for afbrænding af transistorerne.

Man kan vel sige lidt forenklet at DC-balancen sikrer at der går lige meget strøm i begge transistorer mens tomgangstrømmen styrer hvor stor strømmen skal være. Det er dog langtfra alle forstærkere der har begge justeringer. Især DC-balancen er i mange forstærkere "selvregulerende".

Begge dele er dog ret vigtige, så jeg er helt enig i dit råd om at få det kontrolleret hos en fagmand hvis man er i tvivl.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes