| Forfatter |
|
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man rent fysisk se på et rør om det er et ECC82 eller et ECC83? Eller ECC81 for den sags skyld. F. eks. på den måde som pindene er forbundet indeni? Eller kan det kun gøres ved målling?
Jeg har et gammelt Phillips rør liggende som jeg gerne vil afprøve, men skriften siger kun "ECC". Resten er desværre forsvundet med tiden. __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
ECC82 og ECC83 plejer at ligne hinanden (det er kun hvor tæt gitteret er viklet der adskiller dem). Men på Philips rør er der også nogle typekoder på selve røret der kan slåes op. Prøv at finde dem og skriv dem her.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg siddet og stirret intenst i bunden af Philips røret, og så vidt jeg kan kan tyde står der følgende i bunden af det: (en trekant) F k 6 R. Om det så kan bruges til noget er nok tvivlsomt.
__________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
Nu har jeg siddet og stirret intenst i bunden af Philips røret, og så vidt jeg kan kan tyde står der følgende i bunden af det: (en trekant) F k 6 R. Om det så kan bruges til noget er nok tvivlsomt. 
|
|
|
Trekanten er stedet i Holland røret er lavet, Freddymarantz skriver nok om lidt, hvad det hedder. resten er vist batch og ugenummer etc. Ovenover disse fire tegn burde være tre tegn, hvor f.eks. I6-et ellet andet kunne indikere at det er et ecc83-rør. Men kig her: http://tube-classics.de/TC/Tubes/AudioTubes.htmPQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med trekanten (et delta) er, som PQR antyder ganske rigtigt, at røret er fremstillet af Philips fabrik i den Hollandske by Heerlen - så langt så godt!
Du må fortælle, om dét, som du læser står under bunden af røret (mellem benene) eller det står nederst på siden af røret.
Dog kan jeg da forstå, at hvis der befinder sig et "K6" i koden, så er det efter al sandsynlighed et ECC82 (12AU7) - og står dette mellem benene, så er det formentlig et såkaldt 17mm anode-rør - et af de finere fra slutningen af 50'erne.
Hvis du vil vide noget endnu mere præcist, så skal du nok tage et nærbillede af røret - både fra siden og fra bunden, så man kan læse skriften tydeligt.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal i have alle sammen.  De tegn som jeg kan læse, står i bunden af røret mellem benene. Det eneste som er tilbage af skrift på selve røret er de hvide udviskede rester af Philps miniwatt ECC - og mere er der ikke at se. Så det er desværre det eneste jeg kan fortælle. Og det er ganske rigtigt et 17mm anode-rør. Det undrer mig ikke hvis sandsynligvis er et ECC82 rør. Det lå blandt en hel del andre blandede små rør, deriblandt en del ECC82, men var ikke nogle ECC83. Jeg havde håbet lidt på at det er et ECC83 som jeg ville kunne teste i min Bellari RIAA.  Hvis jeg kan få fat på et digikamera, så snupper jeg et par billeder af det. Det ligner ellers på en prik nedenstående ECC83 rør, lige bortset fra at mit rør har 45 grader declined D-getter: 
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
| Det undrer mig ikke hvis sandsynligvis er et ECC82 rør. Det lå blandt en hel del andre blandede små rør, deriblandt en del ECC82, men var ikke nogle ECC83. |
|
|
Det skulle vel aldrig være "affald" fra et TV værksted? Der er ECC82'ere i mange sort/hvid-fjernsyn - men ingen 83'ere. ECC83'ere i forstærkere/radioer holder næsten evigt, så dem havde værkstederne ikke mange liggende af  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jahh - det lyder sgu lige efter bogen -
Men der er ingen tvivl om, at du har fat i et ECC82, da det er en "K6"- kode.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det er ikke affald fra et TV værksted.  Men det ryger helt sikkert ikke ned i min RIAA (som tager et ECC83 rør) da det viser sig at være et ECC82 rør med en "k6" kode. Tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |