Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: "Lp-brænder"?-"Matrisse-skærer"? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Barberen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 03 November 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Hej derude!

Jeg har måske fået fingre i et apparat, der er blevet brugt til at lave Lp'er med... Jeg har ikke hverken set eller købt den endnu, men kan ikke tro at et sådan apparat findes og kan bruges på amatørbasis som f.eks. en cd-brænder... Hvad hedder apparatet? Hvad er den værd? Kan man købe blanke Lp'er? Har i evt. andre informationer om sådan en fætter hører jeg gerne fra jer...

På forhånd tak

Barberen.

Til top Vis Barberen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Barberen

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 November 2005 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Barberen skrev:

Hej derude!

Jeg har måske fået fingre i et apparat, der er blevet brugt til at lave Lp'er med... Jeg har ikke hverken set eller købt den endnu, men kan ikke tro at et sådan apparat findes og kan bruges på amatørbasis som f.eks. en cd-brænder... Hvad hedder apparatet? Hvad er den værd? Kan man købe blanke Lp'er? Har i evt. andre informationer om sådan en fætter hører jeg gerne fra jer...

På forhånd tak

Barberen.

Jo da :)

Der er flere teknikker, f.eks "DMM, dvs. Direct Metal Mastering"

Kig lidt her:

http://www.audioconsult.dk/Nyheder/FABULOUS%20GRAMOPHONE.htm

Og her:

http://www.hifilink.dk/nyheder/Nyhed.asp?NyhedsID=64

08-09-2002
LP-brænder

Af Jan Ottesen, HIFI-LINK

Mange vinyl-samlinger har efter digitaliseringens fremtog lidt den hårde skæbne at blive kopieret digitalt for at ende på hjemmebrændte Cd'er.
Hos australske Vestax kan du derimod erhverve en vinyl skæremaskine. Med VRX-2000 kan du således skære dine egne Lp'er - måske er tiden inde til at konvertere din Cd-samling til knasende analog vellyd?
Der er dog tale om en kostbar fornøjelse, da en rå vinylplade koster ca 150 kr. Desuden skal man påregne at safirnålen - som skulle koste omkring et par tusinde - kun har en levetid på 50 plader!
Og så skal du jo lige have en Vestax VRX-2000, som koster i nærheden af 100.000 kr.
Se mere på: www.vestax.com

Hilsen Thomas
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 November 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Barberen; "din" LP-skæremaskine er nok af den gammeldags slags.

På en sådan skærer man en "master", som man passer rigtigt godt på.

Derefter laves der ud fra "master"´en en negativ-kopi, en "stamper".

Side A og B "stamper´ne" lines op i en pladepressemaskine, sår´n lidt a´la en toaster!

En klat vinyl indimellem side A og B "stamper´ne", et tryk og vupti, en varm LP-skive!

Om "din" maskine kan gøre det samme som Vestax´s kan, det ved jeg ikke, men hvis den ikke kan, så spørger jeg: Hvor er resten af produktionsapparatet?

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes