Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Negativ dæmpningsfaktor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

I flg. en anmeldelse i Hi-fi world (Juni 2007) har den nye Luxman L-550A (integreret klasse A forstærker) en dæmpningsfaktor på -47

Link til Luxman L-550A på Luxman.co.jp

Citat:
"...the L-550A comes over as unusually tight at low frequencies, likeliy as a result of its unusual negative damping factor." (Hi-fi world, juni 2007, s. 49)

samt:
"... With the ability to handle very low frequency signals and unusual negative damping factor the L-550A will likely have a dry balance, combined with tight deep bass" (Hi-fi world, juni 2007, s. 50, [Measured performance])

Så vidt jeg ved, er dæmpningsfaktoren forholdet mellem indgangsimpedans og udgangsimpedans (normalt opgivet med udgangsimpedansen = 8 ohm), så for at dette forhold skulle blive negativt, må én af disse impedanser altså være negative? Hvordan skal dette forstås?

Lidt søgen på nettet har ikke givet det helt store resultat
En artikel fra Audioholics fortæller ikke noget om negativ dæmpningsfaktor og ej heller her på H4A har nogen nævnt det.
Det eneste sted, jeg lige kunne finde, hvor nogen nævner negativ dæmpningsfaktor er i denne tråd på diyAudio, hvor der skrives
"...As some suggested, you could even make a more than infinite damping factor (read negative damping factor) feeding back the current that flows through the speaker and use that as positive feedback. this way you can create even a negative output resistance, basically you can compensate part of the DC resistance of the voice coil of the speaker, thus lowering the Q-factor of the speaker and getting tighter bass."

Mit spørgsmål er blot om nogen kan forklare hvordan der kan opnås negativ dæmpningsfaktor?

M.V.H.
Søren

Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Maj 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Da det er en faktor kan det egentlig ikke lade sig gøre at have en negativ faktor. IKKE GODT.  

Dæmpningfaktor ved 8ohm= 8/forstærkerens udgangsimpedans. Jo større dæmpningsfaktor jo bedre

Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2007 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:

Da det er en faktor kan det egentlig ikke lade sig gøre at have en negativ faktor. IKKE GODT.  

Dæmpningfaktor ved 8ohm= 8/forstærkerens udgangsimpedans. Jo større dæmpningsfaktor jo bedre

Yep, den er jeg med på
Men hvordan skal måleresultatet fra testen så tolkes? Har Luxman lavet en "negativ udgangsimpedans"? Har Hi-fi world målt forkert?

M.V.H.
Søren

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2007 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Ved ikke helt hvad de vil sige med negativ dæmpningsfaktor. De mener måske negativ udgangsimpedans. Det er der nogen der påstår de har.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Maj 2007 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Der står lidt om negativ dæmpningsfaktor her:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=821958# post821958

Det er vist noget med at inkludere højttaleren i modkoblingssløjfen, så den strøm der bruges i højttaleren modkompenseres.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2007 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Det er vist noget med at inkludere højttaleren i modkoblingssløjfen, så den strøm der bruges i højttaleren modkompenseres.

Nemlig. Det mener jeg ikke er godt.

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2007 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Ok - Takker

Jeg forstår så bare ikke helt hvordan dette adskiller sig fra "normal" global modkobling?
Skal global modkobling ikke forstås sådan, at en del af signalet fra udgangen (altså højttalerterminalerne) sendes inverteret tilbage til indgangen? Er det så ikke det samme, eller har jeg noget at læse op på?

M.V.H.
Søren

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Maj 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:

Spencer skrev:

Nemlig. Det mener jeg ikke er godt.

Nææ, af de mange opfindelser der er lavet gennem tiden, mener jeg at servostyring er en af de bedre. Det med negativ modkobling, er vist meget sjældent set, eller måske bare ikke noget der nævnes så meget.

Med servostyring, kan man jo drive en enhed direkte, i en sub, uden delefilter, og lave noget der rent faktisk fungerer hurtigt nok. Jeg tvivler på at det med negativ modkobling, giver hurtig nok reaktion fra forstærkeren, når højttalerens delefilter også er der, og er i vejen.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Maj 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Audio Pro sub-woofere fungerer via "negativ udgangsimpedans" (Karl Erik Ståhls ACE-princip). Det er som beskrevet en indkobling af højttaleren i modkoblingssløjfen. Det kan kun lade sig gøre, når højttaleren er uden filter og alle parametre er kendt. Tvivler på at det findes i nogle "færdige" forstærkere som jo er beregnet til hviklen som helst højttaler.

Du kan evt. læse mere om det på Audio Pros hjemmeside.

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Audio Pro sub-woofere fungerer via "negativ udgangsimpedans" (Karl Erik Ståhls ACE-princip). Det er som beskrevet en indkobling af højttaleren i modkoblingssløjfen. Det kan kun lade sig gøre, når højttaleren er uden filter og alle parametre er kendt. Tvivler på at det findes i nogle "færdige" forstærkere som jo er beregnet til hviklen som helst højttaler.

Du kan evt. læse mere om det på Audio Pros hjemmeside.

Aha - Tak for det

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Maj 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Der er principielt intet i vejen for at lave en negativ udgangsimpedans. Det vil resultere i en negativ dæmpningsfaktor.
Den negative udgangsimpedans er noget man skal designe efter... Den kommer ikke i et traditionelt design, og jeg kan kun forestille mig, at man tilsidesætter en hel masse andet for at opnå denne ene data. Desuden vil jeg mene, at en betydelig negativ udgangsimpedans vil kunne give nogle uheldige egenskaber, da man jo tvangsstyrer sig ud af højtalernes akustiske reaktans. Den negative udgangsimpedans kan KUN realiseres i kraft af modkobling, og den slags går ikke så godt i spænd med tvangsstyring imod ikke ohmske belastninger.

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 28 Maj 2007 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Hmm... Man kan godt lave det, altså en negativ udgangsimpedans...

De må næsten have lavet en kompensation som måler på udgangs strømmen, og kompensere ud fra en kendt udgangs impedans i strømforsyningen... Men som hurtig er inde på, hvad sker der så når belastningen er induktiv eller kapacitiv..?

Men ellers er det da smart nok, da udgangs impedansen for enden af højttaler kabler så nok er tættere på 0 ohm, end hvis man havde en "normal" udgangsimpedans...

Problemet kan så være, at når man designer en højttalers bas afstemning, så tager man jo højde for at der er en lille udgangs impedans i forstærkeren og kablerne, og så skrider systemets Qts, og dermed impuls response hvis denne impedans ikke er tilstede... Hmm...

En Thule PA/IA350B har en udgangs impedans på 0.00 ohm... Og dette er uden global modkobling... Udgangs niveauet ændrer sig ikke 1 mV når man går fra 8 til 2 ohm, med mindre man kommer op på et niveau hvor 8 ohms spændings svinget er større end forstærkeren kan levere i 2 ohm, selvfølgelig...

Dette er lavet med en lokal feed forward komp. Så det kan sikkert godt laves.. 

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 28 Maj 2007 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

He he... Jeg nåede da kun lige at skrive sidste indlæg færdigt, og så slår det mig at jeg da nok har forklaringen... :)

Hvis de måler udgangs impedansen ved måle spændings faldet på udgangen ved et konstant indgangsniveau, og går fra 8 til 2 ohm, så levere forstærkeren formentlig en hel del af den strøm i 2 ohm i klasse A/B drift, hvor i mod, al effekten bliver leveret i ren klasse A ved 8 ohm belastningen...

Derved er belastningen i 2 ohm, realtivt set mindre for forstærkeren, set i forhold til udgangs strømmen, og dermed, så giver den lidt mere spænding ved 2 ohm...

Altså er kompensationen lavet så den fungere korrekt inden for klass A området, så vil den komme til at give lidt for meget uden for klasse A området, da effektiviteten stiger når man går over i klasse A/B...

Det kunne da godt være derfor de kommer frem til de tal...

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Maj 2007 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

@ Neeper:
Den forklaring ror jeg lige vi skal have uddybet... Jeg er helt  efter at have læst den....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes