Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2024 | 02:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvad er en strømstærk forstærker egentlig (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4606
Sendt: 17 November 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigge lidt rund på forskellige forstærkere og det er lidt svær at blive klog på specs. Jeg lyttede til en Carat A57 i dag og den havde nok kræfter til at drive et par 90 db højttalere også så højt at det gjorde ond i ørenen og endnu vigtigere uden at forværenge.  Nu kan jeg så se at den kun har en strømforsyning på 280 VA. Det lyder af lidt? Men specs for den siger 80 watt i 8 ohm og 150 i 4 ohm. Det er mere end min Denon PMA 1500R, men den er ikke kraftigere?
Det skal lige nævnes at den jeg lyttede til i dag var en mk2 model så den kan godt være anderles.

Denne Pioneer har 2x350 va og ellers samme μf som Carat. Denne yder 2x90 watt i 4 ohm. http://www.pioneer.dk/dk/products/42/98/405/A-A9MK2-K/index. html

Desuden kan jeg se at dens ladelytter hver besidder 10000 μf altså 40.000 μf i alt. Det lyder også af meget lidt i forhold til andre forstærkere i samme prisklasse. Forstærkeren er desuden diskret opbygget med Sanken kondensatorer hvis det har noget af sige?
Det er info herfra: http://www.carat-audio.com/RevuePresse/CARATA57_prestige126. pdf( scroll ned for at få teksten på engelsk )
Nogle der kan forklare disse begreber for mig? Hvordan afgører man om en forstærker er strømstærk?

Derudover lød den p***egodt. 


__________________
Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 17 November 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Hvordan afgører man om en forstærker er strømstærk?

Ved at måle hvor meget strøm den kan afgive. Se f.eks. High Fidelity's målinger hvor de måler impulsstrøm i 8, 4 og 0,6 ohm.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 17 November 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Hvorfor måler man ikke den kontinuerlige strømafgivelse i 8 4 2 og 0,6 ohm, egentlig?
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 17 November 2009 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Hvorfor måler man ikke den kontinuerlige strømafgivelse i 8 4 2 og 0,6 ohm, egentlig?

Fordi de fleste hører musik, og ikke sinustoner ved fuld effekt. At der så ikke er meget dynamik i "moderne" musik er så noget andet

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4606
Sendt: 17 November 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Ok. Nogle der kan forklare det her:

Four condensators of 10000 μf under 63V ( hvad betyder dette? ) take care of the smoothing of the current, which compares well to the power delivered. The power floors use Sanken transistors (2SC3264 and 2SA1295) with high voltage capacity (17A, 200W) ( Og dette? ) mounted in a push pull configuration. These transistors are mounted on an oversized radiator with all aluminium fins.



__________________
Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 18 November 2009 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:

ulrikmm skrev:
Hvorfor måler man ikke den kontinuerlige strømafgivelse i 8 4 2 og 0,6 ohm, egentlig?
Fordi de
fleste hører musik, og ikke sinustoner ved fuld effekt. At der så ikke er meget dynamik i "moderne" musik er så noget andet
Venlig hilsenMikkel C. Simonsen


Jeg tænkte nu mest som test af strømforsyningens evner. Effektangivelser er jo også mere pålidelige, når man måler
kontinuerlig effekt

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 18 November 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Ja franskmænd skal ikke forsøge sig med andet end deres modersmål....

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 18 November 2009 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Strømstærk, er vel også bare et andet udtryk for, at den ikke mangler power.... For om de vil eller ej, så er de underlagt ohms lov, så om én forstærker afsætter 100w i en højtaler, eller en anden forstærker gør. Det giver den samme strøm!
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 18 November 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Med til beskrivelsen om hvor strømstærk en forstærker er er kapaciteten i ladelytterne ikke nok. Der findes mange billige lytter som helst ikke afgiver mere end nogle få ampere, hvor de rigtig dyre ikke bare levere 20-30 ampere, men også gør det straks behovet opstår.

Mine egne 25W forstærkere kan på papiret levere 17 ampere (står i databladet på transistoren) men det er trafo og køleplade ikke lavet til. Jeg er så også modstander af strømbegrænsningskredsløb. Min forstærker vil forsøge af lever 34 ampere, hvis den blev udsat for 0,6 Ohm og den vil slippe godt fra det et lille stykke tid, men så vil den dø. Trods min store køleprofil, vil den ikke kunne nå at komme af med varmen.

Ting to om hvorfor man ikke bare måler kontinuerte strøm. Tænk lige på hvor dyr en forstærker skal være hvis den (som f.x. HK forstærkere kan) skal kunne levere 80 ampere kontinuerligt. Tænk større trafo, masser af køling og mange transistorer. Uden at det gavner lyden.
I en puls på 1 millisekund når den ikke at brænde af, men der skal ikke mange sekunder til før silicium krystallet inde i transistoren bliver så varmt at det brænder af i en lille sky af blå røg. En bipolar transistor tænker ikke over hvor meget strøm den levere. Den levere det der ønskes til den brænder af p.g.a. temperaturen.

Hvornår skal man bruge denne strøm reserve?
En højttalerenhed er lidt som en motor (og altså slet ikke som en modstand) Når man tilslutter strømmen og den begynder at dreje kræves en stor strømpuls. Dens strømforbrug falder så samtidig med at den kommer igang. Hvis den så skal skifte retning, så bruger den endnu en strømpuls (bare større) til at bremse den, og endnu en start.
Højtalere svinger i tvungne svingninger (i modsætning til hvis de kun spiller på deres resonans frekvens) og dermed en masse start og stop (firkantet fortalt) som den ikke har lyst til. Derfor bruges der mere strøm til en højttalerenhed end til en modstand. Altså ikke kontinuerligt.
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 18 November 2009 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Strømstærk, er vel også bare et andet udtryk for, at den ikke mangler power.... For om de vil eller ej, så er de underlagt ohms lov, så om én forstærker afsætter 100w i en højtaler, eller en anden forstærker gør. Det giver den samme strøm!


Delvis rigtigt. Hvis (eller der hvor) en højttaler opfører sig som en modstand er det rigtigt, men der hvor den opfører sig som en motor der skal tvangsstyrtet, trækker højttaleren nogle strøm pulser. Jo bedre din forstærker er til at efterleve højttalerens ønsker om disse strømme, des bedre kan forstærkeren tvangsstyrer membranens bevægelser.
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 18 November 2009 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Tak for gode forklaringer!
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4606
Sendt: 18 November 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Ja tak for forklaringerne. Hvad er forskellen lige på transitorer og kondesatorer? 
Er sanken transistorer gode? ( har set at de skulle være god, men ved ikke helt hvorfor...) 

__________________
Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 18 November 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Firkantet sagt er transistorene dem der trækker højtalerne...for at gøre det skal de have energi..det får de fra kondensatorene som igen får fra ensretteren som laver jævnspænding fra vekselspænding leveret fra nettraffoen som laver (eks.2 X 30V) ud af  230V fra stikkontakten.

Forvirrende, men nu på et højere plan?

Kvalitet af Sanken..ja kunne jeg bare slippe for de satans FUP kinøjser transistorer som jeg har været udsat for nogle gange...så ville jeg aldrig klage. Sidste gang sprøjtede de epoxy  i hodet på mig da de exsploderede

 

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 21 November 2009 kl. 02:52 | IP-adresse registreret  

Nu vi er i gang, hopper jeg også lige på banen. Thoridaltrafoer.. hvad er det der gør dem så populære?

__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 21 November 2009 kl. 05:11 | IP-adresse registreret  

Ringkerner på dansk? De er små, billige og ser pæne ud 

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 21 November 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Ringkerner på dansk? De er små, billige og ser pæne ud 

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Cool nok. :P



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes