Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hjælp til en nybegynder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sofos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Hej.
Selvom jeg er nybegynder både her på forummet og i hi-fi, håber jeg, I vil hjælpe...
Jeg er sådan set ved at starte helt fra bunden med noget udstyr, der er bedre end mit ganske almindelige anlæg. Derfor havde jeg tænkt mig at starte ud med en rimelig forstærker, og så finde nogle passende højttalere dertil; efter at have lært en del ved at kigge mig omkring her på forummet, kan jeg se, at det er fornuftigst at starte ud med noget, der ikke ruinerer mig (som er på SU).
Så mit spørgsmål er simpelthen, om der nogen, der har erfaring med og evt. en mening om Harman Kardon HK 970-forstærkeren? Jeg har nemlig set et tilbud med denne, hvor også deres cd-afspiller HD 970 samt en tuner indgår til lidt over 7000 kr. Er det de penge værd? Jeg er absolut også åben overfor noget brugt, men HK 970 med de to andre enheder virker tillokkende, ikke mindst designmæssigt, hvilket også betyder noget.
På forhånd tak for tålmodig hjælp til en newbie!
Til top Vis sofos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sofos

chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

hmmmm nu har jeg ikke det store kenskab til HK men du må vil ud at lytte lidt til det og så se hvad ellers du kan få for 7kg og så lytte til det. der er jo nok af hifi butikker i KBH og mon ikke der er nogle der vil hjælpe dig og lave et godt tilbud. Prøv også at spøger om du må låne det med hjem og lytte til det der hjemme

hvad med højtaler er det noget du har eller skal du også ud at købe dem??

og husk lige at det er jo dine øre så køb det Du syntes lyder best og ikke bare fordig det er et "godt tilbud"

God jagt

NightHaunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2006
Sendt: 25 Maj 2007 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv HK 970 og HD 970 og kan varmt anbefale det. Min HD'er er der rimelig sart, og nogle gange skal man lige prøve et par gange før cd'erne virker. Det gælder dog kun nogle få cd'er, og sjovt nok alle Stevie Wonder cd'er jeg har prøvet :P

Nu har jeg ikke meget forstand på hi-fi, da jeg ikke har lyttet til ret meget, men jeg synes at HK'eren har en glimrende lyd. Spiller med et par Castle højttalere, og det klassiske musik styrer den super. Jeg fik den på et godt tilbud til 2400 fra ny, så jeg var ikke ude at shoppe meget før det blev den.

Jeg kan som sagt kun anbefale 970-serien.
Til top Vis NightHaunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NightHaunter

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 25 Maj 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

NightHaunter skrev:
Jeg har selv HK 970 og HD 970 og kan varmt anbefale det. Min HD'er er der rimelig sart, og nogle gange skal man lige prøve et par gange før cd'erne virker. Det gælder dog kun nogle få cd'er, og sjovt nok alle Stevie Wonder cd'er jeg har prøvet :P

så har man hørt det med, din CD-afspiller hader stevie wonder

sofos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Ja, det er selvfølgelig ikke kun, fordi det netop er et tilbud, at jeg er interesseret i KH-delene; jeg har også hørt godt om deres andre produkter, men ikke specifikt om denne forstærker.
Jeg har kigget mig lidt omkring, både i hi-fi-butikkerne og på brugt, og har ikke fundet noget, der virkede bedre eller billigere...
Men er der andre, der har en mening om dette sæt? Evt. en mening om prisen også?
Jeg skal også have nye højttalere, ja, så derfor har jeg ikke alverdens penge til rådighed. Men jeg går udfra, at jeg ikke skal spørge om højttalerne i denne tråd...

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Maj 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Du er da gjanske velkommen til at spørge om højttalere i denne tråd, det er jo lissom din tråd, ikk'

Men for at kunne råde om højttalere er det nødvendigt at vide lidt om dit rums størrelse, og hvilken musik du er til - skal du have mellemgulvsbas, eller skal der bare være bas.

Min holdning til højttalere er at stemmer skal lyde godt og naturligt, dvs mellemtone området skal være godt (det er det sværeste område, for det er der vi hører bedst). Bas kan man altid lave med 'kunstige' hjælpemidler, ekstra woofer, tættere på væggene, og sån') Men mellemtonen skal altså komme fra højttaleren.

Derfor, gak hen til et par forhandlere og lyt til nogle forskellige højttalere, abstaher fra bassen, og lyt efter mellemtonerne, stemmer, guitarer - lyder Mark Knopflers spade bare fedt, så er du ved at være på rette vej.

Når du så har fundet frem til nogle gode højttalere, går du i gang med at finde en forstærker, der kan og vil lege med. Til sidst finder du din lydkilde, om det skal være LP/CD/DVD/... er jo op til dig

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

sofos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2007 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Ah, ja, dét havde jeg vist ikke skrevet noget om, nej; mit værelse er ca. på 20-25 kvm., men jeg skal dog inden længe flytte til noget større, hvor højttalerne skal stå i stuen, som vil være lidt større.
Min musiksmag er nok lidt svært definérbar, men jeg er glad for meget mellem især støjrock og klassisk. Bassen er dog vigtig for mig; den skal gerne kunne mærkes, hvis I forstår...
Jeg havde regnet med at finde et par brugte til helst ikke mere end 3000 kr; har indtil videre kigget mest på Dali 850 og Jamo D590. Men egentlig burde jeg måske starte i den lidt billigere ende, evt. med Dali 505/5005, 606 eller Jamo Classic 8. Flere af disse har jeg ikke haft mulighed for at høre i en forretning, men hvad ville I mest anbefale som god all-round-højttalere, der helst ikke skal mudre for meget? En anden bekymring er faktisk også pladsen - jeg har ikke megen plads til mere i møbeldimensioner, og derfor vil de ikke kunne stilles voldsomt langt ud fra væggen, desværre...
Derudover hører jeg musikken fra CD, LP og computer.
Beklager i øvrigt den lidt sene respons på jeres fine bidrag!

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:

- lyder Mark Knopflers spade bare fedt, så er du ved at være på rette vej.

OT... Den højttaler bliver du nød til at fortælle hvad er for en, LIGE NU... hvis den kan får førnævnte til at lyde fedt, må denne højttaler jo være ubetalelig. Sorry, kunne næsten ikke lade være

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Mht. det HK sæt du nævner, virker det da som om at det er et godt køb du er på vej ud i - det var nyt ikke?
Forstærker, CD og tuner til 7.000,- det kunne være værre, er det forresten en DAB tuner?

Af højttalere kunne det f.eks. være sådan et par her:

• http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=49862319

Kiilsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Mit eneste råd er at kigge på brugt markedet, her får du maget mere for pengende end ved køb af nyt. Så hvis midlerne er begrænsede kommer du længere for pengende ved at købe brugt.

Dali Helicon 300
VDH CW(ht kabel)
Via Blue(signalkabel)

Mit setup
Til top Vis Kiilsgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kiilsgaard

sofos
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Det er da rart at høre, at det HK-sættet faktisk er i orden... Og ja, tuneren er også DAB.
Jeg hælder nok mest til et par Dali 505/5005 eller 606 brugt; jeg har selvfølgelig søgt forummet for begge, og begge får jo ros på sin måde, og det er måske et spørgsmål om temperament. Men hvad ville I, rent subjektivt, mene, der passede til værelsesstørrelsen og musikgenrerne? Og måske også til HK-sættet.

Allan A.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Kan osse kun skrive godt om 970 serien.

Har haft det et par måneder nu, og det spiller dagligt hele tiden næsten.

Du får virkelig smæk for skillingen i dette sæt.

I mine øre, spiller det bedre end både tilsvarene NAD, Cambridge og Denon.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes