Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 23 August 2008 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der sket noget markant på rørfronten indenfor de sidste ti år, eller er det 'samme vare' på hylden, med forskellige uvæsentlige ændringer?
Konkurrencen fra det kinesiske rørgrej kan jo have haft betydning - men måske ikke noget dramatisk?...
Rygtet om at de nyere rørforstærkere skulle have mere at byde på, syntes jeg er interessant at få afprøvet.
Er der noget der er værd at nævne?
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 24 August 2008 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Er der sket noget markant på rørfronten indenfor de sidste ti år, eller er det 'samme vare' på hylden, med forskellige uvæsentlige ændringer? |
|
|
Nej der er ikke sket noget, det skulle da lige være den der digitale røreffekt (kan ikke huske navnet).
Spencer skrev:
Konkurrencen fra det kinesiske rørgrej kan jo have haft betydning - men måske ikke noget dramatisk?... |
|
|
Kina røramps. har heller ikke haft nogen betydning, men det er klart at i forhold til en 50år gammel røramp. med bukket jern kabinet, malet i en mainegrå farve. Der tror mange at en Kina amp. i chrom og træ og rør med blå lysdioder, at den er meget bedre !
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 24 August 2008 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som altid er generelle udmeldinger værdiløse...med mindre de er konklusionen af stor erfaring (der så kan nærmere konkretiseres).
Skriver en anmelder om "rørlyd" med en bestemt karakteristika, så læses dette af en del. De fortæller det så videre og videre....og snart ER rørlyd denne karakteristika...uden mange egentlig aner hvad det er....
Der er, hvis tingene angribes seriøst, brug for følgende type kommentarer:
Forstærker type xx er "bedre" en type yy på følgende punkter og "dårligere" på følgende...og her ska xx og yy være modelbeskrivende.
Det er efterhånden standard bland anmeldere uden styr på sagerne at der udmeldes i tågeform som disse:
"Den er bedre en produkter til 4-5 gange prisen"
"Det bedste jeg har haft i lytterummet i år"
"Den karateristiske rørlyd er bare mere musikalsk"
Jeg oversætter disse udmeldinger til: "Jeg aner ikke hvad der foregår" og "Jeg har faktisk ikke lyttet til den"  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 August 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Den er bedre en produkter til 4-5 gange prisen" = Der findes andre produkter der koster det tidobbelte af hvad de burde. Denne koster kun det dobbelte af hvad den burde.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 August 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk hørt om nogen, der indkøber en kinaforstærker, og får viklet et par nye udgangstrafoer, på en dansk fabrik. Denne løsning lyder interessant, hvis ellers slutresultatet bliver godt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 August 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Jeg har faktisk hørt om nogen, der indkøber en kinaforstærker, og får viklet et par nye udgangstrafoer, på en dansk fabrik.
Denne løsning lyder interessant, hvis ellers slutresultatet bliver godt. 
|
|
|
Ja, men tyder det ikke på at der IKKE er sket noget med rør de senere år?
Hver gang man læser om en ny forstærker i et magasin roses den for forbedringer. De vil så betyde at en 10 år gammel model ville være markant dårligere, det er den bare ikke.....hvorfor?
Fordi der netop ikke ser meget nyt på forstærker siden, rør som transistorer....i flere tilfælde tværdigimod på grund af rationaliseringer...
Det kunne være interessant at få defineret de produkter der repræsenterede en milepæl i udviklingen, altså sætte nye grænser lydmæssigt.
Men du vil nok ikke finde nogle aktive anmeldere iblandt bidragsyderne  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 August 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo kommet noget der hedder ROHS, som kan være et lille tilbageslag for nogle producenter. Ved ikke hvor meget det har at sige i rørforstærkere, med forholdsvis simpel opbygning.  Jeg forsøgte engang at få opklaret om det er umagen værd med ensretterrør i strømforsyningen, men fik aldrig en egentlig konklusion. Det er i hvert fald billigere uden, så en praktisk holdning kan være, at det ikke er umagen værd.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
Sendt: 24 August 2008 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Groove: Kan du ikke stoppe din slet skjulte holdning til specielt en anmelder. Det er helt i orden at du ikke finder denne person "kvalificeret", men dine indlæg medfører intet positivt. Rent faktisk er dine indlæg direkte ødelæggende for debatten, da tråde låses og debatten dermed stoppes.
Og så tilbage til en god konstruktiv debat 
__________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 24 August 2008 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Spencer skrev:
Jeg har faktisk hørt om nogen, der indkøber en kinaforstærker, og får viklet et par nye udgangstrafoer, på en dansk fabrik.
|
|
|
Hver gang man læser om en ny forstærker i et magasin roses den for forbedringer. De vil så betyde at en 10 år gammel model ville være markant dårligere, det er den bare ikke.....hvorfor?
Fordi der netop ikke ser meget nyt på forstærker siden, rør som transistorer....i flere tilfælde tværdigimod på grund af rationaliseringer...
Det kunne være interessant at få defineret de produkter der repræsenterede en milepæl i udviklingen, altså sætte nye grænser lydmæssigt.
Men du vil nok ikke finde nogle aktive anmeldere iblandt bidragsyderne 
|
|
|
Det ville ellers være interessant, at høre om de seneste års landvindinger indenfor rørteknologi. - Man skulle vel egentlig mene, at det i det i den forbindelse, var meget passende med horn i siden...
Mvh.
|
Til top |
|
|
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 24 August 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
@ Groove: Kan du ikke stoppe din slet skjulte holdning til specielt en anmelder. Det er helt i orden at du ikke finder denne person "kvalificeret", men dine indlæg medfører intet positivt. Rent faktisk er dine indlæg direkte ødelæggende for debatten, da tråde låses og debatten dermed stoppes.
|
|
|
Jeg synes nu nok, at der er forskel på at køre personhetz og at reagere på, at der bliver sagt noget, som er indiskutabelt forkert. Fejlagtige oplysninger fremlagt som erfaret viden - i særdeleshed fra H4A-tilknyttede - er også temmeligt hæmmende/vildledende for en fornuftig debat.
Jeg tror såmænd ikke, der er nogen af os, der har problemer med personen som sådan...
Mvh.
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 24 August 2008 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
rørforstærkere er vel, som så meget andet, blevet billigere og mere brugervenlige i løbet af tiden.
Alle "kineserne" gør at man kan få pre, effekt og integreret i et prisleje hvor alle kan være med. Deres betjening og lyd kender jeg dog ikke.
Nogle mærker, eks Amplifon, har formået at indbygge automatisk bias og standbyfunktion ind i billige modeller (hvilket gør betjeningen en del nemmere). Og det fungerer udemærket. selv fejlsikring mod overbelastning virker, og lukker automatisk forstærkeren ned når den presses til at leverer mere end den kan, men en hurtig "genstart", og den er kørende igen.
Mit kendskab til rør forstærkere er yderst begrænset, det vil jeg på ingen måde ligge skjult på. men hvor rør for 5+ år siden var noget jeg måtte afskrive pga. de praktise forhold, så er der ingen undskyldning idag. selv heftige effekttrin kan man jo få.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 August 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et problem, hvis man ikke må være uenig med en person, som andre måske hetzer, uden at det også opfattes som hetz. Hvis særligt udsatte personer skal fredes imod uenighed, så er det en selvcencur, man pålægger debattørerne. Visse emner er forsvundet helt fra debatten - desværre. Dette kan skyldes en opgivenhed fra brugerne, da man måske har den erfaring, at det ikke er værd at spilde krudt, på en tråd der alligevel lukkes, efter få sider. Jeg mener - som andre også har skrevet - at der ikke er sket noget revolutionerende indenfor rør, de sidste år. Det er ikke specielt sørgeligt, egentlig, da det betyder at teknologien allerede er nået toppen.  Hypes med at det sidste nye altid er bedre, er skadende i længden, når køberen af de nye produkter opdager, at der ikke er nævneværdig forskel.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 24 August 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Er der sket noget markant på rørfronten indenfor de sidste ti år, eller er det 'samme vare' på hylden, med forskellige uvæsentlige ændringer? |
|
|
Der er generelt ikke sket den store udvikling indenfor de sidste 40 år... Der kommer indimellem nogle nyheder, som f.eks. T+A's forstærker med SRPP udgang for et par år siden, men de fleste rørforstærkere ligner noget der er set før 
Citér:
Konkurrencen fra det kinesiske rørgrej kan jo have haft betydning - men måske ikke noget dramatisk?... |
|
|
Jeg har ikke set noget fra Kina, der ikke ligesågodt kunne have været lavet i 60'erne...
Citér:
Rygtet om at de nyere rørforstærkere skulle have mere at byde på, syntes jeg er interessant at få afprøvet. |
|
|
Gode nye rørforstærkere er bedre end dårlige gamle og omvendt.
Citér:
Er der noget der er værd at nævne? |
|
|
Det ved jeg ikke - rørforstærkere er noget man bygger selv!  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
Sendt: 24 August 2008 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !........
Svaret er egentligt meget nemt: nej, der er ikke rigtigt sket noget væsentligt indenfor rør-fronten de sidste 10 år - gælder iøvrigt også indenfor transistorgrej !.......
En rigtig god 10 år gammel forstærker, vil i dag stadig være rigtig god !.......
Kineser-forstærkere har jeg ikke rigtigt noget forhold til, hvorfor jeg da også vil undlade at "kloge" i det !..... Dog har jeg den holdning, at der for mig personligt skal noget mere og andet til, end disse fjernøstlige produkter kan tilbyde - passionen for musik syntes være en ikke eksisterende faktor !.......
Efter min bedste overbevisning bør det til en hver tid, være musikken der er den drivende kraft !..... __________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 August 2008 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
... rørforstærkere er noget man bygger selv! 
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Er byggesæt fra Velleman at regne for selvbyg eller medbyg? Jeg har hørt lidt kritik af det indgangstrin man ser i deres byggesæt, da det ikke er rørbaseret. Om det er berettiget, er så en anden sag. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 August 2008 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
|
|
|
Jeg sigter ikke på enkelte anmeldere, men branchen generelt (med få undtagelser)...
Og hvor var det så lige du bidrog konstruktivt til denne debat?  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 August 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Chr. R. skrev:
|
|
|
Jeg synes nu nok, at der er forskel på at køre personhetz og at reagere på, at der bliver sagt noget, som er indiskutabelt forkert. Fejlagtige oplysninger fremlagt som erfaret viden - i særdeleshed fra H4A-tilknyttede - er også temmeligt hæmmende/vildledende for en fornuftig debat.
Jeg tror såmænd ikke, der er nogen af os, der har problemer med personen som sådan...
Mvh.
|
|
|
Ja, det er også sådan jeg har det.... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 August 2008 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Groove skrev:
Spencer skrev:
|
|
|
Men du vil nok ikke finde nogle aktive anmeldere iblandt bidragsyderne 
|
|
|
Det ville ellers være interessant, at høre om de seneste års landvindinger indenfor rørteknologi. - Man skulle vel egentlig mene, at det i det i den forbindelse, var meget passende med horn i siden...
Mvh.
|
|
|
Normalt er der jo tale om at man finder nye komponenter, bedre matrialer eller får større indsigt i konstruktion, principper og processer. Men specielt med rør kan man godt få den fornemmelse at det går den anden vej:
-Gamle udgangstransformatorer fra 60érne er kult
-Kulmasse modstande bruges og genintroduceres
-Hard-wiring
-NOS rør fra 60'erne
Lidt det samme med halvlederne, gode gamle typer produceres ikke længere, fokus er på andre produkter/brancher.
I det lys er det svært at se hvordan produkterne så skulle kunne forbedres, med nye gennembrud med jævne mellemrum. Tror der her mere er tale om en nødvendighed for at kunne overleve som producent.
Se på bilerne. På 10-20 år er der sket kæmpe skridt på de fleste områder...(prøv at sammenligne en 20 år gammel VW Golf diesel med en sprit ny ) __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
Sendt: 24 August 2008 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carsten S Chr skrev:
Hej !........
Svaret er egentligt meget nemt: nej, der er ikke rigtigt sket noget væsentligt indenfor rør-fronten de sidste 10 år - gælder iøvrigt også indenfor transistorgrej !.......
En rigtig god 10 år gammel forstærker, vil i dag stadig være rigtig god !.......
Kineser-forstærkere har jeg ikke rigtigt noget forhold til, hvorfor jeg da også vil undlade at "kloge" i det !..... Dog har jeg den holdning, at der for mig personligt skal noget mere og andet til, end disse fjernøstlige produkter kan tilbyde - passionen for musik syntes være en ikke eksisterende faktor !.......
Efter min bedste overbevisning bør det til en hver tid, være musikken der er den drivende kraft !..... |
|
|
Det er cool business. En fabrikant af hygienjebind har heller ikke en passion for sit produkt.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 24 August 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Der er jo kommet noget der hedder ROHS, som kan være et lille tilbageslag for nogle producenter. Ved ikke hvor meget det har at sige i rørforstærkere, med forholdsvis simpel opbygning. 
Jeg forsøgte engang at få opklaret om det er umagen værd med ensretterrør i strømforsyningen, men fik aldrig en egentlig konklusion.
Det er i hvert fald billigere uden, så en praktisk holdning kan være, at det ikke er umagen værd. 
|
|
|
Ensretterrør i strømforsyningen...? I HØJ GRAD UMAGEN VÆRD! Mvh. Niels
|
Til top |
|
|